Helsingfors stad | Protokoll | 14/2013 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kj/21 | |
| 25.09.2013 |
| |
|
|
|
§ 308
Ryj / Den av ledamoten Johanna Sumuvuori väckta motionen om förlängd nattrafik för metron
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Johanna Sumuvuori väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Johanna Sumuvuoren valtuustoaloite |
2 | HSLn lausunto 23.7.2013 |
3 | HSL:n lausunto 12.3.2013 |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Johanna Sumuvuori väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredraganden
Ledamoten Johanna Sumuvuori och 55 andra ledamöter föreslår i sin motion att körtiderna för metron ska förlängas under veckosluten.
Stadsstyrelsen behandlade motionen 6.5.2013 och beslutade med rösterna 10–2 (3 blanka) återremittera ärendet för ny beredning.
Man har bett om nya utlåtanden i ärendet från direktionen för affärsverket trafikverket och från samkommunen Helsingforsregionens trafik.
Stadsstyrelsen konstaterar att samkommunen Helsingforsregionens trafik och affärsverket trafikverket har utrett de praktiska arrangemangen av försöket med metrons nattrafik utgående från ett beslut stadsstyrelsen fattade 6.5.2013. Försöket med nattrafik kan ordnas under en period på cirka sex månader, vilken inleds vid trafiken under julfestsäsongen och fortgår tills sommartrafiken inleds 2014. Försöket genomförs med 20 minuters turintervaller på bägge grenarna av metrolinjen. Då metron trafikerar kör inte N-bussarna mot östra Helsingfors de turer som normalt endast körs under veckoslut. Man ordnar med effektiverad övervakning under natturerna. Samkommunen Helsingforsregionens trafik beslutar om den närmare tidpunkten för försöket.
Kostnaderna för försöket, uppskattningsvis 250 000 euro, betalas via de normala kommunandelarna och Helsingfors andel av försökskostnaderna är uppskattningsvis 200 000 euro. Försöket är inte till förfång för byggnadsarbetena på Västmetron, då man under veckosluten inte kommer att utföra arbeten på banan. Effekterna av försöket följs upp.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Johanna Sumuvuoren valtuustoaloite |
2 | HSLn lausunto 23.7.2013 |
3 | HSL:n lausunto 12.3.2013 |
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 09.09.2013 § 888
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Johanna Sumuvuoren aloitteen loppuun käsitellyksi.
06.05.2013 Palautettiin
29.04.2013 Pöydälle
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 06.06.2013 § 102
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Valtuutettu Johanna Sumuvuori ja 55 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että viikonloppuisin ajettavien metrojen ajoaikoja myöhennettäisiin. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa 6.5.2013 ja päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämisestä perjantai- ja lauantai-iltaisin niin, että kyse olisi N-bussilinjoja täydentävästä lisäpalvelusta. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Metron yöliikenteen jatkaminen edellä olevan mukaisesti perjantai- ja lauantai-iltoina lisää jonkin verran HKL:n kuljettajista aiheutuvia työvoimakustannuksia. Lisäkustannuksia aiheutuu myös metron vartioinnin jatkamisesta liikennöintiajan muutosta vastaavasti. Myös kiinteistön huoltokustannuksiin aiheutuu liikennöintiajan muutoksesta jonkin verran lisäkustannuksia. Selvitystä HKL:lle aiheutuvista kustannuslisäyksistä kokouksessa.
Metron yöliikenteen jatkaminen on tarkoituksenmukaista toteuttaa 20 minuutin vuorovälillä linjoilla Ruoholahti - Vuosaari ja Ruoholahti-Mellunmäki, jolloin Ruoholahden ja Itäkeskuksen välille muodostuu 10 minuutin vuoroväli. Kokeilun aloittaminen on pikkujoulukauden vuoksi järkevää 8.11.2013 ja jotta saadaan riittävästi tietoa kokeilun vaikutuksista, on sitä syytä jatkaa kesäliikenteen aloittamiseen asti eli 15.6.2014.
Länsimetron tai metron automatisoinnin vaatimat viikonloppuisin tapahtuvat kuljetukset tai testit voivat merkitä sitä, ettei kaikkina viikonloppuina voida pidennettyä yöliikennettä hoitaa. Todennäköisyys tälle on pieni.
HKL on alustavasti neuvotellut kyseessä olevan lisäliikenteen järjestämisestä myös HSL:n edustajien kanssa ja lähtökohtana HKL:n kannalta on, että HSL tilaa tämän lisäliikenteen HKL:ltä.
21.03.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Tapio Hölttä, metroliikennejohtaja, puhelin: 310 35683
tapio.holtta(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 19.03.2013 § 90
HEL 2013-000694 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.
Lausunto
Metron yöliikenteen liikennöintiajan laajentamista esitetään aika ajoin kaupunginvaltuutettujen, asukkaiden ja eri sidosryhmien taholta. HKL tutki metron liikennöintiajan jatkamista vuonna 2009. "Metron yöliikenteen laajentamisselvitys" on raportoitu HKL:n julkaisusarjassa tunnuksella D: 16/2009.
Selvityksen perusteella metron liikennöintiajan jatkaminen ei ole perusteltua palvelutaso- ja turvallisuusnäkökulmien lisäksi joukkoliikennejärjestelmän kustannustehokkuuden kannalta. Metron jatkettua yöliikennettä ei lisäksi olisi tarkoituksenmukaista aloittaa ennen automaattimetron ja Länsimetron käyttöönottoa mm. yöaikana tapahtuvien asennus- ja testaustöiden sekä rakentamisen aikaisten kuljetusten vuoksi.
Nykytilanteessa N-bussilinjat luovat Helsingin keskustasta Itä-Helsinkiin myöhäisillan liikenteessä lähes poikkeuksetta metroa ja liityntälinjaa nopeamman yhteyden. Metro on N-linjastoa nopeampi yöaikaan ainoastaan aivan metroasemien välittömään läheisyyteen päättyvillä matkoilla. Metron liikennöintiajan jatkaminen parantaisi aivan metroaseman välittömässä läheisyydessä asuvien palvelutasoa, mutta huonontaisi liityntälinjojen varassa olevien palvelutasoa nykytilanteeseen verrattuna. Valtaosalla matkoista palvelutaso heikkenisi pidentyneiden matka-aikojen seurauksena.
Metron yöliikenteen jatkaminen edellyttäisi merkittävää vartioinnin lisäystä asemille ja metrojuniin. Metro koetaan joukkoliikennevälineistä turvattomimmaksi, erityisesti öiseen aikaan. Metroa käyttävistä matkustajista noin 68 % tuntee toisinaan turvattomuutta, kun bussiliikenteessä osuus on 37 %. Turvattomuutta aiheuttava asia metrossa on se, että vaunuissa ei ole näkyvissä liikennehenkilökuntaa. Metrossa ja metroasemilla tapahtuu häiriöitä eniten viikonloppuiltoina.
Matkustuskysyntä vähenee metroliikenteessä alle päiväliikenteen kysynnän klo 19 jälkeen. Perjantai- ja lauantai-illat poikkeavat kuitenkin muista arki-illoista. Perjantaisin klo 21.00–23.30 tehdään 60 % muita arkipäiviä enemmän matkoja, lauantaisin 35 % enemmän. Tällöinkin kysyntä on alle puolet päiväliikenteen tuntien kysynnästä.
Metron liikennöinnin päättymisen jälkeen busseilla hoidettavassa liikenteessä pystytään tarjonta mitoittamaan kysynnän mukaan. Bussitarjontaa voidaan edelleen optimoida tasapainottamalla perjantai- ja lauantaiöiden liikennetarjontaa kysyntää vastaavaksi.
Mikäli metron palveluaikaa haluttaisiin laajentaa, olisi se tarkoituksenmukaisinta tehdä aloitteessa esitetysti jatkamalla metron liikennöintiaikaa kaksi tuntia perjantai- ja lauantaiöisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Jos metro liikennöisi yöaikaan pidempään, lyhenisi metroradan huoltoon ja kunnossapitoon käytettävissä oleva aika. Myös vaunujen siivous- ja huoltoajat lyhenisivät, jolloin tarvittavat toimet tulisi suorittaa nykyistä suuremmalla henkilöstömäärällä. Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 - 722 000 euroa toteutusmallista riippuen.
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Käsittely
19.03.2013 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Vastaehdotus:
Outi Silfverberg: Kappale 8, POISTETAAN lause: Metron liikennöintiajan jatkaminen lisäisi kustannuksia noin 400 000 euroa vuodessa.
LISÄYS, kappaleen viimeiseksi lauseeksi: Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 – 722 000 euroa toteutusmallista riippuen.
POISTETAAN koko kappale 9.
TILALLE:
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Kannattajat: Hennariikka Andersson
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kappale 8, POISTETAAN lause: Metron liikennöintiajan jatkaminen lisäisi kustannuksia noin 400 000 euroa vuodessa.
LISÄYS, kappaleen viimeiseksi lauseeksi: Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 – 722 000 euroa toteutusmallista riippuen. POISTETAAN koko kappale 9.
TILALLE:
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
Jaa-äänet: 1
Matti Niiranen
Ei-äänet: 8
Hennariikka Andersson, Eija Loukoila, Jape Lovén, Tom Packalén, Elina Palmroth-Leino, Outi Silfverberg, Osmo Soininvaara, Heta Välimäki
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121
markku.granholm(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 10 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|