Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 20/2012 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Kj/41 | |
| 28.11.2012 |
| |
|
|
|
§ 420
Sj / Valtuutettu Päivi Lipposen aloite peruskoulujen teemapäivien käynnistämisestä
HEL 2012-006674 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Päivi Lipposen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Päivi Lipposen valtuustoaloite Kvsto 25.4.2012 asia 21 |
Päätösehdotus
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Päivi Lipposen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Valtuutettu Päivi Lipponen ja kaksi muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsingin peruskouluissa käynnistettäisiin teemapäivät, joissa oman koulun kahden kulttuurin oppilaat voisivat kertoa omasta kulttuuristaan.
Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa, että monet kulttuurit ja uskonnot ovat helsinkiläisten koulujen arkipäivää. Helsingin kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelmissa arvostetaan suomalaista kulttuuria ja jokaisen omaa kulttuuritaustaa sekä edistetään kulttuurien välistä vuorovaikutusta. Lasten oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymykset sekä syrjinnän ja rasismin tunnistaminen ja ehkäisy sisältyvät helsinkiläisten koulujen arvopohjaan ja toimintasuunnitelmiin.
Kouluissa järjestetään vuosittaisten toimintasuunnitelmien mukaisesti erilaisten kulttuurien teemapäiviä ja juhlia, joilla lisätään tuntemusta eri kielten ja kulttuurien välillä ja edistetään kulttuurivähemmistöjen ja valtakulttuurin yhteyksiä. Tämän lisäksi Helsingissä edistetään kulttuurista tuntemusta ja hyviä etnisiä suhteita muun muassa erilaisten hankkeiden puitteissa.
Eri kulttuurien, kielten ja uskontojen määrän kasvaessa keskeistä on myös uudenlaisen sosiaalisen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen siten, että monimuotoisuus nähdään yhteiskunnan voimavarana ja mahdollisuutena. Kouluissa on tärkeää edistää kulttuurien välistä vuorovaikutusta, jossa eri kulttuurit oppivat toinen toisiltaan rakentavassa ja toinen toisiaan arvostavassa vuorovaikutuksessa.
Perusopetuslinjalla koulujen kasvatus- ja opetustyön yhtenä keskeisenä painoalueena lukuvuonna 2012 - 2013 on intrakulttuuristen valmiuksien vahvistaminen. Tämä tarkoittaa toimintakulttuuria, jossa monet kielet, uskonnot ja kulttuurit ovat luonteva osa koulun arkea. Yhteiset juhlat ja tapahtumat ovat osa tätä, mutta entistä keskeisemmäksi nousee arvot ja asenteet erilaisuuden kohtaamisessa.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Päivi Lipposen valtuustoaloite Kvsto 25.4.2012 asia 21 |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 12.11.2012 § 1254
HEL 2012-006674 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Päivi Lipposen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Opetuslautakunta 09.10.2012 § 173
HEL 2012-006674 T 00 00 03
Päätös
Opetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Monet kulttuurit ja uskonnot ovat helsinkiläisten koulujen arkipäivää. Helsingin kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelmissa arvostetaan suomalaista kulttuuria ja jokaisen omaa kulttuuritaustaa sekä edistetään kulttuurien välistä vuorovaikutusta. Lasten oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymykset sekä syrjinnän ja rasismin tunnistaminen ja ehkäisy ovat sisään kirjoitettuina helsinkiläisten koulujen arvopohjassa ja toimintasuunnitelmissa.
Kouluissa järjestetään vuosittaisten toimintasuunnitelmien mukaisesti erilaisten kulttuurien teemapäiviä ja juhlia, joilla lisätään tuntemusta eri kielten ja kulttuurien välillä ja edistetään kulttuurivähemmistöjen ja valtakulttuurin yhteyksiä. Tämän lisäksi Helsingissä edistetään kulttuurista tuntemusta ja hyviä etnisiä suhteita muun muassa erilaisten hankkeiden puitteissa.
Eri kulttuurien, kielten ja uskontojen määrän kasvaessa keskeistä on myös uudenlaisen sosiaalisen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen siten, että monimuotoisuus nähdään yhteiskunnan voimavarana ja mahdollisuutena. Kouluissa on tärkeää edistää kulttuurien välistä vuorovaikutusta, jossa eri kulttuurit oppivat toinen toisiltaan rakentavassa ja toinen toisiaan arvostavassa vuorovaikutuksessa.
Perusopetuslinjalla koulujen kasvatus- ja opetustyön yhtenä keskeisenä painoalueena lukuvuonna 2012 - 2013 on intrakulttuuristen valmiuksien vahvistaminen. Tämä tarkoittaa toimintakulttuuria, jossa monet kielet, uskonnot ja kulttuurit ovat luonteva osa koulun arkea. Yhteiset juhlat ja tapahtumat ovat osa tätä, mutta entistä keskeisemmäksi nousee arvot ja asenteet erilaisuuden kohtaamisessa.
Esittelijä
opetustoimen johtaja
Rauno Jarnila
Lisätiedot
Marjo Kyllönen, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86208
marjo.kyllonen(a)hel.fi
Niclas Rönnholm, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86219
niclas.ronnholm(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|