Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 10/2015 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Kj/23 | |
| 20.05.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 145
Ryj / Valtuutettu Leo Straniuksen aloite sähkölautan saamiseksi Helsinkiin
HEL 2014-014305 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Leo Straniuksen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Leo Straniuksen aloite |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Leo Stranius ja 51 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsingissä selvitettäisiin ja kokeiltaisiin sähkölauttaa matkustajaliikenteessä.
Kaupunginhallitus viittaa saatuun lausuntoon ja toteaa, että liikennelaitos -liikelaitos vastaa Suomenlinnan yhteistariffiliikenteen hoitamisesta lauttaliikenteellä. Kaupungin kokonaan omistama Suomenlinnan Liikenne Oy hoitaa liikenteen.
Matkustajalauttojen tehokas käyttöikä Suomenlinnan liikenteessä on pitkä. Suomenlinnan henkilöliikenteeseen vuosina 1952 ja 2005 hankitut matkustajalautat ovat edelleen käytössä. Aloitteessa mainittu mahdollisuus sähkölatauksella toimivasta matkustajalautasta tullaan aikanaan ottamaan huomioon uuden kalustohankinnan suunnitteluvaiheessa. Helsingin olosuhteisiin sopivan koealuksen saaminen kokeiltavaksi voi osoittautua vaikeaksi.
Suomenlinnan Liikenne Oy:n omistama MS Suomenlinna II on hankittu vuonna 2005. Mikäli aluksen käyttövoiman tuotantoa on tarpeen tulevaisuudessa uusia, voidaan harkita nykyisen dieselkäyttöisen käyttövoimatuotannon muuttamista ns. hybridikäyttöiseksi tai kokonaan ladattavalla akustolla toimivaksi.
Suomenlinnan henkilöliikenteessä toimivat alukset käyttävät jo nyt rikitöntä dieselöljyä. Tältä osin voidaan jatkossa selvittää, olisiko mahdollista käyttää osittain biopohjaista dieselöljyä, jolla voitaisiin saavuttaa aloitteessa esitettyjä ympäristötavoitteita.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Valtuutettu Leo Straniuksen aloite |
Tiedoksi
Kaupunginkanslia
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 11.05.2015 § 499
HEL 2014-014305 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuutettu Leo Straniuksen aloitteen loppuun käsitellyksi.
04.05.2015 Pöydälle
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 19.03.2015 § 56
HEL 2014-014305 T 00 00 03
Lausunto
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) antoi kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:
HKL vastaa kaupungin kokonaan omistaman Suomenlinnan Liikenne Oy:n toimesta Suomenlinnan yhteistariffiliikenteen hoitamisesta lauttaliikenteellä. HKL:llä on asiasta sopimukset HSL:n ja huoltoliikenteen osalta myös valtion kanssa. HKL:n lausunto perustuu näihin HKL:n velvoitteisiin Suomenlinnan yhteistariffiliikenteen ja huoltoliikenteen hoitamisesta.
Liikuntavirasto vastaa Helsingin saaristossa virkistys- ja vesibussiliikenteen hoitamisesta ja hoitamisessa käytettävästä kalustosta, jonka hoitamiseen tai hoitamisessa käytettävään kalustoon ei tässä lausunnossa oteta kantaa.
Matkustajalauttojen tehokas käyttöikä Suomenlinnan liikenteessä on pitkä. Suomenlinnan henkilöliikenteeseen Helsingin kaupunki on hankkinut matkustajalautat vuosina 1952 ja 2005, ja kummatkin alukset ovat edelleen käytössä. Aluksen hankintahetkellä pyritään mm. ympäristönäkökohdat huomioon ottaen mahdollisimman hyvin ajanmukaiset vaatimukset täyttävän kaluston hankintaan. Lausunnossa esitetty mahdollisuus sähkölatauksella toimivasta matkustajalautasta tullaan huomioimaan mahdollisen uuden kalustohankinnan suunnitteluvaiheessa. Tässä yhteydessä on tärkeää käyttää myös muualla saatuja kokemuksia sähkökäyttöisten matkustajalauttojen toiminnasta.
Suomenlinnan liikenteen ympärivuotinen hoitaminen asettaa liikenteessä käytettävälle kalustolle merkittävän korkean vaatimustason. Aluksen pitää mm. pystyä kulkemaan vaikeissa jääolosuhteissa ja matalissa lämpötiloissa häiriöittä. Näistä syistä Helsingin olosuhteisiin hyvin sopivan verrokkilautan saaminen koekäytettäväksi on vaikeaa.
Suomenlinnan Liikenne Oy:n omistama MS Suomenlinna II on hankittu vuonna 2005. Aluksen elinkaaren aikana tulee luultavasti tarve ajanmukaistaa ja peruskorjata aluksen käyttövoiman tuotanto. Tässä yhteydessä voidaan ottaa harkittavaksi nykyisen dieselkäyttöisen käyttövoimatuotannon muuttaminen joko ns. hybridikäyttöiseksi tai kokonaan ladattavalla akustolla toimivaksi.
Suomenlinnan henkilöliikenteessä toimivat alukset käyttävät jo nyt rikitöntä dieselöljyä. Tältä osin voidaan jatkossa selvittää, olisiko mahdollista aluksilla käyttää osittain biopohjaista dieselöljyä, jolla voitaisiin saavuttaa esitettyjä ympäristötavoitteita.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Rain Mutka, hallintopäällikkö, puhelin: 310 35108
rain.mutka(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 10 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunginkanslia@hel.fi | http://www.hel.fi/kaupunginkanslia | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|