Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 17/2014 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/6 | |
| 03.06.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 181
Mannerheimintien liikennesuunnitelma välillä Reijolankatu Nordenskiöldinkatu
HEL 2014-002791 T 08 00 04
Hankenro 0923_17
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Pöydällepanoehdotus:
Jäsen Mikko Särelä ehdotti asian panemista viikoksi pöydälle.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220
niko.palo(a)hel.fi
Paula Tuovinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37093
paula.tuovinen(a)hel.fi
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä Mannerheimintielle välillä Reijolankatu Nordenskiöldinkatu liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6296-3 mukaisen liikennesuunnitelman, jonka kustannusennuste on 650 000 euroa.
Tiivistelmä
Mannerheimintien liikennesuunnitelma vastaa kaupungin asettamia tavoitteita jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käytön edistämiseksi. Suunnitelmassa esitetään kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkon (kaupunkisuunnittelulautakunta 22.5.2012) mukaiset pyöräliikennejärjestelyt Mannerheimintielle.
Esittelijän perustelut
Suunnitelman sisältö ja keskeiset vaikutukset
Yleistä
Suunnitelmaosuudella on tulossa välttämätön kiskoremontti ja pyöräteiden rakentaminen kannattaa ajoittaa samaan yhteyteen. Kaupunkisuunnitteluvirasto tarkastelee tällä hetkellä myös Reijolankadun raitioyhteyttä, jolla toteutuessaan on vaikutuksia Mannerheimintien ja Reijolankadun risteykseen. Tästä syystä nyt suunniteltu osuus liittyy risteysalueen eteläpuolella väliaikaisilla järjestelyillä olemassa olevaan infrastruktuuriin eikä Reijolankadun risteykseen esitetä tässä vaiheessa merkittäviä muutoksia.
Jalankulku
Katuosuudella on paljon kivijalkakauppoja ja ravintoloita. Jalkakäytävät ovat kohtalaisen vilkkaita kummallakin puolella katua, etenkin bussipysäkkien kohdilla. Jalkakäytävät on suunniteltu laadukkaiksi ja ne erotellaan pyöräliikenteestä pääsääntöisesti rakenteellisesti, mikä turvaa jalankululle oman rauhallisen katutilan ja myös esteettömyys paranee. Katuosuus kuuluu esteettömyyden erikoistason alueeseen.
Pyöräliikenne
Pyöräliikenne on eroteltu moottoriajoneuvoliikenteestä Mannerheimintien vilkkauden vuoksi. Pyöräliikenteen järjestelyt ovat yksisuuntaisia ja pääosin nk. kolmitasoratkaisun mukaisia, eli pyöräily on eroteltu reunakivellä omalle tasolleen niin moottoriajoneuvoista kuin jalankulustakin. Pyörätiet ovat 2,5 m leveitä kunnossapitokaluston vaatimusten mukaan. Laadukkaat pyörätiejärjestelyt parantavat sekä jalankulun että pyöräilyn turvallisuutta, miellyttävyyttä ja houkuttelevuutta.
Joukkoliikenne
Mannerheimintie on kaupungin vilkkaimpia joukkoliikenteen reittejä. Kadulla liikennöi suuri määrä paikallis-, seutu- ja kaukoliikenteen busseja sekä kaksi raitiovaunulinjaa.
Raitiovaunukaistat voidaan kiskoremontin myötä toteuttaa korotettuina, mikä vähentää autojen raitioliikenteelle aiheuttamia häiriöitä ja parantaa raitioliikenteen luotettavuutta. Suunnitelmassa esitetyllä kiskoalueen korottamisella on koroketta vastaava vaikutus liikenneturvallisuuteen ja raitioliikenteen sujuvuuteen.
Pysäkit
Bussipysäkkien kohdalla tasoero selkeyttää tilan hahmottamista. Tasoero luiskataan koko pysäkin matkalla, jotta pääsy bussiin on esteetön. Pyörätien viereen merkitään 2,0m leveä kivetty kyytiin astumistila, jotta pyöräilijä ja bussimatkustaja näkevät hyvin toisensa.
Moottoriajoneuvoliikenne ja kaistajärjestelyt
Mannerheimintie on pääkatu. Reijolankadun ja Nordenskiöldinkadun välisellä osuudella kulkee vuorokaudessa noin 18 200 autoa ja raitiovaunua. Katuosuudella kulkee vuorokaudessa noin 1 900 paikallis- ja seutubussia sekä noin 540 kaukobussia. Ajoradan leveys on suunnitelmaosuudella 6,25 - 6,75 metriä leveä. Bussikaista on voimassa vuorokauden kaikkina aikoina. Taksien ajo kaistalla on sallittu kaikkina aikoina. Tavaraliikenne on sallittu bussikaistalla arkisin 9 - 15 ja 18 - 7 ja viikonloppuisin 0 - 24.
Sekä joukkoliikenteen sujuvuuden että tilankäytön tehokkuuden kannalta suunnitelmassa on päädytty poistamaan pysäkkisyvennykset, mitä myös HSL pitää hyvänä ratkaisuna. Mannerheimintie 102 edustalla etelän suuntaan pysähtyvät bussit jäävät tällöin ajoratapysäkille ja pysäkin ohittavat bussit sekä muu liikenne kulkevat pysähtyneiden bussien ohi vasenta kaistaa. Pohjoissuunnan pysäkillä Mannerheimintie 49 & 51 edustalla on nykytilanteessa harvinaista, että bussit ohittaisivat toisiaan mm. ahtaasta tilasta johtuen. Nykyinen pysäkkisyvennys on 2,7 m leveä. Pysäkkisyvennys on siis käytännössä tarpeeton. Ajoratapysäkki parantaa bussiliikenteen toimivuutta kyseisessä kohdassa, mutta se hidastaa hiukan takseja ruuhka-aikana ja tavarakuljetusta muina kuin ruuhka-aikoina. Uudet kaistajärjestelyt mahdollistavat turvalliset pysäkkijärjestelyt bussimatkustajille ja pyöräilijöille.
Pysäköinti
Liikenteen ohjaussuunnitelman yhteydessä merkitään Stenbäckin- ja Päivärinnankadun päihin lastauspaikkoja. Tämä vähentää em. kaduilta yhteensä neljä asukaspysäköintipaikkaa. Lastauspaikat ovat kuitenkin ilta- ja yöaikaan asukkaiden pysäköintikäytössä.
Katupuut
Suunnitelman lähtökohtana on säilyttää kaikki katupuut. Mikäli puusto heikentää risteyksen näkemiä ja vaarantaa turvallisuutta, saatetaan joutua poistamaan yksi puu Mannerheimintien varresta Stenbäckinkadun risteyksestä läheisyydestä.
Vuorovaikutus
Mannerheimintien liikennesuunnitelmaluonnos oli nähtävillä 8.4.-27.4.2014, mistä tiedotettiin mm. mediatiedotteella. Lisäksi katuosuuden liikehuoneistoihin ja rappukäytäviin jaettiin tiedote asiasta. KSV-Forum- keskustelupalstalle saapui 8.4. - 27.4. välisenä aikana yhteensä 33 kommenttia. Enemmistö keskustelijoista piti suunnitelmaa positiivisena, mutta eriäviä mielipiteitä oli myös paljon.
Keskustelussa haastavimpana kohtana pidettiin bussipysäkin kohtaa. Bussipysäkin kohta on suunniteltu turvallisemmaksi bussimatkustajalle ja pyöräilijälle KSV-forumin keskustelun jälkeen.
Liitteessä 3 on kerrottu vuorovaikutuksesta ja suunnitelmaratkaisujen taustoista perusteellisemmin.
Kustannukset
Liikennesuunnitelman kustannusennuste on noin 650 000 euroa. Samanaikaisesti tehtävän kiskoremontin kustannuksista vastaa HKL.
Katuinvestointiohjelmassa rakentamista on kaavailtu vuodelle 2015.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220
niko.palo(a)hel.fi
Paula Tuovinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37093
paula.tuovinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6296-3 |
3 | Vuorovaikutusraportti |
Tiedoksi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|