Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

19/2012

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

05.06.2012

 

 

 

 

 

 

§ 231

Vastine oikaisuvaatimukseen, joka koskee Nordenskiöldin aukion ja Mechelininkadun tarkistettua pyörätiesuunnitelmaa (b-asia)

HEL 2012-000789 T 08 00 04

Karttaruutu 3/S2,R2,R3,R4; G4/R1

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti esittelijän esittämin perustein hylätä **************** oikaisuvaatimuksen kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksestä 24.1.2012, joka koskee Nordenskiöldin aukion ja Mechelininkadun tarkistettua pyörätiesuunnitelmaa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220

niko.palo(a)hel.fi

Mika Kaalikoski, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433

mika.kaalikoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Kaupunkisuunnittelulautakunnan päätös 24.1.2012

2

Oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 1

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee esittelijän esittämin perustein hylätä **************** oikaisuvaatimuksen kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksestä 24.1.2012, joka koskee Nordenskiöldin aukion ja Mechelininkadun tarkistettua pyörätiesuunnitelmaa.

Esittelijä

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 24.1.2012 pyörätiesuunnitelman Nordenskiöldinkadulle ja Mechelininkadulle. ************** teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka saapui kirjaamoon 11.2.2012.

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain 89 §:n mukaan kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Kuntalain 92 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen voi tehdä sekä kunnan jäsen että asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Kuntalain 93 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 95 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Oikaisuvaatimuksen voi tehdä laillisuus- ja tarkoituksenmukaisuusperusteilla.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan pöytäkirja 24.1.2012 on asetettu yleisesti nähtäväksi 3.2.2012, jolloin kunnan jäsenten katsotaan saaneen päätöksestä tiedon. Oikaisuvaatimukset ovat saapuneet 11.2.2012 eli 14 päivän määräajassa.

Oikaisuvaatimuksen keskeinen sisältö ja perustelut

Oikaisuvaatimuksen mukaan pyörätiesuunnitelman tarkistus on tehty väärin, koska se ei huomioi tulevaa raitiotielinjausta Nordenskiöldinkadun aukiolle. Lisäksi suunnitelman arvioidaan jättävän liian vähän tilaa jalankululle erityisesti risteyksissä ja pysäkeille johtavilla reiteillä.

Vaatimuksen tekijä esittää, että koko hanketta ja sen lisähanketta ei tässä vaiheessa toteuttaisi ennen kuin linjaus raitiolinjasta on saatu valmiiksi. Hän ei pidä uskottavana, että Nordenskiöldin aukio olisi tärkeä osa keskustan pääpyöräverkkoa ja perustelee esitystään sillä, että suunnitelman toteuttaminen lisäisi Helsingin kaupungin kustannuksia aikana, jolloin yleinen säästäväisyys pitäisi huomioida.

Vastineen tiivistelmä

Oikaisuvaatimus esitetään hylättäväksi.

Nordenskiöldinkadun pyörätieosuus on tarkoitus rakentaa kesällä 2012. Työ tehdään kustannustehokkaasti niin, että reunatukilinjoja muutetaan mahdollisimman vähän. Siellä missä reunakivilinjoja joudutaan siirtämään pyöräkaistojen takia, muutoksissa on varauduttu tämänhetkisen tietämyksen mukaiseen raitiotien linjaukseen.

Taustaa

Kantakaupungin pyöräteiden tavoiteverkossa kaupunkisuunnittelulautakunta 3.4.2008 sekä 22.5.2012) on esitetty pääpyörätieyhteys Ruoholahden ja Pasilan välillä. Toteuttamatta on tällä hetkellä noin 2,5 km pituinen osuus Nordenskiöldinkadun ja Mechelininkadun varressa välillä Hietaniemenkatu Urheilukatu.

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 24.1.2012 tarkistetun pyörä-tiesuunnitelman Nordenskiöldinkadulle ja Mechelininkadulle.

Vastine oikaisuvaatimukseen

Oikaisuvaatimuksen mukaan suunnitelma ei huomioi tulevaa raitiotielinjausta Nordenskiöldinkadun aukiolle. Suunnitelmassa on huomioitu varaus raitiotielle niin hyvin, kuin se raitiotien tässä suunnitteluvaiheessa on ollut mahdollista tehdä.

Nordenskiöldin aukion osalta raitiotielle on jätetty tilavaraus ja sen toteuttamisen edellytykset on huomioitu pyörätiesuunnitelmassa, mutta raiteita ei ole esitetty piirustuksissa. Suunnitelmassa voitiin esittää raitiolinja 8 kehittämissuunnitelman mukaiset pysäkkimuutokset, koska kaupunkisuunnittelulautakunta on tehnyt niistä päätöksen 9.6.2011. Raitiotien suunnittelu Nordenskiöldinkadulle, Nordenskiöldin aukiolle ja Topeliuksenkadulle on edelleen meneillään. 

Pyörätiesuunnitelman Nordenskiöldinkadun osuus on rakentamisohjelmassa kesällä 2012 ja työ tehdään kustannustehokkaasti nykyisiin reunatukilinjoihin sovittaen. Pyöräkaistojen merkitseminen ilman reunatukien, kuivatuksen tms. merkittävää muuttamista on erittäin kustannustehokasta rakentamista. Niiltä osin kun reunatukia joudutaan muuttamaan pyöräkaistojen takia, on muutoksissa varauduttu tämänhetkisen tietämyksen mukaiseen raitiotien linjaukseen. Jos myöhemmässä vaiheessa raitiotiehanke osoittautuu kannattavaksi ja sitä aletaan rakentaa, se merkitsee käytännössä koko kadun uusimista. Vasta siinä vaiheessa Nordenskiöldinkadun rakentamisesta syntyy merkitseviä kustannuksia.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, ettei Nordenskiöldin aukio ole tärkeä osa keskustan pääpyöräverkkoa. Nordenskiöldinkadusta ja Mechelininkadusta muodostuva reitti on osa kantakaupungin pyöräteiden tavoiteverkkoa (kaupunkisuunnittelulautakunta 3.4.2008 sekä 22.5.2012). Yhteystarve Pasilan, Taka-Töölön ja Ruoholahden välisillä osuuksilla on ilmeinen. On totta, etteivät Nordenskiöldinkadun tai Mechelininkadun pyöräilijämäärät ole nykyään suuria. Pyöräilijät valitsevat pidemmän reitin tai kokonaan toisen kulkutavan, koska pyöräilyä vilkasliikenteisillä kaduilla ei koeta turvalliseksi.

Oikaisuvaatimuksessa kannetaan huolta jalankulkijoiden turvallisuudesta. Pyöräilystä jalankululle aiheutuva riski kuitenkin vähenee nykytilaan verrattuna huomattavasti. Pyöräkaistojen avulla pyöräliikenteelle tarjotaan paikka vilkkailta kaduilta ja ehkäistään näin jalkakäytävillä pyöräilyä. Vaikka joillakin osuuksilla pyöräily ja jalankulku on eroteltu toisistaan epätyydyttävästi pelkällä kiveysrivillä, on erottelu kautta linjan ratkaistu niin hyvin kuin se katutilan puitteissa ja kunnossapidon kannalta on mahdollista.

Esittelijän käsityksen mukaan oikaisuvaatimus tulisi hylätä edellä mainituin perustein.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220

niko.palo(a)hel.fi

Mika Kaalikoski, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433

mika.kaalikoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Kaupunkisuunnittelulautakunnan päätös 24.1.2012

2

Oikaisuvaatimus

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä

Kunnallisvalitus, oikaisuvaatimuksen johdosta annettu päätös
Liite 1

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 24.01.2012 § 25

HEL 2012-000789 T 08 00 04

Karttaruutu G3/S2, R2, R3, R4, G4/R1, hankenro 0923_7

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä Nordenskiöldin aukiolle ja Mechelininkadulle piirustusten 6058-7, 6059-7 ja 6060-7 mukaisen tarkistetun pyörätiesuunnitelman, jonka kustannusennuste on 2,7 miljoonaa euroa.

Päätöksen jakelu:

-        yleisten töiden lautakunta

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Olli-Pekka Poutanen

Lisätiedot

Niko Palo, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37220

niko.palo(a)hel.fi

Paula Tuovinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37093

paula.tuovinen(a)hel.fi

Mika Kaalikoski, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433

mika.kaalikoski(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 1 A

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37170

 

FI02012566