Helsingfors stad

Protokoll

15/2013

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Sj/13

 

09.10.2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 365

Administrativ sammanslagning av de svenska skolorna i västra distriktet

HEL 2013-002831 T 00 01 01

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag administrativt slå ihop de svenska skolorna Haga lågstadieskola, Kårböle lågstadieskola, Munksnäs lågstadieskola, Sockenbacka lågstadieskola och Munksnäs högstadieskola i västra distriktet till en enhetlig grundskola som omfattar årskurserna 1–9 och förskola räknat från 1.8.2014.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kartta, läntinen alue

2

Oppilaaksiottoalueet

3

Oppilasennuste ja koulujen kapasiteetti

4

Konsultti Sam Simonsenin arviointi

5

Opettajien arviointi

6

Johtoryhmän arvio

7

Vanhempien arviointi

8

Koulujen johtokuntien lausunnot

9

Oppilaskuntien lausunnot

10

Henkilökunnan lausunto

11

Opetuslautakunnan rk jaoston pöytäkirja ja esityslista 7.5.2013.pdf

12

Opetuslautakunnan pöytäkirja ja esityslista 28.5.2013.pdf

Päätösesitys

Stadsfullmäktige beslutar administrativt slå ihop de svenska skolorna Haga lågstadieskola, Kårböle lågstadieskola, Munksnäs lågstadieskola, Sockenbacka lågstadieskola och Munksnäs högstadieskola i västra distriktet till en enhetlig grundskola som omfattar årskurserna 1–9 och förskola räknat från 1.8.2014.

Föredraganden

Bakgrund och tidigare beslut

Utbildningsnämndens svenska sektion beslutade 10.5.2007 i samband med översynen av skol- och läroanstaltsnätet i Helsingfors 2008–2010 att i västra distriktet inleda ett pilotprojekt i syfte att pröva ut en gemensam administration för de fem grundskolorna i distriktet och att utreda möjligheterna att införa en enhetlig grundläggande utbildning.

Utbildningsnämndens svenska sektion beslutade 3.3.2011 att Sockenbacka lågstadieskola i västra distriktet omfattar årskurserna 1–2 och förskola räknat från läsåret 2011–2012.

Svenska sektionen beslutade 13.12.2012 att skolorna i västra distriktet fortsätter fungera enligt pilotprojektsmodellen ytterligare läsåret 2013–2014.

Svenska sektionen föreslog 7.5.2013 utbildningsnämnden att de fem skolorna ovan ska slås ihop till en enhetlig grundskola som omfattar förskola och årskurserna 1–9. Sektionen beslutade samtidigt inom ramen för sina befogenheter att verksamheten i skolorna ska fortsätta på de nuvarande verksamhetsställena och att skolfastigheten på Solnavägen 18–20, dvs. skolhuset för nuvarande Munksnäs högstadieskola, blir skolans huvudverksamhetsställe.

Utbildningsnämnden föreslog 28.5.2013 stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att de fem skolorna i västra distriktet administrativt ska slås ihop till en enhetlig grundskola som omfattar förskola och årskurserna 1–9 räknat från läsåret 2014–2015.

Utbildningsnämnden beslutade dessutom att hela västra distriktet blir den enhetliga skolans elevupptagningsområde och att då den sammanslagna skolans ekonomiska ram beräknas ska det skolvisa bastimantalet som bygger på den av utbildningsnämnden fastställda timresursformeln beräknas för vart och ett av de verksamhetsställen som skolan använder.

Beredningen vid utbildningsverket

Under pilotprojektet 2009–2013 har den gemensamma administrationen inneburit att skolorna förutom en gemensam rektor också har haft en gemensam budget och en gemensam direktion. I varje skolhus har det också funnits en biträdande rektor. Biträdande rektorerna har tillsammans med ledande rektorn bildat en ledningsgrupp.

Under pilotprojektet gjordes en utvärdering vid fyra separata tillfällen. Utvärderingarna genomfördes av ledningsgruppen för västra distriktet, en konsult, lärarna och föräldrarna i direktionen. Utvärderingarna finns som bilaga.

Utbildningsnämndens svenska sektion beslutade 14.3.2013 att be skolornas personal och elevkårer, direktionen för västra distriktet, direktionen för Gymnasiet Lärkan och direktionen för Zacharias Topeliusskolan om utlåtande om bildandet av en enhetlig grundskola i distriktet. Utlåtandena finns som bilaga.

Utbildningsverket ordnade 23.4.2013 ett öppet informationsmöte för kommuninvånarna i Munksnäs lågstadieskola. Direktionen för skolorna i västra distriktet ordnade 4.4.2013 ett öppet diskussionsmöte för vårdnadshavarna i distriktet i gymnasiet Lärkan.

Utvärderingarna och utlåtandena i sammandrag

Pilotprojektet hade som syfte att pröva ut modellen för enhetlig grundläggande utbildning. Projektet har medfört enhetlighet i distriktet och skolorna i västra distriktet har redan under projektet börjat tillämpa processer för en enhetlig grundskola.

Utvärderingarna stöder övergången till modellen för en enhetlig grundskola ur såväl administrativt som pedagogiskt perspektiv. Projektet har lett till en bra verksamhetsmodell och samarbetet mellan skolorna upplevs som positivt och betydelsefullt för både lärarna och eleverna. Det är inte ändamålsenligt att återgå till den situation som rådde före pilotprojektet, dvs. fem skolor med var sin egen rektor, direktion och budget.

Personalen i skolorna ställer sig positivt till sammanslagningen av skolorna till en enhetlig grundskola i distriktet. De är nöjda med det samarbete mellan enheterna som har byggts upp under pilotprojektet. En gemensam läroplan och timfördelning jämnar ut skillnader i elevernas kunskaper i de olika skolorna när de kommer till årskurs 7. Personalen anser dock att det inte får göras nedskärningar i timresurserna och upplever avståndet mellan skolhusen i viss mån som problematiskt.

I utlåtandet anses det som positivt att eleverna inom den allmänna undervisningen vid Zacharias Topeliusskolan hänvisas till årskurs 7 i Munksnäs högstadieskola från hösten 2014.

Personalen vid Kårböle lågstadieskola förhåller sig positivt till att det bildas en svensk daghems- och skolhelhet för barnfamiljerna i Kårböle, såvida detta är möjligt med tanke på lokalerna.

Elevkårerna anser att försöket har varit bra. Elevkårerna har också föreslagit att det ska utlysas en tävling om ett namn för den sammanslagna skolan.

Direktionen för västra distriktet tillstyrker bildandet av en enhetlig grundskola och efterlyser att effekterna av sammanslagningen ska analyseras och ledarskapet utvärderas. Direktionen förhåller sig kritiskt till möjligheten att flytta in verksamheten på daghemmet Malmgård i lokalerna för Kårböle lågstadieskola, men välkomnar målet om att stärka närservicen i området.

Direktionen för Gymnasiet Lärkan önskar att språkprogrammet i västra distriktet fortsätter i sin nuvarande form utgående från att också Gymnasiet Lärkan erbjuder eleverna möjlighet att läsa franska och ryska. Direktionen önskar dessutom att lokalbehovet ska ses över med beaktande av att Gymnasiet Lärkan utökar antalet nybörjarplatser räknat från hösten 2015.

Direktionen för Zacharias Topeliusskolan och Ulfåsaskolan anser att arbetet med pilotprojektet har varit grundligt och välgenomtänkt. Direktionen har ingenting att invända mot bildandet av en enhetlig grundskola i västra distriktet. Direktionen förhåller sig dessutom positivt till den starka svenskspråkiga närservicen i Kårböle och Malmgård.

Andra alternativ som granskats

Under beredningen har även följande alternativ granskats:

-        en högstadieskola med en tjänsterektor, en lågstadieskola med en tjänsterektor och tre småskolor med klasslärare som sköter rektorsuppdraget

-        en högstadieskola med en tjänsterektor och en gemensam rektor för alla lågstadieskolor i distriktet

-        en sammanslagen grundskola i Munksnäs med en tjänsterektor och tre småskolor med klasslärare som sköter rektorsuppdraget

Inget av alternativen ovan medförde klara fördelar eller tryggade framtiden för de fem skolenheterna bättre än den nuvarande modellen. Man kan vidareutveckla den nuvarande modellen och bibehålla den enhetlighet och flexibilitet som man redan nått.

Utvärdering av den sammanslagna grundskolan

Den administrativa modellen för pilotprojektet i västra distriktet ligger nära modellen för en enhetlig grundskola i och med att skolorna har en gemensam budget (s.k. helhetsbudget), en gemensam direktion och en gemensam verksamhetsplan. Om skolorna slås ihop till en enda grundskola är också timresursen gemensam.

Fördelen med den enhetliga grundskolan och den gemensamma timresursen ligger i att rektorn smidigare än förr kan planera och fördela resurserna enligt var de behövs. Samarbetet mellan lärarkollegerna kommer ytterligare att kunna stärkas och intensifieras över årskursgränserna. Även rekryteringen underlättas tack vare möjligheten till genomgripande planering.

Projektet hade som mål att under en längre tidsperiod pröva ut modellen samt bedöma och analysera dess effekter. Under projektets gång har modellen utvärderats av parterna och av en utomstående konsult. Konsulten har också arbetat med ledningsgruppen för distriktet.

De viktigaste målen för pilotprojektet har uppnåtts. Den modell som de fem skolorna har följt under fyra år har lett till större enhetlighet, större jämlikhet mellan eleverna och kollegialt samarbete för personalen. Modellen är unik och har väckt intresse också på annat håll i skolvärlden.

Elevupptagningsområde och elevantal

Om en enhetlig grundskola bildas ändras de nuvarande gränserna för elevupptagningsområdena för årskurserna 1–6 utgående från att hela västra distriktet blir ett enda elevupptagningsområde (se kartbilaga). Zacharias Topeliusskolan behåller sitt nuvarande elevupptagningsområde i fråga om elever inom den allmänna undervisningen i årskurserna 1–6.

Enligt principerna för elevupptagning i de svenska grundskolorna, fastställda av utbildningsnämndens svenska sektion 15.9.2005, blir eleven anvisad en plats i den skola inom vars upptagningsområde han eller hon bor. Eftersom meningen är att den enhetliga grundskolan ska ha verksamhet på flera olika ställen anvisas eleven i första hand en plats i den skolbyggnad som ligger närmast elevens hemadress i enlighet med närskoleprincipen. Ledande rektorn i distriktet antar elever till den enhetliga grundskolan.

Efter det beslut som nu föreslås är det nödvändigt att se över även grunderna för antagning av elever till de svenska förskolorna och grundskolorna i Helsingfors.

Läsåret 2014–2015 uppgår elevantalet i distriktet till ca 560 elever i förskolan och i årskurserna 1–9. Elevantalet omfattar också de elever som kommer från den allmänna undervisningen i Zacharias Topeliusskolan till årskurs 7 i Munksnäs högstadieskola räknat från läsåret 2014–2015. Elevantalet i skolorna i västra distriktet uppgick 20.9.2012 till 546 med Zacharias Topeliusskolan obeaktad.

Timresurser och ekonomiska aspekter

Utbildningsverket använder de timresursformler som utbildningsnämnden har fastställt vid beräkningen av de skolvisa budgetramarna för grundskolorna. Formeln ger ett visst antal timmar som sedan omvandlas till euro och läggs till skolans totala ram. Direktionen för skolan beslutar hur skolan använder sin totalram då den godkänner användningsplanen för den ekonomiska ramen. Timresursen är alltså inte bindande utan det som binder skolorna är den totala ramen i euro.

Utbildningsnämnden beslutade 28.5.2013 inom ramen för sina befogenheter att då den sammanslagna skolans ekonomiska ram beräknas ska det skolvisa bastimantalet som bygger på den av utbildningsnämnden fastställda timresursformeln beräknas för vart och ett av de verksamhetsställen som skolan använder.

De nuvarande formlerna för den allmänna undervisningen som använts sedan läsåret 2007–2008 ger skolorna ett kalkylerat bastimantal per skola till vilket man lägger det antal timmar som beror på antalet elever i skolan. Det skolvisa bastimantalet beror i sin tur på vilka årskurser skolan har. Hur många verksamhetsställen skolan har inverkar inte på bastimantalet. En administrativ sammanslagning av skolorna i västra distriktet utan utbildningsnämndens beslut ovan skulle därför innebära att den sammanslagna skolans totala antal timmar är ca 50 årsveckotimmar eller ca 5 % lägre än det sammanlagda antalet timmar för de nuvarande skolorna i distriktet.

Besparingar nås dock i och med att den enhetliga grundskolan kalkylmässigt behöver en rektorstjänst färre än de fem självständiga skolorna i nuläget. Lönekostnaderna för en rektorsbefattning uppgår till ca 65 000 euro. Jämfört med nuläget är besparingen dock inte fullt så stor eftersom en del av summan går åt till undervisningstimmar för lärare som sköter den undervisning som annars skulle skötas av rektorn.

I direktionens arvoden uppkommer besparingar eftersom ca 17 000 euro har anvisats för de fem skolorna i budgeten, medan kostnaderna för en enskild skola uppgår till 3 400 euro. Under pilotprojektets gång har västra distriktet fått en något större summa för direktionsarvodena.

Förslaget att flytta daghemmet Malmgård in i Kårböle lågstadieskolas byggnad ger inbesparingar i form av mindre kostnader för städning, hyra och elektricitet. Fortsatta utredningar kommer ännu att utarbetas i fråga om flyttningen.

Ledarskapet och personalen

Enligt Helsingfors stads personalstrategi tryggas tillsvidareanställda fast anställning. Alla tjänster och befattningar är inrättade hos Helsingfors stad, vilket innebär att personalen har ett anställningsförhållande till staden, inte till den enskilda enheten.

I enlighet med stadens samarbetsförfarande har hörande av personalen ordnats innan beslutet fattas och personalen kommer ännu att bli hörd innan beslutet verkställs. Personalen vid alla enheter i västra distriktet har gett var sitt utlåtande i samband med revideringen av servicenätet.

Under pilotprojektet har västra distriktet haft en rektor och fyra biträdande rektorer. Rektorn har inte haft någon undervisningsskyldighet och biträdande rektorerna har haft en sammanlagd undervisningsskyldighet på 12 årsveckotimmar. Om elevantalet hålls konstant kan ledarskapet ordnas i enlighet med nuvarande struktur också i fortsättningen.

En enhetlig grundskola medför inga ändringar i vare sig ledande rektorns eller biträdande rektorernas undervisningsskyldighet. Utöver detta ersätts ledarskapet med 7 årsveckotimmar enligt UKTA (del B, 11 §). Detta har varit en överenskommelse under pilotprojektet, och man anhåller årligen om timmarna av linjedirektören.

De tidigare nämnda övriga alternativ som granskats visar att de timmar som reserveras för ledarskapet inte ökar märkbart, men däremot ökar arbetsmängden avsevärt om ledarskapet fördelas på två eller flera rektorer.

Personalen i västra distriktet har i sina utlåtanden konstaterat att en förutsättning för bildandet av en enhetlig grundskola är att resurserna för ledarskapet bibehålls. Också direktionen betonar att ledarskapet är ytterst viktigt för att den enhetliga grundskolan ska kunna fungera.

Antalet lärarbefattningar är beroende av timresursen. Om timresursen i den enhetliga grundskolan räknas enligt samma timresursberäkningsgrund som under pilotprojektet, skulle det inte innebära några förändringar i antalet lärarbefattningar. En enhetlig grundskola innebär möjligheter att på ett mer flexibelt sätt utnyttja lärarnas kompetens inom distriktet. Också lärarna intygar att samarbetet i distriktet har gett positiva effekter i utvecklandet av pedagogiken och möjligheterna att ta till vara specialkunnandet har förbättrats. För tillfället finns det lärare som pendlar mellan olika områden vilket skulle minska, eftersom ledande rektorn har möjlighet att utnyttja hela distriktet vid planeringen av undervisningen.

Skolorna i västra distriktet får en ersättning för tilläggsuppgifter enligt UKTA (del B, 19 §, 2 mom.) och skolvisa anslag enligt det lokala avtalet. Storleken på dessa ersättningar påverkas inte av bildandet av en enhetlig grundskola. I framtiden medför Zacharias Topeliusskolans elever sannolikt större ersättningar enligt både UKTA och det lokala avtalet.

Den ersättning som skolorna får för tilläggsuppgifter enligt UKTA och de skolvisa anslagen minskar om skolorna splittras på flera enheter.

För den övriga personalen, skolassistenter och sekreterare, gäller stadens princip om att ordinarie personal tryggas fast anställning också vid stora organisationsförändringar.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Kartta, läntinen alue

2

Oppilaaksiottoalueet

3

Oppilasennuste ja koulujen kapasiteetti

4

Konsultti Sam Simonsenin arviointi

5

Opettajien arviointi

6

Johtoryhmän arvio

7

Vanhempien arviointi

8

Koulujen johtokuntien lausunnot

9

Oppilaskuntien lausunnot

10

Henkilökunnan lausunto

11

Opetuslautakunnan rk jaoston pöytäkirja ja esityslista 7.5.2013.pdf

12

Opetuslautakunnan pöytäkirja ja esityslista 28.5.2013.pdf

Tiedoksi: Muutoksenhaku: Kunnallisvalitus, valtuusto

Opetusvirasto

Opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 23.09.2013 § 1010

HEL 2013-002831 T 00 01 01

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee, että  läntisen alueen ruotsinkieliset koulut Haga lågstadieskola, Kårböle lågstadieskola, Munksnäs lågstadieskola, Sockenbacka lågstadieskola ja Munksnäs högstadieskola yhdistetään 1.8.2014 alkaen hallinnollisesti yhtenäiseksi peruskouluksi, jossa on vuosiluokat
1-9 ja esiopetustoimintaa.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Ritva Viljanen

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

 

Utbildningsnämnden 28.05.2013 § 110

HEL 2013-002831 T 00 01 01

Beslut

Opetuslautakunta päätti esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle,

– että ruotsinkielisen Läntisen alueen koulut Haga lågstadieskola, Kårböle lågstadieskola, Munksnäs lågstadieskola, Sockenbacka lågstadieskola ja Munksnäs högstadieskola yhdistetään lukuvuodesta 2014–2015 alkaen. Koulut yhdistetään hallinnollisesti yhdeksi peruskouluksi, jossa on esikoulu ja luokat 1–9. Toiminta jatkuu nykyisissä toimipisteissä. Koulun päätoimipaikka tulisi olemaan osoitteessa Solnantie 18–20 (nykyisen Munksnäs högstadieskolan rakennus) ja koko läntinen alue sen oppilaaksiottoalue.

Opetuslautakunta päätti edelleen, että yhdistyneen koulun taloudellista kehystä laskettaessa opetuslautakunnan päättämien tuntikehyskaavojen mukainen koulukohtainen perustuntimäärä laskettaisiin koululle jokaisesta sen käytössä olevasta toimipisteestä. 

Föredragande

linjedirektör

Niclas Grönholm

Upplysningar

Karin Lassenius (Torp), planerare, telefon: 310 81193

karin.lassenius(a)hel.fi

Christer Sundqvist, ekonomichef, telefon: 310 86216

christer.sundqvist(a)hel.fi

Tanja Mellin, personalplanerare, telefon: 310 86222

tanja.mellin(a)hel.fi

 

Utbildningsnämndens svenska sektion 07.05.2013 § 23

HEL 2013-002831 T 00 01 01

Beslut

Utbildningsnämndens svenska sektion beslutade föreslå utbildningsnämnden att den föreslår stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige följande:

De fem skolorna i Västra distriktet – Haga lågstadieskola, Kårböle lågstadieskola, Munksnäs lågstadieskola, Sockenbacka lågstadieskola och Munksnäs högstadieskola – slås samman till en administrativ enhet, dvs. en enhetlig grundskola omfattande förskola och årskurserna 1–9, från och med läsåret 2014–2015. Den sammanslagna enheten skulle ha verksamhet på flera adresser. Det betyder att de enskilda skolorna i distriktet skulle dras in som självständiga skolor, men att verksamheten skulle fortsätta på nuvarande adresser.

Fastigheten på Solnavägen 18–20 föreslås bli skolans nya huvudadress och hela västra distriktet bli dess upptagningsområde.

Vidare föreslår svenska sektionen utbildningsnämnden att då den sammanslagna skolans ekonomiska ram beräknas ska det skolvisa bastimantalet, som bygger på den av utbildningsnämnden fastställda timresursformel, beräknas för vart och ett av de verksamhetsställen som skolan använder.

Sektionen konstaterar också att det finns anledning att hålla sig ajour med planeringen i grannkommunerna.

Svenska sektionen uppmanar utbildningsverkets linje för svensk dagvård och utbildning att i dialog med ledningsgruppen för västra distriktet göra en utredning som beskriver vilka roller enhetscheferna/ platscheferna för de olika enheterna inom den nya skolan kommer att ha samt hur ledarskapet ska tilldelas resurser.

Behandling

Under diskussionen framställde Bernt Nordman, understödd av Martina Reuter, att ett nytt stycke (6) med följande lydelse läggs till beslutsförslaget:

Svenska sektionen uppmanar utbildningsverkets linje för svensk dagvård och utbildning att i dialog med ledningsgruppen för västra distriktet göra en utredning som beskriver vilka roller enhetscheferna/ platscheferna för de olika enheterna inom den nya skolan kommer att ha samt hur ledarskapet ska tilldelas resurser.

Svenska sektionen godkände enhälligt tillägget.

Under diskussionen framställde Bernt Nordman ytterligare följande två motförslag:
Stycke (3) kompletteras så att det i sin helhet lyder som följande: Fastigheten på Solnavägen 18–20 föreslås bli skolans nya huvudadress och hela västra distriktet bli dess upptagningsområde. Svenska sektionen föreslår, att direktionen skulle utvidgas  för att förbättra användar- och närdemokratin i den nya skolan. Sektionen föreslår att det skulle finns en personalrepresentant samt två föräldrarepresentanter från varje enhet i direktionen.
Stycke (5) ändras så att det lyder som följande: Sektionen konstaterar också den fortsatta utvecklingen av servicenätet i västra distriktet skall planeras och genomföras i nära dialog med grannkommunerna.

Förslagen vann inte understöd och förföll därmed.

 

14.03.2013 Enligt förslaget

Föredragande

linjedirektör

Niclas Grönholm

Upplysningar

Karin Lassenius (Torp), planerare, telefon: 310 81193

karin.lassenius(a)hel.fi

Christer Sundqvist, ekonomichef, telefon: 310 86216

christer.sundqvist(a)hel.fi

Tanja Mellin, personalplanerare, telefon: 310 86222

tanja.mellin(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566