Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

13/2012

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

17.04.2012

 

 

 

 

 

 

§ 141

Kalasataman keskuksen liikennesuunnitelma (a-asia)

HEL 2012-004630 T 08 00 00

Karttaruudut H4/R1 ja S1, hankenro 0926_4

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6070-1 mukaisen Kalasataman keskuksen liikennesuunnitelman.

Kaupunkisuunnittelulautakunta edellyttää että jatkovalmistelussa varmistetaan että itä-länsi suuntainen jalankulku ja pyöräily säilyy sujuvana myös tulevaisuudessa.

Päätöksen jakelu:

-        Yleisten töiden lautakunta

-        HKL-liikelaitos

Käsittely

Vastaehdotus:
Silvia Modig: Lautakunta edellyttää että jatkovalmistelussa varmistetaan että itä-länsi suuntainen jalankulku ja pyöräily säilyy sujuvana myös tulevaisuudessa.

Kannattajat: Mari Holopainen

Lautakunta hyväksyi jatkosuunnitteluohjeen yksimielisesti äänestyksettä.

 

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Johanna Iivonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37137

johanna.iivonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Piirustus 6070-1

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6070-1 mukaisen Kalasataman keskuksen liikennesuunnitelman.

Päätöksen jakelu:

-        Yleisten töiden lautakunta

-        HKL-liikelaitos

Tiivistelmä

Kalasataman metroaseman ympärille rakentuvasta Kalasataman keskuksesta muodostuu merkittävä itäisen kantakaupungin joukkoliikenteen solmukohta ja uuden asuinalueen keskeisin kohtaamispaikka. Nämä lähtökohdat ovat ohjanneet keskusta ympäröivien katujen liikenneratkaisuiden suunnittelua.

Esittelijä

Taustaa

Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti 12.5.2011 kaupunginhallitukselle, että Sörnäistentunnelin yleissuunnitelma (liikennesuunnitteluosaston piirustus 5992-2) valittaisiin liikennetunnelin jatkosuunnittelun ja asemakaavoituksen pohjaksi. Kalasataman keskusta ja metroasemaa ympäröivät kadut palvelevat paremmin kävelyn, pyöräilyn, joukkoliikenteen ja muun lähiliikenteen tarpeita, kun alueen ohittava pitkämatkainen liikenne siirtyy Sörnäisten ja Hermannin rantatiet yhdistävään, noin 1,5 kilometriä pitkään tunneliin.

Kalasataman keskuksen suunnittelusta ja rakentamisesta järjestetty julkinen hankintakilpailu päättyi keväällä 2011. Kilpailun voittaneen ratkaisun toteuttaminen edellyttää asemakaavan muutosta Kalasataman keskeisimmälle korttelialueelle. Myös liikenneratkaisuja on hiottu tulevan keskuksen toimintaan sopivammiksi. Sörnäistentunnelin rakentamisella on merkittävä vaikutus Kalasataman pohjoisosan ja keskuksen joukkoliikenneratkaisuihin. Raitiotie- ja linja-autoliikenne on voitu siirtää Kalasatamankadulta Hermannin rantatielle.

Keskuksen kilpailun ratkettua Hermannin rantatielle tutkittiin kaksi vaihtoehtoista joukkoliikenneratkaisua. Liikennesuunnitteluosasto on pitänyt liikenteellisesti parhaana vaihtoehtoa, jossa raitiotie kulkee normaalin suunnittelu-käytännön mukaisesti kadun keskellä. Toisena vaihtoehtona tutkittiin raitiovaunukiskojen viemistä kadun reunoille, mutta tämä vaihtoehto on mm. joukkoliikenteen nopeuden kannalta selvästi heikompi.

Kalasataman keskuksen asemakaavan muutosehdotuksesta (12070) saatuja lausuntoja ja muistutuksia käsitellään kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksessa asemakaavaosaston 1. asiana.

Suunnitelma

Liikennesuunnitteluosastolla on laadittu Kalasataman keskuksen liikennesuunnitelma (piirustus 6070-1), joka on Kalasataman keskuksen asemakaavan muutosehdotuksen (12070) mukainen.

Kalasataman keskuksen liikennesuunnitelma korvaa kaupunkisuunnittelulautakunnan 23.10.2008 hyväksymän Hermannin rantatien eteläpään ja Leonkadun länsipään liikennesuunnitelman (liikennesuunnitteluosaston piirustus 5694-7), jonka ratkaisut perustuivat Kalasataman metroaseman alittavan lyhyen tunnelin rakentamiseen.

Laaditun suunnitelman mukaiset Kalasataman keskuksen lähiympäristön katujen liikenneratkaisut perustuvat Sörnäistentunnelin rakentamiseen Sörnäisten ja Hermannin rantateiden välille.

Hermannin rantatie säilyy pääkatuverkon osana, mutta toimii käytännössä alueellisena kokoojakatuna ja merkittävänä joukkoliikenteen yhteytenä. Työpajankadun ja Leonkadun väliselle katuosuudelle, metron ja keskuksen sisäänkäyntien kohdalle, sijoitetaan sekä linja-auto- että raitioliikenteen pysäkit. Kävelijöille on varattu runsaasti tilaa.

Raitiotielle on varaus Kalasataman pohjoisosan ja Sompasaaren välillä Hermannin rantatieltä Leonkadun ja Junonkadun kautta. Lisäksi on varauduttu Hermannin rantatieltä Leonkadun risteyksestä suoraan kohti Hanasaarta jatkavaan linjaukseen. Keskuksen kohdalle päättyvää raitiolinjaa varten on kääntösilmukkavaraus myötäpäivään Hermannin rantatieltä Työpajankatua ja Kalasatamankatua pitkin. Kalasatamankadun mitoituksessa on otettu huomioon myös ohitusraiteen tilavaraus.

Hermannin rantatiellä on varauduttu raitiovaunuvaloihin Työpajankadun ja Leonkadun kiertoliittymissä.

Linja-autoliikenne kulkee Hermannin rantatiellä. Pohjoisesta saapuvat Kalasataman keskukseen päättyvät linjat kiertävät keskuksen eteläpuolella sijaitsevaa korttelia myötäpäivään reittiä Koksikatu - Kaasukellonkatu - Kaasutehtaankatu - Leonkatu. Katujen mitoituksessa varaudutaan linja-autoliikenteen tarvitsemiin ajantasaus- ja odotustiloihin. Keskuksen eteläpuolisten Kaasukellonpuiston kortteleiden kadut on suunniteltu niin, että Kalasataman keskukseen päättyvät bussilinjat voivat kiertää korttelialueet myös vastapäivään. Kortteleiden katualueiden mitoituksessa on otettu huomioon bussilinjojen odotustilojen tilavaraukset.

Asemakaavaselostuksen liitteenä olevassa Kalasataman joukkoliikenneselvityksessä on kuvattu alueen joukkoliikennejärjestelmän periaatteita tarkemmin.

Pyöräilyä varten on varattu pyöräkaistat Hermannin rantatielle, Työpajankadulle ja Leonkadulle. Kalasatamankuja ja Englantilaisaukio ovat merkittävä osa alueen läpi johtavaa jalankulku- ja pyöräilyreittiä. Yhteys kulkee keskustan ja Hanasaaren suunnasta kohti Arabianrantaa ja Kulosaarta. Capellan puistotieltä rakennetaan kävely- ja pyöräilyramppi ylös Kulosaarensillalle.

Keskuksen kellarikerroksiin sijoitetun pysäköinnin ja huoltoajon liikenne hoidetaan kolmen sisäänajorampin kautta: Hermannin rantatieltä Työpajakadun liittymän pohjoispuolelta, Työpajankadulta keskuksen kohdalta sekä Junatien alta Sörnäisten rantatien ramppien välistä.

Kalasatamankatu on keskuksen kohdalla kävelypainotteinen katu joukkoliikennevarauksella.

Leonkadulle Kalasatamanpuiston kohdalle on esitetty varaus yhteisenä katutilana toimivalle alueelle. Ratkaisun yksityiskohdat ja rajaus tarkennetaan yhteistyössä katusuunnitelmavaiheessa.

Liikenteellisiä vaikutuksia

Kalasataman rakentuminen lisää alueen pääkatujen liikennettä merkittävästi. Myös pidempimatkaisen liikenteen osuus kasvaa alueen pääkatuverkolla yleiskaavan mukaisten väylähankkeiden toteutuksen myötä. Nykyinen katuverkko ei ole riittävä Kalasataman keskuksen läheisyydessä. Pääkatuliikenteen sujuvuus onkin varmistettu Sörnäisten ja Hermannin rantateiden välisellä liikennetunneliyhteydellä.

Kalasataman keskuksen liikenneratkaisut perustuvat Sörnäistentunnelin rakentamiseen. Kalasataman keskuksen lähikatuverkko palvelee erityisesti vilkastuvan kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen tarpeita. Ilman tunnelia vilkas pääkatuliikenne kulkisi keskuksen ja metroaseman sisäänkäyntien editse sekoittuen alueen paikalliseen ajoneuvoliikenteeseen ja kävelyyn. Risteämiset heikentäisivät erityisesti kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuutta.

Keskuksen katutason järjestelyt parantavat itäisen ja pohjoisen Helsingin joukkoliikenneyhteyksiä. Raitiotieverkkoa voidaan täydentää luontevasti. Nykyisin keskustaan päättyviä linja-autolinjoja voidaan siirtää keskukseen päättyviksi, mikä helpottaa tilannetta sekä Rautatientorin terminaalialueella että katuverkolla. Joukkoliikenteen vaihtomahdollisuudet paranevat.

Sörnäistentunnelin ja keskuksen liikenneratkaisujen kuten pysäköinti- ja huoltoajoliikenteen ajoyhteysjärjestelyjen avulla voidaan kasvavan autoliikenteen sujuvuus turvata ja haitat minimoida.

Aseman yhteyteen suunniteltu laaja pysäköintilaitos luo edellytyksiä liityntäpysäköinnin toteuttamiselle Lahden ja Porvoon moottoriteiden suunnan henkilöautoliikenteelle. Tämä vähentää osaltaan henkilöautoliikenteen painetta keskustan suuntaan. Etäältä Helsinkiin suuntautuva liityntäliikenne on kuitenkin tarkoituksenmukaista ohjata liityntäpysäköintiin jo huomattavasti kauempana Helsingin keskustasta. Tämä tulee ottaa huomioon seudullisia liityntäpysäköinnin toteutusperiaatteita ja hinnoittelumallia suunniteltaessa.

Kalasataman keskuksen rakentamistyöt vaikuttavat merkittävästi sen lähialueen liikenteen järjestelyihin sekä katutasossa että Junatiellä ja Itäväylällä. Väliaikaisten järjestelyiden avulla pyritään minimoimaan rakennustyön aikaisia haittoja. Erityinen painotus on ollut metroliikenteen sujuvuuden sekä alueen jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden turvaamisessa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Johanna Iivonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37137

johanna.iivonen(a)hel.fi

Liitteet

1

Piirustus 6070-1

Päätöshistoria

Kaupunkisuunnittelulautakunta 03.04.2012 § 134

Pöydälle 03.04.2012

HEL 2012-004630 T 08 00 00

Karttaruudut H4/R1 ja S1, hankenro 0926_4

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti panna asian pöydälle.

27.03.2012 Poistettiin

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Johanna Iivonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37137

johanna.iivonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 1 A

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37170

 

FI02012566