Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2017

1 (1)

Kaupunginvaltuusto

 

 

 

 

Kaj/15

 

18.01.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 15

Raide-Jokerin tekninen asemakaava ja asemakaavan muutokset (nro 12400)

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Päätös

Puheenjohtajan ehdotuksesta kaupunginvaltuusto päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 36. kaupunginosan (Viikki) katualueiden, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) katualueiden, 29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29007 tontin 2 sekä puistoalueen, korttelin 29104 tontin 12, korttelin 29154 tontin 2 sekä katu- ja puistoalueiden, 36. kaupunginosan (Viikki) katu-, suojaviher- ja lähivirkistysalueiden, 43. kaupunginosan (Herttoniemi) suojaviheralueen, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45060 tonttien 3 ja 4, korttelin 45180 tontin 1, korttelin 45196 tontin 20 ja osan tontista 15, korttelin 45197 osan tontista 3, korttelin 45200 tonttien 6 ja 15 sekä katu-, puisto-, rautatie- ja lähivirkistysalueiden asemakaavan ja asemakaavan muutoksen 14.6.2016 päivätyn ja 29.11.2016 muutetun piirustuksen numero 12400 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Tiivistelmä

Asemakaava- ja asemakaavan muutosalueet sijaitsevat Helsingissä Raide-Jokerin linjan varrella Haagassa, Viikissä, Myllypurossa ja Vartiokylässä.

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Oulunkylän ja Pitäjänmäen kautta Espoon Keilaniemeen kulkeva pikaraitiotieyhteys. Raideyhteys korvaa runkobussilinjan 550:n, jonka kapasiteetti ei riitä vastaamaan kasvavaa matkakysyntää. Raide-Jokerin tekniset asemakaavat ja asemakaavamuutokset ovat pikaraitiotielinjan vaatimia katualueiden laajennuksia puistoalueille tai tonteille. Katualueiden laajennuksia on 12 kohdassa Raide-Jokerin radan varrella: Haagassa, Viikissä, Herttoniemessä, Myllypurossa ja Vartiokylässä.

Raide-Jokerin tavoitteena on kestävän liikkumisen edistäminen, seudun poikittaisen joukkoliikenteen kuljetuskapasiteetin ja palvelutason parantaminen sekä täydennysrakentamisen edistäminen. Raide-Jokerin teknisten kaavamuutosten tavoitteena on mahdollistaa Raide-Jokerin toteutus.

Raide-Jokerille on suunniteltu kaksi varikkoa, joista päävarikko sijoittuu Roihupellon metrovarikon viereen nykyiselle bussivarikkoalueelle ja sivuvarikko Laajalahteen. Roihupellon varikkotontti sisältyy Raide-Jokerin teknisiin kaavoihin. Teknisten asemakaavojen lisäksi Raide-Jokerin toteuttaminen edellyttää kaavamuutoksia myös Pitäjänmäessä, Maunulassa ja Oulunkylässä, mutta nämä osuudet sisältyvät erillisiin asemakaavoihin.

Haagassa Vihdintien kiertoliittymän (kartalla nro 1), Eliel Saarisen tiellä Loja Saarisen polun kohdalla (nro 2), Eliel Saarisen tiellä Aino Acktén tien risteyksen alueella (nro 3) ja Vartiokylässä Viilarintiellä (nro 8) muutetaan kaupungin omistamaa puistoaluetta tai lähivirkistysaluetta (P, VL) katualueeksi. Helsingin kaupunki omistaa maan näillä alueilla.

Eliel Saarisen tiellä Loja Saarisen polun kohdalla koulutontti (YO/s, nro 2), Viilarintiellä Holkkitien risteyksessä teollisuustontti (T, nro 9), Varikkotien risteyksessä rivitalotontti (AR, nro 10), Varikkotiellä Ratasmyllyntien risteyksessä varikkotontti (ET, nro 11), Varikkotiellä Tenniskeskuksen tontti (YU, nro 12) ja Raaseporintiellä rivitalotontti (AR, nro 12) muutetaan osin katualueeksi. Kaikki nämä tontit ovat kaupungin omistamia, osa tonteista on vuokrattu. Eliel Saarisen tien ja Nuijamiestientien risteyksessä muutetaan osin katualueeksi toimistotalotonttia (KT, nro 4), joka on yksityisessä omistuksessa.

Viikintiellä ja Viilarintiellä asemakaavoitetaan aikaisemmin asemakaavoittamatonta maata katualueeksi. Näistä Viikintien ja Pihlajamäentien risteyksen kaava-alue (nro 6) on Senaattikiinteistön ja Helsingin yliopiston omistama, muuten maa (nro 7 ja 8) on kaupungin omistuksessa. Lahdenväylän ylittävällä sillalla laajennetaan maantien alueen (LT-alue) eritasoaluetta (nro 5).

Esittelijän perustelut

Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden, oikeusvaikutteisen yleiskaavan ja Pohjois-Haagan itäosan osayleiskaavan mukainen ja edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Kaavaratkaisu on myös kaupunginvaltuuston 26.10.2016 hyväksymän uuden yleiskaavan tavoitteiden mukainen.

Alueella on voimassa useita asemakaavoja ja niissä alue on merkitty asuin-, palvelu- tai työpaikkatontiksi sekä puisto-, lähivirkistys- tai liikennealueeksi. Voimassaolevat asemakaavat on kuvattu kaavaselostuksen (liite 5) kohdassa "Asemakaavan kuvaus" kunkin aiheen kohdalla.

Raide-Jokerin rakentamiskustannukset ovat hankesuunnitelman mukaan 275 miljoonaa euroa (MAKU-indeksi 110,6 - huhtikuu 2015). Rakentamisen kustannusarvio sisältää sekä raitiotien infrastruktuurin rakentamisen että raitiotien edellyttämät muutokset katuympäristöön. Helsingin kaupungin arvioitu osuus rakentamiskustannuksista on 178,5 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttamisen edellytyksenä on 30 % valtion tuki, jolloin Helsingin maksuosuudeksi jäisi 125 miljoonaa euroa.

Suunnittelun vaiheet ja vuorovaikutus

Kaava on tehty kaupungin aloitteesta.

Osallistuminen ja vuorovaikutus on järjestetty osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti. Suunnitelmaa koskevissa viranomaisten kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että on järjestetty virastojen ja hallintokuntien yhteinen neuvottelu kaavatyön yhteydessä. Esille nousseet asiat huomioitiin jatkosuunnittelussa.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa koskevia mielipidekirjeitä saapui kuusi. Lisäksi suullisia mielipiteitä on esitetty asukastilaisuudessa ja puhelimitse. Mielipiteet kohdistuivat Raide-Jokerin hankesuunnitelman jatkosuunnitteluun sekä toteutukseen. Lahdenväylän ylittävän jo olemassa olevan sillan hyödyntämistä toivottiin uuden sillan rakentamisen sijaan. Liikenteen aiheuttama tärinä ja sen vaikutus Varikkotien ja Raaseporintien risteyksen asuinrivitalojen vanhoihin putkilinjoihin sekä pienentyvä piha huolestuttivat. Mielipiteet on otettu huomioon kaavatyössä siten, että Varikkotien ja Raaseporintien risteyksen kohdalla, missä katualueen laajenee asuinrivitalotontille 3, on tontille osoitettu korvaava maa-alue lähivirkistysalueen puolelta.

Raide-jokerin teknisten kaavojen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa päivitettiin 15.4.2016. Aluerajauksiin tuli muutoksia tarkentuneen suunnittelun johdosta. Muutokset olivat vähäisiä ja muutoksista lähetettiin kuulemiskirje osallisille. Päivitettyä suunnitelmaa koskevia mielipidekirjeitä saapui seitsemän. Mielipiteissä kannatettiin Raide-Jokeria. Vaihtoehtoisista sähkö- ja nivelbusseista toivottiin selvitystä. Viilarintien pohjoisosan katualueen kohdalla oltiin huolissaan hiidenkourun kohtalosta ja liikennejärjestelyiden vaikutuksista Myllärintien liikenteeseen. Varikkotien ajoliittymät sekä Varikkotien ja Raaseporintien risteyksen asuinrivitalojen tonttimuutokset huolestuttivat. Mielipiteet on otettu huomioon kaavatyössä siten, että on tarkasteltu mahdollisuuksia kiertää Viilarintien eteläpuolella sijaitseva hiidenkouru. Eliel Saarisen tien ja Nuijamiestentien risteyksessä sijaitsevan toimistorakennusten tontin 12 muutoksista on järjestetty kokous omistajan kanssa. Varikkotien ja Raaseporintien risteyksen kohdalla tonttimuutoksista on neuvoteltu taloyhtiön kanssa.

Kaavaehdotus oli julkisesti nähtävillä 2.9. - 3.10.2016, jolloin siitä saatiin lausunnot ja yksi muistutus.

Muistutus

Muistutus kohdistui Roihupellon varikkoon. Muistutuksessa oltiin huolissaan varikon vaikutuksista Puu-Myllypuron asuinalueeseen ja ehdotettiin varikkoalueen pohjoisosan maisemoimista ja sen merkitsemisestä kaavaan.

Lausunnot

Kaavaehdotuksesta saatiin Gasum Oy:n, Helen Sähköverkko Oy:n, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL), Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY), museoviraston, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus), asuntotuotantotoimiston (ATT), kaupunginmuseon, kiinteistöviraston, opetusviraston, pelastuslautakunnan, yleisten töiden lautakunnan ja ympäristölautakunnan lausunnot.

ELY-keskuksen lausunnossa esitettiin Lahdenväylän sillan suunnittelussa tarvittavan yhteistyötä ELY-keskuksen kanssa ja katsottiin myös, että autoliikennettä tuotaessa lähemmäs asumista tai työpaikkoja raidelinjausmuutoksen vuoksi on melun, tärinän, runkomelun ja ilmanlaadun huononemisen sekä muiden haitallisten vaikutusten torjumiseksi annettava tarpeelliset määräykset.

Gasum Oy haluaa muistuttaa, että maakaasuputkistolla ja sähköä johtavilla rakenteilla saattaa olla haitallisia keskinäisiä vaikutuksia ja raitiotien sähköiset rakenteet on suunniteltava tämä huomioiden. Lisäksi maakaasuputkien siirto Käskynhaltijantiellä ja Pirjontiellä saattaa vaikuttaa Nuijamiestentien kaava-alueeseen.

Helsingin Sähköverkko Oy:n lausunto kohdistui 110 kV voimajohdon ja Raide-Jokerin risteyskohtien suunnitteluun, yhteistyöhön sähkösiirron erityiskysymysten suunnittelun suhteen, johtomuutoksille varattavaan aikaan sekä kustannuksiin, jotka kuuluvat Raide-Jokerin hankkeelle.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) lausunto kohdistui yhteistyön jatkuvuuteen tulevassa suunnittelussa ja Raide-Jokerin linjan suunnitteluun kokonaisuutena. HSL muistuttaa, että katusuunnittelussa on noudatettava Raide-Jokerin liikennesuunnittelun mukaisia mitoituksia tyyppikuvien mitoitusten sijaan.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) lausunto kohdistui vesihuollon huomioimiseen suunnittelussa sekä kustannuksiin.

Museoviraston ja Helsingin kaupunginmuseon välisen yhteistyösopimuksen perusteella Helsingin kaupunginmuseo lausuu asiasta. Kaupunginmuseo kiinnittää huomiota Viilarintien kaava-alueen ulkopuolella olevan muinaismuistolain perusteella suojellun 1. maailmansodan aikaisen luolan ja sinne johtavan tien säilymiseen.

Asuntotuotantotoimiston (ATT) lausunto kohdistui pelastusajoneuvojen nostopaikkoihin, kiskolinjojen sijaintiin sekä tontin 29014/3 rakennusprojektin aikataulun huomioimiseen.

Kiinteistöviraston lausunto kohdistui maanhankintaan, jota tulisi lähtökohtaisesti välttää Raide-Jokerin suunnittelussa.

Opetusviraston lausunto kohdistui tontin 29007/2 käyttöön, meluun ja lasten turvalliseen liikkumiseen koulun läheisyydessä.

Yleisten töiden lautakunnan lausunto kohdistui infran, jalankulun, pyöräilyn, huolto ja kunnossapidon tilavarauksiin katualueella, hulevesiin, sammakko- ja matelijaeläimiin, Viikintien ekologiseen käytävään, Viilarintien viheryhteyteen ja Metso-alueisiin sekä pysäkkiympäristöjen esteettömyyden suunnitteluun.

Ympäristölautakunnan lausunto kohdistui Viilarintien kaavamuutosalueen kalliokourun säilymiseen ja Viikintien rakennustöiden aiheuttaman melun huomioimiseen Natura-alueen lintujen pesimäaikana.

Pelastuslautakunta puoltaa asemakaavan muutosehdotusta. Muissa lausunnoissa ei ollut huomautettavaa. Lisäksi liikennevirasto ja Helen Oy ilmoittivat, ettei niillä ole lausuttavaa.

Lausunnot ilmenevät kokonaisuudessaan päätöshistoriasta ja niiden referaatit sekä lausuntoihin annetut vastineet ovat vuorovaikutusraportissa (liite 6).

Asemakaavaan ja asemakaavan muutosehdotukseen tehdyt muutokset

Muistutuksessa ja lausunnoissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin. Kaavaehdotukseen on tehty muutoksia, jotka ilmenevät yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisestä luvusta.

Tehdyt muutokset eivät ole olennaisia, joten ehdotusta ei ole tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.

Päätösehdotus on kaupunkisuunnittelulautakunnan tarkistetun esityksen mukainen.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

Liitteet

1

Asemakaava- ja asemakaavan muutoksen nro 12400 kartta (1/4), päivätty 14.6.2016, muutettu 29.11.2016

2

Asemakaava- ja asemakaavan muutoksen nro 12400 kartta (2/4), päivätty 14.6.2016, muutettu 29.11.2016

3

Asemakaava- ja asemakaavan muutoksen nro 12400 kartta (3/4), päivätty 14.6.2016, muutettu 29.11.2016

4

Asemakaava- ja asemakaavan muutoksen nro 12400 kartta (4/4), päivätty 14.6.2016, muutettu 29.11.2016

5

Asemakaava- ja asemakaavan muutoksen nro 12400 selostus, päivätty 14.6.2016, täydennetty 30.6.2016

6

Vuorovaikutusraportti 14.6.2016, täydennetty 29.11.2016 ja asukastilaisuuksien, Jokerimessujen yhteenveto (12., 19. ja 28.5.2015) muistio

7

Osa päätöshistoriaa

Oheismateriaali

1

Sijaintikartta

2

Ilmakuvat 1-12

Muutoksenhaku

Kunnallisvalitus, yleiskaavan, asemakaavan, rakennusjärjestyksen hyväksyminen

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

Kunnallisvalitus, yleiskaavan, asemakaavan, rakennusjärjestyksen hyväksyminen
Esitysteksti
Liite 1
Liite 2
Liite 3
Liite 4
Liite 5
Liite 6
Liite 7

Gasum Oy

 

Helen Sähköverkko Oy

 

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

 

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä

 

Museovirasto, kulttuuriympäristön suojelu

 

Helen Oy

 

Liikennevirasto

 

Tiedoksi

Asuntotuotantotoimisto

Kaupunginmuseo

Kaupunkisuunnittelulautakunta

Kaupunkisuunnitteluvirasto

Kiinteistövirasto

Opetusvirasto

Pelastuslautakunta

Yleisten töiden lautakunta

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 09.01.2017 § 10

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 36. kaupunginosan (Viikki) katualueiden, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) katualueiden, 29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29007 tontin 2 sekä puistoalueen, korttelin 29104 tontin 12, korttelin 29154 tontin 2 sekä katu- ja puistoalueiden, 36. kaupunginosan (Viikki) katu-, suojaviher- ja lähivirkistysalueiden, 43. kaupunginosan (Herttoniemi) suojaviheralueen, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45060 tonttien 3 ja 4, korttelin 45180 tontin 1, korttelin 45196 tontin 20 ja osan tontista 15, korttelin 45197 osan tontista 3, korttelin 45200 tonttien 6 ja 15 sekä katu-, puisto-, rautatie- ja lähivirkistysalueiden asemakaavan ja asemakaavan muutoksen 14.6.2016 päivätyn ja 29.11.2016 muutetun piirustuksen numero 12400 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 31036024

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 29.11.2016 § 419

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Ksv:n hankenro 4724_1

Esitys

Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaupunginhallitukselle

        14.6.2016 päivätyn ja 29.11.2016 muutetun asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12400 hyväksymistä. Asemakaava koskee 36. kaupunginosan (Viikki) katualueita ja 45. kaupunginosan (Vartiokylä) katualueita ja asemakaavan muutos koskee 29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29007 tonttia 2 sekä puistoaluetta, korttelin 29104 tonttia 12, korttelin 29154 tonttia 2 sekä katu- ja puistoalueita, 36. kaupunginosan (Viikki) katu-, suojaviher- ja lähivirkistysalueita, 43. kaupunginosan (Herttoniemi) suojaviheraluetta, 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45060 tontteja 3 ja 4, korttelin 45180 tonttia 1, korttelin 45196 tonttia 20 ja osaa tontista 15, korttelin 45197 osaa tontista 3, korttelin 45200 tontteja 6 ja 15 sekä katu-, puisto-, rautatie- ja lähivirkistysalueita.

Lisäksi lautakunta päätti

        ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
 

        antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutukseen. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkisuunnitteluviraston info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä kaupunkisuunnitteluviraston internet-sivuilla kohdassa Päätöksenteko

www.hel.fi/ksv

        ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.

14.06.2016 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijä

vs. asemakaavapäällikkö

Annukka Lindroos

Lisätiedot

Pia Sjöroos, projektipäällikkö, maankäyttö, puhelin: 310 37281

pia.sjoroos(a)hel.fi

Jenni Aalto, suunnittelija, maankäyttö, puhelin: 310 37225

jenni.aalto(a)hel.fi

Lauri Kangas, projektipäällikkö, liikenne, puhelin: 310 37455

lauri.kangas(a)hel.fi

 

Opetusvirasto Opetustoimen johtaja 19.10.2016

HEL 2015-002627 T 10 03 03

 

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä – Raide-Jokeria. Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiotie korvaisi runkolinjan 550 eli niin sanotun Bussi-Jokerin. Bussien kapasiteetti ei riitä kasvavien matkustajamäärien kuljettamiseen tulevaisuudessa. Raide-Jokerin hankesuunnitelma valmistui alkuvuodesta 2016. Raide-Jokerin tekniset asemakaavamuutokset ovat pääosin katualueiden laajennuksia. Niiden tarkoituksena on mahdollistaa hankkeen jatkosuunnittelu ja toteutus. 29 kaupunginosa (Haaga) korttelin 29007 tonttia 2 kortteli, säilytetään (YO/s) merkintä. Kortteli 29007 tontti 2 kaavoitetaan uudestaan samalla merkinnällä (YO/s) uuden katualuemuutoksista johtuvan tontin rajan vuoksi mutta nykyiseen asemakaavaan ei tehdä muita muutoksia. Eliel Saarisen tiellä, Vihdintien ja Isonnevankujan välillä, raitiotie sijoittuu kadun keskelle ajokaistojen väliin. Kadun molemmin puolin ovat kaksisuuntaiset pyörätiet ja jalkakäytävät. Katualuetta on tarkoitus laajentaa koulutontin puolelle nurmialueelle noin puolitoista metriä, 38 metrin matkalta.

Opetusvirasto katsoo että Raide-Jokerin aiheuttamat uudet katujärjestelyt koulutontilla Eliel Saarisen tien ja Loja Saarisen polun risteyksen kohdalla eivät vaikuta tilallisesti koulutontin käyttöön mutta ne eivät saa häiritä koulun toimintaa aiheuttamalla meluhaittaa. On myös huolehdittava lasten turvallisesta liikkumisesta koulun läheisyydessä.

Lisätiedot

Mia Kuokkanen, johtava arkkitehti, puhelin: 310 86291

mia.kuokkanen(a)hel.fi

 

Pelastuslautakunta 06.09.2016 § 91

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Esitys

Pelastuslautakunta antoi seuraavan lausunnon Raide-Jokerin teknisestä asemakaavasta ja asemakaavojen muutoksista (nro 12400):

Pelastuslautakunta puoltaa asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymistä.

Asemakaavan muutosehdotuksessa on huomioitu riittävällä tavalla paloturvallisuuteen liittyvät asiat.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Juha Rintala, vanhempi palotarkastaja, puhelin: 310 31235

juha.rintala(a)hel.fi

 

Asuntotuotantotoimisto 6.9.2016

HEL 2015-002627 T 10 03 03

 

Raide-Jokeri parantaa toteutuessaan joukkoliikenteen poikittaisliikenteen kapasiteettiä ja palvelutasoa edistäen siten täydennysrakentamista ja kaupunkirakenteen tiivistymistä.  Suunnittelussa tulee huolehtia siitä, että Raide-Jokerin linja ja sen tekniset ratkaisut eivät estä pelastusajoneuvojen nostopaikkojen sijoittamista katualueelle. Muuten rajoitetaan merkittävästi asuinrakennusten suunnittelua ja asuntojen suunnattavuutta hyviin ilmansuuntiin. Mahdollisuus sijoittaa pelastustie kadulle säästää pihatilaa asukkaiden oleskelulle ja viheralueeksi. Raide-Jokerin kiskolinjan ei tulisi sijaita ajoneuvokadun ja asuintontin välissä.

Raide-Jokerin hankesuunnitelmassa ollut kiertoliittymä asuintontin 29014/3 kohdalla on korvattu kaavassa T-risteyksellä, ratkaisu on tontin kohdalta positiivinen. Asuintontin suunnittelu on käynnissä ja sitä tehdään nykyisten tontinrajojen puitteissa. Jatkosuunnittelussa tulee huomioida, että katualue ei syö alaa tontilta. Mikäli tontin rajat muuttuisivat, aiheuttaisi se aikataulullisen riskin tontin rakennusprojektille.

Lisätiedot

Seidi Kivisyrjä, hankesuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 32331

seidi.kivisyrja(a)att.hel.fi

 

Kiinteistövirasto 1.9.2016

HEL 2015-002627 T 10 03 03

 

Raidejokeri lisää oman vaikutusalueensa täydennysrakennuspotentiaalia ja vetovoimaa. Raidejokerin suunnittelussa on lähtökohtaisesti pyrittävä pysymään nykyisen katualueen sisällä, koska kaava-alueen laajentaminen olemassa oleville tonteille aiheuttaa maanhankintaan ja tontinluovutukseen liittyviä koko hankkeen kannalta merkittäviä aikatauluriskejä ja myös kustannuksia.

Lisätiedot

Valtteri Halla, maankäyttöinsinööri, puhelin: 09 310 76184

valtteri.halla(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 23.08.2016 § 338

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunkisuunnitteluvirastolle seuraavan lausunnon:

Teknisessä asemakaavassa ja asemakaavan muutoksissa tulee varata riittävästi tilaa kaikille pikaraitiotien edellyttämille teknisille järjestelmille. Lisäksi tulee varmistaa, että Raide-Jokerin edellyttämät muutokset katuihin, jalankulun ja pyöräilyn reitteihin sekä maanalaiseen infraan mahtuvat muutosalueille. Lopputilanteessa katuympäristössä tarvitaan tilaa, jotta väylien ja reittien kunnossapito on mahdollista ympäri vuoden.

Hulevesien hallinnan ja hulevesijärjestelmien muutostöiden lähtökohtana tulisi olla avo-ojajärjestelmien säilyttäminen siirtotöiden yhteydessä. Viikinojan ekologisen tilan parantaminen tulee olla alueen muutostöiden suunnittelun lähtökohtana. Vesiympäristön hallinta on tärkeää myös Viikintien eteläpuolisten peltojen tärkeän matelija- ja sammakkoeläinkohteen säilymisen turvaamiseksi. Yksi alueelta tavatuista lajeista on viitasammakko.

Viikki-Kivikko-vihersormi Viikintien itäosassa on tärkeä osa alueen ekosysteemipalveluja. Viikintien varrella vanha ratapenkan pensainen ja puustoinen ympäristö mahdollistaa osaltaan viherverkoston kyteytymisen ja toimii ekologisena käytävänä. Kaavamuutostyön ja jatkosuunnittelun yhteydessä tulee varmistaa, että nämä yhteydet löytyvät alueelta jatkossakin. Eläinlajien liikkuminen viheralueelta toiselle edellyttää avointen aleuiden välistä löytyviä puustoisempia ja metsäisempiä saarekkeita ja reittejä. Näin Viikin alue säilyy jatkossakin ekologisena siirtymä- ja elinympäristönä eri lajeille.

Viilarintien ympäristö on tunnistettu yleiskaava 2050 aineiston kaupunkiluonto kartassa kehitettäväksi viheryhteydeksi. Viilarintien eteläpuoli on osittain Metso-aluetta.

Suunnitelmaselostukseen on kirjattu, että pysäkkiympäristöjen osalta pyritään täyttämään esteettömyyden perustason vaatimukset. Uuden liikennejärjestelmän suunnittelun lähtökohtana tulee kuitenkin olla kaikkien käyttäjien huomioiminen ja pysäkkien suunnittelun lähtökohtana tulee olla esteettömyyden erikoistason mukaiset suunnitteluratkaisut.

Esittelijä

kaupunginarkkitehti

Jukka Kauto

Lisätiedot

Anni Tirri, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38335

anni.tirri(a)hel.fi

Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237

olli.haanpera(a)hel.fi

Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857

jere.saarikko(a)hel.fi

Heikki Takainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38448

heikki.takainen(a)hel.fi

Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838

nina.mouhu(a)hel.fi

Silja Hurskainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

silja.hurskainen(a)hel.fi

 

Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 15.8.2016

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Kaupunkisuunnitteluviraston lausuntopyyntö 27.6.2016

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt kaupunginmuseon lausuntoa Viikin (36.ko) ja Vartiokylän (45.ko), Raide-Jokerin teknisistä asemakaavoista ja asemakaavan muutoksista nro 12400. Kaupunginmuseo lausuu asiasta kulttuuriympäristön vaalimisen näkökulmasta.

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä – Raide-Jokeria, joka on suunniteltu kulkemaan pääosin omalla väylällä erillään muusta liikenteestä. Tekniset asemakaavat ja asemakaavanmuutokset ovat pikaraitiotien vaatimia katualueiden laajennuksia puistoalueille tai tonteille. Asemakaava- ja asemakaavan muutosalueet sijaitsevat Raide-Jokerin linjan varrella Helsingissä Haagassa, Viikissä, Myllypurossa ja Vartiokylässä. Kaavat koskevat 12 pientä ja isoa aluetta. Näiden kohdalla ei sijaitse kiinteitä muinaisjäännöksiä, joten niiden osalta ei ole mitään estettä teknisille asemakaavoille ja asemakaavamuutoksille. Kaavamuutosalueen 8 (Viilarintie pohjoisosa) eteläpäässä Viilarintien ja Kauppamyllyntien risteyksen pohjoispuolella on välittömästi kaava-alueen ulkopuolella 1. maailmansodan aikainen muinaismuistolain perusteella suojellut luola (Tukikohta VI:13) ja sinne johtava lyhyt tie. Tien säilyminen tulee ottaa huomioon suunnittelussa katualuetta laajennettaessa tähän suuntaan.

Kaupunginmuseolla ei ole muuta huomautettava teknisistä asemakaavoista ja asemakaavamuutoksista.

Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 27.5.2015

Lisätiedot

Markku Heikkinen, tutkija, puhelin: +358 9 310 71552

markku.heikkinen(a)hel.fi

 

Ympäristölautakunta 09.08.2016 § 259

HEL 2015-002627 T 10 03 03

Lausunto

Ympäristölautakunta antoi seuraavan lausunnon.

Raide-Jokeri parantaa toteutuessaan kestävien kulkutapojen palvelutasoa ja kapasiteettia. Ympäristölautakunta pitää hyvänä, että pääkaupunkiseudun vilkkaimman joukkoliikennereitin kapasiteettia parannetaan pikaraitioyhteydellä, jonka suunnittelussa on huomioitu myös sujuvat kävely- ja pyöräily-yhteydet.

Raide-Jokerin teknisiä asemakaavoja on yhteensä kaksitoista. Latokartanon kohdalla (tekninen asemakaava nro 7.) kaavoitetaan Raide-Jokeria varten Viikintien eteläpuolinen maa-alue noin 15 metrin leveydeltä Koetilankujan risteyksestä Viilarintien risteykseen entisen junapenkereen paikalle. Alueen eteläpuolella on Vanhankaupunginlahden lintuveden Natura-alue. Ympäristölautakunta pitää tarpeellisena, että Raide-Jokerin melua aiheuttavat rakennustyöt ajoitetaan pesimäajan ulkopuolelle (31.7.-1.4.), jolloin voidaan lieventää Natura-alueen linnustolle kohdistuvia vaikutuksia.

Viilarintien pohjoisosan kaavamuutosalueella (tekninen asemakaava nro 8.) on geologisesti tai geomorfologisesti arvokas kalliokouru, jäätikön sulamisvesien uurtama ns. hiidenkouru, joka jää kaavamuutosalueelle. Kaavaratkaisun myötä on todennäköistä, että kalliokouru jää katualueen alle. Ympäristölautakunta katsoo, että kalliokouru tulisi mahdollisuuksien mukaan säilyttää, mikäli se on raide- ja katuteknisesti mahdollista.

Esittelijä

ympäristönsuojelupäällikkö

Päivi Kippo-Edlund

Lisätiedot

Juha Korhonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32080

juha.korhonen(a)hel.fi

 

Rakennusvirasto 4.6.2015

HEL 2015-002627 T 10 03 03

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto pyytää rakennusviraston kannanottoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta 1206-00/15 (Raide-Jokeri) 5.6.2015 mennessä.

Rakennusvirasto kaipaa kokonaiskuvaa Raide-Jokerihankkeen aiheuttamista muutostarpeista yleisille alueilla, jotka eivät näy tässä Raide-Jokerin teknisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa. Rakennusvirasto on huolestunut Raide-Jokerihankkeen kaupunkikuvallisesta ja toiminnallisesta kokonaistarkastelusta. Muun muassa hulevesiin ja jalankulun ja pyöräilyn reitteihin liittyvät verkostotarkastelut tulee huomioida koko Raide-Jokerihankkeen vaikutusalueella.

Rakennusvirasto pyytää Raide-Jokerihankkeesta ja siihen sisältyvistä asemakaavamuutostarpeista sekä hankesuunnittelusta esittely- ja yhteistyötapaamista Raide-Jokerihankkeeseen osallistuvien aluearkkitehtien ja liikennesuunnittelijoiden sekä työssä mukana olevan suunnittelukonsultin kesken.

Lisätiedot

Anni Tirri, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38335

anni.tirri(a)hel.fi

Petri Arponen, aluesuunnittelija, puhelin: 310 38440

petri.arponen(a)hel.fi

Silja Hurskainen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38939

silja.hurskainen(a)hel.fi

Nina Mouhu, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39838

nina.mouhu(a)hel.fi

Jere Saarikko, aluesuunnittelija, puhelin: 310 39857

jere.saarikko(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) HKL-Infrapalvelut 28.4.2015

HEL 2015-002627 T 10 03 03

 

Kaupunkisuunnitteluvirasto on pyytänyt HKL:ltä lausuntoa osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta nro 1206-00/15, Raide-Jokerin tekniset asemakaavat ja asemakaavanmuutokset. Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille suunnitellaan pikaraitiotietä (Raide-Jokeria), joka on suunniteltu kulkevaksi pääosin omalla väylällään erillään muusta liikenteestä, millä varmistetaan raitiovaunujen nopea ja häiriötön kulku. Vuonna 2015 tehtävän hankesuunnitelman ja päätöksenteon tueksi valmistellaan samaan aikaan linjan vaatimat tekniset asemakaavat ja asemakaavamuutokset.

Suunnittelualueen sijainnit ovat Raide-Jokeri -linjan osuuksilla seuraavat: Vihdintien kiertoliittymä, Eliel Saarisen ja Aino Ackten tien risteys, Eliel Saarisen tien ja Nuijamiestentien risteys, Maaherrantie Veräjämäessä, Lahdenväylän silta, Viikintie, Viilarintien ja Holkkitien risteys, Varikkotien ja Ratasmyllyntien risteys sekä Varikkotien ja Raaseporintien risteys. Suunnittelun tavoitteena on pääosin leventää katualueita ja rakentaa Lahdenväylälle uusi silta. Teknisten asemakaavojen ja asemakaavamuutosten tarkoituksena on mahdollistaa Raide-Jokerin suunnittelun jatkaminen rahoituspäätöksen jälkeen.

HKL:n kantana on, että pikaraitiotie tulee sijoittaa omalle väylälleen ja sille tulee myös taata esteetön kulku. Liikennöintiolosuhteet pitää tehdä niin, että valo-ohjaamaton vasemmalle kääntyminen raitiotien yli on estetty. Jalankulkijoiden suojateitä tulee osoittaa harkiten raitiotieradan yli ja vain sellaisiin kohtiin, jossa se ei hidasta raitiovaunun kulkua. Liikennelaitos muistuttaa, että pikaraitioliikenne aiheuttaa melu- ja tärinähaittoja, jotka tulee huomioida suunnittelussa.

Kaavoituksen raitiotiesuunnittelussa tulee jatkossa käyttää valmistumassa olevaa Ksv:n ja HKL:n yhteistä raitioteiden suunnitteluohjetta. Pikaraitiotien mitoituksessa tulee noudattaa pikaraitiotien suunnitteluperiaatteita.

Lisätiedot

Jaakko Laurila, projekti-insinööri, puhelin: 310 22691

jaakko.laurila(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566