Helsingfors stad

Protokoll

21/2012

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Stj/13

 

12.12.2012

 

 

 

 

 

 

§ 440

Upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården

HEL 2012-002284 T 02 08 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag godkänna ett avtal om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården enligt bilaga 1.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt bemyndiga social- och hälsovårdsnämnden att räknat från 1.1.2013 besluta om upphandlingen av kund- och patientdatasystemservicen och om de övriga åtgärder som behövs vid upphandlingssamarbetet.

Behandling

Stadsfullmäktige beslutade konstatera att ledamoten Mari Puoskari var jävig och inte deltog i behandlingen av ärendet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

Bilagor

1

Liite 1 Ehdotus hankintayhteistyötä koskevaksi sopimukseksi_.pdf

2

Liite 2 Kaupunginhallituksen 19.3.2012 päättämä sopimus hankintayhteistyöstä.pdf

3

Liite 3 Perustelumuistio 30 8 2012

4

Liite 4 Hankkeen organisaatiomalli

5

Liite 5 Ryhmien tehtävät ja vastuut

6

Ryhmien jäsenet

7

Tervlk27it.pdf

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Osapuolet

Förslagstext
Kunnallisvalitus, valtuusto
Bilaga 1
Bilaga 2
Bilaga 3
Bilaga 4
Bilaga 5
Bilaga 6

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar godkänna ett avtal om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården enligt bilaga 1.

Stadsfullmäktige beslutar samtidigt bemyndiga social- och hälsovårdsnämnden att räknat från 1.1.2013
besluta om upphandlingen av kund- och patientdatasystemservicen och om de övriga åtgärder som behövs vid upphandlingssamarbetet.

Sammandrag

Stadsstyrelsen godkände 19.3.2012 (289 §) ett avtal om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården. Parter i det godkända avtalet var Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HNS), Helsingfors stad, Esbo stad, Vanda stad, Grankulla stad, Kervo stad och Kyrkslätts kommun. Det av stadsstyrelsen godkända avtalet utgör bilaga 2.

Styrgruppen för projektet för ett kund- och patientdatasystem (projektet Apotti) beslutade 29.5.2012 enhälligt förelägga de nuvarande parterna i upphandlingspoolen ett förslag om utvidgning av upphandlingspoolen med KL-Kuntahankinnat Oy, med vilket det har förhandlats om saken under april–maj 2012.

I det avtal som nu föreslås bli godkänt är KL-Kuntahankinnat Oy med som en ny avtalspart och upphandlande enhet utöver de tidigare avtalsparterna och upphandlande enheterna. Kuntahankinnat Oy:s uppgift vid upphandlingen är att fungera som inköpscentral och att konkurrensutsätta upphandlingen som ett ramavtal för de kommuner i HNS-området som inte är parter i avtalet. Avsikten med KL-Kuntahankinnat Oy:s medverkan är att göra det möjligt för de kommuner i HNS-området som står utanför upphandlingspoolen att senare komma med i det gemensamma systemet utan någon ny konkurrensutsättning. De ändringar som föreslås i avtalet beror på att KL-Kuntahankinnat Oy kommit med, och utöver detta görs det bara mindre omformuleringar i avtalet. Dessutom har styrgruppens och utvecklingsgruppens sammansättning utvidgats.

Föredraganden

Bakgrund

Det är meningen att avtalet om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården ska sätta i gång förnyelsen av datasystemen. Upphandlingssamarbetet beräknas pågå till början av år 2014. Den nya systemservicen beräknas vara i produktionsbruk senast år 2017. Syftet med upphandlingen är att få bättre kontroll över vård- och omsorgshelheterna, att förbättra servicens produktivitet och kvalitet, att införa nya verksamhetssätt och att lägga om processerna i hälsovården. Målet är ett tidsenligt gemensamt system för social- och hälsovården och den specialiserade sjukvården. Systemet ska göra det möjligt att stödja en mångsidig verksamhet, det ska lätt kunna byggas ut och det ska medge sådana öppna gränssnitt med hjälp av vilka det smidigt går att ansluta sig till andra datasystem som är och tas i bruk.

Centralt innehåll i samarbetet och avtalet

Syftet med avtalet, som i sin helhet utgör bilaga till detta ärende på föredragningslistan, är att komma överens om upphandlingssamarbete för en gemensam kund- och patientdatasystemservice för socialvården, primärvården och den specialiserade sjukvården. Samarbetet har beskrivits i en motiveringspromemoria, daterad 30.8.2012, som utgör bilaga 3.

Enligt avtalet organiseras projektet i form av en upphandlingspool mellan de upphandlande enheter som medverkar (Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, HNS och KL-Kuntahankinnat Oy). Varje medlem i upphandlingspoolen är en separat upphandlande enhet. Var och en av de upphandlande enheterna fattar på behörig nivå beslut om deltagande i upphandlingspoolen och ingår ett avtal om detta i enlighet med bilagan. De fattar likaså upphandlingsbesluten senare på behörig nivå.

KL-Kuntahankinnat Oy:s uppgift vid upphandlingen är att fungera som en i 11 § i lagen om offentliga upphandlingar (348/2007; upphandlingslagen) avsedd inköpscentral och att konkurrensutsätta upphandlingen som ett i 31 § i upphandlingslagen avsett ramavtal för de kommuner i HNS-området som inte är parter i detta avtal. KL-Kuntahankinnat Oy konkurrensutsätter upphandlingen för följande kommuner i HNS-området: Askola, Borgnäs, Borgå, Hangö, Hyvinge, Högfors, Ingå, Karislojo, Lappträsk, Lojo, Lovisa, Mäntsälä, Nummi-Pusula, Nurmijärvi, Raseborg, Sibbo, Sjundeå, Träskända, Tusby och Vichtis. Dessa kommuner i HNS-området kan via ramavtalet skaffa det kund- och patientdatasystem som upphandlingen gäller.

Upphandlingen genomförs som ett förhandlat förfarande i enlighet med 25 § i upphandlingslagen.

HNS, Helsingfors stad, Esbo stad, Vanda stad, Grankulla stad, Kervo stad och Kyrkslätts kommun bereder i samarbete en upphandlingsannons, en anbudsansökan, en projektbeskrivning, en förhandlingsinbjudan, en anbudsbegäran och de övriga behövliga handlingarna så att alla parter är med om att bestämma objektet för upphandlingen. Vilka kriterierna för bedömning och jämförelse av anbudssökandena och anbudsgivarna och av själva anbuden ska vara och hur deras vikt ska fördelas överenskoms tillsammans. KL-Kuntahankinnat Oy deltar inte i beredningsarbetet, frånsett i arbetet i styrgruppen och utvecklingsgruppen.

Samarbetet inom upphandlingspoolen övervakas av en styrgrupp, som fattar beslut enhälligt. I beslutsfattandet deltar företrädare för HNS, Helsingfors stad, Esbo stad, Vanda stad, Grankulla stad, Kervo stad och Kyrkslätts kommun. KL-Kuntahankinnat Oy har i övrigt närvaro- och yttranderätt i styrgruppen. Också social- och hälsovårdsministeriet har närvaro- och yttranderätt i styrgruppen. Projektet har dessutom en utvecklingsgrupp liksom också en förhandlingsgrupp som inrättas med tanke på förhandlingarna. En projektbyrå svarar för det praktiska projektarbetet.

Det egentliga upphandlingsbeslutet fattas av parternas behöriga beslutsorgan vart för sig.

KL-Kuntahankinnat Oy deltar inte i de gemensamma kostnader som upphandlingsprocessen ger upphov till. KL-Kuntahankinnat Oy har rätt att av de kommuner i HNS-området som skaffar servicen senare ta ut ersättning för kostnaderna under beredningen av upphandlingen och under upphandlingsförfarandet och för samarbetskostnaderna under avtalstiden genom att för sitt arbete debitera en avgift baserad på sin konsulteringsprislista och timuppföljning.

I ett avtal mellan KL-Kuntahankinnat Oy och en kommun i HNS-området som senare skaffar servicen med stöd av ramavtalet ska ingå ett villkor enligt vilket kommunen ersätter de andra parterna i avtalet om upphandlingssamarbete med 2 % av kostnaderna under beredningen av upphandlingen och under upphandlingsförfarandet i enlighet med kriterierna för kostnadsfördelningen i avtalet om upphandlingssamarbete.

Samarbetsavtalet har beretts av direktörerna för social- och hälsovårdsväsendena i huvudstadsregionen och vid HNS:s samarbetsmöten. En företrädare för ekonomi- och planeringscentralen och en företrädare för förvaltningscentralens rättstjänst har deltagit i beredningen. Ärendet har på det sätt som framgår av beslutshistorien och bilaga 7 behandlats i socialnämnden, hälsovårdsnämnden och stadsstyrelsens koncernsektion.

Enligt instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet, som träder i kraft 1.1.2013, är det social- och hälsovårdsnämnden som beslutar om upphandlingar. För att upphandlingsprocessen ska löpa smidigt är det nödvändigt att också besluten om upphandling av kund- och patientdatasystemservicen och om de övriga åtgärder som behövs vid upphandlingssamarbetet delegeras till nämnden i enlighet med beslutsförslaget.

Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen i anslutning till verkställigheten att berättiga biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet att underteckna avtalet om upphandlingssamarbete.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

Bilagor

1

Liite 1 Ehdotus hankintayhteistyötä koskevaksi sopimukseksi_.pdf

2

Liite 2 Kaupunginhallituksen 19.3.2012 päättämä sopimus hankintayhteistyöstä.pdf

3

Liite 3 Perustelumuistio 30 8 2012

4

Liite 4 Hankkeen organisaatiomalli

5

Liite 5 Ryhmien tehtävät ja vastuut

6

Ryhmien jäsenet

7

Tervlk27it.pdf

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Osapuolet

Förslagstext
Kunnallisvalitus, valtuusto
Bilaga 1
Bilaga 2
Bilaga 3
Bilaga 4
Bilaga 5
Bilaga 6

För kännedom

Terveyskeskus

Sosiaalivirasto

Talous- ja suunnittelukeskus

Oikeuspalvelut

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 03.12.2012 § 1347

HEL 2012-002284 T 02 08 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä esityslistan liitteen 1 mukaisesti.

Samalla kaupunginvaltuusto päättänee 1.1.2013 lukien oikeuttaa sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämään asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankinnasta ja muista hankintayhteistyössä tarvittavista toimenpiteistä. 

26.11.2012 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

 

Sosiaalilautakunta 02.10.2012 § 327

Pöydälle 18.9.2012

HEL 2012-002284 T 02 08 00

Päätös

Sosiaalilautakunta päätti omalta osaltaan hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä pöytäkirjan tämän asian liitteen 1 mukaisesti.

Käsittely

02.10.2012 Ehdotuksen mukaan

Merkittiin, että organisaatioasiantuntija Helena Ylisipola oli kokouksessa asiantuntijana läsnä tätä asiaa
käsiteltäessä.

18.09.2012 Pöydälle

21.02.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Esittelijä

sosiaalijohtaja

Paavo Voutilainen

Lisätiedot

Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023

katriina.ilmonen(a)hel.fi

 

Terveyslautakunta 02.10.2012 § 243

HEL 2012-002284 T 02 08 00

Päätös

Terveyslautakunta päätti omalta osaltaan hyväksyä sopimuksen sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä esityslistan liitteen 1 mukaisesti.

11.09.2012 Pöydälle

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Toivola

Lisätiedot

Antti Iivanainen, organisaatioasiantuntija, puhelin: 310 71023

antti.iivanainen(a)hel.fi

 

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 12.03.2012 § 53

HEL 2012-002284 T 02 08 00

Päätös

Konsernijaosto päätti merkitä sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteisen asiakastietojärjestelmäpalvelun hankintayhteistyöstä saadun selvityksen tiedoksi.  

Käsittely

12.03.2012 Ehdotuksen mukaan

Konsernijaosto päätti käsitellä sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asian 1 esityslistan kolmantena asiana.

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Laura Räty

Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566