Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2015 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/2 | |
| 12.5.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Kruunusiltojen liikennesuunnitelma (a-asia)
HEL 2014-011893 T 08 00 00
Hankenro 4505_2, karttaruutu H3/R2, S2, T2, J3/P3
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen nro 6436-32 mukaisen Kruunusiltojen liikennesuunnitelman.
Tiivistelmä
Suunnitelmassa on esitetty asemakaavaehdotuksen 12305 mahdollistamat järjestelyt jalankululle, pyöräilylle, joukkoliikenteelle sekä pelastus- ja huoltoajolle.
Kruunusillat on kolmen sillan muodostama kokonaisuus, joista kaksi sijoittuu tämän liikennesuunnitelman alueelle. Kruunusillat on osa Laajasalon raitiotieyhteyttä ja se mahdollistaa nopean raitiotie-, pyöräily- ja jalankulkuyhteyden Laajasalosta kantakaupunkiin.
Rakennusviraston ja HKL-liikelaitoksen teettämä yleissuunnitelma "Kruunusillat, Joukkoliikenneyhteys välillä Nihti-Kruunuvuorenranta" valmistunee kevään 2015 aikana.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat
Kruunusiltojen alustava liikennesuunnitelma (piirustus 6370-32) on hyväksytty kaupunkisuunnittelulautakunnassa 11.11.2014.
Liikennesuunnitteluosastolla on laadittu Kruunusiltojen liikennesuunnitelma, piirustus 6436-32. Suunnitelma on valmisteltu samanaikaisesti Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneyhteyden asemakaavan ja asemakaavan muutoksen (nro 12305) kanssa.
Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 17.6.2008 esittää kaupunginhallitukselle, että Laajasalon ensimmäisen vaiheen raideyhteydeksi valittaisiin raitiotie siltayhteyksin Laajasalosta Korkeasaaren, Sompasaaren ja Kruununhaan kautta keskustaan.
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 12.11.2008 hyväksyä Laajasalon joukkoliikenteen raideratkaisun jatkovalmistelun pohjaksi raitiotie- ja siltavaihtoehdon välillä Laajasalo–Korkeasaari–Sompasaari–Kruununhaka. Kaupunginhallitus on täytäntöönpanopäätöksessään 17.11.2008 kehottanut joukkoliikennelautakuntaa ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa laatimaan hankesuunnitelmat ja tarpeelliset kaavat niin, että raitioyhteys voitaisiin toteuttaa Kruunuvuorenrannan rakentamisen alkuvuosina.
Kaupunginhallitus päätti antaa 16.9.2013 10 vuoden investointisuunnitelman valmisteluun seuraavat jatkosuunnitteluohjeet: Tavoitteena on, että aloitetaan Kruunuvuoren siltaratkaisun toteuttaminen vuonna 2018.
Suunnitelma
Aiempaan suunnitelmaan verrattuna Kruunuvuorensillan linjausta on tarkennettu yleissuunnitelman tarkennuttua. Korkeasaaren sillan eteläpuolen liittymään on tehty pieniä tarkastuksia.
Kruunusillat on kolmen sillan muodostama kokonaisuus, joista kaksi sijoittuu tämän liikennesuunnitelman alueelle: Finkensilta Nihdin ja Korkeasaaren välillä sekä Kruunuvuorensilta Korkeasaaren ja Kruunuvuorenrannan välillä. Kruunusillat on osa Laajasalon raitiotieyhteyttä ja se mahdollistaa nopean raitiotie-, pyöräily- ja jalankulkuyhteyden Laajasalosta kantakaupunkiin.
Finkensillalla raitiotie on sijoitettu sillan keskelle. Raitiotie erotellaan muista liikennemuodoista erotuskaistalla, johon on tarkoitus sijoittaa raitiovaunun sekä valaistuksen vaatimat pylväät. Finkensillalla raitiovaunun mitoitusnopeus on 40 km/h ja Kruunuvuorensillalla 60 km/h.
Kruunuvuorensillan mitoituksessa on varauduttu keskustan ja Laajasalon väliseen pikaraitiotiehen, jonka linjaus erkanee esitetystä radasta Korkeasaaren pysäkin ja Palosaaren välisellä osuudella.
Linja-autoliikenteeseen ei varauduta Kruunusilloilla.
Finkensillalla pyöräily on eri tasossa jalankulun kanssa. Raitiovaunupysäkin itäpuolella pyörätie ylittää raitiotien samassa kohtaa muiden liikennemuotojen kanssa ja jatkuu kohti Kruunuvuorenrantaa sillan keskiosassa. Yhteys liittyy molemmissa päissä suunniteltuun baanaverkkoon.
Finkensillalla jalankulku on sijoitettu sekä sillan etelä- että pohjoisreunalle. Pohjoispuolen yhteys on tarkoitettu ennemmin osaksi Kalasataman ja lähialueiden virkistysreitistöä.
Korkeasaaren huoltoliikennejärjestely pysyy reitin kannalta ennallaan: ajo tapahtuu Mustikkamaan kautta Korkeasaareen.
Suunnitelma-alueen silloilla moottoriajoneuvoliikenne ei ole sallittua. Pelastuslaitos sekä kunnossapitokalusto saavat käyttää siltoja.
Liikenteelliset vaikutukset
Kaupungin strategisena tavoitteena on edistää kestävää liikkumista lisäämällä jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä. Kruunusillat luovat uuden, merellisen kestävän liikkumisen yhteyden keskustan ja Itä-Helsingin välille. Tämä vähentää henkilöautoliikenteen tarvetta ja vähentää siten liikenteestä aiheutuvia haittoja.
Kruunusiltoja käyttävän Laajasalon raitiotien on arvioitu keräävän lähes kaikki Laajasalon suunnasta kantakaupunkiin suuntautuvat joukkoliikennematkat, mikä tarkoittaa sillalla aamuhuipputunnin aikana noin 3500 matkustajaa keskustan suuntaan vuonna 2035. Tämä vähentää Kulosaaren sillalla metron kuormitusta keskustan suuntaan 2300 henkilöä (17 %) aamuhuipputunnissa, ja vähentää siten metron ylikuormittumisen riskiä.
Ennusteiden mukaan raitiotiesilta vähentää Laajasalon ja Herttoniemen välillä ruuhkasuuntaan kulkevien ajoneuvojen määrää noin 330 (13 %) ajoneuvoa aamuhuipputunnissa. Kulosaaren sillalla vaikutus on noin 150 (3,5 %) ajoneuvoa/aht.
Uusi joukkoliikenneyhteys parantaa etenkin kantakaupungin saavutettavuutta Laajasalosta. Kruunuvuorenrannasta katsottuna matka-ajat kantakaupungin alueelle lyhenevät noin 10–20 minuuttia verrattuna Herttoniemen kautta kulkevaan liityntäbussi + metro -yhteyteen. Myös Laajasalon saavutettavuus kantakaupungista paranee vastaavasti.
Uuden raitiotieyhteyden arvioidaan lisäävän joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta Kruunuvuorenrannassa ja Yliskylän länsiosissa jopa 9 prosenttiyksikköä.
Korkeasaaren saavutettavuus paranee keskustan suunnalta niin joukkoliikenteellä kuin kävellen ja pyöräillen ja se kytkeytyy paremmin osaksi kantakaupungin palveluverkkoa.
Nihdin ja keskustan välisen yhteyden linjausta ei ole vielä päätetty: kolmen vaihtoehdon vaikutuksia tutkitaan ja päätös ensisijaisesta vaihtoehdosta on tarkoitus saada vuoden 2015 aikana. Mikäli raitioliikennettä ei voida liikennöidä heti alusta lähtien kohti keskustaa, sillan raitioliikenne on mahdollista liittää Nihdissä Kalasataman katuverkkoon ja sitä kautta Kalasataman keskukseen.
Lisäksi asemakaavan mahdollistama siltayhteys luo uuden pelastusajoneuvoreitin Laajasaloon sekä Santahaminaan ja samalla saaren huoltovarmuus paranee huomattavasti entisestä.
Sillan alittavan veneväylän kohdalla on vaadittu 20 metrin alikulkukorkeus.
Kustannukset
Suunnitelman toteuttamisen kustannuksista laaditaan sillan hankesuunnitelman yhteydessä erillinen kustannuslaskenta, joka tullaan esittämään kaupunginvaltuustolle hankepäätösehdotuksen yhteydessä.
Vuorovaikutus
Suunnitelmaa on tehty yhteistyössä rakennusviraston, HKL-liikelaitoksen ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa.
Jatkotoimenpiteet
Laajasalon raideliikenteen yleissuunnitelma sekä Kruunusiltojen yleissuunnitelma välillä Nihti- Kruunuvuorenranta valmistuu vuoden 2015 aikana.
Kruunusiltojen rakentamispäätös tehdään Kruunusillat-hankkeen hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä. Hankesuunnitelma on tarkoitus viedä kaupungin valtuuston päätettäväksi vuoden 2016 aikana.
Tavoitteena on aloittaa Kruunuvuoren siltaratkaisun toteuttaminen vuonna 2018.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146
sanna.ranki(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6436-32 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin seudun liikenne | Esitysteksti |
Uudenmaan ELY-keskus | Esitysteksti |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
HKL-liikelaitos/Ville Lehmuskoski
Pelastuslaitos
Korkeasaaren eläintarha
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
|