Helsingin kaupunki | Esityslista | 27/2011 | 1 (1) |
Kaupunkisuunnittelulautakunta |
|
| |
|
| Lsp/1 | |
| 01.11.2011 |
| |
|
|
|
1
Eteläisen kantakaupungin joukkoliikennesuunnitelma 2011 (a-asia)
HEL 2011-006594 T 08 02 00
Päätösehdotus
Kaupunkisuunnittelulautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle edelleen Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymälle esitettäväksi, että eteläisen niemen joukkoliikennettä kehitettäisiin 1.11.2011 päivätyn joukkoliikennesuunnitelman 2011 mukaisesti.
Esittelijä
Liikennesuunnitteluosasto on laatinut yhteistyössä Helsingin seudun liikenne - kuntayhtymän kanssa Eteläisen niemen joukkoliikennesuunnitelman 2011 (liite 1). Suunnitelma liittyy raitiolinjan 9 yhteydessä käynnistettyihin selvityksiin Helsingin niemen eteläosien joukkoliikenneratkaisuista.
Eteläisen niemen joukkoliikennesuunnitelman tavoitteena on määritellä Ullanlinnan, Eiran, Kaartinkaupungin, Punavuoren ja Kaivopuiston kaupunginosien sekä Hernesaaren joukkoliikennelinjaston periaatteet ja uusien raitiotieyhteyksien tarve.
Suunnittelun ensimmäisessä vaiheessa laadituista alustavista vaihtoehdoista järjestettiin yleisötilaisuus keväällä 2011. Suunnitelmat olivat lisäksi nähtävillä palautteen antamista varten. Alustavista vaihtoehdoista saatiin 97 kirjattua palautetta. Lisäksi saatiin jonkin verran kirjaamattomia palautteita puhelimitse ja Eteläiset kaupunginosat ry:n edustajat vierailivat kaupunkisuunnitteluvirastossa keskustelemassa aiheesta.
Ylivoimaisesti suurin osa palautteista koski Merisataman raitiotietä. Palautteista valtaosa oli raitiotietä vastustavia. Merisataman raitiotien lisäksi palautteissa sekä vastustettiin että kannatettiin Fredrikinkadun raitiotietä ja toivottiin säilytettäväksi nykyistä raitiovaunuyhteyttä Kirurgilta Mannerheimintietä pohjoiseen ydinkeskustan läpi. Perusvaihtoehdon linjastossa tätä yhteyttä ei ollut. Yleisötilaisuudessa esitetyt mielipiteet olivat pitkälti samansuuntaisia. Yleisötilaisuudesta laadittu muistio on esityslistan liitteenä 2.
Kesällä ja syksyllä 2011 laadittiin kehitetty linjastovaihtoehto, jossa huomioitiin keväällä saatu palaute. Kehitetty linjastosuunnitelma (kuva alla) perustuu suoriin runkolinjatyyppisiin yhteyksiin ja niitä täydentäviin tukilinjoihin, jotka palvelevat paikallisia tarpeita ja yhteyksiä palveluihin. Linjasto tuottaa vertailuvuoden 2030 ennustetuilla matkoilla noin 1,9 miljoonan euron vuosittaiset matka-aikahyödyt. Ensimmäisen vaiheen bussilinjaston muutokset alentavat liikennöintikustannuksia noin 800 000 euroa.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Olli-Pekka Poutanen
Lisätiedot
Lauri Kangas, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37455
lauri.kangas(a)hel.fi
Liitteet
1 | Eteläisen Helsingin joukkkoliikennesuunnitelma 2011 |
2 | Yleisötilaisuuden 1.3.2011 muistio |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Palautteen antajat | Esitysteksti |
Tiedoksi
kaupunginhallitus
| |||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Faksi |
| Y-tunnus |
PL 2100 | Kansakoulukatu 1 A | +358 9 310 1673 | +358 9 310 37170 |
| 0201256-6 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki | Tilinro |
| Alv.nro | |
kaupunkisuunnittelu@hel.fi | www.hel.fi/kaupunkisuunnittelu | FI0680001200062637 |
| FI02012566 | |
|
|