Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

39/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/3

 

13.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 442

Pyöräliikenteen tavoiteverkko esikaupunkialueilla

HEL 2016-013082 T 08 00 04

Hankenumero 0911_25

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6674-1 mukaisen pyöräliikenteen tavoiteverkon esikaupunkialueille ohjeellisesti jatkosuunnittelussa noudatettavaksi.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220

niko.palo(a)hel.fi

Liitteet

1

Piirustus 6674-1

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Esikaupunkialueiden tavoiteverkko yhdessä pyöräliikenteen suunnitteluohjeen (kaupunkisuunnittelulautakunta 19.4.2016) kanssa antavat suuntaviivat pyöräliikenteen kehittämiselle esikaupunkialueilla. Pyöräliikennehankkeiden painopiste on lähitulevaisuudessa kantakaupungin tavoiteverkon ja baanaverkon laajentamisessa. Esikaupunkialueilla pyöräliikenteen kehittäminen keskittyy ensisijaisesti baanaverkon laajentamiseen. Esikaupunkialueiden kaavahankkeiden yhteydessä on kuitenkin tunnistaa tavoitetila, jotta luodaan mahdollisuudet pyöräliikenteen kasvutavoitteiden mukaiselle kehittämiselle tulevaisuudessa.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja nykytilanne

Helsinki on asettanut tavoitteet pyöräliikenteen lisäämiseksi. Pyöräliikennemäärät ovat kasvaneet tasaisesti viime vuodet. Esimerkiksi Baanalla rikottiin tänä vuonna jälleen uusi käyttäjäennätys. Pyöräliikenteen kulkumuoto-osuuden tavoitteeksi on asetettu 15 % syysarkivuorokauden aikana tehtävistä helsinkiläisten matkoista vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä kulkumuoto-osuus on n. 10 %. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää liikkumisen kokonaisvaltaista ohjaamista ja pyöräliikenteen kilpailukyvyn parantamista suhteessa muihin kulkumuotoihin.

Pyöräliikennehankkeiden painopiste on lähitulevaisuudessa kantakaupungin tavoiteverkon ja baanaverkon laajentamisessa. Esikaupunkialueilla pyöräliikenteen kehittäminen keskittyy toistaiseksi lähinnä baanaverkon laajentamiseen.

Aikaisemmassa tavoiteverkossa on osoitettu pääraitit koko kaupungin alueelle. Yksityiskohtaisessa suunnittelussa on havaittu tarve tunnistaa tarkemmin reittien hierarkia ja alueellisten kokonaisuuksien ominaisuudet mm. yksi- ja kaksisuuntaisten järjestelyjen osalta.

Suunnitelma

Pyöräliikenteen tavoiteverkon suunnittelu perustuu kaupunkisuunnittelulautakunnan 19.4.2016 hyväksymään suunnittelukriteeristöön, jonka mukainen ohjeistus on julkaistu pyöräliikenne.fi -sivuilla. Viisi suunnittelukriteeriä ovat turvallisuus, suoruus, kattavuus, vaivattomuus ja miellyttävyys. Tavoiteverkko kuvaa tilannetta, jossa toteutuvat edellytykset näiden kriteerien saavuttamiselle. Pyöräliikenteen ja jalankulun erottelu ja erottelun laadun parantaminen ovat keskeisiä tekijöitä, joilla esikaupunkialueiden jalankulun miellyttävyyttä ja pyöräliikenteen laatutekijöitä voidaan parantaa.

Pyöräliikenteen tavoiteverkkosuunnitelma pyrkii vastaamaan pyöräliikenteen lisäämistavoitteisiin. Suunnitelmassa on ohjeellisesti yksilöity yksi- ja kaksisuuntaiset pyöräliikenteen reitit. Tavoiteverkossa on osoitettu kolmiportainen reittihierarkia: baanat, pääreitit ja muut reitit.

Esikaupunkialueilla pyöräliikenteen kehittämisen painopiste ei ole pyöräteiden tai -kaistojen määrän lisäämisessä, vaan suorien, sujuvien ja turvallisten reittien tarjoamisessa. Pyöräliikenteen järjestelyn, kuten pyörätien tai -kaistan tarve määräytyy ensisijaisesti liikenteen vilkkauden mukaan. Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa määritellään liikennejärjestelyt paikallisten olosuhteiden mukaisesti. Erillisiä pyöräteitä tai -kaistoja ei kuitenkaan aina tarvita, vaan hyvät pyöräliikenteen olosuhteet voidaan usein saavuttaa liikennettä rauhoittamalla. Tavoiteverkossa merkitty osuus voi siis tarkoittaa myös reittiä, jolla pyöräliikenne on osoitettu ajoradalle. Liikenneverkon hierarkian selkeytys ja liikenteen rauhoittaminen yhä laajemmilla alueilla ovat erinomainen ja tehokas tapa saavuttaa kasvutavoitteen mukaiset pyöräliikenteen olosuhteet.

Uusi tavoiteverkko korvaa vuonna 2008 liikennesuunnitteluosaston hyväksymän pääraittien tavoiteverkko 2015 -suunnitelman.

Suunnitelmaan sisältyvä baanaverkko on 26.10.2016 päätetyn yleiskaavan mukainen ja korvaa 5.3.2013 kaupunkisuunnittelulautakunnassa hyväksytyn baanaverkon. Baanaverkkoa tarkistetaan myös kantakaupungin osalta yleiskaavan mukaiseksi.

Kustannukset

Yksittäisten suunnitelmien kustannusennusteet tehdään tarkemmassa suunnitteluvaiheessa.

Vuorovaikutus

Suunnitelma on valmisteltu liikennesuunnitteluosastolla. Suunnitelmaluonnokset lähetettiin nähtäville Espoon, Vantaan ja Kauniaisten liikennesuunnitteluyksiköihin sekä HSL:lle ja Helsingin polkupyöräilijöille. Näiden sidosryhmien kanssa pidettiin vuorovaikutustilaisuus 17.11.2016.

Jatkotoimenpiteet

Pyöräliikenteen tavoiteverkko osoittaa pyöräliikenteen ennakoidut yhteystarpeet ja toimii lähtökohtana kaavoituksen ja yksityiskohtaisemman liikennesuunnittelun tilavarauksille.

Toteutus

Toteutus ajoittuu vuosille 2017 - 2050.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220

niko.palo(a)hel.fi

Liitteet

1

Piirustus 6674-1

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 1

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

 

 

FI02012566