Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

20/2011

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

30.08.2011

 

 

 

 

 

 

§ 272

Köysirataselvitys

HEL 2011-002902 T 08 00 08

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti merkitä esiselvityksen "Köysirata Kruunuvuorenranta - Helsingin kantakaupunki" tiedoksi.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Olli-Pekka Poutanen

Lisätiedot

Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121

markku.granholm(a)hel.fi

Liitteet

1

HSL raportti 15/2011 Köysirata Kruunuvuorenranta - Helsingin kantakaupunki, esiselvitys (vain linkkinä)

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee merkitä esiselvityksen "Köysirata Kruunuvuorenranta - Helsingin kantakaupunki" tiedoksi.

Esittelijä

Yleistä

Helsingin seudun liikenne- kuntayhtymä on teettänyt konsulttityönä esiselvityksen köysiradasta, joka kulkee Hakaniemestä Sompasaaren ja Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Tavoitteena on ollut selvittää, kannattaisiko köysirata-vaihtoehto lisätä vertailuvaihtoehdoksi Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneyhteyksien joukkoon vuonna 2011 tehtävässä ympäristövaikutusten arvioinnissa. Työssä selvitettiin köysiratavaihtoehdon soveltuvuutta, hyötyjä, haittoja ja kustannuksia Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneyhteydeksi.

Suunnitelma

Kruunuvuoren köysiradan tarkoituksenmukainen reitti kulkisi Hakaniemestä Sompasaaren ja Korkeasaaren kautta Kruunuvuorenrantaan. Hakaniemi on valittu kaupungin pään pääteasemaksi kattavien vaihtoyhteyksien ansiosta. Länsimetron, Kehäradan ja Pisara-radan (jolla asema Hakaniemessä) myötä Hakaniemestä pääsee liikkumaan ilman vaihtoa kattavasti koko pääkaupunkiseudulle. Matkustajien kannalta paras vaihtoehto on sijoittaa köysirata-asema Hakaniemen torin metroaseman sisäänkäynnin välittömään läheisyyteen.

Köysirataa on alustavasti suunniteltu liikennöitäväksi 30 sekunnin vuorovälillä noin 20 tuntia vuorokaudessa. Pääteasemien välinen matka-aika on 11–12 minuuttia. Matkustajamäärät ovat ennusteen mukaan noin 6 500–8 500 matkustajaa/suunta/vrk. Tämä on noin 2/3 Laajasalon raitiovaunuvaihtoehdon ennustetuista matkustajamääristä. Köysiradalla on saavutettavissa riittävä kapasiteetti matkustustarpeita varten.

Kustannustaso ja vaikutukset

Kruunuvuorenrannan köysiradan investointikustannukset asemineen ja matkustuskoreineen ovat arviolta 90–125 milj. euroa. Köysiradan huolto-, käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat noin 4–5 milj. euroa vuodessa. 

Esiselvityksessä on arvioitu, että köysiradan kustannukset ovat noin puolet raitiotievaihtoehdon kustannuksista ja saavutettavat hyödyt noin kaksi kolmasosaa raitiotievaihtoehdon hyödyistä. Toteutuessaan köysirata-vaihtoehdolla olisi lisäksi suuri vaikutus raitiovaunuverkoston laajenemisen edellyttämiin raitiovaunuvarikkoinvestointeihin.

Esiselvityksen perusteella köysirata on teknisesti toteutettavissa Hakaniemestä Kruunuvuorenrantaan.

Selvityksen perusteella Helsingin kaupunki arvioi, onko köysiratavaihtoehtoa tarkoituksenmukaista sisällyttää yhdeksi vaihtoehdoksi Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneratkaisun ympäristövaikutusten selvitykseen ja tarvittaessa tekee asiasta esityksen Uudenmaan ELY:lle. Jos köysiratavaihtoehto valitaan tarkasteltavaksi vaihtoehdoksi, tulee investointi- ja ylläpitokustannusarviot, liityntäliikenteen suunnitelmat ja vaikutusarviot saattaa samalle tarkkuustasolle muiden tutkittavien vaihtoehtojen kanssa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Olli-Pekka Poutanen

Lisätiedot

Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121

markku.granholm(a)hel.fi

Liitteet

1

HSL raportti 15/2011 Köysirata Kruunuvuorenranta - Helsingin kantakaupunki, esiselvitys

 

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Faksi

 

Y-tunnus

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

+358 9 310 37378

 

0201256-6

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki

Tilinro

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

FI0680001200062637

 

FI02012566