Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

39/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/2

 

13.12.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 437

Kontulan keskus, Lirokujan ja Keinulaudantien alueen liikennesuunnitelma

HEL 2016-012306 T 08 00 00

Hankenumero 7037_7

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6667-1 mukaisen Kontulantien, Kontulankaaren, Keinulaudantien, Keinulaudankujan ja Rampin liikennesuunnitelman.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Jussi Jääskä, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37129

jussi.jaaska(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6667-1

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Tiivistelmä

Kontulan keskuksen eteläosan liikennesuunnitelma liittyy asemakaavaehdotukseen (nro 12088), joka on lautakunnan esityslistalla asemakaavapäällikön asiana. Suunnitelma mahdollistaa asemakaavaehdotuksen mukaisen asuntorakentamisen ja siinä on tilallisesti varauduttu Raide-Jokeri 2:n rakentamiseen.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat ja nykytilanne

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi Lirokuja-Keinulaudantien korttelin asemakaavan muutosehdotuksen 13.12.2011, jonka liitteeksi oli laadittu liikennesuunnitelma. Asemakaavan muutosehdotuksesta saatujen lausuntojen perusteella asemakaavaan ja liikennesuunnitelmaan tehtiin merkittäviä muutoksia toteuttamiskustannusten alentamiseksi.

Kontulantie on alueen pääkatu ja Kontulankaari alueellinen kokoojakatu. Nykyinen liikennemäärä Kontulantiellä on noin 15 300 moottoriajoneuvoa vuorokaudessa ja Kontulankaarella noin 9 500 ajon./vrk. Tonttikatujen liikennemäärät vaihtelevat Keinulaudantien länsiosan noin 4 400 moottoriajoneuvosta Keinulaudankujan 1 100 ajoneuvoon vuorokaudessa. Keinulaudankujan liikenteestä merkittävän osan muodostavat ostoskeskuksen kellaritiloja käyttävä huolto- ja asiakasliikenne.

Alueen liikenneyhteydet ovat erinomaiset kaikkiin suuntiin. Kontulan metroasemalle pääsee sujuvasti ympäröiviltä alueilta jalankulku- ja pyöräteitä pitkin. Alueen läpi kulkevan metron lisäksi metroasemalta lähtee useita liityntäliikenteen bussilinjoja ympäröiville asuntoalueille. Moottoriajoneuvoliikenteelle on sujuvat yhteydet sekä Kehä I:n että Länsimäentien suuntaan.

Liikennesuunnitelma

Liikennesuunnitelmassa esitetyt liikennejärjestelyt liittyvät Kontulan keskuksen Lirokujan-Keinulaudantien korttelin asemakaavan muutosehdotukseen (nro 12088). Raide-Jokeri 2:n edellyttämät liikennesuunnitelmat tuodaan päätöksentekoon myöhemmin, kun asia tulee ajankohtaiseksi.

Kontulantielle rakennetaan uusi risteys Kontulankaaren ja Lirokujan väliin. Tämän Ramppi-nimisen päättyvän tonttikadun kautta ohjataan metron itäpuolella sijaitsevan asuntokorttelin liikenne Kontulantielle. Kontulantien länsireunalle rakennetaan eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie Rampilta Lirokujan liittymään. Jalankulun ja pyöräliikenteen erottelua jatketaan Kontulantien varressa pohjoiseen Kontulantien varressa olevalle taksiasemalle saakka.

Kontulankaarelle rakennetaan eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie metron ylittävän sillan kohdalle vähentämällä Kontulankaaren ajokaistoja. Yhteys jatkuu Kontulantien varressa ja liittyy Kontulantien varren eroteltuun jalkakäytävään ja pyörätiehen nykyisen taksiaseman eteläreunan kohdalla. Eteläreunalla metron läntisen sisäänkäynnin editse kulkeva jalankulku ja pyöräily-yhteys muutetaan erotelluksi ja jatketaan uuden asuinkorttelin editse Keinulaudantielle. Kontulankaaren suojatievaloja muutetaan niin, että myös linja-autoterminaalista lähtevät bussit ja muu ajoneuvoliikenne ohjataan liikennevaloin. Tällä turvataan bussien pääsy terminaalista sujuvasti.

Linja-auton pysäkkejä lisätään Kontulankaaren pohjoisreunalla. Eteläreunalla olevaa bussiterminaalia supistetaan säilyttäen linja-auton kääntymismahdollisuus kaikkiin suuntiin.

Keinulaudantien risteys siirretään Kiikun alikulun viereen. Keinulaudantien eteläreunalle rakennetaan jalkakäytävä, kaksi linja-autopysäkkiä sekä pysäköintipaikkoja asuinkorttelin vieraspysäköintiä ja asiointia varten.

Keinulaudankujan risteystä siirretään 80 metriä etelään asuinkorttelin pinta-alan kasvattamiseksi.

Liityntäpysäköintialue uuden asuinkorttelin kohdalta poistetaan. Korvaavat paikat varataan ostoskeskuksen pohjoispuolella olevalta yleiseltä pysäköintialueelta. Polkupyörien liityntäpysäköintipaikat siirretään linja-autoterminaalin yhteyteen.

Liikenteelliset vaikutukset

Asemakaavamuutoksen 12088 mukainen maankäytön tehostaminen synnyttää lisää liikennettä alueen katuverkkoon. Asemakaavamuutoksen kerrosalalisäyksen perusteella arvioidaan asumisen matkatuotokseksi noin 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ajoneuvoliikenne tulee jakautumaan usealle kadulle, joten liikenteellinen vaikutus jää vähäiseksi. Liikennemäärän lisäys ja yhden ajokaistan poistaminen Kontulankaarelta Kontulantien risteyksestä lisäävät hieman autoliikenteen odotusaikoja valo-ohjatussa risteyksessä.

Pyöräily- ja jalankulkuverkon puuttuvien osien rakentaminen parantaa reitinvalintamahdollisuuksia. Jalankulun ja pyöräilyn erottelu puolestaan parantaa molempien liikkumismuotojen turvallisuutta.

Bussiterminaalialue supistuu, mutta suunnitelmassa on esitetty riittävä määrä pysäkkejä nykyistä linjastoa varten. Joukkoliikenteen toimintaedellytykset säilyvät nykyisellään. Samoin liityntäpysäköintimahdollisuudet säilyvät likimain ennallaan.

Vuorovaikutus

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi Lirokujan ja Keinulaudantien asemakaavan muutosehdotuksen 13.12.2011.

Lausuntojen johdosta tehtyjen merkittävien muutosten vuoksi kaava-alueen osallistumis- ja arviointisuunnitelma uusittiin ja se ja valmisteluaineisto asetettiin uudelleen nähtäville 16.5.-3.6.2016.

Kustannukset (alv. 0%)

Pikaraitiotien (Raide-Jokeri 2) tilavaraus on otettu huomioon katutilan mitoituksessa, mutta etupainotteisia investointeja raitiotiehen ei tarvitse tehdä (mm. metrosillan leventäminen ja alikulkukäytävän jatkaminen). Aiemmin esitetystä liikenneympyrästä Kontulantien ja Kontulankaaren risteykseen on myös luovuttu kustannussyistä.

Yhteensä kustannuksia aiheutuu noin 4,5 miljoonaa euroa (Alv 0 %). Näistä noin 0,5 miljoonaa aiheutuu olemassa olevan kunnallistekniikan siirtämisestä ja noin 4 miljoonaa yleisten alueiden toteuttamisesta ja muutostöistä.  

Jatkotoimenpiteet

Rakennusvirasto laatii alueesta katu- ja puistosuunnitelmat. Kadut rakennetaan alueen uuden maankäytön tahdissa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Jussi Jääskä, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37129

jussi.jaaska(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6667-1

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

 

 

FI02012566