Helsingin kaupunki | Esityslista | 30/2013 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/2 | |
| 12.11.2013 |
| |
|
|
|
2
Runeberginkadun liikennesuunnitelma välillä Töölöntori Mannerheimintie (a-asia)
HEL 2013-010837 T 08 01 02
hankenro 0923_16
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee hyväksyä Runeberginkadulle välille Töölöntori Mannerheimintie liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6106-44 mukaisen liikennesuunnitelman, jonka kustannusennuste on 500 000 euroa.
Tiivistelmä
Runeberginkadun liikennesuunnitelma vastaa kaupungin asettamia tavoitteita jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön edistämiseksi. Suunnitelmassa esitetään kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkon (kaupunkisuunnittelulautakunta 22.5.2012) mukaiset pyöräliikennejärjestelyt Runeberginkadun itäosalle.
Esittelijä
Päätöshistoria
Runeberginkadun suunnitelma esiteltiin kaupunkisuunnittelulautakunnalle 26.2.2013. Silloin lautakunta palautti asian valmisteluun, jotta suunnitelmasta tehdään perusteellisempi vuorovaikutus asukkaiden, taloyhtiöiden, alueen yrittäjien ja mm. kaupunginosayhdistyksen kanssa. Lisäksi on selvitettävä mm. mahdollisuudet säilyttää tai korvata katualueella olevat asukas-, asiakas- ja yrityspysäköintipaikat.
Suunnitelman sisältö ja keskeiset vaikutukset
Jalankulku
Katuosuudella on lukuisia kivijalkakauppoja ja ravintoloita ja jalankulku on kohtalaisen vilkasta kummallakin puolella katua. Jalkakäytävät on suunniteltu laadukkaiksi ja ne erotellaan pyöräliikenteestä rakenteellisesti, mikä turvaa jalankululle oman rauhallisen katutilan ja myös esteettömyys paranee.
Pyöräliikenne
Pyöräliikenne on eroteltu moottoriajoneuvoliikenteestä Runeberginkadun vilkkauden vuoksi. Pyöräliikenteen järjestelyt ovat yksisuuntaisia ja pääosin nk. kolmitasoratkaisun mukaisia, eli pyöräily on eroteltu reunakivellä omalle tasolleen niin moottoriajoneuvoista kuin jalankulustakin. Pyörätiet ovat 2,5 m leveitä kunnossapitokaluston vaatimusten mukaan ja pyöräkaistojen leveys on 1,75 m. Laadukkaat pyöräliikenteen järjestelyt parantavat sekä jalankulun että pyöräilyn turvallisuutta, saavutettavuutta ja houkuttelevuutta.
Joukkoliikenne
Runeberginkatua liikennöi raitiovaunu 8 omilla kaistoillaan. Raitiovaunujen kiskolinjaus ei muutu. Suunnitelman myötä raitiovaunukaistat voidaan toteuttaa korotettuina, mikä vähentää autojen raitioliikenteelle aiheuttamia häiriöitä ja parantaa raitioliikenteen luotettavuutta. Raitiovaunukaistan leveys on vähintään 6,1 metriä. Raitiolinja 8 kehittämisohjelmassa (Kslk 9.6.2011) on ehdotettu Ruusulankadun risteykseen koroketta, johon katutila ei kuitenkaan riitä. Suunnitelmassa esitetyllä kiskoalueen korottamisella on koroketta vastaava vaikutus liikenneturvallisuuteen ja raitioliikenteen sujuvuuteen.
Suunnitelmassa on mahdollistettu raitiovaunupysäkkien levennys Töölöntorin pysäkeillä. Myös Runeberginkatu 55 edessä olevaa raitiovaunupysäkkiä on mahdollista leventää.
Katuosuutta liikennöi linjaliikenteen bussi 70T. Pysäkki Runeberginkatu 60 edessä säilyy paikoillaan mutta Runeberginkatu 57 edessä oleva pysäkki siirretään Runeberginkatu 55 eteen, jolloin se sijaitsee heti risteyksen jälkeen suoralla katuosuudella. Koska bussiliikenne ei ole erityisen vilkasta, pyöräliikenne voidaan ohjata pysäkkien kohdalla bussin odotustilan kautta.
Moottoriajoneuvoliikenne
Runeberginkatu on alueellinen kokoojakatu, jota kulkee vuorokaudessa noin 12 300 autoa ja raitiovaunua. Moottoriajoneuvoliikenteen kaistojen leveys on pääsääntöisesti 3,5 metriä ja kaksikaistaisen ajoradan leveys 6,25 metriä (3,25 m + 3,0 m). Bussipysäkin kohdalla kaistan leveys on 5,7 m, mikä mahdollistaa bussin rauhallisen ohittamisen bussin ollessa pysäkillä.
Merkittävin muutos autoliikenteen välityskyvyn kannalta on toisen kaistan poistaminen Runeberginkatu 46 edustalta Töölön torin suuntaan. Näin jalkakäytävän leveys voidaan säilyttää laadukkaana ja pyörätie voidaan suunnitella jatkuvana risteykseen asti. Kaistan poistamisen jälkeen suunnan välityskyky pienenee ruuhka-aikoina noin 30 % (200 ajon/h), mutta haittaa voidaan vähentää valo-ohjauksella esimerkiksi lyhentämällä Topeliuksenkadun vihreää vaihetta. Lisäksi nykyisin voimassa olevan kaistajärjestelyn ongelma on, että valtaosa oikeanpuoleisen kaistan autoista jatkaa Töölön torin eteläpuolella bussikaistalle, joten esitetyllä kaistajärjestelyillä on positiivinen vaikutus bussikaistan toimivuuteen. Esitetyllä järjestelyllä on myös mahdollista leventää kapeaa raitiovaunupysäkin odotustilaa. Kokonaisuutena järjestelyllä saavutettavat liikennejärjestelmätason edut ovat haittoja suuremmat.
Runeberginkatu 67 kohdalla toinen autoliikenteen ryhmityskaistoista Helsinginkadun suuntaan lyhennetään tilan puutteen vuoksi, mikä pienentää hiukan välityskykyä iltaruuhkassa. Muutoin kaistajärjestelyt säilyvät nykyisellään.
Pysäköinti
Katuosalla on nyt 41 asukas- ja asiointipysäköintipaikkaa, joista yhteensä 24 joudutaan poistamaan uusien liikennejärjestelyjen vuoksi. Nykytilanteessa katuosuudella on lisäksi kolme lastauspaikkaa. Osa Runeberginkadulle jäävistä paikoista varataan jatkossakin kivijalkakauppojen aukioloaikana asiointi- ja lastausliikenteeseen. Lastauspaikkojen tarve ja sijainti määritellään liikenteenohjauskuvan yhteydessä. Lastauspaikan mahdollinen merkitseminen Runeberginkadulle tai sivukadulle vähentää kahdesta kuuteen paikkaa alueen asukaspysäköintikapasiteetista.
Mäntymäen kentällä ja Mäntymäentien varressa muutettiin alkusyksystä 2013 noin 300 paikkaa asukas- ja asiointipysäköintipaikoiksi (kaupunkisuunnittelulautakunta 17.1.2012). Muutoksella lisättiin huomattavasti lähiympäristön asukaspysäköinnin paikkatarjontaa. Keskimääräinen etäisyys Runeberginkadulta poistuvilta paikoilta Mäntymäen kentälle on noin 300 m.
Pysäköintikapasiteettia alueella tulevaisuudessa lisää Töölönkadulle kaavoitettu maanalainen noin 700-paikkainen pysäköintilaitos (asemakaava nro 12032, Kaupunginvaltuusto 29.2.2012).
Katupuut
Osuuden nykyiset katupuut ja näkymät ovat olleet suunnitelman lähtökohtia ja ne on pyritty säilyttämään kaupunkikuvallisesti tärkeinä. Tilanpuutteen vuoksi Runeberginkatu 69 edustalta joudutaan kuitenkin poistamaan neljä puuta. Suunnittelun lähtökohtana on ollut, että kadun reunakivilinjoja ei siirretä, koska katupuut eivät kestä kaivamista juurien vieressä.
Vuorovaikutus
Runeberginkadun liikennesuunnitelmaluonnos oli nähtävillä 20.5. - 9.6. 2013, mistä tiedotettiin mm. mediatiedotteella. Suunnitelma oli esillä 30.5.2013 kaupunkisuunnitteluvirastossa pidetyssä Töölön liikenneillassa, johon osallistui noin 100 henkeä. KSV-Forum- keskustelupalstalle saapui 20.5. - 9.6. välisenä aikana yhteensä 18 kannanottoa, joissa pyörätiesuunnitelmaa pidettiin yleisesti ottaen hyvänä. Haitoista korostuivat pysäköintipaikkojen ja katupuiden väheneminen. Töölö-Seura ry on jättänyt 20.8.2013 liikennesuunnitteluosastolle kannanoton, jossa esitetään huoli lähinnä asukas- ja asiointipysäköintipaikkojen vähenemisestä Töölössä.
Valmistelun yhteydessä on selvitetty mahdollisuuksia säilyttää Runeberginkadun pysäköintipaikkoja ja korvata niitä lähialueella.
Runeberginkatu 69 kohdalle laadittiin useita vaihtoehtoja nykyisten katupuiden säästämiseksi. Myös Runeberginkatu 46 kohdan molempien autokaistojen säilyttämistä tutkittiin, mutta esitettävään vaihtoehtoon päädyttiin muun muassa siksi, että kaksikaistainen järjestely edellyttäisi jalkakäytävien kaventamista.
Suunnitelmasta saatu palaute vastineineen on esitetty perusteellisemmin liitteessä 3.
Kustannukset
Liikennesuunnitelman kustannusennuste on noin 500 000 euroa. Kustannusennuste ei pidä sisällään mahdollisia suunnitelmassa esitettyjä raitiovaunukaistojen korotuksia tai pysäkkien levennyksiä, joista vastaa HKL.
HKR on kiirehtinyt päätöstä liikennesuunnitelmasta voidakseen käynnistää katusuunnittelun ja varautua rakennustyön aloittamiseen mahdollisimman pian. Katuinvestointiohjelmassa rakentamista on kaavailtu vuodelle 2015.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220
niko.palo(a)hel.fi
Paula Tuovinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37093
paula.tuovinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6106-44 |
3 | Vuorovaikutusraportti |
4 | Kannanotto |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Kannanottonsa esittänyt | Esitysteksti |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|