Helsingin kaupunki | Esityslista | 8/2013 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/3 | |
| 19.03.2013 |
| |
|
|
|
3
Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto valtuustoaloitteesta, joka koskee metron yöliikenteen pidentämisestä (b-asia)
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.
Lausunto
Metron yöliikenteen liikennöintiajan laajentamista esitetään aika ajoin kaupunginvaltuutettujen, asukkaiden ja eri sidosryhmien taholta. HKL tutki metron liikennöintiajan jatkamista vuonna 2009. "Metron yöliikenteen laajentamisselvitys" on raportoitu HKL:n julkaisusarjassa tunnuksella D: 16/2009.
Selvityksen perusteella metron liikennöintiajan jatkaminen ei ole perusteltua palvelutaso- ja turvallisuusnäkökulmien lisäksi joukkoliikennejärjestelmän kustannustehokkuuden kannalta. Metron jatkettua yöliikennettä ei lisäksi olisi tarkoituksenmukaista aloittaa ennen automaattimetron ja Länsimetron käyttöönottoa mm. yöaikana tapahtuvien asennus- ja testaustöiden sekä rakentamisen aikaisten kuljetusten vuoksi.
Nykytilanteessa N-bussilinjat luovat Helsingin keskustasta Itä-Helsinkiin myöhäisillan liikenteessä lähes poikkeuksetta metroa ja liityntälinjaa nopeamman yhteyden. Metro on N-linjastoa nopeampi yöaikaan ainoastaan aivan metroasemien välittömään läheisyyteen päättyvillä matkoilla. Metron liikennöintiajan jatkaminen parantaisi aivan metroaseman välittömässä läheisyydessä asuvien palvelutasoa, mutta huonontaisi liityntälinjojen varassa olevien palvelutasoa nykytilanteeseen verrattuna. Valtaosalla matkoista palvelutaso heikkenisi pidentyneiden matka-aikojen seurauksena.
Metron yöliikenteen jatkaminen edellyttäisi merkittävää vartioinnin lisäystä asemille ja metrojuniin. Metro koetaan joukkoliikennevälineistä turvattomimmaksi, erityisesti öiseen aikaan. Metroa käyttävistä matkustajista noin 68 % tuntee toisinaan turvattomuutta, kun bussiliikenteessä osuus on 37 %. Turvattomuutta aiheuttava asia metrossa on se, että vaunuissa ei ole näkyvissä liikennehenkilökuntaa. Metrossa ja metroasemilla tapahtuu häiriöitä eniten viikonloppuiltoina.
Matkustuskysyntä vähenee metroliikenteessä alle päiväliikenteen kysynnän klo 19 jälkeen. Perjantai- ja lauantai-illat poikkeavat kuitenkin muista arki-illoista. Perjantaisin klo 21.00–23.30 tehdään 60 % muita arkipäiviä enemmän matkoja, lauantaisin 35 % enemmän. Tällöinkin kysyntä on alle puolet päiväliikenteen tuntien kysynnästä.
Metron liikennöinnin päättymisen jälkeen busseilla hoidettavassa liikenteessä pystytään tarjonta mitoittamaan kysynnän mukaan. Bussitarjontaa voidaan edelleen optimoida tasapainottamalla perjantai- ja lauantaiöiden liikennetarjontaa kysyntää vastaavaksi.
Mikäli metron palveluaikaa haluttaisiin laajentaa, olisi se tarkoituksenmukaisinta tehdä aloitteessa esitetysti jatkamalla metron liikennöintiaikaa kaksi tuntia perjantai- ja lauantaiöisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Metron liikennöintiajan jatkaminen lisäisi kustannuksia noin 400 000 euroa vuodessa. Jos metro liikennöisi yöaikaan pidempään, lyhenisi metroradan huoltoon ja kunnossapitoon käytettävissä oleva aika. Myös vaunujen siivous- ja huoltoajat lyhenisivät, jolloin tarvittavat toimet tulisi suorittaa nykyistä suuremmalla henkilöstömäärällä.
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että metron yöliikenteen jatkaminen ei ole järkevää. Kustannusten kasvu on joukkoliikennejärjestelmän palvelutason parantumiseen nähden liian suuri. Lisäksi palvelutason parantuminen hyödyttäisi vain asemien lähellä asuvia.
Esittelijä
Valtuustoaloite
Valtuutettu Johanna Sumuvuori ja 55 muuta valtuutettua ovat tehneet 16.1.2013 seuraavan aloitteen:
”Metroliikenteen viimeiset vuorot ajetaan Helsingissä jo ennen puolta yötä. Myöhemmin ajaville vuoroille olisi kuitenkin suuri tarve etenkin viikonloppuisin, jolloin yöbussit täyttyvät lähes äärimmilleen.
Metron yöliikenteen pidentämistä voisi kokeilla aluksi lisäämällä perjantain ja lauantain aikatauluun pari lisätuntia. Tällöin viimeinen metro voisi ajaa klo 01.30. Metron aikataulun myöhentäminen palvelisi niin vapaa-ajan viettäjiä kuin myöhään työskenteleviä.
Tämän valtuustoaloitteen allekirjoittajat esittävät, että kaupunki ryhtyy toimiin viikonloppuisin ajavien metrojen ajoaikojen myöhentämiseksi.”
Lausuntopyyntö
Hallintokeskus on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 22.3.2013 mennessä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121
markku.granholm(a)hel.fi
Liitteet
1 | Raportti HKL D:16/2009 Metron yöliikenteen laajentamisselvitys |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | +358 9 310 37170 |
| FI02012566 |
|
|