Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

20/2012

1 (1)

Kaupunginvaltuusto

 

 

 

 

Kj/41

 

28.11.2012

 

 

 

 

 

 

§ 420

Sj / Valtuutettu Päivi Lipposen aloite peruskoulujen teemapäivien käynnistämisestä

HEL 2012-006674 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Päivi Lipposen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Päivi Lipposen valtuustoaloite Kvsto 25.4.2012 asia 21

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Päivi Lipposen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

Valtuutettu Päivi Lipponen ja kaksi muuta valtuutettua  esittävät aloitteessaan, että Helsingin peruskouluissa käynnistettäisiin teemapäivät, joissa oman koulun kahden kulttuurin oppilaat voisivat kertoa omasta kulttuuristaan.

Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa, että monet kulttuurit ja uskonnot ovat helsinkiläisten koulujen arkipäivää. Helsingin kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelmissa arvostetaan suomalaista kulttuuria ja jokaisen omaa kulttuuritaustaa sekä edistetään kulttuurien välistä vuorovaikutusta. Lasten oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymykset sekä syrjinnän ja rasismin tunnistaminen ja ehkäisy sisältyvät helsinkiläisten koulujen arvopohjaan ja toimintasuunnitelmiin.

Kouluissa järjestetään vuosittaisten toimintasuunnitelmien mukaisesti erilaisten kulttuurien teemapäiviä ja juhlia, joilla lisätään tuntemusta eri kielten ja kulttuurien välillä ja edistetään kulttuurivähemmistöjen ja valtakulttuurin yhteyksiä. Tämän lisäksi Helsingissä edistetään kulttuurista tuntemusta ja hyviä etnisiä suhteita muun muassa erilaisten hankkeiden puitteissa.

Eri kulttuurien, kielten ja uskontojen määrän kasvaessa keskeistä on myös uudenlaisen sosiaalisen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen siten, että monimuotoisuus nähdään yhteiskunnan voimavarana ja mahdollisuutena. Kouluissa on tärkeää edistää kulttuurien välistä vuorovaikutusta, jossa eri kulttuurit oppivat toinen toisiltaan rakentavassa ja toinen toisiaan arvostavassa vuorovaikutuksessa.

Perusopetuslinjalla koulujen kasvatus- ja opetustyön yhtenä keskeisenä painoalueena lukuvuonna 2012 - 2013 on intrakulttuuristen valmiuksien vahvistaminen. Tämä tarkoittaa toimintakulttuuria, jossa monet kielet, uskonnot ja kulttuurit ovat luonteva osa koulun arkea. Yhteiset juhlat ja tapahtumat ovat osa tätä, mutta entistä keskeisemmäksi nousee arvot ja asenteet erilaisuuden kohtaamisessa.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Liitteet

1

Päivi Lipposen valtuustoaloite Kvsto 25.4.2012 asia 21

Päätöshistoria

Kaupunginhallitus 12.11.2012 § 1254

HEL 2012-006674 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Päivi Lipposen aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

 

Opetuslautakunta 09.10.2012 § 173

HEL 2012-006674 T 00 00 03

Päätös

Opetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Monet kulttuurit ja uskonnot ovat helsinkiläisten koulujen arkipäivää. Helsingin kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelmissa arvostetaan suomalaista kulttuuria ja jokaisen omaa kulttuuritaustaa sekä edistetään kulttuurien välistä vuorovaikutusta. Lasten oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymykset sekä syrjinnän ja rasismin tunnistaminen ja ehkäisy ovat sisään kirjoitettuina helsinkiläisten koulujen arvopohjassa ja toimintasuunnitelmissa.

Kouluissa järjestetään vuosittaisten toimintasuunnitelmien mukaisesti erilaisten kulttuurien teemapäiviä ja juhlia, joilla lisätään tuntemusta eri kielten ja kulttuurien välillä ja edistetään kulttuurivähemmistöjen ja valtakulttuurin yhteyksiä. Tämän lisäksi Helsingissä edistetään kulttuurista tuntemusta ja hyviä etnisiä suhteita muun muassa erilaisten hankkeiden puitteissa.

Eri kulttuurien, kielten ja uskontojen määrän kasvaessa keskeistä on myös uudenlaisen sosiaalisen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen siten, että monimuotoisuus nähdään yhteiskunnan voimavarana ja mahdollisuutena. Kouluissa on tärkeää edistää kulttuurien välistä vuorovaikutusta, jossa eri kulttuurit oppivat toinen toisiltaan rakentavassa ja toinen toisiaan arvostavassa vuorovaikutuksessa.

Perusopetuslinjalla koulujen kasvatus- ja opetustyön yhtenä keskeisenä painoalueena lukuvuonna 2012 - 2013 on intrakulttuuristen valmiuksien vahvistaminen. Tämä tarkoittaa toimintakulttuuria, jossa monet kielet, uskonnot ja kulttuurit ovat luonteva osa koulun arkea. Yhteiset juhlat ja tapahtumat ovat osa tätä, mutta entistä keskeisemmäksi nousee arvot ja asenteet erilaisuuden kohtaamisessa.

Esittelijä

opetustoimen johtaja

Rauno Jarnila

Lisätiedot

Marjo Kyllönen, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86208

marjo.kyllonen(a)hel.fi

Niclas Rönnholm, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1

Pohjoisesplanadi 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 17

Faksi

 

Alv.nro

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566