Helsingfors stad

Protokoll

5/2017

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Sj/12

 

01.03.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 147

Den av ledamoten Dan Koivulaakso väckta motionen om tryggande av förutsättningarna för fortsatt rehabiliterande fångarbete

HEL 2016-007585 T 00 00 03

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade återremittera ärendet för ny beredning.

Behandling

Ledamoten Dan Koivulaakso understödd av ledamoten Sami Muttilainen föreslog att stadsfullmäktige skulle besluta återremittera ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning utgående från att alla som år 2016 inlett rehabiliterande fångarbete beviljas lönesubvention för 12 månader oberoende av finansieringsandelen från staten, så att ingen bir marginaliserad innan en ny modell/utredning har blivit gjord. I utredningen och i arbetet på att utveckla den nya modellen utnyttjas sakkännedomen hos dem som arbetat inom rehabiliterande fångarbete.

7 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ

JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Ärendet återremitteras för ny beredning utgående från att alla som år 2016 inlett rehabiliterande fångarbete beviljas lönesubvention för 12 månader oberoende av finansieringsandelen från staten, så att ingen bir marginaliserad innan en ny modell/utredning har blivit gjord. I utredningen och i arbetet på att utveckla den nya modellen utnyttjas sakkännedomen hos dem som arbetat inom rehabiliterande fångarbete.

Ja-röster: 29
Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Matti Enroth, Juha Hakola, Fatbardhe Hetemaj, Maritta Hyvärinen, Helena Kantola, Arja Karhuvaara, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Heimo Laaksonen, Timo Laaninen, Harri Lindell, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Sari Mäkimattila, Matti Niiranen, Pia Pakarinen, Terhi Peltokorpi, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Ulla-Marja Urho

Nej-röster: 50
Zahra Abdulla, Mukhtar Abib, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Gunvor Brettschneider, Jussi Chydenius, Laura Finne-Elonen, Yrjö Hakanen, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Jukka Järvinen, Tarja Kantola, Jessica Karhu, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Maria Ohisalo, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Mika Raatikainen, Tuomas Rantanen, Jukka Relander, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Blanka: 1
Jan D Oker-Blom

Frånvarande: 5
Tom Packalén, Osku Pajamäki, Nasima Razmyar, Ilkka Taipale, Thomas Wallgren

Stadsfullmäktige beslutade återremittera ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Ilkka Oksman, specialplanerare, telefon: 310 76461

ilkka.oksman(a)hel.fi

Bilagor

1

Koivulaakso Dan ym. valtuustoaloite Kvsto 22.6.2016 asia 17

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Dan Koivulaakso
väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Dan Koivulaakso och 37 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden ska trygga förutsättningarna för lyckat rehabiliterande fångarbete genom att fortsätta att ansöka om lönesubvention för 12 månader också för sådana som inte fått arbetsmarknadsstöd i 300 dagar på grund av arbetslöshet.

Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Motionen behandlades av stadsstyrelsen 21.11.2016. Stadsstyrelsen återremitterade ärendet för ny beredning och framhöll att rehabiliterande fångarbete också i fortsättningen bör finansieras i 12 månader för att så effektiva sysselsättningsresultat som möjligt ska nås. Stadsstyrelsen kom också med en uppmaning om att anställda skulle höras under den fortsatta beredningen för att verksamheten skulle fås bedömd.

Stadsstyrelsen påpekar att det rehabiliterande fångarbetet består av två faser. I första fasen utför fångarna fångarbete medan de är i öppet fängelse, och staden betalar då lön till dem. Detta fångarbete utförs inte på basis av ett arbetsavtal och kan därför jämföras med arbetslöshet. Största delen av fångarna kan följaktligen anvisas arbete med lönesubvention efter att ha blivit frigivna. Andra fasen av det rehabiliterande fångarbetet börjar med andra ord vid frigivningen. Fångarna arbetar i båda faserna på en byggarbetsplats i Stansvik. Detta har ansetts främja en lyckad övergång till ett liv i frihet och öka chansen att livet fortsätter utan kriminalitet. Social- och hälsovårdsverket ger de fångar som blir frigivna rehabiliteringshandledning för att hjälpa dem att anpassa sig i samhället.

Det uppstod problem rörande perioden med lönesubvention för rehabiliterande fångarbete hösten 2015 i och med att arbets- och näringsbyråns anslag tog slut mitt under året och de senare beviljade tilläggsanslagen kanaliserades till sådana som fått passivt arbetsmarknadsstöd i 300 dagar. En del av fångarna hörde inte till målgruppen. Det rehabiliterande fångarbetet fortsatte efter ett kort uppehåll trots att lönekostnaderna undantagsvis helt och hållet måste täckas med stadens sysselsättningsanslag.

Det rehabiliterande fångarbetet bereddes som ett program för drygt tio år sedan av social- och hälsovårdsverket och dåvarande Brottspåföljdsverket (nu Brottspåföljdsmyndigheten), och varken sysselsättningsmålen eller dåvarande arbetsförvaltningens anvisningar är beaktade i programmet. Målen för det rehabiliterande fångarbetet är där uppställda med fokus på rehabilitering och färre återfall i brott. Resultaten har varit goda vad dessa mål beträffar.

Riktlinjerna för att utnyttja lönesubvention baserar sig däremot på sysselsättningsmålen. Också efter perioden med lönesubvention för rehabiliterande fångarbete är 80 % arbetslösa, med andra ord är effekten svag från sysselsättningssynpunkt. En av orsakerna till det dåliga resultatet är att de som utför rehabiliterande fångarbete i regel är svagt utbildade och därför har extra svårt att komma in på den nuvarande arbetsmarknaden. 

Den period med lönesubvention som tidigare beviljats fångar inom programmet rehabiliterande fångarbete varar i 12 månader och är följaktligen längre än den period som beviljats andra som arbetar hos staden. År 2017 får andra arbetslösa en period med lönesubvention på högst 8 månader hos staden.

Beloppet och tiden för den statliga lönesubventionen baserar sig på hur länge arbetslösheten har varat. Arbete med lönesubvention hos staden förkortar maximitiden för lönesubvention och minskar således stödet för fortsatt sysselsättning. Lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice ändrades 1.1.2017 på så sätt att maximitiden för lönesubvention i regel är 12 månader i stället för 24. Ändringen innebär att en period med lönesubvention på 12 månader hos staden gör det helt omöjligt att bevilja lönesubvention för ett följande anställningsförhållande. Det är inte motiverat att alla subventionsmånader används hos staden om det är osannolikt att personen i fråga blir anställd inom stadens organisation. Om hela den statliga lönesubventionen används hos staden försämras möjligheterna att därefter bli sysselsatt i den privata eller den tredje sektorn, vilket inte är ändamålsenligt.

Det är meningen att perioden med lönesubvention ska resultera i yrkeskompetens som behövs på den öppna arbetsmarknaden. De som utför rehabiliterande fångarbete bör erbjudas fler möjligheter till kompetensutveckling. Bästa sättet att främja sysselsättningen är att redan i början kartlägga hurdana tjänster som behövs och sedan ordna sysselsättningsfrämjande tjänster utifrån behovet. För närvarande är tjänster som är fastslagna i förväg, arbete med lönesubvention, det enda som kan erbjudas. 

Social- och hälsovårdsverket, stadskansliets näringslivsavdelnings enhet sysselsättningstjänster och Brottspåföljdsmyndigheten kommer år 2017 att utvärdera och reformera hela tjänsteprocessen inom det rehabiliterande fångarbetet. Under beredningen utreds möjligheten att erbjuda dem som utför rehabiliterande fångarbete exempelvis tjänster baserade på lagen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen. Dessa personer får då tillgång till alla stadens sysselsättningstjänster. Anställda hörs under beredningen.

Den nya verksamhetsmodellen presenteras för stadsstyrelsens näringslivssektion hösten 2017 samtidigt som riktlinjer för perioder med lönesubvention. Innan de nya riktlinjerna träder i kraft ordnas det, förutsatt att staten beviljar lönesubvention, arbete med lönesubvention i sammanlagt 12 månader för dem som år 2016 började utföra rehabiliterande fångarbete i ett anställningsförhållande med lönesubvention. För alla andra gäller de gemensamma riktlinjerna.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Ilkka Oksman, specialplanerare, telefon: 310 76461

ilkka.oksman(a)hel.fi

Bilagor

1

Koivulaakso Dan ym. valtuustoaloite Kvsto 22.6.2016 asia 17

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 20.02.2017 § 173

HEL 2016-007585 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Dan Koivulaakson aloitteen loppuun käsitellyksi.

21.11.2016 Palautettiin

14.11.2016 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Ilkka Oksman, erityissuunnittelija, puhelin: 310 76461

ilkka.oksman(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566