Helsingin kaupunki

Esityslista

38/2016

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/4

 

29.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Raide-Jokerin teknisiin asemakaavoihin liittyvät liikennesuunnitelmat(a-asia)

HEL 2016-006611 T 08 00 00

Hankenumero 4724_3

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi liikennesuunnitteluosaston piirustusten 6622-1, 6624-1, 6632-1, 6634-0, 6635-0, 6637-54 mukaiset Raide-Jokerin teknisiin kaavamuutoksiin liittyvät liikennesuunnitelmat.

Tiivistelmä

Raide-Jokerin tekniset asemakaavat ja asemakaavojen muutokset (12400) ovat katualueiden laajennuksia puistoalueille tai tonteille, jotka mahdollistavat raitiotien rakentamisen kohteissa. Katualueiden laajennuksia on 12 kohteessa Raide-Jokerin radan varrella Haagassa, Viikissä, Herttoniemessä ja Vartiokylässä. Liikennesuunnitelmissa on esitetty liikennejärjestelyt kaavakohteiden osalta. Raide-Jokerin kokonaispituus Helsingin puolella on noin 16,2 km. Päätettävät liikennesuunnitelmat kattavat noin 5,5 km linjan pituudesta.

Esittelijän perustelut

Lähtökohdat

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu seudullinen poikittainen pikaraitiotie. Raide-Jokerin pituus on noin 25 km, josta noin 16 km sijoittuu Helsingin alueelle ja 9 km Espooseen. Linjalle on suunniteltu 33 pysäkkiparia.

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 22.3.2016 osaltaan puoltaa Raide-Jokerin hankesuunnitelman hyväksymistä ja hyväksyi Raide-Jokerin hankesuunnitelman (2015) ratasuunnitelmat hanketta koskevien liikennesuunnitelmien laatimisen lähtökohdaksi.

Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 14.6.2016 Raide-Jokerin teknisiin kaavoihin liittyvät alustavat liikennesuunnitelmat.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 15.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman Helsingin osalta. Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.6.2016 Raide-Jokerin hankesuunnitelman Espoon osalta.

Suunnitelmat

Liikennesuunnitelmat on laadittu Raide-Jokerin hankesuunnitelman ratasuunnitelmien ja alustavien liikennesuunnitelmien pohjalta. Suunnitelmiin on tehty muutoksia pääosin liikenteen ohjauksen selkeyttämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Suunnitelmien rajauksiin on tehty alustavien liikennesuunnitelmien jälkeen pääosin vähäisiä muutoksia uusien järjestelyjen liittämiseksi poikkikatujen nykyisiin järjestelyihin.

Merkittävimmät alustavissa liikennesuunnitelmissa tehdyt ja liikennesuunnitelmiin sisältyvät muutokset Raide-Jokerin hankesuunnitelman ratasuunnitelmiin nähden ovat:

        Kolme ratasuunnitelmissa esitettyä kiertoliittymää on muutettu liikennevalo-ohjatuiksi liittymiksi: Eliel Saarisen tien liittymät Isonnevankujalla ja Nuijamiestentiellä sekä Viilarintien ja Holkkitien liittymä.
 

        Ilkantien pysäkki on siirretty kadun reunasta keskelle.
 

        Varikkotien pyöräliikenne on muutettu yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi järjestelmäksi.
 

        Viilarintien kahdesta vaihtoehdosta liikennesuunnitelmassa on päädytty esittämään vaihtoehtoa, jossa rata on sijoitettu kadun keskelle.

Merkittävimmät liikennesuunnitelmissa tehdyt muutokset alustaviin liikennesuunnitelmiin nähden ovat:

        Useimmista raitiotien ylityksistä on poistettu suojatien merkinnät, jotka korvataan tarvittavilla merkinnöillä jalankulkijoiden varoittamiseksi raitioliikenteestä. Suojatiet on kuitenkin säilytetty, mikäli ylityksessä kulkee myös ajoneuvoliikennettä tai ylitys jatkuu ilman suojatiekoroketta ajoradan yli.
 

        Vihdintien ja Isonnevankujan välille on suunniteltu pyöräliikenteen baanayhteys, joka sisältyy Yleiskaavan baanaverkkoon.
 

        Jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyjä on muutettu Viikintien ja Pihlajamäentien kiertoliittymässä liikenneturvallisuuden ja liikenteen ohjauksen parantamiseksi.
 

        Eliel Saarisen tien länsi- ja itäosien suunnitelmat on kumpikin yhdistetty kahdesta alustavasta suunnitelmasta eli neljä alustavaa suunnitelmaa on korvattu kahdella suunnitelmalla. Samalla kumpaankin suunnitelmaan on sisällytetty yhdistettyjen suunnitelmien väliin jääneet katuosuudet.

Suunnitelmien sisältö ja muutokset on kuvattu tarkemmin esityslistan liitteenä olevassa selostuksessa.

Suunnitelmamuutosten kustannusvaikutusten arvioidaan olevan vähäiset.

Liikennevalot

Suunnitelmiin sisältyvät seuraavat uudet rakennettavat liikennevalot:

        Eliel Saarisen tien ja Isonnevankujan risteys (risteysvalot)

        Raitiotien ja ajoradan risteäminen Ilkantien pysäkin koillispuolella (raitiovaunuvalot)

        Raitiotien ja Poutunpolun risteäminen (jalankulun valot)

        Eliel Saarisen tien ja Nuijamiestentien risteys (risteysvalot)

        Raitiotien ja Hernepellontien risteys (risteysvalot korvaavat nykyiset Jokeri-valot)

        Raitiotien ja Saunapellonpolun risteäminen (jalankulun ja pyöräliikenteen valot)

        Viilarintien ja Myllärintien risteys (risteysvalot)

        Viilarintien ja Holkkitien risteys (risteysvalot)

        Raitiotien ja ajoradan risteäminen Kauppamyllyntien pysäkin eteläpuolella (raitiovaunuvalot)

        Tonttiliittymä Roihupellon pysäkin itäpuolella (raitiovaunuvalot)

Lisäksi varaudutaan raitiovaunuvalojen rakentamiseen Maunulanpalstoille johtavan ajoyhteyden liittymään Pirkkolantiellä.

Maaherrantien Lahdenväylän ylityksestä puretaan nykyiset joukkoliikennekadun vuorotteluvalot, kun yksikaistainen silta korvataan kaksikaistaisella.

Liikenteelliset vaikutukset

Raide-Jokeri parantaa merkittävästi vaikutusalueensa poikittaisen joukkoliikenteen kapasiteettia ja houkuttelevuutta. Raide-Jokeri myöskin korvaa bussilinjan 550 nykyiset yli 300 vuoroa arkivuorokaudessa, mikä vähentää liikenteen melua ja lähipäästöjä.

Raide-Jokerin hankesuunnitelman osana laadittiin autoliikenteen toimivuustarkastelu Vihdintien kiertoliittymästä, jossa Raide-Jokerilla arvioitiin voivan olla merkittävää vaikutusta autoliikenteen toimivuuteen. Toimivuustarkastelun perusteella Raide-Jokeri ei merkittävästi heikennä kiertoliittymän toimivuutta, sillä raitiovaunuille ei tarvitse varata omaa vaihetta valo-ohjauksessa.

Eliel Saarisen tien länsiosalta poistuu toinen kaista lännen suuntaan ennen Vihdintien rinnakkaiskadun liittymää. Kaistan poistaminen ei kuitenkaan vaikuta välityskykyyn, jota määrittää Vihdintien kiertoliittymän valo-ohjaus.

Liikennesuunnitelmien laatimisen yhteydessä on tarkasteltu mikrosimuloinnilla Eliel Saarisen tien ja Aino Acktén tien kiertoliittymää sekä Viilarintien risteyksiä Tulppatien ja Varikkotien kanssa. Simulointitarkastelujen perusteella kaikki liittymät toimivat autoliikenteelle ongelmitta ja raitioliikenteen sujuva kulku pystytään takaamaan. Raide-Jokerin jatkosuunnittelussa simulointitarkasteluja tullaan laajentamaan ja tarkentamaan.

Muissa suunnitelmiin sisältyvissä kohteissa Raide-Jokeri ei vaikuta autoliikenteen kannalta kriittisiin liittymiin eikä vähennä nykyisiä kaistamääriä. Raide-Jokeri edellyttää joidenkin uusien liikennevalojen rakentamista, mikä heikentänee vähäisissä määrin kaikkien liikennemuotojen sujuvuutta ohjattavissa liittymissä. Toisaalta ruuhka-ajan hieman pidempien vuorovälien takia Raide-Jokeri aiheuttaa nykyisissä valo-ohjatuissa liittymissä jopa vähemmän viivytyksiä kuin vaihtoehtona oleva bussiliikenne.

Suunnitelmissa esitetyt järjestelyt parantavat merkittävästi pyöräliikenteen edellytyksiä. Jalankulun edellytykset säilyvät pääosin nykyisellä tasolla tai paranevat. Eliel Saarisen tien länsiosan suojatien poistuminen kuitenkin heikentää vähäisissä määrin paikallista saavutettavuutta jalan.

Vuorovaikutus

Liikennesuunnitelmien luonnokset olivat nähtävillä 25.10. - 6.11.2016 Raide-Jokerin verkkosivuilla sekä info- ja näyttelytila Laiturilla muiden Raide-Jokerin liikennesuunnitelmien kanssa. Vuorovaikutusraportti on esityslistan liitteenä.

Liikennesuunnitelmat perustuvat pääosin Raide-Jokerin hankesuunnitelmaan, jolle järjestettiin laajaa vuorovaikutusta suunnittelutyön aikana vuonna 2015 ja edelleen suunnitelman valmistuttua keväällä 2016.

Kustannukset

Raide-Jokerin rakentamisen kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa (MAKU-indeksi 110,6, huhtikuu 2015). Rakentamisen kustannusarvio sisältää sekä raitiotien infrastruktuurin rakentamisen että raitiotien edellyttämät muutokset katuympäristöön. Helsingin kaupungin arvioitu osuus rakentamiskustannuksista on 178,5 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttamisen edellytyksenä on 30 % valtion tuki, jolloin Helsingin maksuosuus infran investoinnista on 125 miljoonaa euroa.

Suunnitelmiin sisältyvien Raide-Jokerin rakentamisesta johtumattomien katujärjestelyiden arvioidut kustannukset ovat yhteensä noin 5 miljoonaa euroa, josta pyöräliikenteen baanajärjestelyjen osuus on 1,6 miljoonaa. Näiden järjestelyjen toteuttamisesta päätetään katusuunnitelmien hyväksymisen yhteydessä.

Kustannukset eivät sisällä Viilarintien ylittävää siltaa, joka on esitetty varauksena ja suunnitellaan tarkemmin tulevan asemakaavoituksen yhteydessä.

Jatkotoimenpiteet

HKL-liikelaitoksen Raide-Jokeri-projekti ja rakennusvirasto laativat yhteistyössä katusuunnitelmat.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Lauri Kangas, projektipäällikkö, puhelin: 310 37455

lauri.kangas(a)hel.fi

Taneli Nissinen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37447

taneli.nissinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Suunnitelmaselostus

2

Sijaintikartta

3

Vuorovaikutusraportti

4

Piirustus 6622-1

5

Piirustus 6624-1

6

Piirustus 6632-1

7

Piirustus 6634-0

8

Piirustus 6635-0

9

Piirustus 6637-54

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Uudenmaan ELY-keskus

Esitysteksti
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Yleisten töiden lautakunta/Raimo K. Saarinen

HKL-liikelaitos/Ville Lehmuskoski

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 3

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

 

 

FI02012566