Helsingin kaupunki | Esityslista | 10/2017 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/1 | |
| 11.04.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
1
Raide-Jokerin liikennesuunnitelmat Viilarintiellä ja Itäkeskuksessa (a-asia)
HEL 2017-001044 T 08 00 00
Hankenumero 4724_4
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6636-2 ja 6639-2 mukaiset Raide-Jokerin liikennesuunnitelmat.
Tiivistelmä
Liikennesuunnitelmissa on esitetty liikennejärjestelyt Viilarintien, Tulppatien ja Raide-Jokerin varikon liittymässä sekä Itäkeskuksen terminaalin ympäristössä.
Viilarintiellä varikon liittymäalue on pyritty saamaan mahdollisimman kompaktiksi valo-ohjauksen helpottamiseksi ja tehostamiseksi. Muutos vaikuttaa raiteen sijaintiin liittymäalueen pohjois- ja eteläpuolella vähäisessä määrin.
Itäkeskuksessa aikaisemmin hyväksytyn liikennesuunnitelman aluetta on laajennettu koskemaan Turunlinnantien katualuetta välillä Marjaniementie–Olavinlinnantie. Aiempi suunnitelma ei sisältänyt Turunlinnantien keskikorokemuutoksia, jotka on tarpeen tehdä nykyisen linja-autoterminaalin liittymän poistuessa käytöstä. Samassa yhteydessä levennetään Turunlinnantien pohjoisreunan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie ja muutetaan se erotelluksi.
Raide-Jokerin kokonaispituus Helsingin puolella on noin 16,2 km. Liikennesuunnitelmat kattavat noin 0,7 km linjan pituudesta.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu seudullinen poikittainen pikaraitiotie. Raide-Jokerin pituus on noin 25 km, josta noin 16 km sijoittuu Helsingin alueelle ja 9 km Espooseen. Linjalle on suunniteltu 33 pysäkkiparia.
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 22.3.2016 osaltaan puoltaa Raide-Jokerin hankesuunnitelman hyväksymistä ja hyväksyi Raide-Jokerin hankesuunnitelman (2015) ratasuunnitelmat hanketta koskevien liikennesuunnitelmien laatimisen lähtökohdaksi.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman Helsingin osalta. Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman Espoon osalta.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 29.11.2016 Raide-Jokerin liikennesuunnitelmat nykyisillä katualueilla, joihin sisältyi Itäkeskuksen päätepysäkin ympäristön liikennesuunnitelma (piirustus 6638-2).
Suunnitelmat
Liikennesuunnitelmat on laadittu Raide-Jokerin hankesuunnitelman ratasuunnitelmien ja Itäkeskuksen päätepysäkin ympäristöön aiemmin laaditun suunnitelman pohjalta. Suunnitelmiin on tehty muutoksia pääosin liikennevalo-ohjauksen toimivuuden ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Merkittävimmät liikennesuunnitelmissa tehdyt muutokset Raide-Jokerin hankesuunnitelman ratasuunnitelmiin nähden ovat:
Varikolle johtavat raiteet on siirretty Tulppatien liittymän kohdalle liikennevalo-ohjauksen helpottamiseksi, yksinkertaistamiseksi ja liittymän toimivuuden parantamiseksi.
Turunlinnantieltä on poistettu linja-autoterminaalin liittymän kääntymiskaistajärjestelyt.
Turunlinnantien pohjoisreunan jalkakäytävä, joka on liikennemerkein merkitty yhdistetyksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi, on levennetty ja muutettu erotelluksi.
Olavinlinnantien liittymäaluetta on supistettu. Turunlinnantie muuttuu 1 + 1 -kaistaiseksi välillä Marjaniementie Olavinlinnantie.
Suunnitelmamuutosten kustannusvaikutusten arvioidaan olevan vähäiset.
Liikennevalot
Suunnitelmiin sisältyvät uudet rakennettavat raitiovaunuvalot Marjaniementien ja Raide-Jokerin risteämiseen. Kyseiset valot sisältyivät myös aiemmin hyväksyttyyn suunnitelmaan.
Liikenteelliset vaikutukset
Viilarintien, Tulppatien ja Varikon liittymän autoliikenteen toimivuutta on simuloitu. Liittymäalueen supistaminen ja varikolle johtavien raiteiden sijoittaminen liittymään helpottavat liikennevalo-ohjauksen järjestämistä sekä parantavat liittymän sujuvuutta. Liittymän kautta järjestetään myös ajoneuvoliikenne raitiotievarikolle.
Suunnitelmissa esitetyt järjestelyt parantavat merkittävästi pyöräliikenteen edellytyksiä. Jalankulun edellytykset säilyvät pääosin nykyisellään ja paranevat Viilarintiellä, jonka länsipuolelle on esitetty uusi jalkakäytävä.
Kauppakeskus Lanternan pysäköintijärjestelyt säilyvät ennallaan. Lanternan nykyinen pääosin huoltoliikenteen käytössä oleva ulosajoyhteys siirtyy Raide-Jokerin varikon tontille.
Vuorovaikutus
Liikennesuunnitelmat perustuvat pääosin Raide-Jokerin hankesuunnitelmaan, jolle järjestettiin laajaa vuorovaikutusta suunnittelutyön aikana vuonna 2015 ja edelleen suunnitelman valmistuttua keväällä 2016.
Itäkeskuksen päätepysäkin ympäristön suunnitelman luonnokset olivat nähtävillä 25.10. - 6.11.2016 Raide-Jokerin verkkosivuilla sekä info- ja näyttelytila Laiturilla muiden Raide-Jokerin liikennesuunnitelmien kanssa. Viilarintien liikennesuunnitelmaa ei esitelty tässä yhteydessä suunnittelun keskeneräisyyden takia.
Turunlinnantien järjestelyjen osalta Itäkeskuksen päätepysäkin ympäristön liikennesuunnitelma on kaupunkisuunnittelulautakunnan 27.9.2007 hyväksymän liikennesuunnitelman mukainen.
Kustannukset
Raide-Jokerin rakentamisen kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa (MAKU-indeksi 110,6, huhtikuu 2015). Rakentamisen kustannusarvio sisältää sekä raitiotien infrastruktuurin rakentamisen että raitiotien edellyttämät muutokset katuympäristöön. Helsingin kaupungin arvioitu osuus rakentamiskustannuksista on 178,5 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttamisen edellytyksenä on 30 % valtion tuki, jolloin Helsingin maksuosuudeksi jäisi 125 miljoonaa euroa.
Viilarintien suunnitelmaan sisältyvien Raide-Jokerin rakentamisesta johtumattomien katujärjestelyiden arvioidut kustannukset ovat yhteensä 0,3 miljoonaa euroa, jotka muodostuvat pääosin jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyjen parantamisesta.
Itäkeskuksen päätepysäkin ympäristön suunnitelmaan sisältyvien Raide-Jokerin rakentamisesta johtumattomien katujärjestelyiden arvioidut kustannukset ovat yhteensä 1,1 miljoonaa euroa, jotka muodostuvat Turunlinnantiellä tehtävistä järjestelyistä.
Näiden järjestelyjen toteuttamisesta päätetään katusuunnitelmien hyväksymisen yhteydessä.
Jatkotoimenpiteet
HKL-liikelaitoksen Raide-Jokeri-projekti laatii katusuunnitelmat yhteistyössä kaupunkiympäristön toimialan (nyk. Rakennusvirasto) kanssa.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Lauri Kangas, projektipäällikkö, puhelin: 310 37455
lauri.kangas(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6636-2 |
3 | Piirustus 6639-2 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Helsingin seudun liikenne | Esitysteksti |
Tiedoksi
HKL-liikelaitos/Ville Lehmuskoski, Lotta Koski-Lammi
Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen
Rakennusvirasto/Ville Reihe
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu |
|
| FI02012566 |
|
| |||