Helsingfors stad

Protokoll

17/2015

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kaj/14

 

04.11.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 283

Trafikplan för Kronbroarna mellan Kronbergsstranden och Fiskehamnen (Knekten)

HEL 2014-011893 T 08 00 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna den till detaljplaneförslag nr 12305 anknutna trafikplanen nr 6436-32 för Kronbroarna på avsnittet Kronbergsstranden–Knekten som underlag för den fortsatta planeringen.

Behandling

Efter att diskussion hade förts i ärendet, konstaterade ordföranden att det under diskussionen hade framställts ett understött förslag, vars godkännande hade inneburit att behandlingen av ärendet avbryts. Ordföranden uppmanade därför de följande talarna att inskränka sina yttranden till frågan om återremiss av ärendet till stadsstyrelsen.

Efter att ha förklarat diskussionen om återremiss avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Björn Månsson understödd av ledamoten Gunvor Brettschneider under diskussionen hade föreslagit att ärendet skulle återremitteras till stadsstyrelsen för ny beredning så att kollektivtrafiklösningen för Kronbergsstranden baserar sig på andra hållbara och ekonomiska alternativ (till exempel förbindelsefartygstrafik och en snabbspårväg till Hertonäs) än en brolösning.

Redogörelsen befanns vara riktig.

3 omröstningen

Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som vill fortsätta behandlingen av ärendet röstar ja; vinner nej, har ledamoten Björn Månssons förslag om återremiss godkänts.

JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Återremitteras för ny beredning så att kollektivtrafiklösningen för Kronbergsstranden baserar sig på andra hållbara och ekonomiska alternativ (till exempel förbindelsefartygstrafik och en snabbspårväg till Hertonäs) än en brolösning.

Ja-röster: 56
Zahra Abdulla, Hennariikka Andersson, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Sirpa Asko-Seljavaara, Matti Enroth, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Fatbardhe Hetemaj, Veronika Honkasalo, Suzan Ikävalko, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Katriina Juva, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Jessica Karhu, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Timo Laaninen, Otto Lehtipuu, Eija Loukoila, Hanna Mithiku, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Terhi Mäki, Lasse Männistö, Matti Niiranen, Henrik Nyholm, Maria Ohisalo, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Wille Rydman, Leo Stranius, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Sanna Vesikansa, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Nej-röster: 24
Harry Bogomoloff, Gunvor Brettschneider, Mika Ebeling, Yrjö Hakanen, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Seppo Kanerva, Arja Karhuvaara, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Harri Lindell, Pekka Majuri, Björn Månsson, Jan D Oker-Blom, Mika Raatikainen, Timo Raittinen, Marcus Rantala, Heini Röyskö, Riitta Skoglund, Päivi Storgård, Ulla-Marja Urho, Tuomo Valokainen, Pertti Villo

Blanka: 3
Jape Lovén, Jarmo Nieminen, Thomas Wallgren

Frånvarande: 2
Jussi Chydenius, Eero Heinäluoma

Ledamoten Riitta Skoglund meddelade att hennes avsikt hade varit att rösta ja.

Stadsfullmäktige hade beslutat fortsätta behandlingen av ärendet.

Efter att ha förklarat diskussionen i själva ärendet avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Yrjö Hakanen understödd av ledamoten René Hursti under diskussionen hade föreslagit att stadsfullmäktige skulle besluta förkasta trafikplanen för Kronbroarna (och det därtill anslutna detaljplaneförslaget). Stadsfullmäktige förutsätter samtidigt att det bereds billigare, alternativa framställningar om en färjeförbindelse från Kronbergsstranden till Helsingfors centrum och en snabb spårvägsförbindelse från Degerö till Hertonäs metrostation.

Redogörelsen befanns vara riktig.

4 omröstningen

Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som godkänner stadsstyrelsens förslag röstar ja; vinner nej har ledamoten Yrjö Hakanen förslag om förkastande godkänts.

JA-förslag: Stn
NEJ-förslag: Stadsfullmäktige förkastar trafikplanen för Kronbroarna (och det därtill anslutna detaljplaneförslaget). Stadsfullmäktige förutsätter samtidigt att det bereds billigare, alternativa framställningar om en färjeförbindelse från Kronbergsstranden till Helsingfors centrum och en snabb spårvägsförbindelse från Degerö till Hertonäs metrostation.

Ja-röster: 64
Zahra Abdulla, Hennariikka Andersson, Maija Anttila, Pentti Arajärvi, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Matti Enroth, Juha Hakola, Jasmin Hamid, Fatbardhe Hetemaj, Veronika Honkasalo, Suzan Ikävalko, Sirkku Ingervo, Ville Jalovaara, Katriina Juva, Jukka Järvinen, Helena Kantola, Jessica Karhu, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Otso Kivekäs, Dan Koivulaakso, Vesa Korkkula, Kauko Koskinen, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Timo Laaninen, Otto Lehtipuu, Eija Loukoila, Jape Lovén, Pekka Majuri, Hanna Mithiku, Sami Muttilainen, Seija Muurinen, Terhi Mäki, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Matti Niiranen, Henrik Nyholm, Maria Ohisalo, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Erkki Perälä, Sirpa Puhakka, Timo Raittinen, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Laura Rissanen, Wille Rydman, Riitta Skoglund, Johanna Sydänmaa, Ilkka Taipale, Kaarin Taipale, Pilvi Torsti, Thomas Wallgren, Sanna Vesikansa, Markku Vuorinen, Anna Vuorjoki, Ville Ylikahri

Nej-röster: 9
Mika Ebeling, Yrjö Hakanen, Rene Hursti, Nina Huru, Nuutti Hyttinen, Seppo Kanerva, Harri Lindell, Heini Röyskö, Pertti Villo

Blanka: 9
Gunvor Brettschneider, Terhi Koulumies, Björn Månsson, Jan D Oker-Blom, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Päivi Storgård, Ulla-Marja Urho, Tuomo Valokainen

Frånvarande: 3
Jussi Chydenius, Eero Heinäluoma, Leo Stranius

Stadsfullmäktige hade godkänt stadsstyrelsens förslag.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Bilagor

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6436-32

3

Rakennusviraston lausunto 16.9.2015

4

HSL:n lausunto 28.9.2015

Sökande av ändring

Förbud mot sökande av ändring, beredning eller verkställighet

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Sammandrag

Projektet Kronbroarna gäller en spårväg till Degerö och banor för cykel- och gångtrafik. Kronbroarna är en del av spårvägen till Degerö och möjliggör en snabb spårvagns-, cykel- och gångtrafik mellan Degerö och innerstaden. Två av de planerade viktiga broarna ingår i den aktuella trafikplanen: Finkes bro mellan Knekten och Högholmen och Kronbergsbron mellan Högholmen och Kronbergsstranden. 

Trafikplanen har beretts samtidigt som ett förslag till detaljplan och detaljplaneändring för en kollektivtrafikled till Kronbergsstranden, nr 12305. Det framgår av den vad detaljplaneförslaget möjliggör i fråga om gång-, cykel-, kollektiv-, räddnings- och servicetrafik.

Område reserveras genom detaljplanen, och användningen preciseras genom trafikplanen. Allra sist bereds det en gatuplan för beslutsfattande. Byggnadskontoret och affärsverket trafikverket (HST) finslipar för närvarande en projektplan för hela projektet Kronbroarna. Projektplanen blir klar före utgången av år 2015. Stadsfullmäktige får senare besluta huruvida projektet ska genomföras. Ett genomförandebeslut för hela projektet kan fattas först när frågan om hur spårvägen ska anslutas till gatunätet i innerstaden har blivit löst. Detta åter beror i väsentlig grad på lösningarna för Hanaholmens kraftverk. Det är meningen att stadsfullmäktige ska fatta sitt beslut om dessa lösningar före utgången av år 2015.

De beräknade kostnaderna för helheten i trafikplanen uppgår till 170 mn euro. De överstiger det i investeringsprogrammet i 2015 års budget angivna beloppet, vilket baserar sig på planeringstävlingen. Detta beror på att de trafik- och säkerhetsmässiga aspekterna har preciserats.

Föredragandens motiveringar

Utgångspunkter

Stadsfullmäktige beslutade 12.11.2008 godkänna spårvägs- och broalternativet på avsnittet Degerö–Högholmen–Sumparn–Kronohagen som underlag för det fortsatta arbetet på en spårlösning för kollektivtrafiken till Degerö. Stadsstyrelsen uppmanade 17.11.2008 i anslutning till verkställigheten av beslutet kollektivtrafiknämnden och stadsplaneringsnämnden att låta utarbeta projektplaner och behövliga detaljplaner med målet att spårvägen ska kunna anläggas under de första åren av utbyggnaden i Kronbergsstranden.

Stadsstyrelsen gav 16.9.2013 anvisningar för beredningen av stadens investeringsplan för tio år. I anvisningarna ingår i fråga om den fortsatta planeringen av Kronbergsbron att målet är att den ska börja byggas år 2018.

Trafikplan

Sträckningen för Kronbergsbron har på basis av en översiktsplan som är under arbete preciserats i förhållande till den preliminära trafikplanen. Anslutningen söder om Högholmsbron har justerats i någon mån.

Spårvägen löper mitt på Finkes bro. Spårvagnstrafiken skiljs från andra trafikformer med en sidoremsa avsedd för stolpar som spårvagnarna och belysningen kräver. Den dimensionerande hastigheten för spårvagnarna är 40 km i timmen på Finkes bro och 60 km i timmen på Kronbergsbron.

Kronbergsbron är dimensionerad med tanke på en snabbspårväg som löper mellan centrum och Degerö och som viker av från den föreslagna banan på avsnittet Högholmshållplatsen–Paloholmen.

Kronbroarna är inte avsedda för busstrafik.

Cykeltrafiken och gångtrafiken är förlagda till olika plan på Finkes bro. Cykelbanan korsar öster om spårvagnshållplatsen spårvägen på samma ställe som andra banor och fortsätter mot Kronbergsstranden mitt på bron. Den ansluter i båda ändarna till det planerade bannätet.

Gångtrafiken på Finkes bro är förlagd till både södra och norra kanten av bron. Banan i norr är främst tänkt att ingå i nätet av rekreationsstråk i Fiskehamnen och närområdena.

Färdvägen för servicetrafiken till Högholmen förblir densamma som hittills, m.a.o. sker körningen till Högholmen via Blåbärslandet.

Motorfordonstrafik är inte tillåten på broarna i planeringsområdet. Räddningsverket får använda broarna, och dessutom är underhållsmateriel tillåten på dem. 

Trafikmässiga effekter

Ett av stadens strategiska mål är att hållbar mobilitet ska främjas genom att andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik blir större i trafiken. Kronbroarna gör att det mellan centrum och östra Helsingfors blir en ny förbindelseled som går över vattnet och innebär hållbar mobilitet. Behovet av personbilstrafik minskar och därmed också de olägenheter som är förknippade med trafiken.

Spårvägen på Kronbroarna väntas bli använd för så gott som alla kollektivtrafikresor från Degeröhållet till innerstaden, vilket betyder att ca 3 500 personer år 2035 åker över bron åt centrumhållet under den livligaste morgontimmen. Tack vare detta minskar belastningen på metrotrafiken åt centrumhållet med 2 300 personer (17 %) på Brändö bro under maxtimmen på morgonen. Risken för att metron blir överbelastad minskar följaktligen.

Prognoser visar att spårvägsbron minskar antalet fordon mellan Degerö och Hertonäs med ca 330 (13 %) i rusningsriktningen under maxtimmen på morgonen. Minskningen på Brändö bro är ca 150 (3,5 %) under denna tid.

Den nya kollektivtrafikleden gör det i synnerhet lättare att komma till innerstaden från Degerö. Restiden från Kronbergsstranden till innerstaden förkortas med ca 10–20 minuter jämfört med hur lång tid det tar med matarbuss och metro via Hertonäs. Det blir också lättare att komma från innerstaden till Degerö.

Den nya spårvägen väntas öka andelen kollektivtrafik i Kronbergsstranden och västra delarna av Uppby med upp till 9 procentenheter.

Högholmen nås lättare från centrumhållet både av dem som åker kollektivt och av fotgängare och cyklister och blir en fastare del av servicenätet i innerstaden.

Beslut har ännu inte fattats om sträckningen för leden mellan Knekten och centrum. Effekterna av tre alternativ undersöks, och ett beslut om förstahandsalternativet väntas bli fattat före utgången av år 2015. I det fall att spårvägen inte kan trafikeras till centrum ända från början är det möjligt att i Knekten ansluta spårvagnstrafiken på bron till gatunätet i Fiskehamnen och därmed till Fiskehamnens centrum.

Bron i detaljplanen innebär att det blir en ny väg för räddningsfordon till Degerö och Sandhamn. Samtidigt förbättras underhållssäkerheten i dessa områden betydligt.

En fri höjd på 20 m krävs där en farled går under Kronbergsbron.

Utlåtanden om stadsplaneringsnämndens förslag har getts av byggnadskontorets gatu- och parkavdelnings investeringsbyrå, affärsverket trafikverket (HST) och samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT). Alla tillstyrker förslaget. Trafikverket föreslår flera preciseringar, och dessa kan beaktas under den fortsatta planeringen. HRT tar särskilt upp trafikerbarheten under olika årstider och de utmaningar som möter under den fortsatta planeringen när det gäller platser där olika trafikformer korsar varandra. Utlåtandena kräver inte att trafikplanen bereds på nytt utan kan beaktas i fortsättningen.

Kostnader och fortsatta åtgärder

En separat kostnadskalkyl upprättas för kostnaderna för genomförandet av trafikplanen i samband med att en projektplan utarbetas för Kronbroarna. Kostnadskalkylen föreläggs stadsfullmäktige samtidigt som ett förslag till projektbeslut. Hur projektet påverkar stadens omkostnader tas också upp i sammanhanget. Det har utifrån översiktsplaneringen sommaren 2015 preliminärt beräknats att den andel av projektet som hänför sig till området i trafikplanen och till detaljplaneområdet i övrigt (nr 12305) kommer att kosta ca 170 mn euro. Kostnaderna för denna andel överstiger det i investeringsprogrammet i 2015 års budget angivna beloppet, vilket baserar sig på planeringstävlingen. Stegringen beror på beredskapen för olyckssituationer och på preciseringar i den trafiktekniska dimensioneringen.

Den översiktsplan som är underlag för gatuplaneringen i fråga om detaljplaneområdet är färdig, och gatuplaneringen på avsnittet Kronbergsstranden–Knekten börjar så snart detaljplanen blivit godkänd.

Det egentliga byggbeslutet för Kronbroarna fattas först när projektplanen för hela projektet blivit godkänd. Det är meningen att projektplanen ska föreläggas stadsfullmäktige år 2016. Målet för tidsplanen för byggandet är att byggstarten ska ske år 2018 på villkor att de slutliga planerna är färdiga och det i övrigt föreligger förutsättningar för att projektet ska kunna genomföras. Finkes bro byggs först. Byggnadskontoret är byggherre för Kronbroarna.

Information om projektet Kronbroarna finns på internetadressen www.uuttahelsinkia.fi/kruunusillat.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Bilagor

1

Sijaintikartta

2

Piirustus 6436-32

3

Rakennusviraston lausunto 16.9.2015

4

HSL:n lausunto 28.9.2015

För kännedom

Helsingin seudun liikenne

Rakennusvirasto

Liikennelaitos -liikelaitos

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 19.10.2015 § 984

HEL 2014-011893 T 08 00 00

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä asemakaavaehdotukseen nro 12305 liittyvän liikennesuunnitelman nro 6436-32 välillä Kruunuvuorenranta-Nihti tulevan jatkosuunnittelun pohjaksi.

Käsittely

19.10.2015 Ehdotuksen mukaan

Esteelliset: Jussi Pajunen

12.10.2015 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Anni Sinnemäki

Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) 2.10.2015

HEL 2014-011893 T 08 00 00

 

Kaupunginkanslia on esittänyt Liikennelaitos -liikelaitokselle (HKL) lausuntopyynnön Kruunusiltojen liikennesuunnitelmasta. Kruunusiltojen liikennesuunnitelma on tarkoitus esitellä valtuustolle yhdessä asemakaavan kanssa lokakuussa 2015. Asia viedään valtuustolle sen kustannusvaikutusten (raja 10 Me) vuoksi. Lopullinen toteutus päätetään kun siltojen yhdistäminen keskustaan on selvillä.

Kruunusillat on osa Laajasalon raitiotieyhteyttä ja se mahdollistaa nopean raitiotie-, pyöräily- ja jalankulkuyhteyden Laajasalosta kantakaupunkiin. Suunnitelmassa on esitetty raitiotien, pyöräilyn ja jalankulun yhteydet Kalasatamasta Kruunuvuorenrantaan sekä liikennejärjestelyt.

HKL on lausunut Kruunuvuorenrannan joukkoliikenneyhteyden asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta (26.1.2015) Kaupunkisuunnitteluvirastolle (Ksv) seuraavaa:

HKL:n kantana on, että raitiotiet omaavissa siltarakenteissa on huomioitava radan rakenteiden vaatima tila, geometriavaatimukset, radan kunnossapito- ja vaihtomahdollisuus. HKL muistuttaa, että raitiovaunun liikkumisesta aiheutuu runkomelua ja tärinää sekä ilmamelua. Raitiotien yksityiskohtaisessa suunnittelussa silta-alueella turvallisuusnäkökohdat, kuten vaunun suistumisvaara ja eri kulkumuotojen erottaminen, tulee myös huomioida. HKL tulee olemaan päävastuussa siltayhteyden toteuttamisessa. HKL osallistuu kaavan mahdollistaman sillan suunnitteluun aktiivisesti ja esitetty kaava ei aseta liikaa rajoitteita toimivan raitiotiesillan toteuttamiselle.

HKL lausuu liikennesuunnitelmasta lisäksi seuraavaa:

HKL pitää Kruunusiltojen mahdollistamaa raitioliikenteen ulottamista Laajasalon suuntaan merkittävänä joukkoliikenteen palvelutasoa parantavana hankkeena.

Korkeasaaressa Palosaaren kohdalla erkanevan pikaraitiotien varauksen jatkumisella Laajasaloon päin tulee varautua leveämmän raitiovaunun mitoitukseen. Palosaaresta Laajasaloon päin tulee myös mahdollistaa liikennemuotojen erotusaidan rakentaminen kevyenliikenteen ja raitioradan väliin.

Finkensillan Nihdin päässä on risteys, jossa kevyt-, ajoneuvo- ja raitioliikenne risteävät. Tämä kohta vaatii vielä tarkasteluja: liittymäratkaisuja tulee mahdollisesti parantaa. Myös Korkeasaaren Mischan ja Maschan aukion ja raitiopysäkin liikennejärjestelyt vaativat lisätarkasteluja.

Raitioteillä liikennöi mahdollisesti 45–60 metriset vaunut. Pysäkkien mitoitus tulee suunnitella vähintään nykymääräyksiä vastaaviksi.

Raitiotien mitoitusarvot (suuret kaarresäteet, vaihteet syväuramitoitukselle) tulee suunnittelussa ottaa huomioon niin, että mahdollisimman nopea ja turvallinen raitioliikenne on mahdollista.

Kaavoituksen raitiotiesuunnittelussa tulee jatkossa käyttää valmistumassa olevaa Ksv:n ja HKL:n yhteistä raitioteiden suunnitteluohjetta. Pikaraitioitien mitoituksessa tulee noudattaa pikaraitiotien suunnitteluperiaatteita.

HKL:n esittämät kannanotot liikennesuunnitelmaan voidaan huomioida suunnittelun edetessä.

Lisätiedot

Jaakko Laurila, projekti-insinööri, puhelin: 310 22691

jaakko.laurila(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 12.05.2015 § 142

HEL 2014-011893 T 08 00 00

Hankenro 4505_2, karttaruutu H3/R2, S2, T2, J3/P3

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitteluosaston piirustuksen nro 6436-32 mukaisen Kruunusiltojen liikennesuunnitelman.

Käsittely

12.05.2015 Ehdotuksen mukaan

Lautakunta päätti muuttaa asioiden käsittelyjärjestystä siten, että se käsitteli asian Lsp/2 asian Akp/6 jälkeen.

11.11.2014 Ehdotuksen mukaan

04.11.2014 Pöydälle

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Reetta Putkonen

Lisätiedot

Sanna Ranki, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37146

sanna.ranki(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566