Helsingfors stad | Protokoll | 20/2012 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kj/19 | |
| 28.11.2012 |
| |
|
|
|
§ 398
Ryj / Den av ledamoten Ilkka Taipale väckta motionen om ett försök med avgiftsfri kollektivtrafik
HEL 2012-008629 T 00 00 03
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Ilkka Taipale väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Vt Ilkka Taipaleen valtuustoaloite |
2 | HSL:n lausunto |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Ilkka Taipale väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredraganden
Ledamoten Ilkka Taipale och 17 andra ledamöter föreslår i sin motion att staden år 2013 ska göra en utredning om ett försök med avgiftsfri kollektivtrafik och genomföra försöket år 2014.
Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandena och konstaterar att affärsverket trafikverket år 2008 har låtit göra en utredning om avgiftsfri kollektivtrafik. Utredningen är tillgänglig på samkommunen Helsingforsregionens trafik HST:s webbsidor på adressen http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2008/D_1_2008_Maksuttoman%20joukkoliikenteen%20vaikutukset.pdf.
Stadsstyrelsen anser att det inte är motiverat att göra en ny utredning. Det finns inte heller någon anledning att genomföra ett försök med avgiftsfri kollektivtrafik.
På lång sikt är det inte samhällsekonomiskt lönsamt med avgiftsfri kollektivtrafik. Att slopa avgifterna i kollektivtrafiken ökar trafikeringskostnaderna inom HST-området med över 100 miljoner euro och i Helsingfors med mer än 60 miljoner euro om året med anledning av den nödvändiga ökningen i kollektivtrafiken på grund av de ökade passagerarmängderna. Inkomstbortfallet i form av uteblivna biljettinkomster på sammanlagt 268 miljoner euro (i Helsingfors cirka 162 miljoner euro) måste ersättas med skattemedel. Kostnadsbesparingarna från bl.a. försäljningssystemet och biljettkontrollen täcker bara en bråkdel av kostnaderna ovan.
Priset på biljetterna för vuxna och barn subventioneras redan i nuläget till cirka 62 % vad periodbiljetterna inom den interna trafiken i Helsingfors beträffar.
Tallinn kan inte jämföras med Helsingfors i fråga om kollektivtrafiken och dess avgiftsfrihet. Ändå håller Helsingfors ett öga på erfarenheterna i Tallinn.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Vt Ilkka Taipaleen valtuustoaloite |
2 | HSL:n lausunto |
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 12.11.2012 § 1232
HEL 2012-008629 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Ilkka Taipaleen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Kaupunkisuunnittelulautakunta 25.09.2012 § 320
HEL 2012-008629 T 00 00 03
Päätös
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon.
Lausunto
Helsingin kaupungin liikennelaitos on tehnyt vuonna 2008 selvityksen maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksista Helsingissä. Työssä selvitettiin maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksia liikkumistottumuksiin, yksityisautoiluun, liikenteen päästöihin ja energiankulutukseen, joukkoliikenteen hoitoon ja sen kilpailukykyyn sekä kokonaisrahoitustarpeeseen.
Tutkimusten mukaan joukkoliikenteen hinnan merkitys on kulkutapavalintaa tekevälle autoilijalle melko pieni. Joukkoliikenteen maksuttomuus Helsingissä lisäisi joukkoliikennematkoja noin kolmanneksella ja tämä siirtymä olisi pääosin lyhyistä jalan tai polkupyörällä kuljetuista matkoista. Typpioksidi- ja hiukkaspäästöt vähenisivät noin 3 %.
Matkustajamäärien kasvu edellyttäisi vuoromäärien lisäämistä, jolloin joukkoliikenteen palvelutaso paranisi. Lyhyiden matkojen merkittävä lisääntyminen toisaalta hidastaisi joukkoliikennettä ja heikentäisi sen täsmällisyyttä.
Maksuton joukkoliikenne lisäsi selvitysajankohdan (2008) vuotuista rahoitustarvetta yli 140 miljoonalla eurolla pääasiassa menetettyjen lipputulojen ja kasvavien liikennöintikustannusten seurauksena.
Joukkoliikenteen lipunhinnan alentamisen on useissa selvityksissä todettu olevan yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa. Joukkoliikenteen muuttaminen maksuttomaksi ei kuitenkaan ole selvitysten mukaan tarkoituksenmukainen ja tehokkuuden kannalta optimaalinen ratkaisu. Yhteiskuntataloudellisesti tarkoituksenmukaisinta olisi joukkoliikenteen lippujen hintojen alentaminen nykyisestään noin 50 %:lla. Koska rajallisista verovaroista kuitenkin kilpailevat monet muutkin yhteiskunnan toiminnot, ei joukkoliikenteen lippujen hintoja ole ollut mahdollista laskea tehokkuudeltaan parhaalle tasolle.
Tulee myös ottaa huomioon, että pitkällä aikavälillä liikkumisen hinnan aleneminen johtaa yhdyskuntarakenteen hajautumiseen. Liikkumisella, myös joukkoliikenteellä, tulee olla sopiva asiakashinta, joka ohjaa liikkumista siten, että liikkumisen aiheuttamat ulkoiset haitat eivät kasva epätarkoituksenmukaisesti.
Kaupunkisuunnittelulautakunta ei pidä lisäselvitysten tekoa eikä maksuttoman joukkoliikenteen kokeilua perusteltuna. Maksuttomasta joukkoliikenteestä muualta, esimerkiksi Tallinnasta, saatavia kokemuksia ja vaikutuksia tulee kuitenkin seurata. Tallinnassa käynnistyvä maksuton joukkoliikenne on maailman mittakaavassa merkittävä pilotti joukkoliikenteen kilpailukyvyn kehittämiseksi. Kaupunkisuunnitteluvirasto seuraa Tallinnasta saatavia kokemuksia erityisellä huomiolla. Mikäli kokemukset antavat aihetta muuttaa käsitystä maksuttoman joukkoliikenteen tarkoituksenmukaisuudesta Helsingissä, ryhtyy kaupunkisuunnitteluvirasto toimenpiteisiin asian valmistelun käynnistämiseksi.
Käsittely
25.09.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti muuttaa asioiden käsittelyjärjestystä ja käsitellä tämän asian asemakaavapäällikön asian 1 jälkeen.
Ville Lehmuskoski: Esittelijän lisäys lausunnon viimeisen kappaleen loppuun:
"Tallinnassa käynnistyvä maksuton joukkoliikenne on maailman mittakaavassa merkittävä pilotti joukkoliikenteen kilpailukyvyn kehittämiseksi. Kaupunkisuunnitteluvirasto seuraa Tallinnasta saatavia kokemuksia erityisellä huomiolla. Mikäli kokemukset antavat aihetta muuttaa käsitystä maksuttoman joukkoliikenteen tarkoituksenmukaisuudesta Helsingissä, ryhtyy kaupunkisuunnitteluvirasto toimenpiteisiin asian valmistelun käynnistämiseksi."
Lautakunta päätti yksimielisesti ilman äänestystä hyväksyä esittelijän tekemän lisäyksen.
Päätös syntyi neljän äänestyksen jälkeen.
Vastaehdotus:
Sampo Villanen: Poistetaan lausunnon toisen kappaleen ensimmäinen virke: "Tutkimusten mukaan joukkoliikenteen hinnan merkitys on kulkutapavalintaa tekevälle autoilijalle melko pieni."
Kannattajat: Saija Kalenius
Vastaehdotus:
Sampo Villanen: Poistetaan lausunnon viidennen kappaleen toinen virke: "Joukkoliikenteen muuttaminen maksuttomaksi ei kuitenkaan ole selvitysten mukaan tarkoituksenmukainen ja tehokkuuden kannalta optimaalinen ratkaisu." Lisätään viidennen kappaleen kolmanteen virkkeeseen sanat "selvityksen mukaan", jolloin virke kuuluisi seuraavasti: "Yhteiskuntataloudellisesti tarkoituksenmukaisinta olisi selvityksen mukaan joukkoliikenteen lippujen hintojen alentaminen nykyisestään noin 50 %:lla."
Kannattajat: Saija Kalenius
Vastaehdotus:
Sampo Villanen: Korvataan lausunnon kuudes kappale "Tulee myös ottaa huomioon, että pitkällä aikavälillä liikkumisen hinnan aleneminen johtaa yhdyskuntarakenteen hajautumiseen. Liikkumisella, myös joukkoliikenteellä, tulee olla sopiva asiakashinta, joka ohjaa liikkumista siten, että liikkumisen aiheuttamat ulkoiset haitat eivät kasva epätarkoituksenmukaisesti." seuraavalla tekstillä: "Pitkällä aikavälillä hinnan alentamisella edistetään joukkoliikennemyönteisempää asenneilmastoa ja liikenteen ilmastopäästöjen vähentämistä."
Kannattajat: Saija Kalenius
Vastaehdotus:
Saija Kalenius: Poistetaan lausunnon kolmannen kappaleen kolmas virke: "Lisäksi joukkoliikennepalvelun arvostuksen kannalta on tärkeää, että sillä on jokin hinta – maksava asiakas on motivoitunut valvomaan saamansa palvelun laatua."
Kannattajat: Osmo Soininvaara
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Poistetaan lausunnon kolmannen kappaleen kolmas virke: "Lisäksi joukkoliikennepalvelun arvostuksen kannalta on tärkeää, että sillä on jokin hinta – maksava asiakas on motivoitunut valvomaan saamansa palvelun laatua."
Jaa-äänet: 4
Stefan Johansson, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Elina Palmroth-Leino
Ei-äänet: 5
Saija Kalenius, Tuula Palaste-Eerola, Heli Puura, Osmo Soininvaara, Sampo Villanen
Suoritetussa äänestyksessä varajäsen Kaleniuksen vastaehdotus voitti äänin 5-4.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Poistetaan lausunnon toisen kappaleen ensimmäinen virke: "Tutkimusten mukaan joukkoliikenteen hinnan merkitys on kulkutapavalintaa tekevälle autoilijalle melko pieni."
Jaa-äänet: 5
Stefan Johansson, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Elina Palmroth-Leino, Osmo Soininvaara
Ei-äänet: 4
Saija Kalenius, Tuula Palaste-Eerola, Heli Puura, Sampo Villanen
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti äänin 5-4.
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Poistetaan lausunnon viidennen kappaleen toinen virke: "Joukkoliikenteen muuttaminen maksuttomaksi ei kuitenkaan ole selvitysten mukaan tarkoituksenmukainen ja tehokkuuden kannalta optimaalinen ratkaisu." Lisätään viidennen kappaleen kolmanteen virkkeeseen sanat "selvityksen mukaan", jolloin virke kuuluisi seuraavasti: "Yhteiskuntataloudellisesti tarkoituksenmukaisinta olisi selvityksen mukaan joukkoliikenteen lippujen hintojen alentaminen nykyisestään noin 50 %:lla."
Jaa-äänet: 6
Stefan Johansson, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Elina Palmroth-Leino, Heli Puura, Osmo Soininvaara
Ei-äänet: 3
Saija Kalenius, Tuula Palaste-Eerola, Sampo Villanen
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti äänin 6-3.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Korvataan lausunnon kuudes kappale "Tulee myös ottaa huomioon, että pitkällä aikavälillä liikkumisen hinnan aleneminen johtaa yhdyskuntarakenteen hajautumiseen. Liikkumisella, myös joukkoliikenteellä, tulee olla sopiva asiakashinta, joka ohjaa liikkumista siten, että liikkumisen aiheuttamat ulkoiset haitat eivät kasva epätarkoituksenmukaisesti." seuraavalla tekstillä: "Pitkällä aikavälillä hinnan alentamisella edistetään joukkoliikennemyönteisempää asenneilmastoa ja liikenteen ilmastopäästöjen vähentämistä."
Jaa-äänet: 5
Stefan Johansson, Arja Karhuvaara, Lasse Männistö, Elina Palmroth-Leino, Osmo Soininvaara
Ei-äänet: 4
Saija Kalenius, Tuula Palaste-Eerola, Heli Puura, Sampo Villanen
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti äänin 5-4.
18.09.2012 Pöydälle
Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Markku Granholm, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37121
markku.granholm(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 1 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|