Helsingfors stad

Protokoll

14/2013

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/41

 

25.09.2013

 

 

 

 

 

 

§ 328

Kaj / Den av ledamoten Jape Lovén väckta motionen om vikt- och längdbegränsningar på Nordsjö bro

HEL 2013-003797 T 00 00 03

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Jape Lovén väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Suvi Rämö, förvaltningssekreterare, telefon: 310 36045

suvi.ramo(a)hel.fi

Bilagor

1

Valtuutettu Jape Lovénin aloite

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Jape Lovén väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredraganden

Ledamoten Jape Lovén och 20 andra ledamöter föreslår i sin motion att trafiken med tunga fordonskombinationer genom vikt- och längdbegränsningar ska förbjudas som onödig och farlig på Nordsjö bro tills bron repareras eller byggs om.

Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandena och konstaterar att den tunga trafiken enligt byggnadskontorets brosakkunniga inte äventyrar brons bärförmåga trots brons dåliga skick. Det är inte nödvändigt att begränsa den största tillåtna massan eller längden för fordon på den nuvarande bron. Viktbegränsningar tas i bruk bara om brons dåliga bärförmåga kräver det. Man strävar att förbättra trafiksäkerheten på bron i samband med den pågående trafikplaneringen.

Stadsstyrelsen anser det som ändamålsenligt att förbjuda omkörning i fråga om lastbilstrafiken på Nordsjö bro för att säkerställa att två breda fordon inte kör i samma riktning bredvid varandra.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Suvi Rämö, förvaltningssekreterare, telefon: 310 36045

suvi.ramo(a)hel.fi

Bilagor

1

Valtuutettu Jape Lovénin aloite

Tiedoksi: Muutoksenhakukielto, valmistelu

Hallintokeskus

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 09.09.2013 § 909

HEL 2013-003797 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Jape Lovénin aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Suvi Rämö, hallintosihteeri, puhelin: 310 36045

suvi.ramo(a)hel.fi

 

Talous- ja suunnittelukeskus 30.8.2013

HEL 2013-003797 T 00 00 03

Talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että aloitteessa on esitetty, että Vuosaaren sillalta poistettaisiin paino- ja pituusrajoituksin tarpeeton ja vaarallinen raskaiden ajoneuvoyhdistelmien liikenne ainakin sillan korjaukseen taikka uusimiseen saakka. Paino- ja pituusrajoituksia koskien yleisten töiden lautakunta ja kaupunkisuunnittelulautakunta ovat antaneet asiasta lausunnon.

Yleisten lautakunnan vuoden 2014 talousarvioehdotuksessa Vuosaaren sillan peruskorjaus on ohjelmoitu 2,4 milj. euron suuruisena vuodelle 2018. Jalankulun ja pyöräilyn sillat kohdassa Vuosaaren sillalle on puolestaan ehdotettu vuosille 2017–2018 yhteensä 7 milj. euroa.

Talous- ja suunnittelukeskus toteaa, että vuoden 2014 talousarvio ja siihen liittyvä strategiaohjelman 2013–2016 mukainen 10 vuoden investointiohjelma on valmisteilla siten, että investointien vuotuinen kokonaistaso on 435 milj. euroa. Investointiohjelmassa ovat etusijalla turvallisuuden ja terveellisyyden kannalta välttämättömät hankkeet. Yleisten töiden lautakunnan lausunnon mukaan Vuosaaren silta on kuntoluokassa ”huono”, mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että sillan kantavuus olisi vaarantunut vaan, että sillan peruskorjaus on taloudellisesti järkevää tehdä lähitulevaisuudessa. Jalankulun ja pyöräilyn siltojen ohjelmoinnissa on etusijalla liikenneturvallisuuden ohella välttämättömät uudet yhteydet. Vuosaaren sillalla on tällä hetkellä toimivat jalankulun ja pyöräilyn yhteydet. Vuoden 2014 talousarviossa ja siihen liittyvän 10 vuoden investointiohjelman yhteydessä tehdään myös näitä hankkeita koskevia ratkaisuja.

Lisätiedot

Juha Viljakainen, hankepäällikkö, puhelin: 310 36276

juha.viljakainen(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.06.2013 § 220

HEL 2013-003797 T 00 00 03

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Meripellontie ja Vuotie ovat osa Itä-Helsingin pääkatuverkkoa. Vuosaaren sillan leveydeltään kolmemetriset ajokaistat eivät täytä liikennesuunnitteluosaston pääkadun mitoitusohjetta. Muulla osuudella kyseistä pääkatuverkkoa kaistaleveydet ovat normaalit. Liikenneturvallisuuden parantamiseksi liikennesuunnittelupäällikkö päätti 26.4.2013 alentaa nopeusrajoitusta 50 kilometriin tunnissa Vuosaaren sillan kohdalla.

Satamatoiminnan aiheuttaman raskaan liikenteen tulisi noudattaa Helsingin sataman laatimia ajo-ohjeita, jotka opastavat ajamaan Kehä III:n kautta kulkevaa reittiä. Raskaita ajoneuvoja koskevia paino- ja pituusrajoituksia ei voi asettaa paikallisesti, koska pysyäkseen sallituilla reiteillä kuljettajien on oltava tietoisia kielloista riittävän aikaisin. Lähtökohtaisesti sataman liikennettä ei tulisi olla Vuosaaren sillalla lainkaan.  Sillan raskaan liikenteen, joka käsittää kuorma-autojen lisäksi myös linja-autot ja rekka-autot, osuus liikennemäärästä on tavanomainen (5,4 % vuonna 2012).

Ajoneuvon suurin sallittu leveys on 2,6 metriä. Ajoneuvoyhdistelmän ja kuorma- tai linja-auton rinnakkain ajaminen Vuosaaren sillalla samaan suuntaan on melko harvinaista, mutta tuolloinkin ajoneuvot mahtuvat kohtaamaan varovaisuutta noudattaen.

Rakennusviraston silta-asiantuntijoiden mukaan sillan huonosta kunnosta huolimatta sen kantavuus ei vaarannu raskaan liikenteen kuormista. Painorajoituksia käytetään vain, jos sillan heikko kantavuus sitä vaatii. Kaupunkisuunnitteluviraston investointiohjelmassa vuosille 2016 - 2017 esitetty jalankulun ja pyöräilyn silta Vartiokylän lahden yli parantaisi myös Vuosaaren sillan liikenneoloja, kun nykyisen sillan pyörätiet ja jalkakäytävät vapautuvat tarvittaessa autoliikenteen käyttöön. Sillan liikenneturvallisuutta pyritään parantamaan käynnissä olevan liikennesuunnittelun yhteydessä. Ajoneuvon suurinta sallittua massaa tai pituutta ei ole tarpeen rajoittaa nykyisellä sillalla. Vuosaaren sillalla kuorma-autoliikenteellä ohittaminen on tarkoituksenmukaista kieltää liikennemerkein, jolloin varmistetaan, että samaan suuntaan ei ole menossa kahta leveää ajoneuvoa vierekkäin.

Käsittely

11.06.2013 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan


Ville Lehmuskoski: Esittelijän lisäys kpl 5 loppuun: "Vuosaaren sillalla kuorma-autoliikenteellä ohittaminen on tarkoituksenmukaista kieltää liikennemerkein, jolloin varmistetaan, että samaan suuntaan ei ole menossa kahta leveää ajoneuvoa vierekkäin."

04.06.2013 Pöydälle

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Inga Valjakka, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37087

inga.valjakka(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 04.06.2013 § 261

HEL 2013-003797 T 00 00 03

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Rakennusviraston vastuulla olevien siltojen systemaattisista tarkastuksista saatavien tulosten perusteella sillat luokitellaan viiteen eri kuntoluokkaa. Vuosaaren silta on kuntoluokassa ”huono”. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sillan kantavuus olisi vaarantunut, vaan että sillan peruskorjaus on taloudellisesti järkevää tehdä lähi tulevaisuudessa, noin viiden vuoden kuluessa. Vuosaaren sillan kantavuus on nykykunnossaankin riittävä voimassa olevan sekä mahdollisesti voimaan tulevan uuden ajoneuvoasetuksen mukaisille kuormille, joten sillalle ei ole tarpeen asettaa painorajoitusta sillan huonon kunnon vuoksi.

Esittelijä

osastopäällikkö

Osmo Torvinen

Lisätiedot

Timo Rytkönen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38567

timo.rytkonen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 10

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566