Helsingin kaupunki | Esityslista | 21/2016 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Kaj/27 | |
| 30.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 998
HEL 2016-005086 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Seppo Kanervan aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Anna Villeneuve, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36045
anna.villeneuve(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 14.06.2016 § 232
HEL 2016-005086 T 00 00 03
Hankenumero 5264_42
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Lahnalahdentie ja Luoteisväylä ovat osa polkupyöräliikenteen pääreittiä, jolle ei nykyisellään ole vaihtoehtoa. Pyöräilyn läpiajon kieltäminen niillä ei ole tarkoituksenmukaista.
Kun Koivusaaren liikennejärjestelyt selkiytyvät tulevaisuudessa, on Länsiväylän varteen tarkoitus rakentaa baana, joka tulee huomattavasti vähentämään pyöräliikennettä Lahnalahdentiellä ja Luoteisväylällä. Tämänkin jälkeen niiden kautta kulkee pyöräliikenteen pääreitti Lehtisaaren suuntaan.
Läpiajon kieltäminen pelkin liikennemerkein ei kokemusten mukaan käytännössä vaikuta läpiajon määrään, joten uusien läpiajokieltojen suhteen on päädytty pidättyväiseen linjaan. Läpiajokieltojen valvonta kuuluu poliisille, jolla on tällä hetkellä valitettavan vähän resursseja tämän tyyppiseen liikenteen valvontaan. Läpiajokiellon valvonta on hankalaa ja resursseja vievää toimintaa, koska se edellyttää näköyhteyttä läpiajavaan ajoneuvoon koko valvottavalla katujaksolla.
Hidasteet eivät sovellu pyöräliikenteen nopeuksien hillintään, sillä ne eivät hidasta pyöräliikenteen vauhtia tehokkaasti mutta aiheuttavat pahimmillaan vaaratilanteita pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Hidasteet tehoavat heikosti kaikkein nopeimpiin kuljettajiin, mutta aiheuttavat tärinähaitan ja kaatumisriskin kaikille käyttäjille, myös maltillista vauhtia pyöräilevälle enemmistölle.
Bulevardilla bussipysäkit rajautuvat pyörätiehen eikä pysäkeillä ole varsinaisia odotusalueita. Suojatie merkitsisi jalankulkijoille velvollisuutta ylittää pyörätie vain suojatien kohdalta, mutta ylitystarpeeseen luontevaan yksittäistä kohtaa ei pysäkeillä ole. Pyöräilijän väistämisvelvollisuudesta määrätään selvästi tieliikennelaissa, jonka mukaan polkupyörän kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Taina Toivanen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37433
taina.toivanen(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||