Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2016 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Sj/12 | |
| 20.01.2016 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 12
Ylä-Malmin peruskoulun ja Kotinummen ala-asteen koulun yhdistäminen yhtenäiseksi peruskouluksi
HEL 2015-011143 T 12 00 01
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti yhdistää Kotinummen ala-asteen koulun ja Ylä-Malmin peruskoulun yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2016 alkaen.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
maria.nyfors(a)hel.fi
Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25915
tero.niininen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Väestöennuste, oppilastiedot ja tilatiedot |
2 | Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille |
3 | Ylä-Malmin peruskoulun johtokunnan lausunto |
4 | Kotinummen ala-asteen johtokunnan lausunto |
5 | Kotinummen ala-asteen johtokunnan ja oppilaskunnan lausunnot |
6 | Hietakummun ala-asteen johtokunnan lausunto |
7 | Asukaspalautteet |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, valtuusto |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Tavoitteena yhtenäinen koulupolku
Esitys Kotinummen ala-asteen koulun ja Ylä-Malmin peruskoulun yhdistämisestä yhtenäiseksi peruskouluksi perustuu Malmin alueen palveluverkon kokonaistarkasteluun. Lähtökohtana on kaupunginhallituksen 30.3.2015 tekemä koulutuspoliittinen linjaus, jonka mukaan kaupungin järjestämä suomenkielinen perusopetus pyritään kokoamaan yhtenäisiin, vähintään kaksisarjaisiin peruskouluihin. Esitys on myös kaupungin strategisten tavoitteiden ja taloussuunnitteluohjeiden mukainen. Palveluverkkotarkastelulla pyritään ennakoimaan tulevia muutoksia ja tarjoamaan alueilla laadukkaat ja monipuoliset palvelut.
Malmin alueen palveluverkon kokonaistarkastelun seurauksena opetuslautakunta on 17.11.2015 yksimielisesti esittänyt kaupunginhallitukselle, että Kotinummen ala-asteen koulu ja Ylä-Malmin peruskoulu yhdistetään yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2016 alkaen.
Yhtenäinen peruskoulu mahdollistaa oppilaalle yhtenäisen, turvallisen koulupolun ja -kulttuurin koko peruskoulun ajaksi. Koulupolkuun ei tule niveltä vuosiluokkien 6 ja 7 välille, ja oppilailla on tukenaan sama henkilöstö koko peruskoulun ajan, jolloin oppilaan tarvitsemat tukitoimet voidaan suunnitella pitkäjänteisesti. Koulun koko vaikuttaa sen resurssointiin: suuremmassa koulussa oppilashuollon henkilöstö on tavoitettavissa koulun oppilaille joka päivä (kuraattori ja terveydenhoitaja) tai lähes joka päivä (psykologi). Oppilaat oppivat tuntemaan toisensa ja eri-ikäiset oppilaat voivat oppia ja toimia yhdessä.
Yhtenäisessä peruskoulussa oppilaita voidaan ryhmitellä joustavasti erilaisiin opetusryhmiin, jolloin erilaiset tarpeet voidaan ottaa paremmin huomioon. Yhteiset opettajat voivat joustavasti opettaa vuosiluokilla 1–9 ja yhteiset tilat tuovat fyysisesti uudenlaisen oppimisympäristön. Suuremmassa koulussa toteutuvat paremmin monipuolinen kielivalikoima ja useat valinnaisaineet, koska eri ryhmiin saadaan tarpeeksi oppilaita.
Koulujen yhdistymisessä kiinnitetään huomiota yhteisen toimintakulttuurin luomiseen, jolla on vaikutusta sekä oppilaiden että opettajien hyvinvointiin. Yksi koulu mahdollistaa pitkäjänteisen alueellisen verkostoyhteistyön lapsen kehityksen tukena. Oppilaiden viihtyvyyttä ja opettajien hyvinvointia parantaa myös se, että koulun johtamiseen saadaan enemmän resursseja kuin pienessä koulussa ja rehtorilla on enemmän aikaa johtamiseen.
Alueen kouluissa on väljyyttä, mutta oppilasmäärä kasvaa
Palveluverkkotarkastelun kohteena olleella alueella toimii Kotinummen ala-asteen koulu vuosiluokilla 1–6 ja Ylä-Malmin peruskoulu vuosiluokilla 1–9. Kouluissa on yhteensä 709 oppilasta, joista 182 Kotinummen ala-asteella ja 527 Ylä-Malmin peruskoulussa. Kouluissa ei ole painotettua opetusta, ja niissä opiskelee yhteensä alle 50 oppilasta erityisluokilla. Ylä-Malmin peruskoulun oppilaaksiottoalue ulottuu nykyisellään vuosiluokilla 7–9 oman koulun lisäksi koko Malmin alueelle, mutta 1.8.2016 alkaen osa oppilaaksiottoalueesta siirtyy Soinisen koulun ja Pukinmäen peruskoulun yhdistymisen myötä perustettavaan uuteen peruskouluun.
Koulutuspalveluja ja -tiloja kehitetään alueellisen tasapuolisuuden periaatteella. Uusille alueille rakennetaan väestömäärän edellyttämiä kouluja, ja ylimääräisistä koulutiloista luovutaan niillä alueilla, joilla oppilasmäärä laskee muutoin kuin tilapäisesti. Koulut mitoitetaan palvelemaan oman oppilaaksiottoalueen oppilaita, ja tavoitteena on koulutilojen tehokas käyttö. Ylä-Malmin alueen kouluissa on nykyisellään laskennallista väljyyttä, mutta alueella asuvien oppilaiden määrää kasvaa seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Kotinummen ala-asteen ja Ylä-Malmin peruskoulun yhteenlaskettu kapasiteetti on 735 oppilaspaikkaa. Kapasiteetti on oppilaspaikkamäärä, jonka täyttyessä koulun tilat ovat tehokkaassa käytössä. Alueella asuu noin 950 lasta ja nuorta. Väestöennusteen mukaan 6–11-vuotiaiden määrän ennustetaan kasvavan noin 50:llä ja 12–14-vuotiaiden määrän yli 100:lla seuraavien 10 vuoden aikana.
Kaikki alueella asuvat eivät tule oman alueen kouluun ja toisaalta oppilaita tulee kouluun muilta alueilta. Lähikoulun valinneiden osuus on Kotinummen ala-asteella 1. luokalla 67 % ja Ylä-Malmin peruskoulussa 1. luokalla 76 % ja 7. luokalla 67 %. Alueen väestöennuste sekä oppilas- ja tilatiedot ovat liitteenä 1.
Strategiaohjelman mukaan talouden tasapainosta tulee huolehtia toimintoja uudelleen organisoimalla, hyödyntämällä uutta teknologiaa sekä parantamalla toimintaprosesseja ja -menetelmiä. Peruspalveluiden vaikuttavuutta tulee parantaa, jotta strategiaohjelman mukaiset talouden tasapainotavoitteet saavutetaan. Talouden tasapainottamiseksi ja tuottavuuden paranemiseksi kaikki hallintokunnat laativat tilankäyttöohjelmat ja tehostamissuunnitelmat, joissa otetaan huomioon teknologian muutokset sekä palvelujen ja työn uudet muodot. Ylä-Malmin peruskoulun ja Kotinummen ala-asteen yhdistämisellä ei ole taloudellisia vaikutuksia, koska yhdistyvän koulun käyttöön jäävät sekä Ylä-Malmin peruskoulun kaksi rakennusta että Kotinummen ala-asteen koulurakennus. Tilat mitoitetaan yhtenäisen peruskoulun ja alueen oppilasmäärän sekä uuden opetussuunnitelman edellyttämiin tarpeisiin. Säästöä syntyy mahdollisesti tilojen ja henkilöstön joustavasta käytöstä.
Johtokunnat, henkilöstö ja asukkaat mukana suunnittelussa
Molempien koulujen johtokunnat puoltavat lausunnoissaan koulujen yhdistämistä. Lausuntoa pyydettiin myös lähialueella sijaitsevan Hietakummun ala-asteen johtokunnalta, mutta se ei lausunnossaan ota kantaa yhdistymiseen. Lausunnot ovat kokonaisuudessaan liitteinä 3–6.
Koulujen henkilökuntaa on informoitu yhdistämisprosessin käynnistymisestä toukokuussa 2015. Kotinummen ala-asteen henkilöstön yhteistoimintamenettelyn mukainen tiedotus- ja kuulemistilaisuus oli 30.9.2015 ja Ylä-Malmin peruskoulun 28.9.2015.
Huoltajia informoitiin palveluverkkoprosessin alkamisesta Wilma-tiedotteella toukokuun lopulla 2015. Huoltajille on tiedotettu syksyllä prosessin eri vaiheista Wilma-tiedotteilla.
Huoltajilla ja muilla alueen asukkailla on ollut mahdollisuus vaikuttaa palveluverkkoprosessin etenemiseen Kerrokantasi-palvelun kautta kahdessa vaiheessa: ennen asukastilaisuutta 14.–21.9.2015, jolloin esillä oli kaksi vaihtoehtoista mallia, ja asukastilaisuuden jälkeen 24.9.–5.10.2015, jolloin esillä oli yksi esitys. Asukastilaisuus pidettiin 21.9.2015. Tilaisuudesta ilmoitettiin ennakkoon lehti-ilmoituksin sekä oppilaiden koteihin myös Wilma-tiedotteilla. Asukkaat ovat voineet antaa palautetta myös kaupungin palautejärjestelmän kautta. Asukaspalautteet ovat liitteenä 7.
Muutosta seurataan ja tuetaan
Koulun johto, henkilöstö ja oppilaat luovat yhdessä huoltajien kanssa toimintakulttuurin uuteen kouluun. Uusi opetussuunnitelma ohjaa koulun opetusta ja kasvatusta. Koulujen yhdistymistä johtaa tehtävään nimetty rehtori, ja yhdistyvien koulujen henkilöistä muodostetaan muutosjohtoryhmä. Muutosjohtoryhmä vastaa yhdistymisprosessin toteutuksen suunnittelusta ja aikataulusta, seuraa ja arvioi yhdistymisen etenemistä ja tekee tarvittavat muutokset.
Yhdistyvien koulujen rehtorit, johtokuntien puheenjohtajat ja opetusviraston edustajat muodostavat seurantaryhmän. Ryhmän tehtävänä on yhdistymisen etenemisen seuraaminen, eri toimijoiden informointi, tarvittavien toimenpiteiden edistäminen ja varmistaminen sekä ratkaisujen etsiminen muutosjohtoryhmän esiin tuomiin ongelmiin.
Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2016. Koulujen yhteiset ryhmät työstävät uutta, yhteistä opetussuunnitelmaa samassa aikataulussa uuden opetussuunnitelman käyttöönoton kanssa.
Muutosjohto- ja seurantaryhmien lisäksi kouluille osoitetaan konsultti muutoksen toteutumisen tueksi. Yhdistyvien koulujen rehtorit päättävät konsulttiresurssin käytöstä (esim. johdon tuki muutosprosessissa, henkilöstön kokouksien ja koulutusten vetäminen, koulujen johtoryhmien konsultointi). Tuki on käytettävissä yhdistymistä edeltävänä lukuvuonna ja ensimmäisen yhdistymisvuoden aikana.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
maria.nyfors(a)hel.fi
Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25915
tero.niininen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Väestöennuste, oppilastiedot ja tilatiedot |
2 | Lausuntopyyntö koulujen johtokunnille |
3 | Ylä-Malmin peruskoulun johtokunnan lausunto |
4 | Kotinummen ala-asteen johtokunnan lausunto |
5 | Kotinummen ala-asteen johtokunnan ja oppilaskunnan lausunnot |
6 | Hietakummun ala-asteen johtokunnan lausunto |
7 | Asukaspalautteet |
Muutoksenhaku
Kunnallisvalitus, valtuusto |
Tiedoksi
Opetusvirasto
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 11.01.2016 § 9
HEL 2015-011143 T 12 00 01
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää yhdistää Kotinummen ala-asteen koulun ja Ylä-Malmin peruskoulun yhtenäiseksi peruskouluksi 1.8.2016 alkaen.
14.12.2015 Pöydälle
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Ritva Viljanen
Lisätiedot
Maria Nyfors, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
maria.nyfors(a)hel.fi
Tero Niininen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 25915
tero.niininen(a)hel.fi
Opetuslautakunta 17.11.2015 § 212
HEL 2015-011143 T 12 00 01
Esitys
Opetuslautakunta esitti kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Kotinummen ala-asteen koulu ja Ylä-Malmin peruskoulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.
Esittelijä
linjanjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777
inari.salonen(a)hel.fi
Ulla-Maija Vähäsarja, aluepäällikkö, puhelin: 310 71764
ulla-maija.vahasarja(a)hel.fi
Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto 27.10.2015 § 105
HEL 2015-011143 T 12 00 01
Esitys
Opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto esitti opetuslautakunnalle ja edelleen kaupunginhallituksen kautta kaupunginvaltuustolle, että Kotinummen ala-asteen koulu ja Ylä-Malmin peruskoulu yhdistetään 1.8.2016 alkaen yhtenäiseksi peruskouluksi.
Esittelijä
linjanjohtaja
Outi Salo
Lisätiedot
Inari Salonen, palvelupäällikkö, puhelin: 310 86777
inari.salonen(a)hel.fi
Ulla-Maija Vähäsarja, aluepäällikkö, puhelin: 310 71764
ulla-maija.vahasarja(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
| |||