Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

11/2016

1 (1)

Kaupunginvaltuusto

 

 

 

 

Kaj/15

 

08.06.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 171

Valtuutettu René Hurstin aloite tyhjillään olevien kiinteistöjen mahdollisesta käytöstä kriisiasuntoina

HEL 2015-012110 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu René Hurstin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Käsittely

Kun asiassa oli käyty keskustelua, puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa oli tehty kannatettu ehdotus, jonka hyväksyminen olisi merkinnyt asian käsittelyn keskeyttämistä, minkä vuoksi puheenjohtaja kehotti seuraavia puhujia rajoittamaan puheenvuoronsa kysymykseen asian palauttamisesta kaupunginhallitukselle.

Julistettuaan keskustelun asian palauttamisesta päättyneeksi puheenjohtaja esitti selontekona, että keskustelun kuluessa oli valtuutettu René Hursti valtuutettu Sami Muttilaisen  kannattamana ehdottanut, että kaupunginvaltuusto päättäisi palauttaa asian kaupunginhallitukselle uudelleen valmisteltavaksi siten, että Helsingin kaupunki selvittää tyhjillään olevien kiinteistöjen tilanteen ja mahdollisuuden kaupungin tai järjestöjen ylläpitämänä perustaa joihinkin niistä kriisiasumista vapautuville vangeille ja muille kriisiasumista tarvitseville asunnottomille ja että selvitetään mahdollisuudesta luottotietonsa menettäneille saada koti-,tai ilkivaltavakuutus käteissuorituksella, joka mahdollistaisi asunnon vuokraamisen vapailta asuntomarkkinoilta, näin vältyttäisiin kriisiasumisen pitkäaikaistarve, sillä  vuokranantaja vakuutuksia vaatii vuokrauksen ehtona.

Selonteko myönnettiin oikeaksi.

10 äänestys

Puheenjohtajan tekemä ja valtuuston hyväksymä äänestysesitys kuului seuraavasti: Ken haluaa jatkaa asian käsittelyä, äänestää jaa; jos ei voittaa, on valtuutettu René Hurstin palautusehdotus hyväksytty.

JAA-ehdotus: Jatko
EI-ehdotus: Asia palautetaan uudelleen valmisteluun siten, että Helsingin kaupunki selvittää tyhjillään olevien kiinteistöjen tilanteen ja mahdollisuuden kaupungin tai järjestöjen ylläpitämänä perustaa joihinkin niistä kriisiasumista vapautuville vangeille ja muille kriisiasumista tarvitseville asunnottomille ja että selvitetään mahdollisuudesta luottotietonsa menettäneille saada koti-, tai ilkivaltavakuutus käteissuorituksella, joka mahdollistaisi asunnon vuokraamisen vapailta asuntomarkkinoilta, näin vältyttäisiin kriisiasumisen pitkäaikaistarve, sillä  vuokranantaja vakuutuksia vaatii vuokrauksen ehtona.

Jaa-äänet: 39
Hennariikka Andersson, Maija Anttila, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Mika Ebeling, Matti Enroth, Juha Hakola, Fatbardhe Hetemaj, Nuutti Hyttinen, Arja Karhuvaara, Laura Kolbe, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Maria Landén, Otto Lehtipuu, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Seija Muurinen, Lasse Männistö, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Hannu Oskala, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Mari Puoskari, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Johanna Sydänmaa, Kaarin Taipale, Ulla-Marja Urho, Mirka Vainikka, Sanna Vesikansa, Pertti Villo, Tuulikki Vuorinen, Ville Ylikahri

Ei-äänet: 25
Zahra Abdulla, Paavo Arhinmäki, Gunvor Brettschneider, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Sirkku Ingervo, Helena Kantola, Tarja Kantola, Dan Koivulaakso, Harri Lindell, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Sami Muttilainen, Björn Månsson, Terhi Mäki, Henrik Nyholm, Sara Paavolainen, Sirpa Puhakka, Mika Raatikainen, Leo Stranius, Heikki Takkinen, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 14
Outi Alanko-Kahiluoto, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Ville Jalovaara, Seppo Kanerva, Emma Kari, Otso Kivekäs, Elina Moisio, Erkki Perälä, Timo Raittinen, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara

Poissa: 7
Jussi Chydenius, Laura Finne-Elonen, Eero Heinäluoma, Timo Laaninen, Osku Pajamäki, Marcus Rantala, Ilkka Taipale

Kaupunginvaltuusto oli päättänyt jatkaa asian käsittelyä.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028

timo.harmala(a)hel.fi

Mari Randell, asunto-ohjelmapäällikkö, puhelin: 310 25823

mari.randell(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite, Hursti, Internet-versio

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu René Hursti ja 24 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan mm. seuraavaa:

Eriarvoisuus loukkaa ihmisoikeuksia ja ennen kaikkea ihmisarvoa, koska se vie mahdollisuuden täysipainoiseen, inhimilliseen hyvään elämään ja kehittymiseen.

Ihmisen elämänlaadun parantamisen, joka edellyttää ensin asuntoa, riittävää toimeentuloa ja lähiterveyspalveluita, pitäisi olla tärkein asia hyvinvointiyhteiskunnassa, mutta näin ei kuitenkaan ole. Heikoimmasta huolehtimisen pitää olla tärkein tehtävämme.

Aloitteentekijät pyytävät, että Helsingin kaupunki selvittää tyhjillään olevien kiinteistöjen tilanteen ja mahdollisuuden kaupungin tai järjestöjen ylläpitämänä perustaa niihin kriisimajoitusta asunnottomille. Näistä voitaisiin sitten aloitteen mukaan ohjata asukkaita vapautuviin Hekan vuokra-asuntoihin kiireellisyysjärjestyksessä ja elinolosuhteet huomioon ottaen.

Aloitekirje kokonaisuudessaan on liitteenä 1.

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää valtuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.

Aloitteesta on pyydetty asuntotuotantotoimikunnan, kiinteistöviraston ja sosiaali- ja terveysviraston lausunnot. Lausunnot ilmenevät päätöshistoriasta.

Kaupunginhallitus toteaa saatujen lausuntojen ja kaupunginkanslian valmistelun pohjalta seuraavaa:

René Hurstin aloitteessa esiin nostettu näkökulma on tärkeä. Asunto on ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeinen tekijä, ja yhteiskunnan sivistystä voidaan mitata sillä, miten se huolehtii heikoimmistaan. Pitkäaikaisasunnottomat kuuluvat yksiin yhteiskunnan heikoimpiin. Heidän asemansa parantaminen sisältyy Helsingin kaupungin vuonna 2012 hyväksymään strategiaohjelmaan, jonka mukaan pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa jatketaan ja asiassa kiinnitetään erityistä huomiota nuorten asunnottomuuden ehkäisemiseen.

Pitkäaikaisasunnottomuutta on vähennetty Helsingissä vuosina 2008–2015 valtakunnallisten aiesopimusten tavoitteiden mukaisesti. Helsinki ylitti molempien kausien sopimuksen asuntotavoitteet. Ympäristöministeriö on myös valmistellut uuden kansallisen asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn keskittyvän Aune-toimenpideohjelman vuosille 2016–2019.

Helsingin kaupungilla on käytössään Hietaniemenkadun palvelukeskus, jossa asunnottomilla henkilöillä on mahdollisuus tilapäisesti majoittua. Muissa yksiköissä asuminen perustuu vuokrasopimuksiin. Asunnottomuuden ja pitkäaikaisasunnottomuuden hoitamiseksi sosiaali- ja terveysvirastolla on käytössään noin 3 100 välivuokrattua asuntoa ja lisäksi kaupunki on kilpailuttanut puitesopimuksella noin 800 paikkaa, joita käytetään tarveharkinnan mukaan. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto on viimeksi alkuvuodesta kilpailuttanut kriisi- ja tilapäismajoitusta. Tilapäismajoituksen osalta palveluntuottajalla on velvollisuus etsiä asunnottomalle vuokra-asunto.

Yhdessä Hietaniemenkadun yksikkö sekä kilpailutettu kriisimajoitustoiminta ovat vastaus tämän hetken tarpeisiin asunnottomien tilapäisen asuttamisen osalta. Erilaisten hankkeiden ja tukiasuntojen lisäksi kaupungin oman, kiinteistöviraston vastuulla olevan asuntovälityksen kautta on pyritty huolehti- maan pitkäaikaisasunnottomien pääsystä tavallisille asuntomarkkinoille.

Asunnottomuuden ennaltaehkäisemiseksi erityisesti nuorten osalta tulee kiinnittää huomiota lastensuojelun asiakkaana olleiden sekä todellisessa asunnottomuusuhassa olevien nuorten asunnon saamiseen.

Asunnottomuuden vähentämiseen ja ehkäisemiseen tähtäävää työtä pyritään tekemään aktiivisesti myös asumis- ja velkaneuvonnan avulla. Asunnottomuuden vähentäminen Helsingissä edellyttää kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon määrän pitämistä korkeana.

Kaupungin omistamat tyhjänä olevat huonetilat ovat pääasiassa toimisto- ja liiketilakäyttöön tarkoitettuja pieniä huonetiloja, jotka sellaisenaan eivät täytä esimerkiksi kriisimajoitustilojen saniteettitiloille, keittiötiloille ja paloturvallisuudelle asetettavia viranomaismääräyksiä. Lisäksi joitakin suurempia rakennuksia on tyhjänä, mutta niiden käyttäminen majoitustoimintaan vaatisi mittavat korjaus- ja kunnostustyöt.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028

timo.harmala(a)hel.fi

Mari Randell, asunto-ohjelmapäällikkö, puhelin: 310 25823

mari.randell(a)hel.fi

Liitteet

1

Valtuustoaloite, Hursti, Internet-versio

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Tiedoksi

Kiinteistölautakunta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Talous- ja suunnitteluosasto

Päätöshistoria

Kaupunginvaltuusto 25.05.2016 § 154

HEL 2015-012110 T 00 00 03

Päätös

Puheenjohtajan ehdotuksesta kaupunginvaltuusto päätti panna asian pöydälle.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028

timo.harmala(a)hel.fi

Mari Randell, asunto-ohjelmapäällikkö, puhelin: 310 25823

mari.randell(a)hel.fi

 

Kaupunginhallitus 09.05.2016 § 446

HEL 2015-012110 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu René Hurstin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028

timo.harmala(a)hel.fi

Mari Randell, asunto-ohjelmapäällikkö, puhelin: 310 25823

mari.randell(a)hel.fi

 

Kiinteistölautakunta 03.05.2016 § 188

HEL 2015-012110 T 00 00 03

Lausunto

Kiinteistölautakunta antoi kaupunginhallitukselle kaupunginvaltuutettu Rene Hurstin valtuustoaloitteesta, joka koskee tyhjillään olevien kiinteistöjen käyttämistä kriisimajoitukseen asunnottomille, seuraavan lausunnon:

Kaupungin omistamat tyhjänä olevat huonetilat ovat pääasiassa toimisto- ja liiketilakäyttöön tarkoitettuja pieniä huonetiloja, jotka sellaisenaan eivät täytä kriisimajoitustiloille asetettavia viranomaismääräyksiä (mm. saniteettitilat, keittiötilat, paloturvallisuus- yms. vaatimuksia). Lisäksi joitakin suurempia rakennuksia on tyhjinä, mutta niiden käyttäminen majoitustoimintaan vaatisi mittavia korjaus- ja kunnostustöitä.

Ko. tarkoitukseen on helposti käytettävissä asunnot, joiden omistus on pääsääntöisesti Helsingin kaupungin asunnot Oy:llä ja kaupungin vapaarahoitteisia asuntoja omistavalla Kiinteistö Oy Auroranlinnalla.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen omistuksessa on pääosin Hitas-yhtiöiden asuntoja, jotka sijaitsevat hajallaan eri yhtiöissä eri puolella kaupunkia ja jotka on jo vuokrattu asuntokäyttöön asunnon tarvitsijoille.

Kriisimajoitusasiat kuuluvat sosiaali- ja terveysviraston toiminta-alueelle, eikä virasto ole pyytänyt etsimään tähän tarkoitukseen nyt jo olemassa olevien tilojen lisäksi lisätiloja.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen omistuksessa ei valitettavasti ole kriisimajoitukseen sellaisenaan soveltuvia tiloja. Lisäksi tilakeskuksen käytössä olevat korjaus- ja muutostyövarat ovat niukat ja ne joudutaan kohdentamaan päiväkotien, koulujen, sairaaloiden yms. peruspalvelutoimintojen tarvitsemien tilojen korjauksiin siten, että nämä palvelutilat pysytään pitämään terveellisinä ja turvallisina.

Esittelijä

vs. tilakeskuksen päällikkö

Markku Metsäranta

Lisätiedot

Sisko von Behr, asiakaspäällikkö, puhelin: 310 40366

sisko.von.behr(a)hel.fi

 

Asuntotuotantotoimikunta 23.03.2016 § 47

HEL 2015-012110 T 00 00 03

Lausunto

Asuntotuotantotoimikunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Lausunto

Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimikunta toteaa, että Rene Hurstin esiin nostama näkökulma on tärkeä. Yhteiskunnan sivistystä mitataan sillä, miten se huolehtii heikoimmistaan. Pitkäaikaisasunnottomat kuuluvat yksiin yhteiskunnan heikoimpiin. Heidän asemansa parantaminen sisältyy Helsingin kaupungin vuonna 2012 hyväksymään strategiaohjelmaan, jonka mukaan pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmaa jatketaan ja asiassa kiinnitetään erityistä huomiota nuorten asunnottomuuden ehkäisemiseen.

Valtakunnalliset pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelmat PAAVO I (2008-2011) ja PAAVO II (20012-2015) sisältyvät valtion ja kaupunkien välisiin aiesopimuksiin. Asia on siksikin tärkeä nyt, kun valtion ja Helsingin välisistä MAL-sopimuksista neuvotellaan.

Aloitteessa esitetään selvitettävän tilanteen tyhjillään olevista kiinteistöistä ja mahdollisuudesta perustaa niihin kaupungin tai järjestöjen ylläpitämänä kriisimajoitus asunnottomille, ja joista voidaan sitten ohjata vapautuviin Helsingin kaupungin asunnot Oy:n vuokra-asuntoihin kiireellisyysjärjestyksessä, elinolosuhteen huomioon ottaen.

Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimikunta toteaa, ettei sillä ole asiaan kannanottoa, sillä asuntotuotantotoimisto ei omista kiinteistöjä vaan on puhtaasti rakennuttaja organisaatio. Näin ollen kiinteistöjen tilaa koskevat selvitykset ja päätökset kiinteistöjen käytöstä eivät kuulu asuntotuotantotoimiston toimialaan.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Sisko Marjamaa

Lisätiedot

Ifa Kytösaho, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 32293

ifa.kytosaho(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 01.03.2016 § 49

HEL 2015-012110 T 00 00 03

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

"Sosiaali- ja terveysvirastolla ei ole omia kiinteistöjä, joita olisi mahdollista osoittaa asunnottomien kriisimajoitukseen.

Pitkäaikaisasunnottomuutta on vähennetty Helsingissä vuosina 2008–2015 aiesopimusten tavoitteiden mukaisesti. Ympäristöministeriö on valmistellut uuden kansallisen asunnottomuuden ennaltaehkäisyyn keskittyvän Aune-toimenpideohjelman vuosille 2016–2019.

Erilaisten hankkeiden ja tukiasuntojen lisäksi kaupungin oman, kiinteistöviraston vastuulla olevan asuntovälityksen kautta on pyritty huolehtimaan pitkäaikaisasunnottomien pääsystä tavallisille asuntomarkkinoille.

Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto on kilpailuttanut kriisi- ja tilapäismajoitusta. Tilapäismajoituksen osalta palveluntuottajalla on velvollisuus etsiä asunnottomalle vuokra-asunto.

Asunnottomuuden ennaltaehkäisemiseksi erityisesti nuorten osalta tulee kiinnittää huomiota lastensuojelun asiakkaana olleiden sekä todellisessa asunnottomuusuhassa olevien nuorten asunnon saamiseen. Asunnottomuuden vähentämiseen ja ehkäisemiseen tähtäävää työtä pyritään tekemään aktiivisesti myös asumis- ja velkaneuvonnan avulla.

Asunnottomuuden vähentäminen Helsingissä edellyttää kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon määrän pitämistä korkeana.

Helsingin kaupungissa kiinteistöviraston tilakeskus vastaa sosiaali- ja terveysviraston käytössä olevista toimitilakiinteistöistä ja Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) vastaa asunnoista.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Asunto on ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeinen tekijä.”

Esittelijä

vs. virastopäällikkö

Juha Jolkkonen

Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566