Helsingfors stad | Protokoll | 11/2016 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kaj/9 | |
| 08.06.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 165
Trafikplan för Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden
HEL 2014-002239 T 08 00 00
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna trafikplanen för Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden (stadsplaneringskontorets trafikplaneringsavdelnings ritning 6471-7) som underlag för den fortsatta planeringen.
Behandling
Efter att ha förklarat diskussionen avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Arja Karhuvaara understödd av ledamoten Pia Pakarinen under diskussionen hade föreslagit följande hemställningskläm:
| Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av trafikplanen för Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden att staden följer hur trafikarrangemangen inverkar på hur Rödbergsborna och invånarna i södra Helsingfors rör sig. Detta kan genomföras lätt som ett invånarmöte eller som temarespons på stadens webbsidor. |
Redogörelsen befanns vara riktig.
På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige först stadsstyrelsens förslag enhälligt.
4 omröstningen
Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som godkänner ledamoten Arja Karhuvaaras förslag till hemställningskläm röstar ja; den som motsätter sig klämmen röstar nej.
JA-förslag: Stadsfullmäktige förutsätter vid godkännandet av trafikplanen för Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden att staden följer hur trafikarrangemangen inverkar på hur Rödbergsborna och invånarna i södra Helsingfors rör sig. Detta kan genomföras lätt som ett invånarmöte eller som temarespons på stadens webbsidor.
NEJ-förslag: Motsätter sig
Ja-röster: 40
Hennariikka Andersson, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Mika Ebeling, Matti Enroth, Laura Finne-Elonen, Juha Hakola, Fatbardhe Hetemaj, Nuutti Hyttinen, Helena Kantola, Tarja Kantola, Arja Karhuvaara, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Maria Landén, Harri Lindell, Hannele Luukkainen, Pekka Majuri, Silvia Modig, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Björn Månsson, Lasse Männistö, Matti Niiranen, Jan D Oker-Blom, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Wille Rydman, Kaarin Taipale, Ulla-Marja Urho, Pertti Villo, Tuulikki Vuorinen, Anna Vuorjoki
Blanka: 43
Zahra Abdulla, Outi Alanko-Kahiluoto, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Jussi Chydenius, Jasmin Hamid, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Rene Hursti, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Seppo Kanerva, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Laura Kolbe, Timo Laaninen, Otto Lehtipuu, Eija Loukoila, Jape Lovén, Petra Malin, Elina Moisio, Terhi Mäki, Hannu Oskala, Sara Paavolainen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Mari Puoskari, Tuomas Rantanen, Nasima Razmyar, Jukka Relander, Tomi Sevander, Osmo Soininvaara, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Heikki Takkinen, Mirka Vainikka, Thomas Wallgren, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Ville Ylikahri
Frånvarande: 2
Eero Heinäluoma, Osku Pajamäki
Stadsfullmäktige hade inte godkänt ledamoten Arja Karhuvaaras förslag till hemställningskläm.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Bilagor
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6471-7 |
3 | Vuorovaikutusraportti |
4 | Vuorovaikutusraportin liitteet |
Sökande av ändring
Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Helsingin seudun liiikenne | Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet |
Beslutsförslag
Framställningen stämmer överens med förslaget.
Sammandrag
En trafikplan har utarbetats för Sandvikskajen söder om Bulevarden, för Docksgatan och för Eirastranden. En spårväg till Ärtholmen är angiven i trafikplanen, och den nya markanvändningen i detaljplaneområdet Docksstranden är beaktad där. En översiktsplan utarbetas för spårvägen till Ärtholmen i samband med beredningen av en delgeneralplan för Ärtholmen. Översiktsplanen blir klar hösten 2016. Att trafikplanen baserar sig på att en spårväg ska byggas är i överensstämmelse med samkommunen Helsingforsregionens trafiks (HRT) linjenätsplan för spårvagnstrafiken.
Spårvägen planeras få ett eget körfält mitt på gatorna. Det blir hållplatser vid Docksskvären och söder om korsningen Docksgatan/Ärtholmsgatan. Antalet körfält för biltrafik på gatorna förblir i stort sett oförändrat. Gatorna planeras få ett enkelriktat cykelfält på vardera sidan. De beräknade kostnaderna för trafikomläggningen uppgår sammanlagt till ca 15,1 mn euro, varav ca 9,1 mn euro hänför sig till gatubyggandet. Återstoden på ca 6 mn euro hänför sig till spårvägsbyggandet, och då ingår en ny likriktarstation. Målet är att trafikomläggningen ska slutföras år 2018 och att gatubyggandet ska samordnas med byggandet i detaljplaneområdet Docksstranden.
Föredragandens motiveringar
Utgångspunkter
En trafikplan har utarbetats för Sandvikskajen söder om Bulevarden, för Docksgatan och för Eirastranden. En spårväg till Ärtholmen är angiven i trafikplanen, och den nya markanvändningen i detaljplaneområdet Docksstranden är beaktad där. Trafikplanen omfattar ett gatuavsnitt på ca 1,1 km.
Enligt den av samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) utarbetade och godkända linjenätsplanen för spårvagnstrafiken ska spårvagn 6 börja svänga söderut från västra ändan av Bulevarden och gå på Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden mot Ärtholmen. Senare förlängs spårvägen ända till södra spetsen av Ärtholmen. Spårvagn 6 går nu från Bulevarden till Kalavagatan och kan i undantagsfall göra detta också i framtiden. En tillfällig vändplats har planerats på norra delen av Ärtholmen. De beräknade kostnaderna uppgår till ca 1 mn euro. Vändplatsen ingår inte i kostnadskalkylen för den aktuella trafikplanen. En översiktsplan utarbetas för spårvägen till Ärtholmen i samband med beredningen av en delgeneralplan för Ärtholmen. Översiktsplanen blir klar hösten 2016. Att trafikplanen baserar sig på att en spårväg ska byggas är i överensstämmelse med linjenätsplanen.
Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden hör till huvudnätet för cykeltrafik i innerstaden. För trafiksäkerhetens och flytets skull planeras cykeltrafiken bli enkelriktad på de gatuavsnitt som ska läggas om.
Sandvikskajen är utifrån gatuklassificeringen regional matargata. Detsamma gäller för Docksgatan fram till korsningen Docksgatan/Fabriksgatan. Södra delen av Docksgatan är lokal matargata, likaså Eirastranden. Biltrafiken väntas öka på de nämnda gatorna eftersom markanvändningen i de närmaste områdena blir effektivare. Sandvikskajen trafikeras för närvarande av ca 16 500–21 000 fordon per dygn och Docksgatan av ca 5 500–12 500. Ärtholmens kryssningshamn och snötipp gör att matargatorna också har tung trafik. Enligt prognoserna kommer Sandvikskajen år 2035 att trafikeras av ca 21 000–28 000 fordon per dygn, Docksgatan av ca 10 000–19 000 och Eirastranden av ca 11 000.
Trafikplan
Spårvägen får ett eget körfält mitt på Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden. Dessutom får västra ändan av Bulevarden ett separat kort spårvagnsfält, vilket underlättar signalregleringen i korsningen. Det blir hållplatser på Docksgatan, närmare bestämt vid Docksskvären och söder om korsningen Docksgatan/Ärtholmsgatan. Busshållplatsen vid Sandvikskajen, söder om korsningen Sandvikskajen/Bulevarden, får vara kvar.
Korsningarna Sandvikskajen/Bulevarden, Sandvikskajen/Maltgatan och Docksgatan/Fabriksgatan förblir signalreglerade. Korsningen Docksgatan/Eirastranden är i trafikplanen en rondell med spårvagnssignaler.
Körfältskapaciteten för biltrafik på gatorna förblir i stort sett densamma som nu. Det separata körfält som för närvarande viker av söderifrån från Sandvikskajen till Bulevarden försvinner i samband med omläggningen. Korsningen Docksgatan/Fabriksgatan får ett körfält för vänstersväng från Docksgatan för att det ska gå lättare att svänga norrifrån. Vänstersvängar begränsas på Sandvikskajen och Docksgatan eftersom spårvagns- och biltrafiken då flyter bättre. Korsningarna Docksgatan/Sjömansgatan och Docksgatan/Speranskijvägen/Ärtholmsgatan är korsningar med ensidig anslutning, och bara högersvängar från tvärgatorna är tillåtna.
Besöksparkeringen ordnas i form av avgiftsbelagda bilplatser utmed Docksgatan och söder om servicestationen. Bilplatserna utmed Docksgatan kan vid behov betecknas som lastplatser. Det är möjligt att förlägga ett hotell till detaljplaneområdet Docksstranden. De närbelägna bilplatserna kan användas för angöringstrafik till hotellet. Det går att stanna med bilen vid Sandvikskajen 5, på skiljeremsan mellan cykelbanan och gångbanan. De bilplatser som försvinner genom trafikomläggningen ersätts med platser i en parkeringsanläggning i detaljplaneområdet Docksstranden. Möjligheterna till ersättande bilplatser i området för byggtiden utreds i samband med att byggandet samordnas.
Gatorna planeras få ett cykelfält på vardera sidan. Cykelfälten ansluter till de befintliga i korsningen Sandvikskajen/Bulevarden. Trafikplanen är sådan att ett enkelriktat cykelfält från korsningen västerut till norra kanten av Sandvikskajen senare kan planeras utifrån målen för cykelnätet. Sandviksgatan ska enligt målen för cykelnätet få ett enkelriktat cykelfält söderut.
Gångbanorna blir minst 2,5 m breda. När det gäller mindre gator fortsätter gångbanorna över gatorna i korsningsområdena, vilket understryker att bilisterna har väjningsplikt mot fotgängare.
Konsekvenser av trafikplanen
Den nya spårvagnslinjen betjänar västra delen av södra Helsingfors och senare Ärtholmen, efter att området byggts ut i enlighet med den nya markanvändningen.
I samband med att Sandvikskajen och Docksgatan läggs om kan huvudstråket för cykeltrafik förlängas utmed Docksgatan till Eirastranden utan att det bryts av. När cykeltrafiken är välorganiserad minskar cykelåkningen på gångbanorna, vilket förbättrar förhållandena för fotgängare.
Att vänstersväng från Docksgatan och Sandvikskajen är förbjuden gynnar trafikflödet och -säkerheten men gör det svårare än nu att komma till gatorna i Rödbergen norrifrån.
Spårvägen och den nya markanvändningen i detaljplaneområdet Docksstranden orsakar att ca 70 bilplatser utmed gatorna försvinner. Ersättande bilplatser ska förläggas till en allmän parkeringsanläggning i detaljplaneområdet Docksstranden.
Trafikomläggningen har att göra med vissa bestämda gatuområden i gällande detaljplaner. Den nya spårvägen och cykelbanorna medför att en trädrad i västra kanten av Sandvikskajen försvinner. I trafikplanen föreslås också att en trädrad i södra kanten av Eirastranden ska bort. Trädraden har i detaljplanen beteckningen Trädrad som ska planteras. Det avsnitt av Docksgatan som ligger söder om korsningen Docksgatan/Ärtholmsgatan blir lika brett som hela gatområdet, vilket förändrar miljön. Träden i östra kanten av gatan måste fällas, vilket också förändrar miljön.
Den nya markanvändningen på Busholmen och Ärtholmen gör att trafiken ökar i de närmaste områdena. Trafikökningen leder till att trafiken flyter sämre på Docksgatan och Sandvikskajen under rusningstid. Trafiken blir bättre organiserad på Docksgatan, men kapaciteten för biltrafik kan inte ökas eftersom gatan gränsar till befintliga byggnader. Det område som blir ledigt när den gamla banan till dockan försvinner används för spårvagnstrafiken på ett sätt som tryggar en smidig kollektivtrafikförbindelse.
Kostnader
De beräknade kostnaderna för trafikomläggningen uppgår sammanlagt till ca 15,1 mn euro, varav ca 9,1 mn euro hänför sig till gatubyggandet. Återstoden på ca 6 mn euro hänför sig till spårvägsbyggandet, och då ingår en ny likriktarstation.
Växelverkan
Trafikplanen för Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden kunde 25.5–5.6.2015 kommenteras av allmänheten på stadsplaneringskontorets diskussionsforum KSVForum. Den var uppsatt på anslagstavlan i stadshuset och framlagd på stadsplaneringskontoret 25.5–5.6.2015. Dessutom var den utlagd på stadsplaneringskontorets webbplats. Det kom 57 inlägg med kommentarer via webbtjänsten och 4 skrivelser med åsikter från bostadsaktiebolag. Kommentarerna och åsikterna i sammandrag och genmälena i sin helhet ingår i rapporten över växelverkan. Rapporten utgör bilaga till detta ärende.
Trafikplanen ändrades på nedanstående sätt utifrån responsen.
Korsningen Docksgatan/Eirastranden ändrades till rondell.
Cyklisterna fick bättre möjligheter att ta sig från Havsgatan till cykelfälten på Docksgatan.
Fortsatta åtgärder
Byggnadskontoret utarbetar för närvarande en gatuplan för Sandvikskajen, Docksgatan och Eirastranden och för detaljplaneområdet Docksstranden. Målet är att trafikomläggningen ska genomföras åren 2016–2018 och att gatubyggandet ska samordnas med byggandet i detaljplaneområdet Docksstranden. Det är meningen att gatubyggandet ska inledas år 2017, men vissa rör och ledningar flyttas eventuellt redan år 2016 i samband med grundberedning. Enligt en preliminär bedömning kan spårvagnstrafiken börja hösten 2018.
En tillfällig vändplats för spårvagnar planeras på norra delen av Ärtholmen.
Den nya körvägen för spårvagn 6 kräver eventuellt hållplatsändringar på Bulevarden. Saken planeras senare.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Bilagor
1 | Sijaintikartta |
2 | Piirustus 6471-7 |
3 | Vuorovaikutusraportti |
4 | Vuorovaikutusraportin liitteet |
Sökande av ändring
Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet |
Utdrag
Utdrag | Bilagor till utdrag |
Helsingin seudun liiikenne | Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet |
För kännedom
Kaupunkisuunnitteluvirasto
Rakennusvirasto
Liikennelaitos -liikelaitos
Kaupunginkanslia
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 30.05.2016 § 536
HEL 2014-002239 T 08 00 00
Esitys
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä Hietalahdenrannan, Telakkakadun ja Eiranrannan liikennesuunnitelman (kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston piirustus 6471-7) hyväksymistä jatkosuunnittelun pohjaksi.
23.05.2016 Pöydälle
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki
Lisätiedot
Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024
tanja.sippola-alho(a)hel.fi
Rakennusvirasto Kaupungininsinööri 26.4.2016
HEL 2014-002239 T 08 00 00
Kaupunginhallitus on pyytänyt lausuntoa Telakkarannan katusuunnitelmien laatimisesta. Katu- ja rakennussuunnitelmia on laadittu yhteistyössä kaupungin kanslian, kaupunkisuunnitteluviraston, Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL), Helsingin seudun liikenteen (HSL) ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) kanssa.
Katusuunnitelmat menevät maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti nähtäville 4.5.‒17.5.2016, jonka jälkeen ne menevät yleisten töiden lautakunnan hyväksyttäviksi. Rakennussuunnitelmat valmistuvat kevään 2016 aikana. Katurakentamisen kustannukset tarkentuvat rakennussuunnittelun valmistuttua. Tarkempi toteuttamisaikataulu sovitetaan yhteen kaupunkisuunnitteluviraston ja HKL-Liikelaitoksen tavoitteiden kanssa. Hankkeen rahoitus tulee sisällyttää talousarvion kohtaan projektialueiden kadut 8 03 30 Jätkäsaari.
Lisätiedot
Kati Kiyancicek, projektinjohtaja, puhelin: 310 64734
kati.kiyancicek(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 18.08.2015 § 207
HEL 2014-002239 T 08 00 00
Hankenro 0923_12
Esitys
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle Hietalahdenrannan, Telakkakadun ja Eiranrannan liikennesuunnitelman (piirustus 6471-7) hyväksymistä.
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot
Anna Nervola, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37135
anna.nervola(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 10 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||