Helsingin kaupunki

Esityslista

30/2015

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/7

 

8.12.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Atlantinkaaren alueen liikennesuunnitelma (a-asia)

HEL 2014-014704 T 08 00 00

Hankenro2361_2

Esitysehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta esittää kaupunginhallitukselle Atlantinkaaren alueen liikennesuunnitelman (piirustus 6524-1) hyväksymistä.

Tiivistelmä

Kaupunkisuunnitteluvirastossa on laadittu Atlantinkaaren asemakaavaehdotuksen nro 12331 yhteydessä Atlantinkaaren alueen liikennesuunnitelma (piirustus 6524-1). Suunnitelmassa on esitetty asemakaavan mahdollistamat järjestelyt jalankululle, pyöräilylle, joukkoliikenteelle sekä autoille. Liikennejärjestelyiden kustannusarvio on yhteensä noin 14–18 M€, josta Atlantinsillan osuus on noin 9-13 M€. Atlantinsillan kustannukset täsmentyvät jatkosuunnittelussa tehtävien ratkaisujen yhteydessä.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 16.12.2014 Atlantinkaaren asemakaavaehdotuksen sekä siihen liittyvän Atlantinkaaren alueen alustavan liikennesuunnitelman (piirustus 6381-2).

Atlantinkaaren asemakaavaehdotus on lähetetty kaupunkisuunnitteluvirastosta 19.10.2015 kaupunginhallitukselle. Atlantinkaaren alueen liikennesuunnitelma (piirustus 6524-1) on kyseisen asemakaavan mukainen. Liikennesuunnitelma korvaa alustavan liikennesuunnitelman (piirustus 6381-2). Liikennesuunnitelman rajausta on laajennettu siten, että suunnitelma sisältää Atlantinkadun Tyynenmerenkadun jatkeelle asti. Atllantinkatu ylittää nykyisen satama-altaan Atlantinsillalla. Liikennesuunnitelmaan on tehty lisäksi vähäisiä tarkennuksia.

Atlantinkaaren alue liittyy lännessä Saukonlaiturin länsiosan liikennesuunnitelmaan (piirustus 6278-2), joka on hyväksytty kaupunkisuunnittelulautakunnassa 16.9.2014. Lännessä Atlantinkaaren aluetta rajaa lisäksi Melkinlaiturin asemakaava-alue, jonka kaavoitus alkoi syksyllä 2015. Atlantinkaaren alueen kaakkoispuolelle ollaan laatimassa Matkustajasataman asemakaavaa. Pohjoisessa ja idässä Atlantinkaaren alue rajautuu Länsisatamankatuun. Länsisatamankatu välillä Atlantinkatu - Hyväntoivonkatu kuuluu Jätkäsaarenkallion ja Hietasaaren asemakaava-alueeseen ja katu on näiltä osin rakenteilla. Länsisatamankatu Hyväntoivonkadusta etelään on osa Liikuntapuiston asemakaava-aluetta. Jätkäsaaren liikuntapuiston asemakaavaehdotus on lähetetty kaupunkisuunnitteluvirastosta 10.8.2015 kaupunginhallitukselle. Länsisatamankadun ja Hyväntoivonkadun liikennesuunnitelma on kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittelyssä 8.12.2015.

Suunnitelma

Jalankulku ja pyöräliikenne

Atlantinkatu on osa pyöräliikenteen pääreittiverkkoa ja kadulle on suunniteltu yksisuuntaiset pyörätiet tai -kaistat. Liittymissä pyörätie tuodaan ajoradan tasoon pyöräkaistaksi. Tonttikaduilla pyöräily on ajoradalla.

Hyväntoivonpuistossa kulkee pohjois-eteläsuuntainen jalankulun ja pyöräilyn yhteys, joka liittyy aiemmin kaavoitetun puiston pohjoisosaan Länsisatamankadun ylittävän sillan kautta. Yhteys toimii pyöräilyn baanareittinä. Hyväntoivonpuiston eteläosassa reitiltä on yhteys Azorienkujaa pitkin Atlantinkadun yli Melkinlaiturin kaava-alueelle sekä lisäksi Hyväntoivonpuiston eteläpäätä rajaavalle Melkinlaiturille.

Hyväntoivonpuiston poikki järjestetään jalankulun ja pyöräilyn yhteys Saukonlaiturin Bermudankujan suunnasta Hyväntoivonkujan kautta Länsisatamankadulle. Myös Melkinlaituri toimii jalankulun ja pyöräilyn yhteytenä Atlantinkadulta Länsisatamankadulle ja siitä Liikuntapuistoon. Melkinlaituria pitkin pääsee Atlantinkadun alitse.

Joukkoliikenne

Atlantinkadulle tulee raitiotie kadun keskelle ajoneuvoliikenteestä erotettuna. Pysäkki sijoittuu Kanariankujan ja Azorienkujan välille ja mitoitetaan kahdelle vaunulle. Pysäkki palvelee kolmea raitiolinjaa. Atlantinkadulta järjestetään kääntyminen Melkinlaiturin kaava-alueelle sijoittuvalle kääntöraiteelle.

Moottoriajoneuvoliikenne

Atlantinkaaren asemakaava-alue liittyy Jätkäsaaren katuverkkoon Atlantinkadun ja Länsisatamankadun kautta. Asemakaava-alueen länsireunalla kulkeva Atlantinkatu on Jätkäsaaren länsiosaa kiertävä alueellinen kokoojakatu. Atlantinkadun katualueen leveys on noin 35 metriä. Atlantinkatu ylittää Ahdinaltaan sillalla. Sillan pituus on noin 100 metriä. Sillan alitse on mahdollisuus järjestää vesibussiyhteys Ahdinaltaan puolelle.

Atlantinkatuun liittyvät Kanariankuja ja Azorienkuja, jotka ovat tonttikatuja. Länsisatamankatu kaava-alueen itäreunalla on Jätkäsaaren paikallinen kokoojakatu. Länsisatamankatu sisältyy Jätkäsaaren liikuntapuiston asemakaavaan.

Kun koko Jätkäsaari on valmis, Atlantinkadulla liikennettä on noin 2 000 - 7 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Länsisatamankadulla noin 6 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Länsiterminaalin ensisijaisena ajoyhteytenä toimii Mechelininkatu ja Tyynenmerenkatu. Crusellinsillan kautta kulkeva satamaan suuntautuva liikenne jakautuu Länsisatamankadulle ja Atlantinkadulle. Asemakaava-alueen tonttikatujen ajoneuvoliikenne on vähäistä.

Pysäköinti

Länsipuolen AK-kortteleiden (20828 ja 20829) pysäköintipaikat sijoitetaan kannen alle, johon järjestetään ajoyhteydet Kanariankujan ja Azorienkujan kautta. Itäpuolen AK-korttelin (20830) pysäköinti onkorttelin pohjoispuolella sijaitsevassa pysäköintitalossa, johon järjestetään ajoyhteys Länsisatamankadulta. Pysäköintitaloon tulee yhteensä noin 340 pysäköintipaikkaa. AKS-korttelin pysäköinti järjestetään kortteliin ja pysäköinnin ajoyhteys on Länsisatamankadulta. Maksullisia vieras- ja asiointipysäköintipaikkoja rakennetaan alueen katujen varsille.

Huolto- ja pelastusreitit

Alue liitetään Jätkäsaaren jätteen putkikeräysjärjestelmään, joten jätehuoltoliikennettä on normaalia vähemmän. Kortteleiden sisälle ja pihoille järjestetään huoltoreitit. Pienten liike- ja myymälätilojen huolto tapahtuu pääosin katualueilta. Hyväntoivonkujalla ja Melkinlaiturilla huoltoajo on sallittu. Huoltotarpeiden täsmentyessä voidaan katualueelta varata harkitusti lastaustilaa.

Pelastustiet ja likimääräiset nostopaikat sekä katualueet, joille nostopaikka on mahdollista esittää, on esitetty Atlantinkaaren asemakaavan selostuksen liitteenä olevassa viitteellisessä pelastusreittisuunnitelmassa.

Kustannukset

Katujen ja liikennealueiden kustannuksiksi on arvioitu yhteensä noin 14–18 M€, josta Atlantinsillan osuus on noin 9-13 M€. Atlantinsillan kustannukset täsmentyvät jatkosuunnittelussa tehtävien ratkaisujen yhteydessä. Sillan kustannusarvio ei sisällä matkustajasataman päässä tehtäviä ruoppaus-, täyttö- ja rantarakennetöitä.

Jatkotoimenpiteet ja toteutus

Rakennusvirasto on käynnistänyt katuosuuksien katusuunnittelun. Kadut rakennetaan alueen maankäytön rakentamisen tahdissa. Jatkosuunnittelussa tulee huomioida pelastusteiden ajoreittien ja nostopaikkojen tarkemmat järjestelyt.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Anna Nervola, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37135

anna.nervola(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6524-1

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 2

Helsingin Satama

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 2

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

HKL-liikelaitos/Ville Lehmuskoski

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37409

 

FI02012566