Helsingin kaupunki

Esityslista

20/2013

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

27.8.2013

 

 

 

 

 

 

1

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta, joka koskee Koskelantien bussikaistaa (b-asia)

Pöydälle 20.08.2013

HEL 2013-004579 T 00 00 03

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Koskelantiellä välillä Mäkelänkatu Intiankatu kulkee seitsemän bussilinjaa (57, 64N, 65A, 65N, 69, 506 ja 518). Suurin osa vuoroista on poikittaislinjojen 57, 69, 506 ja 518 vuoroja. Ruuhka-aikaan Koskelantiellä välillä Intiankatu Koskelantie kulkee keskimäärin 21-23 vuoroa suuntaansa. Lisäksi pitkämatkainen idästä tuleva tilausajoliikenne käyttää Koskelantietä kulkiessaan esimerkiksi Hartwall Areenalle tai messukeskukselle.

Koskelantien varren asuinkorttelit on rakennettu pääosin 1940- ja 1950- luvuilla, jolloin autopaikkoja rakennettiin kiinteistöille vähemmän kuin nykyään. Tämän johdosta pysäköinti on osittain sallittu Koskelantiellä. Etenkin Koskelantien eteläpuolella sijaitsevan Kisakylän alueella ei kohtuullisen matkan etäisyydellä ole Kalervonkatua lukuun ottamatta tonttikatuja, joille voisi pysäköidä. Kokonaisuutena Koskelantien molemmin puolin on puutetta pysäköintipaikoista.

Koskelantien bussiliikenteen sujuvoittaminen tukee Helsingin kaupungin strategista tavoitetta poikittaisen joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattamiseksi. Poikittaisliikenteessä henkilöauton kulkumuoto-osuus on moninkertaisesti säteittäistä liikennettä suurempi, mutta liikkumisen lisääntymisestä merkittävä osa tapahtuu nimenomaan poikittaissuunnassa. Poikittaisen joukkoliikenteen palvelutasoa onkin parannettava olennaisesti, mikäli suotuisa joukkoliikenneosuuden kehitys koko kaupungissa halutaan mahdollistaa.

HSL:ltä saadun tiedon mukaan bussiliikenteen matka-ajat Koskelantiellä vaihtelevat ruuhka- aikana. Aamuruuhkassa Kalervonkadun ja Joukolan puiston välisellä osuudella lännen suuntaan noin puolet busseista käyttää pysäkkien väliseen matkaan 3 minuuttia, mutta 5 %:lla busseista matka-aika on yli 5 minuuttia. Iltapäivällä 5 %:lla busseista matka-aika on yli 4 minuuttia. Idän suuntaan viiveet ovat jonkin verran pienempiä kuin lännen suuntaan. Vaikka bussiliikenne ruuhka-aikoinakin sujuu pääosin nopeasti, joudutaan matka-aikojen hajonnan vuoksi bussien aikatauluissa varautumaan mahdollisiin viipeisiin. HSL:n arvion mukaan tästä aiheutuva liikennöintikustannusten lisä on jopa 500 000 euroa vuodessa. Tosin on otettava huomioon, että millään järjestelyillä tuskin päästään tilanteeseen, jossa matka-aikahajontaa ei olisi ollenkaan.

HSL:n näkemyksen mukaan bussikaistat Koskelantiellä parantaisivat merkittävästi bussiliikenteen luotettavuutta. HSL pitää tärkeämpänä Intiankadun risteyksestä länteen suuntautuvan bussikaistan toteuttamista, mikäli bussikaista molempiin suuntiin ei ole mahdollinen. HSL esittää myös, että bussikaista voisi olla käytössä vain ruuhka-aikaan ja muuna aikana kaistalla voisi olla esimerkiksi pysäköintiä.

Koskelantien ja Mäkelänkadun liittymän kaistajärjestelyjä ollaan parhaillaan kesällä 2013 muuttamassa. Järjestelyjen myötä poikittaisen liikenteen kapasiteettia lisätään. Järjestelyn hyödyt kohdistuvat etenkin joukkoliikenteeseen.

Kaupunkisuunnitteluviraston arvion mukaan suurin ongelma joukkoliikenteelle tällä hetkellä on jonottaminen Koskelantien ja Mäkelänkadun liittymässä. Parhaillaan toteutettavien kaistajärjestelyjen odotetaan helpottavan tilannetta huomattavasti.

Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että on tarkoituksenmukaista seurata Koskelantien ja Mäkelänkadun liittymän kaistajärjestelyjen vaikutusta bussiliikenteelle. Järjestelyt todennäköisesti parantavat bussiliikenteen edellytyksiä merkittävästi. Mikäli kuitenkaan järjestelyjen myötä bussiliikenteen viiveet tai matka-aikahajonta eivät huomattavasti pienene, on syytä ryhtyä muihin toimenpiteisiin joukkoliikenteen edistämiseksi. Tällöin harkittavaksi tulevat mm. Koskelantien bussikaistat, jotka tulisi suunnitella osana koko kaupungin kattavaa järjestelmätasoista bussiliikenteen etuuksien kokonaisuutta. Osa-aikaisten, esimerkiksi vain ruuhkan aikana käytössä olevien, bussikaistojen käyttöönottoa ei kuitenkaan tule ilman painavaa harkintaa tehdä, sillä noin kolme vuotta sitten Helsinki on juuri yhtenäistänyt bussikaistojen voimassaoloajat kokopäiväisiksi tavoitteena saada autoilijat mieltämään ne paremmin ja noudattamaan niitä.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto tekee jatkuvasti yhteistyötä HSL:n kanssa joukkoliikenteen kehittämiskohteiden kartoittamiseksi ja toteuttamiseksi.

Esittelijä

Valtuustoaloite

Valtuutettu Leo Stranius ja 42 muuta valtuutettua ovat tehneet seuraavan valtuustoaloitteen:

"Hakamäentien muutosten myötä Koskelantien liikenne on ruuhkautunut. Kadulla kulkevat bussilinjat (mm. 65A, 69 ja 506) jumiutuvat henkilöautoliikenteeseen eivätkä pysy aikataulussa. Joukkoliikenne voidaan helposti erottaa muusta liikenteestä siirtämällä se omalle kaistalleen ilman rakenteellisia muutoksia.

Koskelantien ja Mäkelänkadun liittymään on tulossa kesällä 2013 parannustoimenpiteitä mm. Koskelantien poikittaiselle linja-autoliikenteelle Mäkelänkadun liittymän yhteyteen. Samassa yhteydessä kannattaisi tarkastella myös Koskelantien bussikaistaa.

Koskelantien eteläreunalla (itään menevä suunta) on kolme kaistaa, joissa jalkakäytävän puoleisella kaistalla on tällä hetkellä osittain pysäköinti sallittu (noin 43 paikkaa), osittain aikarajoitettu pysäköinti (noin 17 paikkaa) ja yksi asiakaspysäköintipaikka.

Alueen asukkaat ovat Kanta-Helsingin omakotiyhdistyksen ja Käpylä-Seuran nimissä tehneet bussikaistasta kaupungille aloitteen vuonna 2012.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Koskelantielle (välille Koskelantien risteys/Mäkelänkatu - Intiankatu) toteutetaan bussikaista itään menevään suuntaan, ja että Koskelantiellä Olympiakylän puolella (pohjoisreuna) olevaa bussikaistaa pidennetään niin, että se alkaa jo Intiankadun risteyksestä."

Lausuntopyyntö

Hallintokeskus on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa ja yleisten töiden antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 30.8.2013 mennessä.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Jaakko Heinonen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37118

jaakko.heinonen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 1 A

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37170

 

FI02012566