Helsingfors stad

Protokoll

14/2013

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/21

 

25.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 308

Ryj / Den av ledamoten Johanna Sumuvuori väckta motionen om förlängd nattrafik för metron

HEL 2013-000694 T 00 00 03

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Johanna Sumuvuori väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Johanna Sumuvuoren valtuustoaloite

2

HSLn lausunto 23.7.2013

3

HSL:n lausunto 12.3.2013

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Johanna Sumuvuori väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredraganden

Ledamoten Johanna Sumuvuori och 55 andra ledamöter föreslår i sin motion att körtiderna för metron ska förlängas under veckosluten.

Stadsstyrelsen behandlade motionen 6.5.2013 och beslutade med rösterna 10–2 (3 blanka) återremittera ärendet för ny beredning.

Man har bett om nya utlåtanden i ärendet från direktionen för affärsverket trafikverket och från samkommunen Helsingforsregionens trafik.

Stadsstyrelsen konstaterar att samkommunen Helsingforsregionens trafik och affärsverket trafikverket har utrett de praktiska arrangemangen av försöket med metrons nattrafik utgående från ett beslut stadsstyrelsen fattade 6.5.2013. Försöket med nattrafik kan ordnas under en period på cirka sex månader, vilken inleds vid trafiken under julfestsäsongen och fortgår tills sommartrafiken inleds 2014. Försöket genomförs med 20 minuters turintervaller på bägge grenarna av metrolinjen. Då metron trafikerar kör inte N-bussarna mot östra Helsingfors de turer som normalt endast körs under veckoslut. Man ordnar med effektiverad övervakning under natturerna. Samkommunen Helsingforsregionens trafik beslutar om den närmare tidpunkten för försöket.

Kostnaderna för försöket, uppskattningsvis 250 000 euro, betalas via de normala kommunandelarna och Helsingfors andel av försökskostnaderna är uppskattningsvis 200 000 euro. Försöket är inte till förfång för byggnadsarbetena på Västmetron, då man under veckosluten inte kommer att utföra arbeten på banan. Effekterna av försöket följs upp.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Johanna Sumuvuoren valtuustoaloite

2

HSLn lausunto 23.7.2013

3

HSL:n lausunto 12.3.2013

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 09.09.2013 § 888

HEL 2013-000694 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Johanna Sumuvuoren aloitteen loppuun käsitellyksi.

06.05.2013 Palautettiin

29.04.2013 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 06.06.2013 § 102

HEL 2013-000694 T 00 00 03

Päätös

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Valtuutettu Johanna Sumuvuori ja 55 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että viikonloppuisin ajettavien metrojen ajoaikoja myöhennettäisiin. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa 6.5.2013 ja päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi siten, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämisestä perjantai- ja lauantai-iltaisin niin, että kyse olisi N-bussilinjoja täydentävästä lisäpalvelusta. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.

Metron yöliikenteen jatkaminen edellä olevan mukaisesti perjantai- ja lauantai-iltoina lisää jonkin verran HKL:n kuljettajista aiheutuvia työvoimakustannuksia. Lisäkustannuksia aiheutuu myös metron vartioinnin jatkamisesta liikennöintiajan muutosta vastaavasti. Myös kiinteistön huoltokustannuksiin aiheutuu liikennöintiajan muutoksesta jonkin verran lisäkustannuksia. Selvitystä HKL:lle aiheutuvista kustannuslisäyksistä kokouksessa. 

Metron yöliikenteen jatkaminen on tarkoituksenmukaista toteuttaa 20 minuutin vuorovälillä linjoilla Ruoholahti - Vuosaari ja Ruoholahti-Mellunmäki, jolloin Ruoholahden ja Itäkeskuksen välille muodostuu 10 minuutin vuoroväli. Kokeilun aloittaminen on pikkujoulukauden vuoksi järkevää 8.11.2013 ja jotta saadaan riittävästi tietoa kokeilun vaikutuksista, on sitä syytä jatkaa kesäliikenteen aloittamiseen asti eli 15.6.2014.

Länsimetron tai metron automatisoinnin vaatimat viikonloppuisin tapahtuvat kuljetukset tai testit voivat merkitä sitä, ettei kaikkina viikonloppuina voida pidennettyä yöliikennettä hoitaa. Todennäköisyys tälle on pieni.

HKL on alustavasti neuvotellut kyseessä olevan lisäliikenteen järjestämisestä myös HSL:n edustajien kanssa ja lähtökohtana HKL:n kannalta on, että HSL tilaa tämän lisäliikenteen HKL:ltä.

21.03.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Tapio Hölttä, metroliikennejohtaja, puhelin: 310 35683

tapio.holtta(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 19.03.2013 § 90

HEL 2013-000694 T 00 00 03

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.

Lausunto

Metron yöliikenteen liikennöintiajan laajentamista esitetään aika ajoin kaupunginvaltuutettujen, asukkaiden ja eri sidosryhmien taholta. HKL tutki metron liikennöintiajan jatkamista vuonna 2009. "Metron yöliikenteen laajentamisselvitys" on raportoitu HKL:n julkaisusarjassa tunnuksella D: 16/2009.

Selvityksen perusteella metron liikennöintiajan jatkaminen ei ole perusteltua palvelutaso- ja turvallisuusnäkökulmien lisäksi joukkoliikennejärjestelmän kustannustehokkuuden kannalta. Metron jatkettua yöliikennettä ei lisäksi olisi tarkoituksenmukaista aloittaa ennen automaattimetron ja Länsimetron käyttöönottoa mm. yöaikana tapahtuvien asennus- ja testaustöiden sekä rakentamisen aikaisten kuljetusten vuoksi.

Nykytilanteessa N-bussilinjat luovat Helsingin keskustasta Itä-Helsinkiin myöhäisillan liikenteessä lähes poikkeuksetta metroa ja liityntälinjaa nopeamman yhteyden. Metro on N-linjastoa nopeampi yöaikaan ainoastaan aivan metroasemien välittömään läheisyyteen päättyvillä matkoilla. Metron liikennöintiajan jatkaminen parantaisi aivan metroaseman välittömässä läheisyydessä asuvien palvelutasoa, mutta huonontaisi liityntälinjojen varassa olevien palvelutasoa nykytilanteeseen verrattuna. Valtaosalla matkoista palvelutaso heikkenisi pidentyneiden matka-aikojen seurauksena.

Metron yöliikenteen jatkaminen edellyttäisi merkittävää vartioinnin lisäystä asemille ja metrojuniin. Metro koetaan joukkoliikennevälineistä turvattomimmaksi, erityisesti öiseen aikaan. Metroa käyttävistä matkustajista noin 68 % tuntee toisinaan turvattomuutta, kun bussiliikenteessä osuus on 37 %. Turvattomuutta aiheuttava asia metrossa on se, että vaunuissa ei ole näkyvissä liikennehenkilökuntaa. Metrossa ja metroasemilla tapahtuu häiriöitä eniten viikonloppuiltoina.

Matkustuskysyntä vähenee metroliikenteessä alle päiväliikenteen kysynnän klo 19 jälkeen. Perjantai- ja lauantai-illat poikkeavat kuitenkin muista arki-illoista. Perjantaisin klo 21.00–23.30 tehdään 60 % muita arkipäiviä enemmän matkoja, lauantaisin 35 % enemmän. Tällöinkin kysyntä on alle puolet päiväliikenteen tuntien kysynnästä.

Metron liikennöinnin päättymisen jälkeen busseilla hoidettavassa liikenteessä pystytään tarjonta mitoittamaan kysynnän mukaan. Bussitarjontaa voidaan edelleen optimoida tasapainottamalla perjantai- ja lauantaiöiden liikennetarjontaa kysyntää vastaavaksi.

Mikäli metron palveluaikaa haluttaisiin laajentaa, olisi se tarkoituksenmukaisinta tehdä aloitteessa esitetysti jatkamalla metron liikennöintiaikaa kaksi tuntia perjantai- ja lauantaiöisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Jos metro liikennöisi yöaikaan pidempään, lyhenisi metroradan huoltoon ja kunnossapitoon käytettävissä oleva aika. Myös vaunujen siivous- ja huoltoajat lyhenisivät, jolloin tarvittavat toimet tulisi suorittaa nykyistä suuremmalla henkilöstömäärällä. Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 - 722 000 euroa toteutusmallista riippuen.

Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.

Käsittely

19.03.2013 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Vastaehdotus:
Outi Silfverberg: Kappale 8, POISTETAAN lause: Metron liikennöintiajan jatkaminen lisäisi kustannuksia noin 400 000 euroa vuodessa.
LISÄYS, kappaleen viimeiseksi lauseeksi: Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 – 722 000 euroa toteutusmallista riippuen.

POISTETAAN koko kappale 9.
TILALLE:
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
 

Kannattajat: Hennariikka Andersson

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kappale 8, POISTETAAN lause: Metron liikennöintiajan jatkaminen lisäisi kustannuksia noin 400 000 euroa vuodessa.
LISÄYS, kappaleen viimeiseksi lauseeksi: Metron yöliikenteen laajentaminen lisää vuotuisia liikennöintikustannuksia 27 000 – 722 000 euroa toteutusmallista riippuen. POISTETAAN koko kappale 9.
TILALLE:
Kaupunkisuunnittelulautakunta katsoo, että yöliikenteen sujuvoittamiseksi kaupungissa on syytä käynnistää kokeilu metron ajoaikojen pidentämiselle perjantai- ja lauantai-iltaisin lisäpalveluna N-bussilinjojen lisäksi. Kokeilun yhteydessä on kiinnitettävä erityistä huomiota metron asiakasturvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Viikonloppuisin yöaikana tapahtuvat asennus- ja testaustyöt on sovitettava metron aikatauluihin.
 

Jaa-äänet: 1
Matti Niiranen

Ei-äänet: 8
Hennariikka Andersson, Eija Loukoila, Jape Lovén, Tom Packalén, Elina Palmroth-Leino, Outi Silfverberg, Osmo Soininvaara, Heta Välimäki

Tyhjä: 0
 

Poissa: 0
 

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121

markku.granholm(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566