Helsingfors stad | Protokoll | 9/2013 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kj/55 | |
| 15.05.2013 |
| |
|
|
|
§ 191
Stj / Den av ledamoten Outi Alanko-Kahiluoto väckta motionen om utveckling av återuppringningstjänsten
HEL 2013-000697 T 00 00 03
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Outi Alanko-Kahiluoto väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Outi Alanko-Kahiluoto väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredraganden
Ledamoten Outi Alanko-Kahiluoto och 25 andra ledamöter föreslår i sin motion att socialverkets rådgivning ska ta i bruk återuppringningstjänsten. Erfarenheterna av det tidigare återuppringningssystemet ska beaktas när tjänsten utvecklas.
Stadsstyrelsen hänvisar till social- och hälsovårdsnämndens utlåtande i vilket man konstaterar att återuppringningstjänsten infördes år 2012 på alla hälsostationer, inom den centraliserade tidsbeställningen och rådgivningen för mun- och tandvården, inom utdelningen av egenvårdsartiklar och preventivrådgivningen, i den centraliserade telefontjänsten för rådgivningsbyråerna och i slutet av året även i S-info.
S-info är en rådgivningstjänst som fungerar på det nya social- och hälsovårdsverket och använder alltså redan återuppringningstjänsten. Rådgivningstjänsten svarar på alla inkomna samtal under samma dag.
Social- och hälsovårdsverket sköter sammanlagt ca 120 000–130 000 samtal i månaden genom återuppringningstjänsten.
Social- och hälsovårdsverket har beaktat utvidgningen av återuppringningstjänsten i sin driftsplan för 2013. Avsikten är att inleda planeringen av utvidgningen under slutet av våren.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloite |
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 29.04.2013 § 505
HEL 2013-000697 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.02.2013 § 35
HEL 2013-000697 T 00 00 03
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti antaa seuraavan lausunnon:
”Vuonna 2012 Helsingin terveyskeskus otti käyttöön takaisinsoittopalvelun kaikilla terveysasemilla, suun terveydenhuollon keskitetyssä ajanvarauksessa ja neuvonnassa, omahoitotarvikejakelussa, ehkäisyneuvonnassa, neuvoloiden keskitetyssä puhelinpalvelussa sekä aivan loppuvuonna myös S-infossa. S-info toimii uudessa virastossa sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontapalveluna ja siellä on siis jo käytössä takaisinsoittopalvelu. Neuvontapalvelussa vastataan saman päivän aikana kaikkiin saapuneisiin puheluihin. Takaisinsoittopalvelun avulla hoidetaan sosiaali- ja terveysvirastossa yhteensä noin 120 000 – 130 000 puhelua kuukausittain.
Takaisinsoittopalvelu on toiminut pääosin erittäin hyvin. Sekä asiakkaat että henkilökunta ovat olleet hyvin tyytyväisiä tähän uuteen palveluun. Kuluvana vuonna on tarkoitus selvittää takaisinsoittopalvelun laajentamista myös muihin palveluihin, esimerkiksi toimeentulotuen maksatuksen neuvontaan, perheoikeudellisten asioitten ajanvaraukseen ja neuvontaan sekä fysioterapian ajanvaraukseen.
Takaisinsoittopalvelun käyttöönotto edellyttää kuitenkin aina ensin kohteena olevan puhelinpalvelun ja uuden toimintamallin hyvää suunnittelua ja toimintaprosessien kuvausta sekä arviota puheluvolyymistä ja siihen liittyvästä resurssitarpeesta. Lisäksi palvelun käyttöönotto tulee huomioida osaston talousarviossa.
Sosiaali- ja terveysvirasto on huomioinut takaisinsoittopalvelun laajentamisen vuoden 2013 käyttösuunnitelmassaan. Palvelun laajentamisen suunnittelu on tarkoitus käynnistää loppukevään aikana.
Terveysvaikutusten arviointi
Hyvä ja joustava yhteydensaanti sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin on tärkeää. Yhteydensaanti tukee ja lisää myönteisiä terveysvaikutuksia."
Esittelijä
virastopäällikkö
Matti Toivola
Lisätiedot
Annikki Thoden, neuvontapäällikkö, puhelin: 310 42610
annikki.thoden(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 10 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|