Helsingin kaupunki

Esityslista

22/2012

1 (1)

Kaupunkisuunnittelulautakunta

 

 

 

 

Lsp/1

 

21.8.2012

 

 

 

 

 

 

1

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta taloussuunnitelmasta 2013 -2015 (a-asia)

Pöydälle 14.08.2012

HEL 2012-009188 T 00 01 06

Päätösehdotus

Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee antaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavasta taloussuunnitelmasta 2013 -2015 kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Lausunto

Kaupunkisuunnitteluviraston mielestä Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymässä (HSL) tehty strategiatyö antaa hyvän perustan toiminnan suuntaamiselle ja toimintakulttuurin luomiselle. Strategiatyössä on asetettu konkreettisia kehittämistavoitteita ja määritelty kehittämistoimenpiteitä, joiden avulla pyritään toteuttamaan strategiset tavoitteet. Strategian toteutumisen arviointiin onkin monessa kohdassa asetettu selvät mittarit vuoteen 2018 asti. Näiden mittareiden kehittymisestä tulisikin raportoida säännöllisesti mm. talousarviolausuntopyynnön yhteydessä.

HSL aikoo uusia strategiaansa uuden hallituksen aloittaessa toimintansa kunnallisvaalien jälkeen. Tässä yhteydessä on tärkeää löytää konkreettiset tavoitteet ja mittaristo mm. seudun poikittaisen liikkumisen osalle, sillä ennusteiden mukaan liikenne tulevaisuudessa kasvaa erityisen voimakkaasti juuri poikittaisessa suunnassa. Lisäksi tavoitteistoon tulisi sisältyä erityisesti sellaisia aiheita, jotka samanaikaisesti ohjaavat parantamaan joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja kustannustehokkuutta. Esimerkiksi joukkoliikennettä nopeuttavat toimenpiteet ovat tällaisia. Tuottavuuskehitykseen joukkoliikenteessä on myös syytä kiinnittää huomiota tavoitteita määriteltäessä.

Helsingin bussilinjastossa tapahtui merkittävä uudistus syksyllä 2012. Vuonna 2013 Helsingin joukkoliikenteen palvelutason muutokset ovat sen sijaan melko vähäiset. Raitiovaunuliikenteessä saavutetaan liikennöinnissä kustannussäästöjä, kun linjoja 4 ja 10 voidaan liikennöidä väliosaraitiovaunuilla, joiden tavallista nivelraitiovaunua suurempi paikkatarjonta mahdollistaa vuorovälin kasvattamisen 5 minuutista 6 minuuttiin. Investoinnit kalustoon tuovat tässä liiketaloudellista hyötyä. Samaan tapaan Investoinnit joukkoliikenteen nopeuttamiseen maksavat itsensä takaisin säästyneinä operointikustannuksina. Lisäksi joukkoliikenteen nopeudesta huolehtiminen lisää myös joukkoliikenteen houkuttelevuutta.

Bussiliikenteessä tehdään muutamia poikittaislinjoja koskevia reittien ja tarjonnan muutoksia linjoilla 52A, 54, 512 ja 512A. Muutokset ovat aiemman poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman mukaisia. Lisaksi tehdään matkustajamäärien kehityksestä tai ajoaikojen muutoksista johtuvia tarkistuksia. Liikennöinnin muutokset ovat perusteltuja ja pohjautuvat yhteistyössä valmisteltuihin suunnitelmiin.

HSL käynnistää vuoden 2012 lopussa tai 2013 alussa kokonaan uuden, vuodesta 2007 asti suunnitellun kysyntäohjatun joukkoliikenteen muodon (Kutsuplus), joka suunnitteluvaiheessa ja HSL:n talousarviossa on esiintynyt nimellä Metropol-hanke. Operointikustannusten arvioidaan vuonna 2013 olevan 1,5 milj. euroa. Kutsuplus on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen joukkoliikenteen muoto tarjoten onnistuessaan mahdollisuuden vähentää henkilöautoriippuvuutta ja henkilöauton käyttöä olennaisesti. Hanke on liikennejärjestelmän näkökulmasta strateginen ja sen onnistumiseen tulee kohdentaa riittävät voimavarat.

Vuoden 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla matkustajamäärät ovat kasvaneet koko HSL-liikenteessä 3,2 % vuoden 2011 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Metroliikenteessä matkustajamäärät ovat kasvaneet 3,3 % ja raitiovaunuliikenteessä matkustajamäärien kasvu alkuvuonna on ollut jopa 5,8 % mm. Jätkäsaareen laajentuneen linjan 8 johdosta. Jätkäsaaren raitioliikenne laajenee edelleen elokuussa 2012 linjan 9 ulottaessa liikenteensä Jätkäsaaren matkustajasatamaan. Matkustajamäärien suotuisa kehitys tulee olla tavoitteen myös vuonna 2013.

Helsingin sisäisten lippujen hintojen keskimääräinen korotus (+4,3 %) on suuri verrattuna viime vuosien hintakehitykseen. Korotus on kuitenkin perusteltu Helsingin kunnallistalouden tiukan tilanteen johdosta. Joukkoliikenteen houkuttelevuuden näkökulmasta lippujen hinnan kohtuullinen korottaminen on talouden tasapainottamiseksi parempi ratkaisu kuin palvelutarjonnan karsiminen.

Kaupunginhallitus hyväksyi 26.3.2012 kaupungin talousarvioehdotuksen raamin. Raamiin sisältyvä Helsingin vuoden 2013 kuntaosuus HSL:ssä on 178,8 miljoonaa euroa. HSL:n taloussuunnitelmassa vuodelle 2013 Helsingin kuntaosuudeksi esitetään noin 186 miljoonaa euroa. Edellisten vuosien ylijäämän (vähennys 1,449 milj. euroa vuoden 2013 osalta) jälkeen Helsingin kuntaosuudeksi jää 184,49 milj. euroa, mikä edelleen ylittää raamin lähes kuudella miljoonalla eurolla. Ero on suuri ja kuntatalouden tiukassa tilanteessa hyvin haasteellinen. Tulisikin harkita edellisten vuosien ylijäämän käyttämistä vuonna 2013 vielä esitettyä voimakkaammin. Myös erilaisiin kustannustehokkuutta parantaviin toimiin tulee lyhyellä ja keskipitkällä aikajänteellä kiinnittää aiempaa voimakkaammin huomiota. Tällainen toimenpide on mm. uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän valoetuustoiminnon käyttöönotto mahdollisimman laajasti ja mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta nopeamman bussiliikenteen myötä sen liikennöintikustannuksia saadaan laskettua ja matkustajamääriä kasvatettua. Myös raitiovaunujen aiempaa suurempi koko (välipalat 1970- ja 1980-luvun vaunuissa sekä parhaillaan Transtechillä rakenteilla oleva uudet pitkät vaunut) tulee pystyä tehokkaasti hyödyntämään aikataulusuunnittelussa ja siten laskea liikennöintikustannuksia. 

Yölippujen lisämaksun poistaminen kausilippua käyttäviltä on kannatettava ratkaisu joukkoliikenteen kanta-asiakkaiden hyväksi. Kaupunkielämä normaaleissa eri muodoissaan on viime vuosina muuttunut yhä ympärivuorokautisemmaksi. Avointa joukkoliikennettä on tarkoituksenmukaista järjestää silloin, kun matkustuskysyntää on, eli aiempaa enemmän myös yöaikaan. On oikeudenmukaista, että yöaikaan joukkoliikenteellä matkustavat kausilipun omaavat mm. kaupan, ravintoloiden, siivousalan ja terveydenhuollon työntekijät voivat matkustaa ilman lisämaksua.

Tarkastusmaksun korottaminen 80 eurosta 100 euroon on perusteltua.

HSL:n taloussuunnitelman raportissa tulisi pyrkiä selkeyteen ja havainnollisuuteen. Erilaisia tunnuslukuja ja mittareita talouden, toiminnan laadun ja tehokkuuden seuraamiseen tarvitaan aiempaa paremmin. Näiden tunnuslukujen aikasarjat antaisivat mahdollisuuden seurata pidemmän aikavälin muutoksia toiminnassa ja taloudessa. Esimerkiksi seuraavia tunnuslukuja olisi syytä sisällyttää raportointiin:

-        Joukkoliikenteen käyttöaste (matkustajakilometrit/paikkakilometrit). Tunnuslukua on syytä seurata kulkumuodoittain jaettuna mielekkäisiin linjastokokonaisuuksiin.

-        Matkustajakilometrin hinta (euroa/matkustajakilometri). Tunnuslukua on syytä seurata kulkumuodoittain jaettuna mielekkäisiin linjastokokonaisuuksiin.

-        Joukkoliikenteen subventio (euro/matka). Tunnuslukua on mahdollisuuksien mukaan syytä seurata kulkumuodoittain ja lipputulot ja liikennöintikustannukset eriteltynä. Tunnusluvun laskeminen edellyttää tiettyjen yksinkertaistusten ja oletusten tekemistä, mutta pitkänä aikasarjana sen tuottama informaatio on hyvin hyödyllistä.

-        Matkalipuntarkastuksen tehokkuus (tarkastetut matkustajat/tarkastajan työpäivä) →Tämän tunnusluvun osalta tulisi päästä yli tason 200, mikä oli Helsingissä tasona ennen HSL:n perustamista.

 

Esittelijä

Lausuntopyyntö

Hallintokeskus on pyytänyt kaupunkisuunnittelulautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 23.8.2012 mennessä. Kaupunkisuunnittelulautakunnan lisäksi lausunnot pyydetään HKL-liikelaitokselta ja talous- ja suunnittelukeskukselta.

Yleistä

Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen mukaan kuntayhtymällä on oltava taloussuunnitelma, joka ajoittuu kolmelle seuraavalle vuodelle. Taloussuunnitelma tarkistetaan vuosittain. HSL:n hallitus laatii ehdotuksen taloussuunnitelmaksi. Ehdotuksesta pyydetään jäsenkuntien lausunnot. Taloussuunnitelman tulee sisältää mm. strategiasuunnitelma sekä tariffien ja palveluverkon muutoksia koskevat suunnitelmat.

Lausuntoa pyydetään taloussuunnitelmaehdotuksesta 2013 - 2015 ja siihen liittyen strategiasuunnitelmasta, liikenteen palvelutasosta ja palvelutason muutoksista, kuntaosuuksien tasosta ja lipun hintojen keskimääräisistä muutoksista sekä kuntakohtaisen yli- tai alijäämän käytöstä.

Lisäksi kannanottoa pyydetään tarkastusmaksun korottamisesta 80 eurosta 100 euroon ja yölipun lisämaksun poistamisesta kausilipulla matkustavilta.

Taloussuunnitelman lähtökohdat

Taloudellinen toimintaympäristö

Vuoden 2012 keväällä talousnäkymät Suomessa ja koko Euroopassa ovat hyvin epävarmat euroalueen valtioiden velkakriisin seurauksena. Tuotannon kasvu pysähtyi vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä koko maassa. Helsingin seudulla työllisten ja työpaikkojen määrä kääntyi kuitenkin vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä kasvuun kolmannen neljänneksen notkahduksen jälkeen ja työllisten määrä kasvoi 1,6 % ja työpaikkojen määrä 1,9 % edellisvuodesta. Vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä tuotanto Helsingin seudulla on jälleen hienoisessa kasvussa

Väestönkasvu on kiihtynyt hieman edellisvuosista ja sen ennustetaan lähivuosina jatkuvan tasaisena noin prosentin vuosivauhdilla. Myös liikennepalvelujen kysyntä on kasvanut. Vuonna 2011 HSL-liikenteessä tehtiin 336 miljoonaa matkaa, mikä on 2,8 prosenttia edellisvuotta enemmän. Vuoden 2012 ensimmäisellä vuosipuoliskolla matkustajamäärät ovat kasvaneet koko HSL-liikenteessä 3,2 % vuoden 2011 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Metroliikenteessä matkustajamäärät ovat kasvaneet 3,3 % ja raitiovaunuliikenteessä matkustajamäärien kasvu alkuvuonna on ollut jopa 5,8 % mm. Jätkäsaareen laajentuneen linjaston vuoksi.

Vuoden 2011 loppuun mennessä bussiliikenteen kustannusten kehittymiseen voimakkaasti vaikuttava dieselöljyn hinta oli noussut raakaöljyn hinnan nousun ja euron heikentymisen johdosta ennätyskorkealle. Dieselöljyn valmisteveron korotus 1.1.2012 nosti hintaa edelleen. Kevään 2012 aikana hinnannousu on kuitenkin tasaantunut. Vuosina 2012–13 dieselöljyn hinnan arvioidaan vakiintuvan nykyiselle tasolle.

Henkilöliikenteen arvonlisävero nousee vuoden 2013 alusta 9 prosentista 10 prosenttiin.

HSL:n strategia

HSL:n yhtymäkokous hyväksyi HSL:n strategiaperustan vuoden 2009 lopulla. Strategiaa päivitetään vuoden 2013 aikana HSL:n uuden hallituksen aloitettua toimintansa.

Strategiassa määritelty HSL:n perustehtävä on tarjota kattavat liikkumismahdollisuudet ja luoda edellytykset elinvoimaiselle ja viihtyisälle Helsingin seudulle. Tavoitetilassa vuonna 2018 Helsingin seudulla on Euroopan toimivin liikennejärjestelmä ja tyytyväisimmät joukkoliikenteen käyttäjät.

Käyttötalous

HSL:n toimintatulojen on arvioitu olevan vuonna 2013 yhteensä 594,5 milj. euroa. Kasvua edellisvuoden muutettuun talousarvioon verrattuna on 33,4 milj. euroa (5,9 %). Lipputuloja arvioidaan saatavan 280,9 milj. euroa vuonna 2013. Kasvua edellisvuoteen on 4,6 %. Lipputulot kattavat 47,3 % HSL:n toimintamenoista. Helsingin osuus koko HSL:n lipputuloista on 60,6 %.

HSL:n toimintamenot vuonna 2013 ovat yhteensä 590,4 milj. euroa. Toimintamenot kasvavat edelliseen vuoteen verrattuna 29,5 milj. euroa (5,3 %). Toimintamenoista 470,6 milj. euroa (79,7 %) muodostuu liikennöitsijöille maksettavista operointikustannuksista. Ne menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla, jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina.

Kuntaosuudet muodostuvat operointikustannusten, yleiskustannusten ja joukkoliikenteen infran kuntaosuuksista. Kuntaosuudet talousarviossa 2013 ovat yhteensä 296,0 milj. euroa. Kuntaosuudet kattavat 49,8 % HSL:n toimintamenoista. Helsingin osuus koko HSL:n kuntaosuuksista on 62,3 % (noin 184,5 milj. euroa).

Lippujen hinnat

Helsingin sisäisten lippujen hinnat nousevat 4,3 % vuoden 2012 hintoihin verrattuna. Myytävien lippujen määrän on arvioitu kasvavan 2,0 %. Lipputuloja on vuonna 2013 arvioitu kertyvän 137,7 milj. euroa, missä on 5,5 milj. euroa (+ 4,2 %) kasvua edelliseen vuoteen.

Yöliikenteen lisämaksu esitetään poistettavaksi kausilipulla matkustavilta. Lipputulojen menetyksen on arvioitu olevan 540 000 euroa koko HSL-alueen liikenteessä.

Tarkastusmaksun suuruus voi olla korkeintaan 40 kertaa alin yleinen kertamaksun hinta. maksu on ollut vuodesta 2007 alkaen 80 euroa. Vuonna 2013 tarkastusmaksua esitetään korotettavaksi 100 euroon.

Liikenteen palvelutason muutokset

Raitiolinjojen 4 ja 10 vuoroväliä ruuhka-aikana pidennetään 5 minuutista 6 minuuttiin. Paikkatarjonta säilyy ennallaan, koska liikenne voidaan hoitaa tavallisia nivelraitiovaunuja suuremmilla väliosavaunuilla.

Bussiliikenteessä tehdään HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012-2022 mukaisia linjastojärjestelyjä. Linja 52A reitti jatketaan Munkkiniemestä Keilalahden kautta Tapiolaan, jolloin linjan 512 A-vuorot lakkautetaan. Linja 54 muutetaan ruuhkalinjaksi ja sen reitti oikaistaan, niin ettei linja kulje enää Malmin kautta. Linjan 512 reitti jatketaan Itäkeskukseen.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121

markku.granholm(a)hel.fi

Liitteet

1

Helsingin Seudun Liikenne - Kuntayhtymän alustava taloussuunnitelma 2013-2015

Oheismateriaali

1

Lausuntopyyntö HSL taloussuunnitelmasta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2100

Kansakoulukatu 1 A

+358 9 310 1673

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkisuunnittelu@hel.fi

www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu

+358 9 310 37170

 

FI02012566