Helsingfors stad | Protokoll | 1/2023 | 1 (5) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Ärende/8 | |
| 18.01.2023 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 9
Beviljande av proprieborgen till Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab
HEL 2022-013824 T 02 05 03 01
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade bevilja Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab stadens proprieborgen på högst 386 350 000 euro för investeringar i spårtrafiken. Proprieborgen ska täcka de lån som lyfts för att finansiera investeringsutgifterna inklusive räntor, dröjsmålsräntor och eventuella indrivningskostnader. Löptiden för lånen som tas ut får vara högst 30 år.
För proprieborgen som beviljas Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab tas årligen ut en borgensprovision på 0,09 % som räknas ut av de lån som borgensansvaret gäller för per 31.12 och betalas före utgången av närmast följande januari månad efter tidpunkten då beloppet bestämdes.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Pipsa Kotamäki, finanssekreterare, telefon: 31036125
pipsa.kotamaki(a)hel.fi
Tuomo Mäkinen, finansieringschef, telefon: 31025641
tuomo.makinen(a)hel.fi
Bilagor
1 | KLOY hallitus 3.11.2022 hakemus |
Sökande av ändring
Kommunalbesvär, fullmäktige |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab | Förslagstext |
Vanda stad | Förslagstext |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Föredragandens motiveringar
Bakgrund
Helsingfors stadsfullmäktige godkände 22.9.2021 (§ 282) bolagiseringen av trafikaffärsverket. Trafikaffärsverket ombildades till ett aktiebolag som en helhet, förutom metrofunktionerna och ansvaret för att ordna dem. De ska överföras senare. Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab inledde sin verksamhet 1.2.2022. Mellan bolaget och staden uppstod ett etableringslån på 492 982 250,46 euro, vars storlek var den kalkylmässiga andelen av stadens externa skulder och stadens interna kreditlimiter som hänför sig till den verksamhet som överförs. Lånevillkoren motsvarar de genomsnittliga villkoren i stadens låneavtal.
Enligt fullmäktiges beslut om bolagisering ska bolaget själv ordna sin egen finansiering på marknadsvillkor, dock så att ägarstäderna kan bevilja proprieborgen för lånen. Garantiarvodets storlek är 0,09 % per år i enlighet med de ekonomikalkyler som gjordes då bolaget bildades. Beviljandet av en proprieborgen är motiverat, eftersom den borgen som bolaget fått för sina lån förbättrar säkerhetsställningen för lånen ur finansiärernas synvinkel och därmed direkt påverkar bolagets finansieringskostnader, som kommunen till väsentliga delar i sista hand själv ansvarar för.
Genomförande och finansiering av projekten
Enligt en uppskattning från Huvudstadsregionens Stadstrafik förutsätter investeringarna en extern finansiering på sammanlagt cirka 800 miljoner euro under åren 2022–2025. Av denna summa uppskattas det externa finansieringsbehovet för 2022 vara 174 miljoner euro och för 2023 197 miljoner euro. År 2022 ordnades den externa finansieringen tillfälligt från stadens koncernkontolimit. Finansdirektören har 26.1.2022 (§3) beslutat om att bevilja finansiering. Företaget förhandlar med olika institutionella finansiärer om ramavtal som gäller långfristiga lån. På basis av avtalen ska den tillfälliga finansieringslimiten konverteras till långvariga lån som staden gått i borgen för.
Garantier som behövs
Huvudstadsregionens Stadstrafiks Ab:s styrelse har vid sitt sammanträde 3.11.2022 beslutat att ansöka av staden om proprieborgen på högst 386 350 000 euro för finansiering av bolagets investeringar i spårtrafiken. Avsikten är att i detta skede ansöka om extern finansiering som garanti för de långfristiga lån - med räntor, dröjsmålsräntor och eventuella indrivningskostnader - som behövs för att täcka investeringskostnaderna för Spårjokerns bana, vagnar och depåer. De lån, till vilka man nu ansöker om stadens borgen, är kalkylerade enligt de projektplaner som staden tidigare godkänt.
Utöver lånegarantierna som nu föreslås ska bolaget senare ansöka om stadens proprieborgen även för finansieringsbehov under de kommande åren. Ansökan om borgen kommer att anknytas till investeringshelheter. Helheterna ska behandlas i stadsfullmäktige när projekten framskrider. Tillfälliga finansieringsbehov kommer fortfarande att täckas också med en koncernkontolimit som staden beviljat.
Statsstöd och 129 § i kommunallagen
Följande anges i artikel 107 punkt 1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF): ”Om inte annat föreskrivs i fördragen, är stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna.” Reglerna om statligt stöd gäller endast om stödmottagaren är ett ”företag” (Meddelande från kommissionen, Europeiska unionens officiella tidning [2016] C 262/01, artikel 6). Enligt avtalet producerar Stadstrafik Ab tjänster endast för ägarkretsen eller för aktörer som omfattas av samarbetet i enlighet med undantaget som gäller skyldigheten att konkurrensutsätta (ställningen som anknuten enhet, horisontellt samarbete). Därmed driver bolaget inte ekonomisk verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden.
Europeiska kommissionen har dessutom ansett att påverkan på handeln mellan medlemsstaterna eller snedvridning av konkurrensen vanligtvis är utesluten i samband med byggandet av infrastrukturen i fall där det samtidigt inträffar att en infrastruktur normalt sett inte möter direkt konkurrens, den privata finansieringen är obetydlig inom sektorn och den berörda medlemsstaten och infrastrukturen inte är avsedd att selektivt gynna ett visst företag eller en viss sektor utan medför fördelar för samhället i stort (Meddelande från kommissionen, Europeiska unionens officiella tidning [2016] C 262/01, artikel 211). Den eventuella ekonomiska förmånen som beviljats i form av proprieborgen förblir i sin helhet utanför statsstödsreglerna, eftersom investeringskostnaderna för banan, vagnarna och depån som finansieras gäller en verksamhet som inte snedvrider konkurrensen eller påverkar handeln mellan medlemsstaterna.
Med hänsyn till kraven enligt 129 § i kommunallagen och på basis av stadens ekonomiska nyckeltal kan man konstatera att den borgen som föreslås inte äventyrar stadens förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. För borgensansvaret krävs i det här sammanhang inga motsäkerheter. Borgensförbindelsen är inte heller förenad med en sådan betydande ekonomisk risk som avses i kommunallagen, med hänsyn till beskrivningen ovan om bolagets syfte och verksamhetens natur samt till att bolaget nästan helt ägs av staden.
Behörighet och delegering
Enligt 14 § 2 mom. 9 punkten i kommunallagen fattar fullmäktige beslut om ingående av borgensförbindelse eller ställande av annan säkerhet för annans skuld.
Stadsstyrelsen har för avsikt, om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget, att i sitt verkställighetsbeslut bemyndiga stadskansliets rättstjänst att ingå borgensförbindelserna.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Pipsa Kotamäki, finanssekreterare, telefon: 31036125
pipsa.kotamaki(a)hel.fi
Tuomo Mäkinen, finansieringschef, telefon: 31025641
tuomo.makinen(a)hel.fi
Bilagor
1 | KLOY hallitus 3.11.2022 hakemus |
Sökande av ändring
Kommunalbesvär, fullmäktige |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab | Förslagstext |
Vanda stad | Förslagstext |
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 12.12.2022 § 859
HEL 2022-013824 T 02 05 03 01
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää myöntää Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle raideliikenneinvestointeja varten enintään 386 350 000 euron määräisen kaupungin omavelkaisen takauksen investointien rahoittamiseksi nostettavien pitkäaikaisten lainojen ja niiden korkojen, viivästyskorkojen sekä mahdollisten perimiskulujen kattamiseksi. Nostettavien lainojen laina-aika saa olla enintään 30 vuotta.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle myönnettävästä omavelkaisesta takauksesta peritään vuosittain 0,09 %:n suuruinen takausprovisio, joka lasketaan takausvastuun kohteena olevien lainojen määrästä per 31.12. ja maksetaan määräytymisajankohtaa seuraavan tammikuun loppuun mennessä.
Käsittely
12.12.2022 Ehdotuksen mukaan
Esteelliset: Tuomas Rantanen (yhteisöjäävi, hallintolaki 28.1 § kohta 5)
05.12.2022 Pöydälle
Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
Lisätiedot
Pipsa Kotamäki, rahoitussihteeri, puhelin: 31036125
pipsa.kotamaki(a)hel.fi
Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, puhelin: 31025641
tuomo.makinen(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 1 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia |
|
| FI02012566 |
|
|