Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

10/2015

1 (1)

Kaupunginvaltuusto

 

 

 

 

Kj/15

 

20.05.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 137

Kj / Valtuutettu Terhi Koulumiehen aloite laajamittaisiin ja pitkäkestoisiin sähkökatkoihin varautumisesta

HEL 2014-011631 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Terhi Koulumiehen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Anssi Vuosalmi, valmiuspäällikkö, puhelin: 310 25709

anssi.vuosalmi(a)hel.fi

Liitteet

1

Koulumies Terhi valtuustoaloite Kvsto 24.9.2014 asia 29

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Valtuutettu Terhi Koulumies ja 45 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että kaupunginhallitus tuo valtuustolle tiedon siitä, miten Helsinki on varautunut pääkaupunkiseutua tai koko Suomea koskevan laajamittaisen ja pitkäkestoisen, esimerkiksi viikkoja, kestävän sähkökatkoksen varalta. Valtuutettu Terhi Koulumies ja 45 muuta valtuutettua toivovat aloitteessaan myös tietoa siitä, kuinka pitkästä ja laajasta sähkökatkosta Helsingin kaupunki ja sen asukkaat voivat selviytyä ilman vakavampia seurauksia. 

Laajan ja pitkäkestoisen sähkökatkon todennäköisyydestä

Helsingin Energia -liikelaitos, nykyinen Helen Oy toteaa lausunnossaan, että Helen Sähköverkko Oy:n (HSV) verkosta johtuva, koko tai lähes koko Helsingin hetkellisesti pimentävä laaja häiriö on normaalioloissakin mahdollinen useiden yhtäaikaisten vikojen aiheuttamana. Tällainen häiriö olisi kuitenkin kestoltaan todennäköisesti maksimissaan joitakin tunteja, jonka jälkeen sähkönjakelu saataisiin palautettua suurimpaan osaan kaupunkia. Tätä pitkäkestoisempi, laajuudeltaan merkittävä häiriö voisi koskettaa lähinnä yksittäisen sähköaseman jakelualuetta.

Useita päivä tai viikkoja, suurinta osaa Helsinkiä koskeva sähkönjakelun häiriö johtuisi Helsingin Energian lausunnon mukaan todennäköisimmin kantaverkon vakavasta ongelmatilanteesta tai HSV:n suurjännitteisen jakeluverkon rakenteiden laajamittaisesta ja tahallisesta tuhoamisesta.

Kantaverkon vakavassa ongelmatilanteessa kantaverkkoyhtiö Fingrid palauttaa sähköt vaiheittain sähköttömästä tilasta käyttäen alkutilanteessa hyödyksi Pohjois-Suomen vesivoimaa. Sähköjen palautus pääkaupunkiseudulle kestäisi koko Suomen häiriötilanteessa arvioilta 10-24 tuntia.

Tätä pidempi sähkönjakelun häiriö vaatisi Helsingin Energian lausunnon mukaan  HSV:n verkon laajamittaista tuhoamista, mikä puolestaan tarkoittaisi sellaisia poikkeusoloja, jolloin käytössä olisi valmiuslain  (1552/2011) mukaisia toimivaltuuksia. Tällöin sähköjä palautettaisiin yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiin kohteisiin tärkeimpiä rakenteita korjaamalla ja mahdollisilla tilapäisjärjestelyillä.

Voidaan siis katsoa, että normaalioloissa laajamittainen sähkönjakelun häiriö Helsingissä tarkoittaa noin 10-24 tunnin katkoa sähkönjakelussa.

Helsingin varautuminen laajamittaiseen sähkönjakelun häiriöön

Helenin sähköntuotantokapasiteetti pystyy kattamaan koko alueen sähköntarpeen. Energiatuotanto perustuu useisiin polttoaineisiin. Polttoaineiden saantihäiriöiden varalta Helen varastoi tuontipolttoaineiden velvoitevarastointilainsäädännön edellyttämät määrät kivihiiltä sekä polttoöljyä.

Tuotantolaitosten käyttövarmuutta pidetään korkeana varastoimalla kriittisiä varaosia sekä pitämällä huolta avainhenkilöstön osaamisesta ja saatavuudesta.

Suurjännitteisen verkon osalta jokaiselle sähköasemalle on vähintään kaksi yhteyttä ja asemilta lähtevä keskijänniteverkko on silmukoitu ja siitä yli 99% on kaapeloitu maan alle. Verkon rakenteesta johtuen mahdollisia paikallisia vikakohteita lukuun ottamatta pääosa Helsingin sähköjakelusta voidaan palauttaa normaaliksi muutamassa tunnissa.

Helen sähköverkko Oy on laatinut sähkömarkkinalain (588/2013) 28 § edellyttämän varautumissuunnitelman. Laki velvoittaa huomioimaan erityisesti yhteiskunnan kannalta kriittiset avainkohteet. HSV on vuoden 2014 aikana käynyt keskusteluja keskeisimpien Helsingin verkkoalueella toimivien yhteiskunnan toimivuutta ylläpitävien tahojen kanssa siitä, mikä on sähkön toimitusvarmuus kyseisissä kohteissa ja miten poikkeaviin tilanteisiin on varauduttu. 

Helsingin Energia toteaa lausunnossaan, että mahdollisiin valtakunnallisiin sähköpulatilanteisiin on varauduttu ja sähkönjakelun säännöstelemiseksi on olemassa suunnitelmat ja menetelmät.

Sosiaali- ja terveysvirasto toteaa lausunnossaan, että se on huomioinut sähkönjakelun häiriön valmiussuunnitelmassaan. Sosiaali- ja terveysvirasto on pitänyt varautumisensa mitoitusperusteena 12 tunnin sähkökatkosta.

Sosiaali- ja terveysvirasto on varmistanut sähkönsaannin kriittisissä kohteissaan kahta kautta, automaattisesti käynnistyvällä varavoimakoneella sekä akkuvarmennetulla katkeamattomalla UPS-verkolla. Sosiaali- ja terveysvirasto toteaa lausunnossaan, että varavoiman turvin toiminta voi sairaaloissa jatkua rajoitetusti pitkäänkin. Kohteissa, joissa ei ole varavoimaa, on varauduttu kohdekohtaisilla poikkeustilanteiden ohjeistuksilla.

Sosiaali- ja terveysvirasto on varautunut sähkökatkosta aiheutuvaan matkapuhelinverkon toimimattomuuteen säilyttämällä riittävän määrän kiinteän lankapuhelinverkon puhelimia ja faxeja. Viranomaisradioverkko VIRVE on operatiivisessa käytössä päivystyssairaalassa sekä sosiaali- ja kriisipäivystyksessä. Viraston turvallisuusjohdolla on käytössään VIRVE-radioita varajärjestelmänä.

Kaupunginkanslia on varmentanut Helnet-runkoverkon sairaaloihin liittyvät tietoliikenneyhteydet palveluntarjoajan konesaliin asti siten, että sairaaloista on mahdollista käyttää palveluntarjoajien konesaleissa olevia palveluita, kuten potilastietojärjestelmää myös sähkökatkon aikana.

Kantaverkon viasta aiheutuvaa sähkönjakelun häiriötä ja sen aiheuttamia toimenpiteitä harjoiteltiin viimeksi 5.12.2014 pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajien kokouksen yhteydessä. Harjoitukseen osallistui pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajien lisäksi kaupunkien valmiusasioista vastaavat asiantuntijat, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä sekä kantaverkkoyhtiö Fingridin asiantuntija. Harjoituksen yhteydessä sovittiin toimenpiteistä varautumisen kehittämiseksi.

Omatoiminen varautuminen

Pelastuslain (379/2011) mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan muun muassa varauduttava henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteessa. Näin ollen varautuminen sähkökatkoihin jakaantuu muun muassa edellä kuvattuihin toimenpiteisiin, joita Helsingin kaupunki suorittaa toimintaedellytystensä turvaamiseksi sekä kiinteistöjen omistajien, haltijoiden ja toiminnanharjoittajien omatoimiseen varautumiseen. Omatoiminen varautuminen sisältää muun muassa asukkaille ja muille henkilöille annettavat toimintaohjeet vaaratilanteessa toimimiseksi.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Anssi Vuosalmi, valmiuspäällikkö, puhelin: 310 25709

anssi.vuosalmi(a)hel.fi

Liitteet

1

Koulumies Terhi valtuustoaloite Kvsto 24.9.2014 asia 29

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 04.05.2015 § 445

HEL 2014-011631 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Terhi Koulumiehen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Anssi Vuosalmi, valmiuspäällikkö, puhelin: 310 25709

anssi.vuosalmi(a)hel.fi

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta 13.01.2015 § 13

HEL 2014-011631 T 00 00 03

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon valtuutettu Terhi Koulumiehen ym. valtuustoaloitteesta laajamittaisiin ja pitkäkestoisiin sähkökatkoihin varautumisesta:

"Sosiaali- ja terveysvirasto on varautunut laajamittaisiin ja pitkäkestoisiin sähkökatkoihin seuraavalla tavalla:

-        Sosiaali- ja terveysviraston valmiussuunnitelmassa on varauduttu myös sähkön jakelun häiriöihin.

-        Sosiaali- ja terveysvirasto kehittää sähkön toimitusvarmuutta yhteistyössä Helen Sähköverkko Oy:n kanssa. Helsingissä sähköverkon silmukoitu rakenne sekä korkea kaapelointiaste tekee sähkönjakelusta normaalioloissa hyvin luotettavaa. Tyypillisissä normaaliolojen häiriötilanteissa sähkönjakelu saadaan yleensä palautettua noin tunnissa. Sosiaali- ja terveysvirastossa vakavampaan sähköhäiriöön varautumisessa mitoitusperusteena pidetään 12 tunnin sähkökatkosta.

-        Sähkön saannin kannalta kriittisiä kohteita ovat päivystykset, päivystys- ja muut sairaalat sekä eräät monipuoliset palvelukeskukset, joihin voidaan poikkeustilanteissa ohjata sairaaloiden potilaita. Sähkön saannin kannalta kriittisissä kohteissa on lähtökohtaisesti turvattu sähkön syöttö kahta kautta, automaattisesti käynnistyvällä varavoimakoneella sekä akkuvarmennetulla katkeamattomalla UPS-verkolla. Varavoiman turvin toiminta voi sairaaloissa jatkua rajoitetusti pitkäänkin. Kriittisissä kohteissa työasemien ja lähiverkon toiminta on varmennettu varavoimakoneilla, muissa kohteissa ja runkoverkossa pääosin akkuvarmennuksilla. Toimittajien konesalit, joissa tietojärjestelmien palvelimet sijaitsevat, ovat varmennettuja. Kulunvalvonta- ja poistumistiejärjestelmät on varustettu akkuvarmennuksella, jolla niiden toiminta pystytään varmistamaan muutaman tunnin ajaksi.

-        Kohteissa, joissa ei ole varavoimaa, on pitkittyneisiin sähkökatkoihin varauduttu kohdekohtaisilla poikkeustilanteen ohjeistuksilla.

-        Matkapuhelinverkkojen toimimattomuuteen on varauduttu säilyttämällä riittävä määrä kiinteän lankaverkon puhelimia ja faxeja. Viranomaisradio VIRVE on operatiivisessa käytössä päivystyssairaaloissa ja sosiaali- ja kriisipäivystyksessä. Sosiaali- ja terveysviraston turvallisuusjohdolla on käytössään VIRVE-radioita varajärjestelmänä. Lisäksi tietoverkkoja voidaan nykyisin hyödyntää hyvin myös viestintätarkoituksiin.

-        Sosiaali- ja terveysviraston toimitilat on pääsääntöisesti vuokrattu kiinteistövirastolta, jonka harkinnassa on varavoimalaitteiden lisääminen, mikäli ne katsotaan tarpeelliseksi.

-        Kotihoidossa olevat asiakkaat eivät lähtökohtaisesti ole välittömässä vaarassa sähköjen katketessa. Sähkökäyttöisistä apuvälineistä täysin riippuvaisia asiakkaita ei hoideta kotihoidossa. Hoitajat käyvät asiakkaiden kotona riittävän tiheästi varmistamassa, ettei sähkökatkotilanne aiheuta merkittävää vaaraa heille."

Esittelijä

virastopäällikkö

Hannu Juvonen

Lisätiedot

Kalevi Aittola, insinööri, puhelin: 310 42665

kalevi.aittola(a)hel.fi

Mikael Laurinkari, turvallisuuspäällikkö, puhelin: 310 52167

mikael.laurinkari(a)hel.fi

 

Helsingin Energia -liikelaitos 29.12.2014

HEL 2014-011631 T 00 00 03

Kaupunginhallitus on pyytänyt Helsingin Energialta lausuntoa valtuutettu Terhi Koulumiehen valtuustoaloitteesta ”Helsingin varautumisesta sähkökatkoihin”.

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunginhallitus tuo valtuustolle tiedon siitä, miten Helsinki on varautunut pääkaupunkiseutua tai koko Suomea koskevan laajamittaisen ja pitkäkestoisen sähkökatkon varalta.

Helsingin Energian (Helen Oy:n) vastuulla on sähkön tuotanto sekä kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen tuotanto ja jakelu asiakkaille Helsingin alueella. Helen Sähköverkko Oy (HSV) vastaa puolestaan sähkön toimittamisesta asiakkaille sekä Helsingin sähköverkon ja valtakunnallisen kantaverkon välisistä yhteyksistä.

Sähkön ja kaukolämmön tuotanto Helsingissä

Helen tuottaa sähköä ja kaukolämpöä neljällä voimalaitoksella Salmisaaressa, Hanasaaressa ja Vuosaaressa. Lisäksi Kellosaaressa on Fingrid Oy:n käyttöön vuokrattu varavoimalaitos, joka on pääasiassa varmistamassa sähkön kantaverkon toimintaa.

Pelkästään kaukolämpöä tuottavia huippu- ja varalämpökeskuksia on yhteensä kymmenen.

Helenin Helsingissä sijaitseva sähkötuotantokapasiteetti pystyy kattamaan alueen sähköntarpeen.  

Energiantuotanto perustuu useisiin polttoaineisiin. Voimalaitokset käyttävät pääpolttoaineinaan kivihiiltä ja maakaasua sekä varapolttoaineena kevyttä ja raskasta polttoöljyä. Lämpökeskusten polttoaineena on öljy, maakaasu ja kivihiili. Polttoaineen saantihäiriöiden varalta Helen varastoi tuontipolttoaineiden velvoitevarastointilainsäädännön edellyttämät määrät kivihiiltä sekä polttoöljyä, joilla on korvattu myös maakaasun varapolttoaine-velvoitteet. Lain velvoitteiden lisäksi on polttoöljyä varastoituna lämpökeskusten käyttöön.

Tuotantolaitosten käyttövarmuutta pidetään korkealla varastoimalla myös kriittisiä varaosia sekä pitämällä huolta avainhenkilöstön osaamisesta ja saatavuudesta.  

 

Sähkön jakelu

Helen Sähköverkko Oy (HSV) toimii sähkömarkkinalain mukaisena jakeluverkon haltijana ja sen toimilupa kattaa Helsingin kaupungin alueen lukuun ottamatta Sipoosta vuonna 2009 liitettyä aluetta.

HSV varautuu normaalissa toiminnassaan ennakoivasti häiriötilanteisiin. Verkon suunnittelussa ja rakentamisessa sekä käyttö- ja kunnossapitotoiminnassa huomioidaan käyttövarmuuden ja toimitusvarmuuden periaatteet. Suurjännitteisen verkon osalta jokaiselle sähköasemalle on vähintään kaksi yhteyttä ja asemilta lähtevä keskijänniteverkko on silmukoitu ja siitä yli 99 % on kaapeloitu maan alle. Osa suurjännitteisestä jakeluverkosta ja sähköasemista on myös sijoitettu maanalaisiin tiloihin.  Helenin sähköntuotanto-yksiköt on liitetty HSV:n sähköverkkoon, joka liittyy useasta pisteestä Fingridin omistamaan valtakunnalliseen kantaverkkoon. Verkkoa valvotaan 24/7 omasta käyttökeskuksesta ja häiriönselvitykseen sekä viankorjaukseen on varallaolomenettelyt oman ja palveluntuottajien henkilöstön voimin.

Sähköverkon ohjaus- ja suojausjärjestelmät toimivat omassa verkossaan erillään julkisista tietoverkoista. Mikäli niihin siitä huolimatta vahingoitettaisiin tahallisesti, olisi silloinkin hyvin vaikea aiheuttaa vuorokausia kestäviä katkoksia.

HSV:n verkosta johtuva, koko tai lähes koko Helsingin hetkellisesti pimentävä laaja häiriö on normaalioloissakin mahdollinen useiden yhtäaikaisten vikojen aiheuttamana. Tällainen HSV:n verkosta aiheutuva häiriö olisi kuitenkin kestoltaan todennäköisesti maksimissaan joitain tunteja, jonka jälkeen sähkönjakelu saataisiin palautettua suurimpaan osaan kaupunkia. Tätä pitkäkestoisempi, laajuudeltaan merkittävä häiriö voisi koskettaa lähinnä yksittäisen sähköaseman jakelualuetta.

Helsingin verkon rakenteesta johtuen mahdollisia paikallisia vikakohteita lukuun ottamatta pääosa Helsingin sähkönjakelusta voidaan palauttaa normaaliksi muutamassa tunnissa, jos sähköä on saatavilla kantaverkosta. Useita päiviä tai viikkoja kestävä, suurinta osaa Helsinkiä koskeva sähkönjakeluhäiriö johtuisi siis todennäköisesti kantaverkon vakavasta ongelmatilanteesta tai HSV:n suurjännitteisen jakeluverkon rakenteiden laajamittaisesta tahallisesta tuhoamisesta.

Koko valtakuntaa koskevassa sähkökatkossa kantaverkkoyhtiö palauttaa sähköt vaiheittain sähköttömästä tilasta käyttäen alkutilanteessa hyödyksi Pohjois-Suomen vesivoimaa. Sähköjen palautus pääkaupunkiseudulle kestäisi kantaverkkoyhtiön mukaan koko Suomen häiriötilanteessa arviolta 10-24 tuntia. Pitkäaikaisten häiriötilanteiden varalta on laadittu ohjeistus ns. saarekkeen muodostamisesta pääkaupunkiseudun voimayhtiöiden yhteistyönä. Menettelyn toimivuutta ei ole voitu testata todellisuudessa ja sen toteutukseen sisältyy suuria riskejä. Myös mahdollisiin valtakunnallisiin sähköpulatilanteisiin on varauduttu ja sähkönjakelun säännöstelemiseksi ovat suunnitelmat ja menetelmät olemassa.

Edellä kuvattua pidempi sähkönjakelun häiriö vaatisi HSV:n verkon laajamittaista tuhoamista, mikä puolestaan tarkoittaisi käytännössä sellaisia poikkeusoloja, jolloin todennäköisesti olisi käytössä valmiuslain mukaisia toimivaltuuksia. Tällöin sähkönjakelu pyrittäisiin palauttamaan ensisijaisesti yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiin kohteisiin tärkeimpiä rakenteita korjaamalla ja mahdollisilla tilapäisjärjestelyillä.

HSV on laatinut varautumissuunnitelman sähkömarkkinalain (SmL 28 §) edellyttämällä tavalla. Laki velvoittaa huomioimaan erityisesti yhteiskunnan kannalta kriittiset asiakaskohteet. Osana varautumistaan HSV onkin kuluvan vuoden aikana käynyt keskusteluja keskeisimpien Helsingin verkkoalueella toimivien yhteiskunnan toimivuutta ylläpitävien tahojen (vesihuolto, sairaalat, teleoperaattorit, liikenne, mediatalot, energia-alan toimijat) siitä, mikä on sähkönjakelun toimitusvarmuus heidän kohteissaan ja miten on varauduttu poikkeaviin tilanteisiin.

Kaukolämpö ja -jäähdytys

Kaukolämpö- ja kaukojäähdytysjärjestelmät tarvitsevat toimiakseen sähköä. Sähkökatkoksen aikana lämmitys- ja jäähdytysenergian tuotanto, lämmön siirto ja lämmön varastojen hyödyntäminen ovat paikallisesti keskeytyneinä. Lämmöntoimituksen katkeamisen aiheuttaman tilanteen vakavuus riippuu vuodenajasta ja ulkolämpötilasta. Talvisaikaan jo vuorokauden katkos aiheuttaa kiinteistöille ongelmia.

Energiayrityksen asiakaskohteeseen toimittama lämpö- ja jäähdytysenergia siirretään rakennuksen omien sähköä käyttävien taloteknisten järjestelyjen avulla hyötykäyttöön. Kaukolämpö- ja kaukojäähdytysjärjestelmien lisäksi myös asiakkaiden omat talotekniset järjestelyt ovat siten sähkökatkoksen laajuudesta ja kestosta riippuen pois toiminnasta.

Kaukolämpöä tuotetaan neljässä yhteistuotantovoimalaitoksessa, lämpöpumppulaitoksessa, kymmenessä lämpökeskuksessa sekä tuotannonjoustoihin vastaavien energiavarastojen avulla. Tuotanto on sijoittunut lämmitystarpeiden mukaisesti eri puolille Helsinkiä. Yhteensä noin 1350 km mittainen lämmönsiirtoverkosto ja useat pumppaamot mahdollistavat lämmön siirtämisen asiakkaille useiden vaihtoehtoisten yhteyksien kautta. Vastaavalla tavalla kaukojäähdytystä tuotetaan asiakkaille useassa erillisessä tuotantolaitoksessa ja jäähdytysenergiaa siirretään erillisen verkoston avulla.

Sähkökatkoksesta asiakkaille aiheutuvat kaukolämmön tai kaukojäähdytyksen toimitusten keskeytymiset ovat normaaliolosuhteissa hyvin harvinaisia, paikallisia ja lyhytkestoisia. Rajatulla alueella oleva sähkökatkos ei keskeytä koko Helsingin lämmönjakelua. Kaukolämmityksen sekä kaukojäähdytyksen normaali toiminta on mahdollista vain, kun sähkön jakelu toimii häiriöttömästi.

Varautuminen laajamittaiseen ja pitkäkestoiseen sähkökatkoon ja sähkökatkon vaikutukset Helsingissä

Nykyaikainen yhteiskunta on erittäin riippuvainen katkeamattomasta sähkönsaannista. Sähköntoimitusten katkeaminen pysäyttää useimmat yhteiskunnan toiminnat välittömästi ja rakennusten lämmityksen keskeytymisen takia myös asumisolosuhteet muodostuisivat talvisaikaan jo vuorokauden kuluessa asukkaille ja toiminnoille vaikeiksi.

Keskeistä yhteiskunnan huoltovarmuuden turvaamisessa on varautuminen energian tuotanto- ja jakelujärjestelmien rakentamisessa ja käytössä häiriöiden estämiseen ja vaurioiden nopeaan korjaamiseen.  Helen ja HSV ovat pitkän ajan kuluessa rakentaneet järjestelmänsä niin luotettaviksi, että ne ovat normaaliajan tilanteissa energian toimitusvarmuudessa valtakunnan kärkijoukossa. Helsingin energiantuotanto perustuu useisiin polttoaineisiin sekä eri puolille kaupunkia sijoitettuihin tuotantolaitoksiin. Sähkön, kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen jakeluverkostot on rakennettu siten että energiantoimitus on useimpiin kohteisiin mahdollista useita reittejä ja Helsingin sähköverkko on liitetty valtakunnan kantaverkkoon useista kohdista. Myös poikkeusoloissa on energian tuotantoon ja jakeluun varattu tarvittava henkilöstö. Kriittisissä kohteissa on sähkön saanti varmistettava varavoimakoneistoin.

Helenin tai Helen Sähköverkon laitteista johtuvaa koko kaupungin kattavaa yli vuorokauden mittaista sähköntoimitushäiriötä voidaan normaalioloissa pitää erittäin epätodennäköisenä, jos valtakunnan kantaverkko on toiminnassa. Useita päiviä tai viikkoja kestävä sähkönjakeluhäiriö Helsingissä johtuisi siis todennäköisesti kantaverkon vakavasta ongelmatilanteesta tai HSV:n suurjännitteisen jakeluverkon rakenteiden laajamittaisesta tahallisesta tuhoamisesta.

Jos valtakunnallisessa sähkönsiirtojärjestelmässä on koko maan kattava häiriö, on hyvin todennäköistä, että myös Helsingissä sähkönjakelu katkeaa. Kantaverkon pitkäaikaisen häiriön varalta on pääkaupunkiseudun voimayhtiöiden kesken laadittu ohjeistus alueella olevien voimalaitosten ns. saarekekäytöstä, jonka toteuttaminen sisältää kuitenkin suuria riskejä ja jonka toimivuutta ei ole voitu testata todellisuudessa.

Lähes kaikkien rakennusten lämmittäminen Helsingissä on täysin riippuvainen sähkön saannista. Sähkönjakelun häiriö keskeyttää kaukolämmön tuotannon ja toimituksen lämpöverkon kautta eivätkä myöskään kiinteistöjen omat laitteet toimi. Kiinteistökohtaiset lämmitystavat suoraan sähköllä, lämpöpumpuilla tai öljyllä ovat myös täysin riippuvaisia sähköstä. Ainoastaan Helsingissä varsin harvinaiset kiinteän polttoaineen käyttöön perustuvat takka- tai uunilämmitykset voivat olla riippumattomia sähkönjakelusta.

Lisätiedot

Ari Laine, Johtaja, puhelin: +358 9 617 3200

ari.laine(a)helen.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 10

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

kaupunginkanslia@hel.fi

http://www.hel.fi/kaupunginkanslia

+358 9 655 783

 

FI02012566