Helsingin kaupunki | Esityslista | 21/2016 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Ryj/20 | |
| 30.11.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 14.11.2016 § 990
HEL 2016-007584 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Tomi Sevanderin aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 27.09.2016 § 310
HEL 2016-007584 T 00 00 03
Hankenumero 5264_51
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa ehdotettujen kaiteiden lisäämiseksi Hietalahdenrantaan ei ole liikenteellisiä perusteita.
Hietalahdenrannan kävely- ja pyöräliikenneväylä kulkee selvästi erillään rantalaitureista, osalla matkaa eri tasolla ja aidalla sekä materiaalein eroteltuna alatasosta. Rantalaitureilla on mahdollista kävellä ja oleskella.
Laiturit ovat avoimia, suurten alusten kiinnittymispaikkoja, joten niihin tulee mahdollistaa kulku. Nykyinen tilanne vastaa kantakaupungin muiden vastaavien alueiden tilannetta ja järjestelyjä.
Kaupunkisuunnitteluvirasto on laatinut asemakaavan Telakkarantaan, joka on vahvistunut 22.1.2016. Hietalahdenlaituri on merkitty kaavaan pp/h-merkinnällä. Se tarkoittaa yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattua katualueen osaa, jolla huoltoajo on sallittu. Alueen tarkemmassa suunnittelussa on huomioitu kävely ja pyöräliikennereittien turvallinen linjaus suhteessa rantalaitureihin.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146
sanna.ranki(a)hel.fi
Yleisten töiden lautakunta 20.09.2016 § 374
HEL 2016-007584 T 00 00 03
Lausunto
Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin rantojen aitaamisesta on käyty keskustelua usein menneinä vuosina. Yleisenä periaatteena on ollut, ettei rantoja aidata. Kaikkien rantojen aitaaminen olisi kallista, ja aitojen ylläpito olisi taloudellisesti erittäin raskas velvoite. Kantakaupungin satamalaitureita ei ole aidattu. Vain Helsingin Satama Oy:n alueet on eristetty aidalla, koska näille alueille ei ole vapaata pääsyä. Kantakaupungin rantojen laitureiden turvallisuutta on parannettu lisäämällä pelastautumisportaita ja pelastautumisvälineitä.
Hietalahdenrannan kävely- ja pyöräilyn pääväylä kulkee selvästi erillään rantalaitureista. Rantalaitureilla on mahdollista kävellä ja oleskella. Laiturit ovat avoimia, suurten alusten kiinnittymispaikkoja. Nykyinen tilanne vastaa kantakaupungin muiden vastaavien alueiden tilannetta ja järjestelyjä.
Jätkäsaarenlaiturilla ja Hietalahdenrannan laitureilla on pelastautumisportaat. Telakkarannan suunnittelussa huomioidaan kävely- ja pyöräilyreittien selkeä linjaaminen erilleen rantalaitureista.
Esittelijä
kaupunginarkkitehti
Jukka Kauto
Lisätiedot
Anu Kiiskinen, aluesuunnittelija, eteläinen suurpiiri, puhelin: 310 38419
anu.kiiskinen(a)hel.fi
Olli Haanperä, suunnitteluinsinööri, puhelin: 310 38237
olli.haanpera(a)hel.fi
| ||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |||