Helsingfors stad

Protokoll

4/2016

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/6

 

02.03.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 49

Ouppnådda bindande verksamhetsmål för förvaltningar och affärsverk i 2015 års budget

HEL 2016-001499 T 02 02 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna avvikelser från de bindande verksamhetsmålen i 2015 års budget enligt föredragningstexten.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Ari Hietamäki, ledande planerare, telefon: 310 36567

ari.hietamaki(a)hel.fi

Bilagor

1

Virastojen ja liikelaitosten selvitykset toteutumattomista sitovista tavoitteista

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

Beslutsförslag

Framställningen stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Enligt anvisningarna för efterlevnad av 2015 års budget ska nämnderna och direktionerna ge en utredning om bindande verksamhetsmål som inte uppnåtts och utredningen ska behandlas i stadsfullmäktige innan bokslutet undertecknas i stadsstyrelsen.

Stadskansliet, nämnden för tekniska tjänster, räddningsnämnden, miljönämnden, direktionen för affärsverket Helsingfors stads trafikverk, social- och hälsovårdsnämnden och fastighetsnämnden motiverar på följande sätt varför de nedanstående bindande verksamhetsmålen i 2015 års budget inte uppnåddes:

Stadsdirektörsroteln

Stadskansliet

Mål: Den reella ökningen i moderstadens driftsutgifter motsvarar ökningen i antalet invånare minskad med 1 %, som är årsmålet för produktivitetsförbättringen.

Utfall: Den målsatta ökningen motsvarar 0,9 %. Driftsutgifterna ökade med 2,9 %. Målet nåddes inte.

Enligt bokslutet ökar de i strategimålet avsedda omkostnaderna (interna poster beaktade, affärsverken och nettobudgeterade enheter obeaktade) med 2,9 %, dvs. utfallet blir 116 mn euro högre än år 2014. Enligt de nyaste prognoserna får de i strategimålet avsedda utgifterna öka med högst 36 mn euro från året innan.

Orsaken till att utgiftsökningen blev högre än det strategiska målet i bokslutet var att utgifterna ökade i funktioner som staden inte genom sina egna åtgärder kan påverka på kort sikt på ett effektivt sätt. Jämfört med året innan ökade utgifterna med 37 mn euro (7,0 %) inom den specialiserade sjukvården (HNS), 24 mn euro (74 %) inom arbetsmarknadsstödets kommunandel, och 7 mn euro (48 %) inom invandrartjänsterna. Att utgiftsökningen år 2015 blev större än strategimålet kan nästan helt förklaras med utgiftsökningen i funktionerna ovan. I fråga om stadens egen verksamhet uppgick utgiftsökningen till ca 1 %.

Byggnads- och miljöväsendet

Byggtjänsten (Stara)

Mål: Arbetshälsan utvecklas så att sjukfrånvaron minskar med minst 0,2 procentenheter från år 2014.

Utfall: Sjukfrånvaroprocenten uppgick till 5,44 år 2014 och 5,51 år 2015. Sjukfrånvaron har alltså ökat med 0,07 procentenheter.

De åtgärder som år 2015 vidtogs i syfte att nå målet hade den största inverkan på kortare än 30 dagars frånvaro. Den långa frånvaron kan mest effektivt påverkas genom att arbeta på lång sikt, och resultat fås med fördröjning. I verksamhetsplanen för 2016 strävar man att rikta åtgärder särskilt på att minska den långa sjukfrånvaron.

Räddningsverket

Mål: Den genomsnittliga utrycknings- och körtiden till objektet för den första räddningsenheten med bemanningsberedskapen 1+3 är högst 6 minuter i minst 60 % av uppdragen i riskområde I.

Utfall: Den målsatta tiden på högst 6 minuter nåddes i 54 % av uppdragen. Bland annat ombyggnaden vid Haga räddningsstation orsakade dröjsmål som förlängde utryckningstiderna.

Mål: Insatstiden i den prehospitala akutsjukvården är högst 8 minuter i minst 70 % av uppdragen i prioritetsklasserna A och B.

Utfall: Insatstiden på högst 8 minuter nåddes i 67 % av uppdragen.

Utfallet påverkades särskilt av att tiderna för avlämning av patienter på sjukhusen har blivit längre.

Miljöcentralen

Mål: Ansökningarna om boendehygieniska åtgärder avgörs inom 220 dygn.

Utfall: Ansökningarna avgjordes inom 225 dygn.

De målsatta handläggningstiderna för ansökningarna om boendehygieniska åtgärder stramades åt för 2015. Det är typiskt för åtgärdsansökningarna hos miljöcentralen att det är fråga om situationer som kräver omfattande reparationer och kostnaderna för reparationerna blir avsevärt höga. Aktuella frågor som behandlas i enheten för boendehälsa kommer dessutom i långsammare takt upp till behandling, vilket har påverkat de sammanlagda handläggningstiderna.

Affärsverket Helsingfors stads trafik

Mål: Tillförlitligheten inom spårvägstrafiken är 99,85 % (2013: 99,87 %).

Utfall: Tillförlitligheten inom spårvägstrafiken var 99,78 %.

En av de största orsakerna till att tillförlitligheten blev sämre var att det rådde brist på spårvagnsförare under sommaren, vilket berodde på att bortfallet var större än väntat och den kortare sommartidtabellsperioden än vanligt som ställde utmaningar för semesterplaneringen. Målet nåddes på månadsnivå under sex månader.

Social- och hälsovårdsväsendet, barnomsorgsväsendet

Social- och hälsovårdsverket

Mål: Av anslagen för utkomststöd används 3 % för förebyggande utkomststöd och minst hälften av det förebyggande utkomststödet riktas till mindre bemedlade barnfamiljer.

Utfall: Av anslagen för utkomststöd användes 2,76 % för förebyggande utkomststöd. Det beviljade utkomststödet till barnfamiljer motsvarade 49,35 % av utfallet för utgifterna för utkomststödet år 2015.

Av de klienter som får utkomststöd är 18,6 % barnfamiljer, men de beviljades mer än 2,5 gånger så mycket förebyggande utkomststöd som klienter utan barn. Klienter som får utkomststöd beviljas i särskilda situationer kompletterande utkomststöd utöver det förebyggande utkomststödet. Barnfamiljer får mer kompletterande utkomststöd än klienter som inte har barn.

Mål: Arbetsverksamheten i rehabiliteringssyfte omfattar 1 800 personer under året.

Utfall: Arbetsverksamheten i rehabiliteringssyfte omfattade 1 725 personer år 2015.

Målet om 1 800 personer nåddes inte eftersom färdigställandet av de nya lokalerna för Uusix-verkstäderna blev fördröjt, och verkstäderna saknade ett andra verksamhetsställe under 8 månader. Man var tvungen att minska antalet klientplatser, och det var inte möjligt att ta det planerade antalet deltagare i rehabiliterande arbetsverksamhet. Med anledning av organisationsändringarna på arbets- och näringsbyrån och ändringarna i lagstiftningen om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen fick färre klienter än året innan handledning på arbets- och näringsbyrån.

Mål: Deflaterade utgifter €/antalet barn i 1–6 års ålder ökar inte i Helsingfors.

Utfall: Utfallet år 2015 (utgifter deflaterade enligt 2014 års nivå/antalet barn i 1–6 års ålder) är högre än år 2014.

Jämförelsetalet är slutsumman för utgifterna i budgeten för 2014, dvs. 370 290 000 euro, som divideras med antalet barn i 1–6 års ålder i Helsingfors år 2014, dvs. 37 725. Jämförelsetalet för 2014 är 9 816 euro. År 2015 uppgår utgifterna till 379 158 670 euro och antalet barn i 1–6 års ålder till 38 237 enligt befolkningsprognosen. Beräkningen bygger på befolkningsprognosen för 2015 eftersom man får kännedom om det slutliga befolkningsutfallet för 2015 först i början av mars 2016. Den prognoserade förändringen i konsumentprisindex för åren 2014–2015 är 0,5 % som används som deflateringsprocent. De deflaterade utgifterna/barn i 1–6 års ålder uppgick till 9 867 euro. Det deflaterade à-priset steg alltså inte från året innan. Det bindande målet nåddes inte eftersom jämförelsetalet inte underskreds. Detta berodde på att prestationerna var flera än väntat inom daghemsvården och understöden fastän befolkningsprognosen för 2015 blev betydligt mindre än året innan. Enligt den uppdaterade prognosen uppgick befolkningsprognosen för 2015 till 512 barn, medan den tidigare befolkningsprognosen uppgick till 880 barn. Utfallet påverkades dessutom av att priserna för de största serviceproducenterna inom barnomsorgsväsendet steg år 2015 mer än det beräknade konsumentprisindexet.

Stadsplanerings- och fastighetsväsendet

Fastighetskontoret

Mål: Externa arrenden minst 195 mn euro.

Utfall: Det sammanlagda beloppet för externa arrenden uppgick till ungefär 191,3 miljoner euro år 2015.

Målet nåddes inte eftersom utvecklingen av levnadskostnadsindexet blev långsammare än prognoserat år 2014 och med anledning av att utarrenderade tomter blev sålda.

De externa arrenden som staden tar ut på basis av långfristiga arrendeavtal är bundna vid utvecklingen av levnadskostnadsindex. Inflationen väntades uppgå till 1,6 % i enlighet med finansministeriets prognos för tidpunkten. Arrendeinkomsterna år 2015 påverkades av inflationsutvecklingen år 2014. Inflationsutvecklingen uppgick till 1,0 % år 2014. Den låga inflationsutvecklingen har också saktat ner tillväxten i arrendeinkomster.

Staden har dessutom åren 2014 och 2015 sålt bostads- och företagstomter utarrenderade under tidigare år till ett sammanlagt värde av mer än 50 mn euro. Detta har varit motiverat i syfte att nå fastighetskontorets mål om försäljning av mark (100 mn euro). De sålda arrendetomterna har avlägsnats från arrendeavtalsbeståndet och de inbringar inte längre arrendeinkomster. Detta har gjort det svårare att nå de uppställda målen för arrendeinkomster och bromsat tillväxten i arrendeinkomster.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Ari Hietamäki, ledande planerare, telefon: 310 36567

ari.hietamaki(a)hel.fi

Bilagor

1

Virastojen ja liikelaitosten selvitykset toteutumattomista sitovista tavoitteista

Sökande av ändring

Kommunalbesvär, fullmäktige

För kännedom

Päätöksessä mainitut virastot ja liikelaitokset

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 22.02.2016 § 158

HEL 2016-001499 T 02 02 01

Esitys

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä esittelytekstissä esiin tuodut vuoden 2015 talousarvion sitovien toiminnallisten tavoitteiden poikkeamat.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Ari Hietamäki, johtava suunnittelija, puhelin: 310 36567

ari.hietamaki(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566