Helsingin kaupunki

Esityslista

11/2015

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

12.05.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Lauttasaarentie 25 ympäristön liikennesuunnitelma (a-asia)

HEL 2015-004535 T 08 00 00

Hankenro 0827_4

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6433-3 mukaisen Lauttasaarentie 25 ympäristön liikennesuunnitelman.

Tiivistelmä

Tontille 31039/1 ja sen itäpuoleiselle katualueelle tulee sijoittumaan länsimetron liityntälinjaston kääntöpaikka sekä sisäänajoyhteys Lauttasaaren ostoskeskuksen ja metroaseman ajotunneliin. Saattoliikenne- ja huoltoajoajoyhteys terveysasemalle säilyvät ennallaan. Taivaanvuohenkuja, joka on nykyään yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie muutetaan pelkäksi jalkakäytäväksi.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat

Tontilla 31039/1 ja sen itäpuolisella katualueella on voimassa asemakaava nro 5803. Kaavan mukaan alue on moottoriajoneuvojen huolto-asemien korttelialuetta (AM) ja katualuetta. Taivaanvuohenkujalla on voimassa asemakaava nro 9331. Kaavassa alue on merkitty jalankululle ja pyöräilylle varatuksi kaduksi, jolla huoltoajo on sallittu. Alueella on voimassa myös Lauttasaaren ostoskeskuksen asemakaava nro 12079, jossa on osoitettu tontin läpi ajoyhteys Lauttasaaren ostoskeskuksen ja metroaseman ajotunneliin.

Tontilta 31039/1 on purettu huolto- ja bensiiniasema, ja sillä sijaitsee nyt maanalaisen ajotunnelin suuaukko.

Lauttasaarentie on alueellinen kokoojakatu, jonka liikennemäärä on nykyisin tontin kohdalla noin 6 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on noin 8 %, josta yli puolet on linja-autoja. Kadulla on nopeusrajoitus 40 km/h.

Liikennesuunnitelma

Sisäänajoyhteydet Lauttasaaren ostoskeskuksen ja metroaseman ajo-tunneliin sekä bussiterminaaliin ovat tontin itäpuolella sijaitsevalta katualueelta, jolta säilyy myös saattoliikenne- ja huoltoajoajoyhteys terveysasemalle. Kääntöpaikka-alueelta tuleva joukkoliikenne on etuajo-oikeutettu kauppakeskuksen pysäköintilaitoksesta purkautuvan henkilöautoliikenteen suhteen. Bussin kääntöpaikka-alueella ei tulla ottamaan matkustajia kyytiin.

Taivaanvuohenkuja, joka on nykyään yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie muutetaan pelkäksi jalkakäytäväksi. Taivaanvuohenkuja ei ole verkollisesti tärkeä pyöräliikenteen reitti ja sen käyttö on vähäistä suurten korkeusvaihteluiden takia. Pyöräliikenteen sujuva ja turvallinen ohjaaminen bussien kääntöpaikan ohitse olisi myös haastavaa.

Jalankulkuyhteys kulkee osittain terveyskeskuksen tontilla. Alueen käytöstä on tekeillä rasitesopimus.

Lauttasaarentie 25 kohdalla olevan suojatien yhteydessä oleva pyörätienjatke poistetaan, koska se ei ole enää tarpeellinen Taivaanvuohenkujan pyöräily-yhteyden poistuttua. Samasta kohtaa poistetaan nykyiset jalankulkuvalot. Jalankulkuvaloja ei enää tarvita, koska linja-autoliikenne Lauttasaarentiellä vähenee ja suojatielle rakennetaan keskikoroke helpottamaan turvallista ylitystä.

Liikenteelliset vaikutukset

Asemakaavan mukainen kerrosala tuo laskennallisesti lähikaduille vajaan 100 auton lisäyksen. Metroaseman valmistumisen sekä entistä suuremman liikekeskuksen myötä huoltoliikenteen, metron liityntä-pysäköintiliikenteen ja muun ajoneuvoliikenteen määrä lisääntyy Lauttasaarentiellä jonkin verran. Liikenne-ennuste vuodelle 2035 on arviolta 7 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Myös jalankulku- ja polkupyöräliikenne lisääntyvät.

Liityntäliikenteen bussien kääntöpaikka tulee sijoittumaan Lauttasaarentie 25 tontille ja sen itäpuoliselle katualueelle. Liityntälinjasuunnitelman mukaisesti kääntöpaikkaa käyttää kaksi bussilinjaa, mikä tarkoittaa arviolta reilua 100 bussia vuorokaudessa. Kääntöpaikan bussiliikenne aiheuttaa melu-, pakokaasu- ja hiukkaspäästöjä lähialueelle. Raskaan liikenteen määrä itse Lauttasaarentiellä vähenee kuitenkin oleellisesti, koska Länsimetron myötä linja-autoliikenne Helsingin keskustaan vähenee.

Jatkotoimenpiteet

Rakennusvirasto laatii alueesta tarvittaessa katusuunnitelman. Kadunrakentamisen aikataulu sovitetaan Lauttasaarentie 25 rakentamishankkeen toteutumiseen. Kadun rakentamiskustannukset ovat noin 100 000 euroa.

Vuorovaikutus

Asemakaavan selostusluonnos ja muu valmisteluaineisto olivat nähtävänä kaupunkisuunnitteluvirastossa 24.11.–15.12.2014. Aineistoa koskeva yleisötilaisuus pidettiin 8.12.2014; lisäksi hankkeesta keskusteltiin naapurien kanssa YIT:n 26.2.2015 järjestämässä tilaisuudessa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37280

taina.toivanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6433-3

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkisuunnittelulautakunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Oikaisuvaatimusohje, kaupunkisuunnittelulautakunta
Liite 2

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37409

 

FI02012566