Helsingfors stad

Protokoll

21/2016

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kaj/33

 

30.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 331

Den av ledamoten Helena Kantola väckta motionen om utveckling av Malms flygplatsområde till Helsinki Air Business Park

HEL 2016-007256 T 00 00 03

Beslut

På förslag av ordföranden beslutade stadsfullmäktige bordlägga ärendet till stadsfullmäktiges sammanträde 18.1.2017.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Helena Kantola väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredragandens motiveringar

Ledamoten Helena Kantola och 15 andra ledamöter föreslår följande i sin motion: Stadsstyrelsen utreder möjligheterna att utveckla Malms flygplatsområde till Helsinki Air Business Park på basis av den till motionen fogade visionen och de tidigare utredningarna och låter göra s.k. feasible study- och lönsamhetskalkyler över Malms flygplats.

Enligt 22 § 2 mom. i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stadsstyrelsen hänvisar till Helsingfors nya generalplan, Den urbana planen, godkänd av stadsfullmäktige 26.10.2016, i vilken Malms flygplatsområde är ett av de största nya byggområdena. I Malms flygplatsområde kan det byggas en stadsdel för ca 25 000 invånare med 2 000–4 000 arbetstillfällen. Byggandet i området påverkar också avsevärt Malms nuvarande uppbyggnad och hela det nordöstra Helsingfors genom att harmonisera stadsstrukturen där.

Nylands förbund har 22.12.2015 gett ett utlåtande till Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland om skyddandet av Malms flygplats med stöd av lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010) och konstaterar att landskapsplanen styr planeringen av området i fråga om flygplatsområdet. Flygplatsområdet har i de gällande landskapsplanerna för Nyland anvisats med beteckningen för ett flygplatsområde som reserveras för tätortsfunktioner om flygverksamheten upphör. De nödvändiga besluten om att upphöra med flygverksamheten och flytta myndighetsfunktionerna annanstans har fattats och Nylands förbund anser därför att byggandet av tätortsfunktioner i området följer landskapsplanen.

Etapplandskapsplan 4 för Nyland är i förslagsfasen. I etapplandskapsplanen tas Malms flygplatsområde upp som ett område för tätortsfunktioner i vilket det dessutom anges en beteckning som gäller utvecklingsprincipen att förtäta området. Enligt 24 § i markanvändnings- och bygglagen ska man vid planering på landskapsnivå och annan områdesplanering beakta de riksomfattande målen för områdesanvändningen så att möjligheterna att uppnå dem främjas. Att skydda den värdefulla kulturmiljön på Malms flygplats utgående från att flygtrafiken i området fortsätter på samma sätt som i nuläget stridet mot de riksomfattande målen för områdesanvändningen i Helsingforsregionen.

Nylands förbund konstaterar i sitt utlåtande att det inte är möjligt att fortsätta flygverksamheten på Malms flygplats på samma sätt som i nuläget, vilket skulle trygga de funktionella kulturmiljövärdena för området, på basis av de tidigare besluten om flygverksamheten.

En rapport om utvecklingen av Malm, Mahdollisuuksien Malmi. Keskusta, lentokenttä, Pukinmäki ja Jakomäki, har gjorts upp för utarbetandet av generalplanen. I rapporten anges en detaljerad beskrivning om förändringen i Malm och flygplatsområdet. Det konstateras i rapporten att uppbyggnaden av den historiska flygplatsen med rullbana, som också tas upp i förteckningen över byggda kulturmiljöer av riksintresse (RKY), är en av utgångspunkterna för planeringen av det nya området. Den gamla flygplatsen syns i stadsstrukturen och stadsbilden: rullbanans riktlinjer syns dels i de nya gatulinjerna, dels i form av parker som fungerar som utsiktsaxlar.

Enligt en översiktlig referensplan som utarbetats som underlag för generalplanen är det möjligt att planlägga ca 1,3–1,5 miljoner m² (ca 25 000 invånare och 2 000–4 000 arbetstillfällen) i de områden som blir lediga efter att flygplatsfunktionerna upphört. Största delen av området anvisas i generalplanen som ett bostadsdominerat område och i fråga om närcentrum som ett centrumområde för stadsstruktur i vilket det också är önskvärt att bygga verksamhetslokaler. Kvartersexploateringen varierar i området från 0,4 i de nya kvarteren till 1,5–2 i närheten av närcentrum. En tillräckligt hög invånartäthet är ett villkor för livligheten och spårförbindelsearrangemangen i området.

Malms flygplats centrum anges i generalplanen som ett närcentrum med mångsidig service som fungerar som ett självständigt centrum. Servicen i närcentrum lockar i huvudsak invånarna i närområdena men den kan ha också specialiserade tjänster som stöder varandra i den nätliknande stadsstrukturen och kan ge området ett särdrag som lockar användare också från längre håll.

Industriområdena kring flygplatsen, Tattarmossen och Tattaråsen, är i nuläget fungerande och särpräglade företagsområden. Enligt bedömningar kommer efterfrågan på och utbudet av funktioner av nuvarande slag i Tattarmossen att vara i balans minst till mitten av 2030-talet. Företagsområdena bevaras också i fortsättningen främst som arbetsplatskoncentrationer men områdenas karaktär kan ändras på lång sikt. Speciellt Tattaråsens potential ökar när området bättre kopplas ihop med arbetsplatsområdena i Stensböle och Vik och de exploateringsbegränsande maximivåningstalen avlägsnas när flygplatsverksamheten upphör.

I regeringens rambeslut från 2014 (Planen för de offentliga finanserna 2015–2018) anges det i fråga om Malm att staten för att förbättra förutsättningarna för bostadsbyggande i Helsingforsregionen lägger ned sin verksamhet på Helsingfors-Malms flygplats så att området kan tas i bruk för bostäder senast i början av 2020-talet. Stadsfullmäktige beslutade 26.11.2014 (365 §) köpa fastigheterna och byggnaderna på Malms flygplats. Med Finavia Abp ingicks ett köpebrev genom vilket bolaget sålde markområdena på 18,465 hektar i sin ägo i Malms flygplatsområde och i dess närhet till Helsingfors stad och avstod samtidigt från nyttjanderätten till området på ca 116 hektar som baserade sig på avtal mellan bolaget och Helsingfors stad. Affären omfattade de byggnader i Finavia Abp:s ägo som ligger i områdena i fråga.

Läget för Helsingfors-Malms flygplats är enligt kommunikationsministeriet slutbehandlat för ministeriet del. Kommunikationsministeriet svarade i januari 2015 på justitiekanslersämbetets begäran om utredning i fråga om beredningen av beslutet att lägga ned Helsingfors-Malms flygplats. Enligt ett klagomål till justitiekanslern hade statens rambeslut i mars 2014 fattats utan vederbörliga uppgifter och beretts på felaktiga grunder. Justitiekanslern konstaterade i september 2015 att statens beslut att avstå från flygplatsområdet inte hade fattats på bristfälliga eller felaktiga grunder. Kommunikationsministeriet har enligt sitt eget meddelande inte längre någon roll i situationen för Malms flygplats. Besluten om hur området för Malms flygplats som blir ledigt i fortsättningen används hör till Helsingfors stad.

Helsingfors stad har sökt samarbetspartner och arrendetagare som är intresserade av att tillfälligt använda Malms flygfält efter årsskiftet 2016/2017. I en ansökan i september 2016 kontaktades staden av ett tiotal aktörer med anknytning till både luftfart och annan verksamhet. Det är möjligt att arrendera området i sin helhet eller delar av detta för mångsidigt tillfälligt bruk. Det är också möjligt att använda fältet för olika ändamål under en kort tidsperiod. Staden syftar till att olika arrendetagare också i fortsättningen kan fungera på fältet sida vid sida. Också de nuvarande arrende- och hyreskontrakten kan förlängas. Av de nuvarande aktörerna på Malms flygfält har största delen meddelat att de vill fortsätta med sin verksamhet i området efter årsskiftet som arrendetagare hos Helsingfors stad. Meningen är att besluten i de ansökningar som kom in i ansökan i september ska fattas under november.

Under behandlingen av generalplanen föreslog ledamoten Helena Kantola följande hemställningskläm som inte understöddes, varvid den förföll: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av generalplanen att stadsstyrelsen före beslutet om att bebygga Malms flygplats utreder möjligheterna att använda Malms flygplats för att genomföra och utveckla idén Helsinki Air Business Park.

Stadsstyrelsen konstaterar att Helsingfors är en attraktiv växande huvudstad som med den 26.10.2016 godkända generalplanen skapar förutsättningar för att på lång sikt planera den växande staden och därigenom säkrar förutsättningarna för en tillräcklig bostadsproduktion och näringslivsfunktioner. En tredjedel av den nya våningsyta som generalplanen möjliggör består av de nya mer omfattande områdeshelheterna såsom Malms flygplats. Ett växande och framgångsrikt Helsingfors gagnar hela Finland. Helsingfors är motor för utvecklingen i Finland, och att Helsingforsregionen är attraktiv är viktigt med tanke på ekonomisk tillväxt i hela landet. Generalplanen, och Malm, skapar förutsättningar för den framtida konkurrenskraften.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Anna Villeneuve, förvaltningsexpert, telefon: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

Bilagor

1

Kantola Helena ym. valtuustoaloite Kvsto 15.6.2016 asia 17

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Aloitteen tekijä

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet
Förslagstext
Bilaga 1

För kännedom

Kaupunkisuunnitteluvirasto

Kiinteistövirasto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 1004

HEL 2016-007256 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Helena Kantolan aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045

anna.villeneuve(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566