Helsingfors stad

Protokoll

9/2021

1 (4)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Ärende/35

 

19.05.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 158

Den av ledamoten Juha Hakola väckta motionen om trafiksäkerheten vid Lauttasaaren ala-asteen koulu

HEL 2021-001614 T 00 00 03

Beslut

Stadsfullmäktige betraktade motionen som slutbehandlad.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Suvi Rämö, förvaltningsexpert, telefon: 310 32174

suvi.ramo(a)hel.fi

Bilagor

1

Valtuutettu Juha Hakolan aloite

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Juha Hakola och 22 andra ledamöter föreslår i sin motion följande åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten vid Lauttasaaren ala-asteen koulu: Permanent sänkt hastighetsbegränsning på 30 km/h för Drumsövägen mellan Storsvängen och Mörtnäsvägen, hastighetstavla och varningsljus vid övergångsställena på Drumsövägen efter korsningen med Storsvängen, tekniskt avsmalnande körfält i skolans omedelbara närhet och fartgupp på Drumsövägen på vardera sidan om skolan.

Hastighetsbegränsningen på lokala matargator i stil med Drumsövägen är 40 km/h i enlighet med principerna för bestämmande av hastighetsbegränsningar, godkända 9.4.2018 av stadsstyrelsen. På speciella ställen, såsom centrumområden i ytterstaden, kan lokala matargator på korta avsnitt ha begränsningen 30 km/h. Drumsövägen är en lokal matargata avsedd för den interna trafiken i ett delområde inom staden och för områdets förbindelser med nätet av huvudgator. På gatan finns busstrafik och kantstensparkering. Sedan metrotrafiken inleddes minskade den tunga busstrafiken på Drumsövägen. Hastighetsbegränsningen är 40 km/h vid skolan.

Fysiska farthinder är problematiska på gator med kollektivtrafik, och de används i allmänhet inte på lokala matargator av denna typ. Dessutom går en riksomfattande rutt för stora specialtransporter (7×7×40 m) utmed Drumsövägen.

På Drumsö har hastighetstavlor satts upp på gator med de huvudsakliga bussrutterna: Hallonnäsgatan, Mörtnäsvägen, Enåsvägen och Drumsövägen. Stadsmiljösektorns tjänst trafik- och gatuplanering beslutar centraliserat om hur de hastighetstavlor som årligen köps in ska placeras med beaktande av hela stadens gatunät. Antalet hastighetstavlor är begränsat. Den plats som föreslås i motionen läggs till på listan med tänkbara platser.

Vägmärken som varnar för barn finns före korsningen med Braxviksvägen och för dem som kommer österifrån före korsningen med Bruksviksvägen. Vid Myllykallion ala-asteen koulu finns trafikljus med tryckknappar. När en fotgängare trycker på knappen får bilarna mycket snabbt rött ljus, och väntetiden blir därmed kort. Nära skolan finns det märken som varnar för att där rör sig barn. Sikten är god i korsningarna och vid övergångsställena. I korsningen med Bruksviksvägen finns det en refug på övergångsstället som gör det möjligt att ta sig över körbanan i två etapper. Vägmärkena för övergångsställe är väl synliga i mitten av körbanan.

Norr om Drumsövägen löper en huvudled för cyklister med livlig cykeltrafik. För Drumsövägen på avsnittet Bruksviksvägen–Storsvängen har det inletts gatuplanering med tanke på enkelriktade cykelvägar. Planen går ut på att förbättra förhållandena särskilt för fotgängare genom att cykeltrafiken flyttas till cykelkörfält. Projektet ska enligt programmet genomföras år 2022.

Stadsmiljönämnden har gett ett utlåtande om motionen. Svaret stämmer överens med utlåtandet.

Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Suvi Rämö, förvaltningsexpert, telefon: 310 32174

suvi.ramo(a)hel.fi

Bilagor

1

Valtuutettu Juha Hakolan aloite

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 03.05.2021 § 332

HEL 2021-001614 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kansliapäällikkö

Sami Sarvilinna

Lisätiedot

Suvi Rämö, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 32174

suvi.ramo(a)hel.fi

 

Kaupunkiympäristölautakunta 30.03.2021 § 166

HEL 2021-001614 T 00 00 03

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Lauttasaarentie on alueellinen kokoojakatu, joka palvelee kaupungin osa-alueen sisäistä liikennettä ja alueen yhteyksiä pääkatuverkkoon. Kadulla on linja-autoliikennettä ja kadunvarsipysäköintiä. Metroliikenteen alettua raskas bussiliikenne väheni Lauttasaarentiellä. Nopeusrajoitus on 40 km/h koulun kohdalla. 

Kaupunginhallitus hyväksyi 9.4.2018 nopeusrajoitusten määrittämisen periaatteet Helsingissä. Periaatteiden mukaan alueellisten kokoojakatujen nopeusrajoitus on 40 km/h. Erityiskohteissa, kuten esikaupunkien keskustojen kohdalla, voidaan alueelliselle kokoojakadulle asettaa lyhyelle jaksolle rajoitus 30 km/h.   

Fyysiset hidasteet ovat ongelmallista joukkoliikenteen käyttämillä kaduilla ja niitä yleensä ei käytetä tämän tyyppisillä alueellisilla kokoojakaduilla. Lisäksi valtakunnallinen suurten erikoiskuljetusten reitti (7x7x40 m) kulkee Lauttasaarentietä pitkin.

Lauttasaaressa nopeusnäyttötaulut on asennettu pääbussireittien kaduille: Vattuniemenkadulle, Särkiniementielle, Katajaharjuntielle ja Lauttasaarentielle. Liikenne- ja katusuunnittelupalvelu päättää vuosittain hankittavien nopeusnäyttötaulujen sijoittamisista kootusti koko kaupungin katuverkko huomioon ottaen. Näyttötaulujen määrä on rajallinen. Kyseinen paikka lisätään ehdotettavien kohteiden listalle.

Lapsista varoittavat liikennemerkit sijaitsevat ennen Lahnalahdentien risteystä ja idästä päin tultaessa ennen Ruukinlahdentien risteystä.  Myllykallion ala-asteen kohdalla on painonapeilla toimivat liikennevalot. Nappia painamalla valot vaihtuvat punaiseksi autoille aika nopeasti, joten jalankulkijan odotusaika on lyhyt. Lapsia-varoitusmerkit ovat koulun läheisyydessä. Näkymät liittymissä ja suojateillä ovat hyvät. Ruukinlandentien risteyksessä on suojatiesaareke, joka mahdollistaa ajoradan ylittämisen kahdessa osassa. Suojatiemerkit ovat hyvin näkyvissä ajoradan keskellä.

Lauttasaarentien pohjoispuolella kulkee pääpyöräreitti ja pyöräliikenne on vilkasta. Lauttasaarentien osuudesta välillä Ruukinlahdentie Isokaari on käynnistynyt 1-suuntaisten pyöräliikennejärjestelyjen katusuunnittelu. Suunnitelmassa erityisesti jalankulkijoiden olosuhteita parannetaan siirtämällä pyöräily pyöräkaistoille. Hankkeen rakentaminen on ohjelmoitu vuodelle 2022.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Mikko Aho

Lisätiedot

Olga Veikkolainen, liikenneinsinööri: 310 37280

olga.veikkolainen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566