Helsingfors stad | Protokoll | 11/2016 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kaj/8 | |
| 08.06.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 164
Trafikplan för Atlantbågen
HEL 2014-014704 T 08 00 00
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna trafikplanen för detaljplaneområdet Atlantbågen på Busholmen (stadsplaneringskontorets trafikplaneringsavdelnings ritning 6524-1) som underlag för den fortsatta beredningen.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Bilagor
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6524-1 |
Sökande av ändring
Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Helsingin seudun liikenne | Förslagstext |
Helsingin satama | Förslagstext |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Sammandrag
Stadsplaneringskontoret utarbetade parallellt ett förslag till detaljplaneändring för Atlantbågen (nr 12331) och en trafikplan för detta område (ritning 6524-1). Det som detaljplanen möjliggör i fråga om gång-, cykel-, kollektiv- och biltrafik finns med i trafikplanen. De beräknade kostnaderna för trafiknätet uppgår sammanlagt till ca 14–18 mn euro, varav ca 9–13 mn euro hänför sig till Atlantbron. Kostnaderna för Atlantbron preciseras utifrån de lösningar som väljs under den fortsatta planeringen. Kostnadskalkylen omfattar inte kostnaderna för en spårväg, uppskattningsvis ca 4,8 milj. euro. Affärsverket trafikverket står för dessa kostnader.
Föredragandens motiveringar
Utgångspunkter
Stadsplaneringsnämnden godkände 16.12.2014 ett förslag till detaljplaneändring för Atlantbågen och en därtill hörande preliminär trafikplan för området (ritning 6381-2).
Stadsfullmäktige godkände förslaget till detaljplaneändring för Atlantbågen i december 2015. Förslaget till trafikplan för Atlantbågen (ritning 6524-1) följer detaljplanen. Området i trafikplanen har förstorats så att det nu omfattar Atlantgatan ända till Stillahavsgatans förlängning. Atlantgatan går på Atlantbron över den nuvarande hamnbassängen. Trafikplanen har dessutom preciserats i någon mån.
Atlantbågen gränsar i väster till västra delen av detaljplaneområdet Utterkajen, som ingår i en trafikplan godkänd av stadsplaneringsnämnden 16.9.2014 (ritning 6278-2), och till detaljplaneområdet Melkökajen, som började planläggas hösten 2015. En detaljplan för Busholmens passagerarhamn sydost om Atlantbågen är under arbete. I norr och öster gränsar Atlantbågen till Västrahamnsgatan. Den del av Västrahamnsgatan som ligger mellan Atlantgatan och Godahoppsgatan hör till detaljplaneområdet Busholmsklippan och Sandholmen och är under byggnad. Västrahamnsgatan hör söder om Godahoppsgatan till detaljplaneområdet Busholmens idrottspark. Stadsfullmäktige godkände hösten 2015 ett förslag till detaljplaneändring för idrottsparken. En trafikplan för Västrahamnsgatan och Godahoppsgatan behandlades av stadsplaneringsnämnden 8.12.2015.
Trafikplan
Gång- och cykeltrafik
Atlantgatan är en del av nätet av huvudstråk för cykeltrafik och planeras få enkelriktade cykelbanor eller cykelfält. I korsningarna blir cykelbanorna cykelfält i samma plan som körbanan. På tomtgatorna använder cyklisterna körbanan.
I Godahoppsparken, som planlagts tidigare, finns ett stråk för gång- och cykeltrafik som löper i nordsydlig riktning och ansluter till norra delen av parken genom en bro över Västrahamnsgatan. Stråket hör till nätet av supercykelvägar. Det ansluter i södra delen av Godahoppsparken via Azorergränden och Atlantgatan till detaljplaneområdet Melkökajen och likaså till gatuområdet Melkökajen, som begränsar Godahoppsparken i söder.
Dessutom dras det genom Godahoppsparken ett stråk för gång- och cykeltrafik från det håll där Bermudagränden i detaljplaneområdet Utterkajen ligger. Stråket går via Godahoppsgränden till Västrahamnsgatan. Melkökajen kan också användas som stråk för gång- och cykeltrafik från Atlantgatan till Västrahamnsgatan och vidare till idrottsparken. Det går att korsa Atlantgatan under denna tack vare Melkökajen.
Kollektivtrafik
Atlantgatan får en spårväg mitt på gatan, separat från fordonstrafiken. Det blir en hållplats mellan Kanariegränden och Azorergränden. Hållplatsen dimensioneras för två vagnar. Tre spårvagnslinjer passerar den. Spårvagnarna kommer att svänga från Atlantgatan till ett vändspår i detaljplaneområdet Melkökajen.
Motorfordonstrafik
Detaljplaneområdet Atlantbågen är anslutet till gatunätet på Busholmen genom Atlantgatan och Västrahamnsgatan. Atlantgatan, som löper i västra kanten av detaljplaneområdet, slingrar sig runt västra delen av Busholmen och är lokal matargata. Gatuområdet för Atlantgatan är ca 35 m brett. Atlantgatan korsar Ahtibassängen på en ca 100 m lång bro. Det är möjligt att ordna trafik med sjöbussar som går under bron till bassängsidan.
Kanariegränden och Azorergränden, som ansluter till Atlantgatan, är tomtgator. Västrahamnsgatan utmed östra kanten av detaljplaneområdet Atlantbågen är lokal matargata på Busholmen. Västrahamnsgatan ingår i detaljplanen för Busholmens idrottspark.
När hela Busholmen är färdigt trafikeras Atlantgatan av ca 2 000–7 000 fordon per dygn och Västrahamnsgatan av ca 6 000. De som kör till Västra terminalen väljer i första hand Mechelingatan och Stillahavsgatan. Trafiken till hamnen via Crusellbron fördelar sig mellan Västrahamnsgatan och Atlantgatan. Fordonstrafiken till tomtgatorna i detaljplaneområdet Atlantbågen är obetydlig.
Parkering
Bilplatserna för AK-kvarteren i väster (20828 och 20829) förläggs under ett däck, och körningen dit sker från Kanariegränden och Azorergränden. Bilplatserna för AK-kvarteret i öster (20830) förläggs till ett parkeringshus norr om kvarteret, och körningen dit sker från Västrahamnsgatan. Det blir sammanlagt ca 340 bilplatser i parkeringshuset. Bilplatserna för AKS-kvarteret förläggs till själva kvarteret, och körningen dit sker från Västrahamnsgatan. Besöksparkeringen ordnas i form av avgiftsbelagda bilplatser utmed gatorna i området.
Service- och räddningsvägar
Området ansluts till sopsugsystemet på Busholmen, vilket gör att avfallshanteringen orsakar mindre trafik än normalt. Servicekörning in i kvarteren och till gårdsplanerna blir möjlig. Servicekörningen till små affärs- och butikslokaler sker huvudsakligen från gatuområden. Servicekörning är tillåten på Godahoppsgränden och Melkökajen. När det blir klart hurdana servicebehoven är kan gatuområde efter övervägande reserveras för lastning.
Räddningsvägar, normativa lyftplatser och gatuområden tänkbara för
en lyftplats är angivna i en till detaljplanebeskrivningen för Atlantbågen
fogad plan med riktlinjer för räddningsvägar.
Kostnader, utlåtanden, fortsatta åtgärder och genomförande
De beräknade kostnaderna för gator och trafikområden uppgår sammanlagt till ca 14–18 mn euro, varav ca 9–13 mn euro hänför sig till Atlantbron. Kostnaderna för Atlantbron preciseras utifrån de lösningar som väljs under den fortsatta planeringen. Kostnadskalkylen omfattar inte kostnaderna för muddrings-, utfyllnads- och strandkonstruktionsarbeten vid passagerarhamnen och inte heller kostnaderna för en spårväg. Affärsverket trafikverket står för spårvägskostnaderna, som beräknas uppgå till ca 4,8 milj. euro.
Byggnadskontoret har (26.2.2016) ingenting att invända mot trafikplanen för Atlantbågen. Gatuplanerna baserar sig på trafikplanen och har utarbetats i samråd med stadsplaneringskontoret. Affärsverket trafikverket har påpekat vissa saker, och dessa kan beaktas under den mer ingående gatuplaneringen. Stomljudet och vibrationerna från spårvägen ska enligt detaljplanen för Atlantbågen, nr 12331, beaktas när byggnaderna planeras. Balkonginglasning är ett sätt att förhindra att bullret hörs i bostäderna. De detaljer som gäller körvägar och lyftplatser för räddningsfordon ska också beaktas under den fortsatta planeringen. Helsingfors Hamn Ab och samkommunen Helsingforsregionens trafik har inte gett något utlåtande.
Gatorna kommer att anläggas i takt med att området bebyggs i enlighet med markanvändningen.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Bilagor
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6524-1 |
Sökande av ändring
Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Helsingin seudun liikenne | Förslagstext |
Helsingin satama | Förslagstext |
För kännedom
Kaupunkisuunnitteluvirasto
Rakennusvirasto
Liikennelaitos -liikelaitos
Kaupunginkanslia
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 23.05.2016 § 498
HEL 2014-014704 T 08 00 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Jätkäsaaren Atlantinkaaren alueen liikennesuunnitelman (kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston piirustus 6524-1) jatkovalmistelun pohjaksi.
Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) Infra- ja kalustoyksikkö 26.2.2016
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Rakennusvirasto 26.2.2016
HEL 2014-014704 T 08 00 00
Rakennusvirastolla ei ole huomautettavaa Atlantinkaaren liikennesuunnitelmasta.
Katusuunnitelmat on laadittu liikennesuunnitelman mukaisesti yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa.
Lisätiedot
Kati Kiyancicek, projektinjohtaja, puhelin: 310 64734
kati.kiyancicek(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 08.12.2015 § 396
HEL 2014-014704 T 08 00 00
Hankenro2361_2
Esitys
Kaupunkisuunnittelulautakunta esitti kaupunginhallitukselle Atlantinkaaren alueen liikennesuunnitelman (piirustus 6524-1) hyväksymistä.
16.12.2014 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Anna Nervola, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37135
anna.nervola(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 10 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||