Helsingin kaupunki | Esityslista | 24/2013 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Akp/4 | |
| 24.09.2013 |
| |
|
|
|
4
Koskelan varikon suunnittelukilpailun asemakaavalliset lähtökohdat ja tavoitteet (a-asia)
HEL 2013-011738 T 02 08 02 00
Ksv 0819_2, Koskelantie 39, Kustaa Vaasan tie, Valtimontie 2-6, karttaruutu H5
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee hyväksyä seuraavat asemakaavalliset lähtökohdat ja tavoitteet Koskelan varikosta järjestettävälle suunnittelukilpailulle.
1 Toiminnallisesti monipuolinen varikko-, toimitila- ja asuntoalue
Koskelan varikon alueesta suunnitellaan kantakaupunkiin liittyvä, mielenkiintoinen, toimiva ja toteutuskelpoinen kokonaisuus, jossa varikon lisäksi on asumista, toimitiloja ja puisto.
2 Rakenne ja mitoitus
Pääosa alueesta suunnitellaan varikko- ja toimitilakorttelialueeksi (KTY) (alueet 1 ja 2, osin 4), jolla sijaitsevat raitiovaunuhallit puretaan ja korvataan vaiheittain rakennettavalla uudella varikolla. Bussivarikkokäytöstä vapautuneeseen kaarihalliin ja uuden raitiovaunuhallin päälle voidaan osoittaa tilaa vievän kaupan tiloja yhteensä enintään 30 000 k-m².
Koskelantien ja Valtimontien varrelle suunnitellaan 20 000–25 000 k-m² asuinkerrosalaa (AK) alueille 3 ja 4.
Valtimontien alueelle 3 suunnitellaan neljä–viisikerroksisia ja Koskelantien alueelle 4 neljä–kuusikerroksia asuinkerrostaloja. Asuinkortteleiden ja osittain puiston alle suunnitellaan maanalaisia pysäköintitiloja säilyttäen puuston ja puiston pääosin maanvaraisena.
3 Ympäristön arvot
Kaupunkikuvallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokkaat, arkkitehti Woldemar Baeckmanin suunnittelemat kaarihalli ja asuinrakennus sekä. Annalan kentän ympäristö ovat rakennustaiteellisesti ja historiallisesti arvokkaita. Koskelan varikon itäpuolella sijaitseva Annalan puisto on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua ympäristöä (RKY 2009).
4 Kaupunkikuva
Alueiden 3 ja 4 asuntokorttelit suunnitellaan siten, että ne muodostavat luontevan jatkon Koskelantien varren asuntokortteleille, joihin kuuluvat olennaisina osina Olympiakylän ja Kisakylän asuntoalueet. Korttelialueen kokonaisuudesta rakentuu kantakaupunkiin saapumista ilmentävä kaupunkinäkymä.
Uusi raitiovaunuhalli suunnitellaan ulkoiselta ilmeeltään julkisen rakennuksen edellyttämällä vaatimustasolla. Sen noin 500 metriä pitkät julkisivut jäsennetään arkkitehtuurin ja taiteen keinoin. Varikon ja kaupan tilojen tulee yhdessä muodostaa näyttävä, ympäröivää kaupunkirakennetta täydentävä kokonaisuus. Hallin kannen päälle suunniteltavat rakennukset suunnitellaan asteittain korottuvasti Valtimontieltä hallin koillispäätyyn.
5 Liikenne ja pysäköinti
Koskelan varikon käyttövarmuutta parannetaan yhdistämällä varikko vararaiteella Kunnalliskodintien kautta Käpylän raideverkkoon. Jalankulun ja pyöräilyn reitti kehitetään sujuvammaksi Annalan puiston ja Arabianrannan suuntaan.
Ajo- ja huoltoliikenne johdetaan alueelle Koskelantieltä ja Valtimontieltä. Pysäköinti sijoitetaan maanalaisiin pysäköintilaitoksiin. Pysäköinti mitoitetaan kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymien ohjelukujen mukaisesti. Uuden raitiovaunuvarikon käyttöön suunnitellaan 150 autopaikkaa.
Suunnittelussa tulee varautua yleiskaavan mukaisen Pasilan väylän toteuttamiseen tms.
6 Ympäristön häiriötekijät
Asuntokorttelit suunnitellaan melu- ja ilmanlaatuselvitysten pohjalta tehtyjen asuinrakennusten sijoittelun, pohjakerrosten käyttötarkoituksen ja rakennusten seinä-, ikkuna- ja parvekerakenteiden ja piha-alueiden suunnitteluohjeiden mukaisesti. Katualueen varrelle sijoittuvien huoneistojen tulee olla läpitalon huoneistoja. Rakennusten ilmanvaihto tulee järjestää rakennusten kattotasolta.
Esittelijä
Lähtökohdat
Maanomistus ja kaavoitustilanne
Helsingin kaupunki omistaa koko alueen.
Maakuntakaavassa ja 2. vaihemaakuntakaavassa alue on taajamatoimintojen aluetta.
Helsingin yleiskaavassa 2002 Koskelan varikkotontti on työpaikka-aluetta. Lisäksi alueelle saa rakentaa tiloja julkisten palvelujen, yhdyskuntateknisen huollon, virkistyksen ja liikenteen käyttöön. Annalan urheilukenttä ja sen ympäristö, on yleiskaavassa kerrostalovaltaista asunto- ja toimitila-aluetta.
Helsingin yleiskaavassa 2002 ja maanalaisessa yleiskaavassa on tilavaraus tunneloidulle Pasilanväylälle, jonka suuaukko on Koskelan varikon kohdalla Kustaa Vaasan tiellä. Tunneliväylän osa on suunniteltavan varikkorakennuksen alapuolella. Pasilanväylän yleissuunnitelma on vuodelta 1992. Väylän rakentamisesta ei ole tehty päätöstä.
Asemakaavassa vuodelta 1951 Koskelan varikkotontti 24/954/1 on yleisten rakennusten korttelialuetta, jolle saadaan rakentaa liikennelaitoksen halleja ja huoltorakennuksia sekä asuntoja liikennelaitoksen henkilökuntaa varten, jonka asuminen paikalla on välttämätöntä. Osa Valtimontien puoleista aluetta on asemakaavassa puistoaluetta ja Annalan kenttä urheilualuetta.
Suunnittelukilpailun järjestäminen
Liikennelaitos-liikelaitos (HKL) järjestää kiinteistöviraston kanssa Koskelan varikosta suunnittelu- ja toteutuskilpailun käyttäen kilpailullista neuvottelumenettelyä. Kilpailulla haetaan Koskelan varikkoalueen kehittäjää, jonka kanssa solmitaan kokonaisvastuullinen sopimus yksityisten ja HKL:n käyttöön tulevien osien toteuttamisesta. Toteuttaja sitoutuu alueeseen ja sen kehittämiseen ja toteuttamiseen pitkällä tähtäyksellä.
Kaupunkisuunnitteluvirasto osallistuu asiantuntijana kilpailun valmisteluun ja arviointiin ja laatii alueelle voittaneen ehdotuksen perusteella asemakaavanmuutoksen.
Kilpailualue käsittää Kustaa Vaasantien, Koskelantien ja Valtimontien rajaaman alueen. Kilpailu on suunniteltu aloitettavaksi sen jälkeen kun kaupunginvaltuuston on hyväksynyt HKL:n uuden varikon hankesuunnitelman. Tavoiteaikataulun mukaan kilpailu ratkaistaan vuoden 2014 aikana.
Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Olavi Veltheim
Lisätiedot
Martin Bunders, arkkitehti, puhelin: 310 37203
martin.bunders(a)hel.fi
Heikki Hälvä, liikenneinsinööri, melu- ja ilmanlaatuselvitykset, puhelin: 310 37142
heikki.halva(a)hel.fi
Jaakko Heinonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37118
jaakko.heinonen(a)hel.fi
Seija Narvi, insinööri, puhelin: 310 37255
seija.narvi(a)hel.fi
Riitta Salastie, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 310 37218
riitta.salastie(a)hel.fi
Liitteet
1 | Sijaintikartta |
2 | Maankäytön periaatteet |
3 | Liikenne, kunnallistekniikka ja ympäristöhäiriöt |
4 | Liikennemeluselvitys |
5 | Ilmanlaatuselvitys |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 3 | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37409 |
| FI02012566 |
|
|