Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2017 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/1 | |
| 28.2.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätöshistoria
Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.02.2017 § 86
HEL 2011-004484 T 08 00 01
Hankenumero 4351_1
Esitys
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti panna asian kahdeksi viikoksi pöydälle.
Käsittely
14.02.2017 Pöydälle
Pöydällepanoehdotus:
Risto Rautava: Pyydän asian kahdeksi viikoksi pöydälle.
31.01.2017 Pöydälle
18.12.2012 Ehdotuksen mukaan
11.12.2012 Pöydälle
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Katariina Baarman, apulaisosastopäällikkö, puhelin: 310 37125
katariina.baarman(a)hel.fi
Rakennusvirasto 28.3.2013
HEL 2011-004484 T 08 00 01
Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää kannanottoa Länsiväylän ja Koivusaaren liittymästä.
Koivusaareen rakennetaan uusi eritasoliittymä, jossa on yhteydet kaikkiin suuntiin. Nykyinen Katajaharjun eritasoliittymä poistetaan. Eritasoliittymän rakentaminen Koivusaareen vaatii neliaukkoisen betonitunnelin rakentamisen.
Kansiratkaisuissa on huomioitava teknisten toteutuksen vaatimukset ja mahdollistettava tarkoituksen mukainen vastuun jako mittavien rakenteiden toteutuksesta ja ylläpidosta. Tunnelin päälle rakennettu kansi voi vaikeuttaa vedeneristyksen ylläpitoa ja uusimista. Tunnelien vesieristyksen ylläpitoa ei voida suorittaa alapuolelta. Tunneli- ja kansiratkaisut vaikuttavat myös Koivusaaren puistokadun muotoon tunnelin ylityksen kohdalla. Kadun muodon tulee olla sellainen, että eri omistajatahojen vastuujaot pystytään rakenteessa luotettavalla tavalla ottamaan huomioon.
Kunkin rakentajan tulisi lähtökohtaisesti vastata omien rakenteidensa mitoituksesta. Esimerkiksi metron rakennukset tulisi mitoittaa niin, että ne kantavat niille tulevat maanpaineet. Kaupunki ei rakenna maanpaineseiniä muidenkaan yksityisten toimijoiden tontteja vastaan niiden rakenteiden vaatimusten pienentämiseksi, vaan kukin vastaa tiedossa olevan suunnitelman mukaisesta mitoituksesta omalta osaltaan. Toisaalta tällainen toteutus vähentää metron kustannuksia, mutta luo kaupungille lisäkustannuksia, jotka ovat suurempia kuin metron säästyvät kustannukset. Tämä periaate ei ole kestävä.
Kansirakentaminen synnyttää suuria korkeuseroja, mikä saattaa heikentää lähiympäristön laatua ja esteettömyyttä. Rakennettavien pyöräily- ja jalankulkureittien korkeusasemat ja reittien toteuttamismahdollisuuksia on selvitettävä tarkemmin. Esimerkiksi korttelin 31066 tontin 8 kohdalla jalankulku- ja pyörätie tukimuureineen tulee aivan tontin rajaan kiinni, mikä voi estää sen rakentamisen.
Vaikutusten arvioinnin yhteydessä on tutkittu virkistysalueille ja rantareitille kantautuvan melun haitat ja melun torjunnan mahdollisuudet. Valitulla kansiratkaisulla haitallisen kova melu leviää laajalle alueelle ja ulottuu myös virkistysalueille huolimatta suunnitelmassa esitetyistä meluesteistä. Suurin osa kaduista ja viheralueista sijaitsee tieliikennemelualueella. Tämä vaikuttaa merkittävästi lähiympäristön viihtyvyyteen. Melusuojauksen parantamista tulee tutkia laajemmin.
Maaliskuussa 2013 valmistuneen Länsiväylän aluevaraussuunnitelma -raportin mukaan kustannukset ovat yhteensä noin 60 miljoonaa euroa. Kustannukset eivät sisällä aluerakentamisesta johtuvia kustannuksia eli aluetäyttö on oletettu jo tehdyksi. Kustannukset eivät sisällä myöskään katualueiden eivätkä kansi- ja tunnelirakenteiden kustannuksia. Kustannuksissa on huomioitu 20 %:n suuruinen riskivaraus.
Kustannukset
Länsiväylän aluevaraussuunnitelman kustannusarvio (alv 0 %) on:
1. vaihe: 34 milj. euroa (sisältää sillat S1 ja S3)
2. vaihe: 26 milj. euroa
yhteensä: 60 milj. euroa
Laskelmien maarakennuskustannusindeksi on 136,5 (2005 = 100).
Lisätiedot
Marko Jylhänlehto, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
marko.jylhanlehto(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||