Helsingin kaupunki

Esityslista

6/2017

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/3

 

28.02.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Käskynhaltijantien länsiosan ja sen lähialueiden alustava liikennesuunnitelma (a-asia)

HEL 2017-000333 T 08 00 00

Hankenumero 0578_5

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen 6686-0 mukaisen Käskynhaltijantien länsiosan ja sen lähialueiden alustavan liikennesuunnitelman sekä Raide-Jokerin alustavan liikennesuunnitelman paaluvälillä 21 000 - 22 100 .

Tiivistelmä

Käskynhaltijantien varren asemakaavaehdotus on lautakunnan listalla asemakaavapäällikön asiana ja sen yhteydessä on laadittu alustava liikennesuunnitelma (piirustus 6686-0). Suunnitelma sisältää Raide-Jokerin liikennesuunnitelman osan paaluvälillä 21 000 - 22 100.

Suunnitelmassa on esitetty asemakaavan mahdollistamat järjestelyt jalankululle, pyöräliikenteelle, joukkoliikenteelle sekä muulle moottoriajoneuvoliikenteelle. Pikaraitiotien linjaus ja pysäkkijärjestelyt noudattavat Raide-Jokerin hankesuunnitelmaa.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu seudullinen poikittainen pikaraitiotie. Raide-Jokerin pituus on noin 25 km, josta noin 16 km sijoittuu Helsingin alueelle ja 9 km Espooseen. Linjalle on suunniteltu 33 pysäkkiparia. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman.

Käskynhaltijantie on alueellinen kokoojakatu, jonka kautta on yhteys alueen pääliikenneväylille, Tuusulanväylälle ja Kehä I:lle. Norrtäljentie, Mestarintie, Hirsipadontie ja Kivipadontie ovat paikallisia kokoojakatuja. Käskynhaltijantie on lisäksi erikoiskuljetusreitin osa.

Käskynhaltijantietä pitkin kulkee useita Helsingin sisäisiä bussilinjoja sekä seudullisia poikittaisia linjoja. Suunnitteilla olevan Raide-Jokerin reittiä liikennöi runkobussilinja 550.

Käskynhaltijantien pyöräily- ja kävely-yhteyksissä on epäjatkuvuutta. Käskynhaltijantien pääreitti kulkee vaihdellen kadun etelä- ja pohjoisreunalla. Tuusulanväylän ramppiliittymän ja Mestarintien liittymän välillä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, mutta Mestarintien ja Norrtäljentien liittymien väliltä puuttuvat sekä pyörätie että jalkakäytävä.

Suunnitelma

Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien molemmille reunoille toteutetaan uudet jalkakäytävät omalle tasolleen pyöräliikenteestä erotettuina. Teininrinteen länsireunalle on suunniteltu jalkakäytävä. Mestarintien, Kivalterintien ja Teinintien kapeita jalkakäytäviä levennetään ja kävely-yhteyksiä pysäkeille, ala-asteen koululle ja puistoteille täydennetään. Mäkitorpantien ja Patolan pohjoisen metsäalueen välille muodostuu yhtenäinen etelä-pohjoissuuntainen Käskynhaltijantien ylittävä puistoreitti. 

Koulureittien turvaamiseksi on koulun tontin eteläpuolelle suunniteltu yhdistetty jalankulku- ja pyörätie, joka muodostaa samalla yhteyden saattoliikenteelle tarkoitetun kääntöpaikan ja koulun välille.

Suojatiet on suunniteltu raitiovaunupysäkkien molempiin päihin ajoratojen ja pyöräteiden yli, mutta raitiotien yli toteutetaan ylityspaikat ilman suojateitä. Uudet suojatiet sijoittuvat Käskynhaltijantien ja Kivipadontien liikennevalo-ohjattuun risteykseen sekä Norrtäljentien ja Teinintien valo-ohjaamattomaan risteykseen. Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien kiertoliittymän suojatiet säilyvät nykyisillä paikoillaan.

Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien varteen toteutetaan yksisuuntaiset kolmitasopyörätiejärjestelyt (ajorata, pyörätie ja jalkakäytävä eri tasoilla) ja kiertoliittymän pyöräliikennejärjestelyjä parannetaan. Norrtäljentien länsireunalla on yksisuuntainen pyörätie etelän suuntaan, mutta kadun itäreunalla pyörätie säilyy kaksisuuntaisena ja yhdistyy Käskynhaltijantien itäsuunnan uuteen kaksisuuntaiseen pyörätiehen palvellen erityisesti koulun pyöräliikennettä.

Yhdistetty jalankulku- ja pyörätie yhdistää Kivalterintien itäpään ja raitiotien pysäkkien kohdalla olevan Käskynhaltijantien etelänpuoleisen katuaukion. Vastaavanlainen yhteys toteutetaan Kisällintien itäpäästä Käskynhaltijantien pohjoisenpuoleiselle katuaukiolle. Kisällinpolun uudella puistotieyhteydellä pyöräliikenne ja jalankulku erotetaan toisistaan Teinintien ja Käskynhaltijantien uuden katuaukion välisellä osalla. Kivalterinpolun nykyinen ajorata kavennetaan pyörätieksi, joka yhdistyy Teinintien ja Käskynhaltijantien väliseen puistotiehen.

Raitiotie sijoitetaan Käskynhaltijantiellä kadun keskelle omalle ajouralleen, kun taas Norrtäljentiellä raitiotie on sekaliikennekaistalla. Raitiotien pysäkit sijoittuvat Käskynhaltijantien ja Tuusulanväylän itäisen ramppiliittymän itäpuolelle ja Norrtäljentien kiertoliittymän länsipuolelle. Käskynhaltijantien linja-autopysäkit säilyvät suunnilleen nykyisillä paikoillaan. Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien kulmassa raitiotie kulkee jalankulkuaukion halki.

Moottoriajoneuvoliikenteelle varataan Käskynhaltijantiellä yksi kaista molempiin suuntiin. Mestarintien risteys muutetaan suuntaisliittymäksi, jossa vasemmalle kääntyminen ei ole mahdollista.

Käskynhaltijantien ja Tuusulanväylän itäinen ramppiliittymä sekä Kivipadontien risteys muutetaan liikennevaloristeyksiksi. Lisäksi Käskynhaltijantien itään päin johtavalle ajoradalle ja Norrtäljentien etelän suuntaan johtavalle ajoradalle asetetaan raitiotievalot raitiotien risteyskohtiin.

Käskynhaltijantien varrelle suunniteltujen uusien kortteleiden autoliikenne kulkee sivukatujen kautta. Teinintie 10 tontin länsireunalle on suunniteltu uusi tonttikatu, Teininrinne, jonka kautta Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien lounaiskulmaan sijoittuvan korttelialueen liikenne kulkee. Maapadontietä jatketaan noin 50 metriä länteen päin ja kadun länsiosa muutetaan pihakaduksi pysäköintilaitoksen sisäänajokohdasta eteenpäin.

Moottoriajoneuvoliikenne kielletään Kivalterinpolulla, sillä Kivalterinpolku on jo vuonna 1981 vahvistuneessa asemakaavassa osoitettu jalankululle varatuksi kaduksi. Kisällintien ja Kisällinkujan välinen, Hirsipadontien liikennesuunnitelmassa (kaupunkisuunnittelulautakunta 1.11.2011) tilapäisesti moottoriajoneuvoliikenteeltä katkaistu katu muutetaan pysyväksi järjestelyksi.

Pysäköintipaikkojen määrät vastaavat asemakaavamääräysten mukaisia autopaikkavaatimuksia. Pysäköintijärjestelyjen periaate on, että asukkaiden tarvitsemat autopaikat ovat tonteilla taikka LPA-tontille rakennettavassa pysäköintilaitoksessa. Kadunvarsipaikat osoitetaan pääsääntöisesti palvelemaan lyhytaikaista asiointia, vieraspysäköintiä sekä päiväkodin, koulun ja kirkon saattoliikennettä ja tapahtumia. Lisäksi liiketilojen jakeluliikenteelle järjestetään purku- ja lastauspaikka Käskynhaltijantien molemmille suunnille.

Kadunvarsipysäköinti on nykyisin sallittu pääosin ilman aikarajoituksia. Maapadontien itäpäähän jää rajoittamatonta pysäköintitilaa 10 henkilöautolle, mutta Norrtäljentien vähäinen pitkäaikainen pysäköinti siirtyy lähialueen muille kaduille. Kadunvarsipaikat on sijoitettu siten, etteivät ne aiheuta häiriötä raitioliikenteelle.

Liikenteelliset vaikutukset

Asemakaava mahdollistaa pikaraitiotien (Raide-Jokerin) rakentamisen Käskynhaltijantielle ja Norrtäljentielle. Pikaraitiotie parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa, sillä sen kapasiteetti on suurempi kuin linja-autoliikenteellä on mahdollista saavuttaa ja lisäksi liikennevaloetuuksilla saavutetaan tasaisemmat vuorovälit kuin muun liikenteen seassa kulkevilla linja-autoilla. Toisaalta liikennevalot aiheuttavat muun liikenteen jonoutumista, mikä pidentää jonkin verran autoliikenteen matka-aikoja erityisesti aamu- ja iltahuipputunteina. Vilkasliikenteisimpinä aikoina myös Kivipadontien liikenne jonoutuu ajoittain Maapadontien risteyksen kohdalla.

Linja-autoliikenteen määrä pienenee Norrtäljentiellä ja Käskynhaltijantiellä Norrtäljentien kiertoliittymän länsipuolella, kun pikaraitiotie korvaa runkolinjan 550. Raide-Jokerin kaikkia vaikutuksia bussilinjastoon ei ole tiedossa, mutta ainakin runkolinja 550:n 314 vuoroa arkisin, 188 vuoroa lauantaisin ja 186 vuoroa sunnuntaisin poistuvat.

Uudisrakentaminen synnyttää lisää liikennettä alueen katuverkkoon. Lisäksi Mestarintien ja Käskynhaltijantien risteyksen muuttaminen suuntaisliittymäksi siirtää liikennettä uusille reiteille Käskynhaltijantielle sekä Mäkitorpantien kautta Norrtäljentielle ja Siltavoudintielle.

Käskynhaltijantien uudet pyörätiejärjestelyt parantavat huomattavasti nykyisiä polkupyöräliikenteen yhteyksiä ja pyöräliikenteen määrän ennustetaan kasvavan. Myös Käskynhaltijantien jalankulkuyhteydet paranevat. Teininpuiston halki johtava uusi jalankulku- ja pyörätieyhteys yhdistää pohjois-eteläsuuntaiset puistoreitit yhtenäiseksi reitiksi ja parantaa yhteyksiä Käskynhaltijantien raitiotie- ja linja-autopysäkeille.

Kustannukset

Kaava-alueen katu- ja liikennealueiden sekä aukioiden töistä on arvioitu aiheutuvan kustannuksia noin 7 miljoonaa euroa (alv 0 %).

Koko Raide-Jokerin rakentamisen kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa (MAKU-indeksi 110,6, huhtikuu 2015). Rakentamisen kustannusarvio sisältää sekä raitiotien infrastruktuurin rakentamisen että raitiotien edellyttämät muutokset katuympäristöön. Helsingin kaupungin arvioitu osuus rakentamiskustannuksista on 178,5 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttamisen edellytyksenä on 30 % valtion tuki, jolloin Helsingin maksuosuudeksi jäisi 125 miljoonaa euroa.

Yleisten alueiden kustannusjako Raide-Jokerin ja muiden kustannusten välillä tarkentuu jatkosuunnittelussa.

Vuorovaikutus

        Suunnitelma tehty yhteistyössä rakennusviraston, HKL-liikelaitoksen ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa.
 

        Liikennesuunnitelma on ollut nähtävillä asemakaavan yhteydessä.

Jatkotoimenpiteet

        Varsinainen liikennesuunnitelma asemakaavaehdotuksen muistutusten ja lausuntojen jälkeen.
 

        Rakennusvirasto laatii alueesta katu- ja puistosuunnitelmat. Kadut rakennetaan alueen uuden maankäytön ja pikaraitiotien rakentamisen tahdissa.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Kari Tenkanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37132

kari.tenkanen(a)hel.fi

Liitteet

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6686-0

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano
Liite 2

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

HKL-liikelaitoksen johtokunta/Ville Lehmuskoski

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

 

 

FI02012566