Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

39/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

13.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 435

Tyynenmerenkadun liikennesuunnitelma

HEL 2016-013078 T 08 00 00

Hankenumero 3141_2

Esitys

Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaupunginhallitukselle liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6673-7 mukaisen Tyynenmerenkadun liikennesuunnitelman hyväksymistä.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146

sanna.ranki(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6673-7

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 2

Helsingin Satama Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 2

Esitysehdotus

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Kaupunkisuunnitteluvirastossa on laadittu Jätkäsaaren tornihotelli ja Sonckin makasiinit asemakaavaehdotuksen nro 12351 yhteydessä Tyynenmerenkadun liikennesuunnitelma. Suunnitelmassa on esitetty asemakaavan mahdollistamat järjestelyt jalankululle, pyöräilylle, joukkoliikenteelle sekä autoille.

Helsingin Satama Oy vastaa Tyynenmerenkatu-hankkeen suunnittelusta ja rakennuttamisesta. Hankkeen toteutus on aloitettu ja se valmistuu pääosin helmikuussa 2017. Katu siirtyy Helsingin kaupungin rakennusviraston hallintaan kadunpitopäätöksen hyväksymisen jälkeen.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat

Jätkäsaaren osayleiskaava on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 21.6.2006 ja se on tullut voimaan 18.8.2006. Osayleiskaavassa on esitetty kokoojakatu Mechelininkadulta etelään, aina Atlantinsillalle saakka.

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 18.3.2014 hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen nro 6286-7 mukaisen Tyynenmerenkadun lisäkaistan liikennesuunnitelman. Suunnitelma sisälsi Tyynenmerenkadun pohjoisosan Rionkadun liittymään asti.

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 17.6.2014 hyväksyä 3.6.2014 päivätyn Jätkäsaari, matkustajasatama asemakaava- ja asemakaavan muutosluonnoksen laadittavan asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen pohjaksi. Asemakaavaluonnoksen selostuksen liitteenä on esitetty luonnos Tyynenmerenkadun liikennesuunnitelmasta.

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 9.6.2015 esittää kaupunginhallitukselle Jätkäsaaren tornihotellin ja Lars Sonckin makasiinien asemakaavan muutosehdotuksen nro 12351 hyväksymistä ja sen asettamista nähtäville.

Jätkäsaaren tornihotellin ja Lars Sonckin makasiinien asemakaavaehdotuksen hyväksymisen jälkeen kaava-alueeseen on lisätty koko Tyynenmerenkadun katualue aina uudelle matkustajaterminaalille asti. Lisätty katualue on jo kutakuinkin rakennettu voimassa olevan kaavan mukaiselle satama-alueelle. Katu tarvitaan keväällä 2017 avattavan uuden matkustajaterminaalin liikenteelle. Lisätty katualue oli aiemmin Matkustajasatama asemakaavassa, jonka luonnos hyväksyttiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa 17.6.2014. Tyynenmerenkadun liikennesuunnitelmasta ei ole laadittu alustavaa liikennesuunnitelmaa, koska ko. katualueesta ei ole laadittu asemakaavaehdotusta, joka olisi ollut nähtävillä.

Yleisten töiden lautakunta päätti 12.1.2016 oikeuttaa rakennusviraston tekemään sopimuksen Tyynenmerenkadun toteutuksesta Helsingin Satama Oy:n kanssa. Katu rakennetaan Helsingin Satama Oy:n vuokraamalle alueelle ja Helsingin Satama Oy suunnitteluttaa ja rakennuttaa kadun sekä kilpailuttaa sen toteuttamisesta aiheutuvat työt. Katu siirtyy Helsingin kaupungin rakennusviraston hallintaan kadunpitopäätöksen hyväksymisen jälkeen. Rakennusvirasto maksaa Helsingin Satama Oy:lle kadun toteuttamisesta aiheutuneet toteutuneet kustannukset lisättynä 4 %:n korolla, kun katu siirtyy rakennusviraston hallintaan. Kustannusarvio kadun toteuttamiselle on kokonaisuudessaan noin 14 268 960 euroa (alv 0 %).

Tyynenmerenkatu (välillä Rionkatu Atlantinsilta) on nykyisin asemakaavassa satama-aluetta ja se on vuokrattu Helsingin Satama Oy:lle satamatoimintoihin ja niihin liittyviä tukitoimintoja ja palveluja varten vuoden 2074 loppuun saakka. Helsingin Satama Oy on saanut rakennusluvan 22.9.2015 uudelle terminaalille, joka tulee sijaitsemaan Tyynenmerenkadun eteläpäässä. Alueelle laaditaan asemakaavaa, jota toteutettava katualue noudattaa. Jotta katuyhteys saadaan terminaaliin sen käyttöönoton vaatimassa aikataulussa, tulee katualue suunnitella ja rakentaa ennen asemakaavan lainvoimaiseksi tuloa. Katusuunnitelma tullaan hyväksymään yleisten töiden lautakunnassa ehdollisena ja se tulee lopullisesti hyväksytyksi asemakaavan tullessa lainvoimaiseksi.

Suunnitelma

Jalankulku

Tyynenmerenkadulla on jalkakäytävät kadun molemmin puolin. Suojatiet on sijoitettu liittymien ja raitiovaunupysäkkien yhteyteen sekä Bunkkerin, jossa tullee sijaitsemaan mm. Jätkäsaaren alueen liikuntatiloja, edustalle. Länsiterminaali 2 edustalle on suunniteltu raitiovaunupysäkkien ja saattoliikenteen vuoksi laajemmat jalankulkualueet.

Pyöräliikenne

Tyynenmerenkadulle on suunniteltu kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaisesti yksisuuntainen pyöräliikenteen järjestely, joka jatkuu niin Atlantinkadulle kuin Länsisatamankadullekin. Pyöräliikenteen kadun ylityspaikat ovat samassa kohdassa jalankulun kanssa. Länsisatamankadun kiertoliittymässä on liikenneturvallisuuden vuoksi päädytty osittain kaksisuuntaiseen pyöräliikenteen järjestelyyn. Kiertoliittymä on moottoriajoneuvoliikenteelle osittain kaksikaistainen ja sataman suunnasta kadulle tulee vapaa oikea, jonka vuoksi liittymän pohjoishaaralle ei ole esitetty suojatietä eikä pyörätien jatketta. Atlantinkadun kiertoliittymässä osittain kaksisuuntaisella järjestelyllä on pyritty saamaan suorat yhteydet pyöräilijöiden tarvitsemiin palveluihin, mm. pyöräpysäköintiin.

Joukkoliikenne

Tyynenmerenkadulla tulee liikennöimään kolme raitiolinjaa HSL:n raitioliikenteen linjastosuunnitelman mukaisesti. Raitiolinja 7 liikennöi Kampista Tyynenmerenkadun kautta Länsiterminaalille ja sen kääntöpaikka tulee sijaitsemaan Melkinlaiturin alueella. Linja 8 liikennöi Ruoholahden metroaseman kautta terminaalille Atlantinkatua pitkin ja sen kääntöpaikka sijaitsee Bunkkerin edustalla. Raitiolinja 9 tulee Kampin suunnasta Välimerenkatua ja Atlantinkatua pitkin terminaalille ja sen kääntöpaikka sijaitsee myös Bunkkerin edustalla.

Kiertoliittymiin tulee ratikkavalot, joilla risteävä autoliikenne pysäytetään raitiovaunun lähestyessä. Etelän suuntaan kulkevaa autoliikennettä varoitetaan kääntöpaikalle kääntyvästä raitiovaunusta muuttuvalla varoitusmerkillä. Raitiovaunun tullessa kääntöpaikalta Tyynenmerenkadulle, autoliikenne etelän suuntaan pysäytetään raitiovaunuvaloin.

Pysäkit sijoittuvat uuden terminaalin (Länsiterminaali 2) sisäänkäynnin välittömään läheisyyteen sekä liikuntapuiston edustalle. Liikuntapuiston pysäkin sijoittelussa on huomioitu, että kaikki raitiolinjat palvelevat kyseisen pysäkin käyttäjiä. Pysäkkien mitoituksessa ja varusteluissa huomioidaan laivamatkustajien erityistarpeet. Pysäkit on mitoitettu kahdelle raitiovaunulle.

Ajoneuvoliikenne

Tyynenmerenkatu on Jätkäsaaren alueellinen kokoojakatu. Siihen liittyy kokoojakadut Atlantinkatu sekä Länsisatamankatu. Tyynenmerenkadun arvioitu liikennemäärä liikuntapuiston kohdalla on 8000 ajoneuvoa vuorokaudessa vuonna 2035. Atlantinkadun ja Länsisatamankadun välinen katuosuus on 1+1 kaistainen. Länsisatamankadun kiertoliittymästä pohjoisen suuntaan on kaksi ajoneuvoliikenteen kaistaa. Rionkadulta etelän suuntaan on yksi kaista, joka jakautuu kahdeksi liikuntapuiston raitiovaunupysäkin jälkeen. Länsisatamankadun kiertoliittymä on osittain kaksikaistainen ja satama-alueelta on vapaa oikea Tyynenmerenkadulle pohjoiseen. Näillä liikennejärjestelyillä pyritään parantamaan moottoriajoneuvoliikenteen sujuvuutta kyseisessä liittymässä.

Satamaan tuleva liikenne kulkee pääosin Tyynenmerenkatua ja Länsisatamankatua pitkin; rekkaliikenne rajoitetaan Tyynenmerenkadulle. Sataman alueelle kuljetaan Länsisatamankadun kohdalla olevan kiertoliittymän kautta, joka toimii myös ulosajoreittinä satama-alueelta. Rekkaliikenne poistuu satamasta Tyynenmerenkatua pitkin, jonne heidät ohjataan suoraan satama-alueen sisältä.

Tyynenmerenkadun varrelta on varattu tilaa saattoliikenteelle Länsisatamankadun ja Atlantinkadun väliseltä osuudelta. Bunkkerin edustalla olevat kadunvarsipaikat on tarkoitettu lyhytaikaiseen asiointipysäköintiin.

Kortteleiden 20803 ja 20799 välissä oleva aukio on muutettu katualueeksi, Suezinkaduksi. Kadulle sijoitetaan vieras- ja asiointipysäköintipaikkoja sekä se toimii korttelin 20799 huoltoyhteytenä. Suunnitelma tarkentuu viereisten kortteleiden suunnitelmien edetessä.

Kustannukset

14 268 960 euroa (alv 0 %). Helsingin kaupungin rakennusvirasto maksaa toteuttamiskustannukset Helsingin Satama Oy:lle toteutuneiden kustannusten mukaan kadusta tehdyn kadunpitopäätöksen jälkeen.

Suezinkadun kustannukset ovat noin 200 000 euroa (alv 0 %).

Vuorovaikutus

Tyynenmerenkadun liikennesuunnitelma on tehty yhteistyössä rakennusviraston, Helsingin sataman, kaupungin kanslian, kiinteistöviraston, Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kanssa.

Jatkotoimenpiteet ja toteutus

Hanke toteutetaan kokonaisurakkana. Urakan toteutus on aloitettu vuonna 2016. Urakan arvioidaan valmistuvan helmikuussa 2017. Urakan vastaanotto tapahtuu vastaanottotarkastuksessa, jonka arvioitu ajankohta on kesällä 2017.

Helsingin Satama Oy vastaa hankkeen suunnitteluttamisesta ja rakennuttamisesta (projektinhallinnasta, urakan kilpailuttamisesta, valvonnasta ja vastaanotosta). Katu siirtyy Helsingin kaupungin rakennusviraston hallintaan kadunpitopäätöksen hyväksymisen jälkeen.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146

sanna.ranki(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6673-7

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 2

Helsingin Satama Oy

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 2

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

HKL-liikelaitoksen johtokunta/Ville Lehmuskoski

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

 

 

FI02012566