Helsingfors stad | Protokoll | 20/2012 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kj/41 | |
| 28.11.2012 |
| |
|
|
|
§ 420
Sj / Den av ledamoten Päivi Lipponen väckta motionen om temadagar i grundskolorna
HEL 2012-006674 T 00 00 03
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Päivi Lipponen väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Päivi Lipposen valtuustoaloite Kvsto 25.4.2012 asia 21 |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Päivi Lipponen väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredraganden
Ledamoten Päivi Lipponen och 2 andra ledamöter föreslår i sin motion att det i Helsingfors stads grundskolor ska ordnas temadagar, på vilka elever från två olika kulturer kan berätta om sina kulturer i sin egen skola.
Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtandena och konstaterar att många kulturer och religioner hör till de helsingforsiska skolornas vardag. I läroplanerna för Helsingfors stads grundskolor värdesätts den finska kulturen och allas egen kulturella bakgrund, och växelverkan mellan kulturerna främjas. Barnens rättigheter, jämlikheten och likställighetsfrågor samt identifiering av diskriminering och rasism ingår i skolornas värdeunderlag och verksamhetsplaner.
I enlighet med de årliga verksamhetsplanerna ordnas det i skolorna temadagar och fester i vilka kunskapen om olika språk och kulturer ökas och förbindelserna mellan de kulturella minoriteterna och den dominerande kulturen främjas. Därutöver främjas den kulturella kunskapen och goda etniska relationer bl.a. inom ramen för olika projekt.
I och med att antalet kulturer, språk och religioner ökar är det också viktigt att stärka nya slags sociala och kulturella kunskaper utgående från att mångfalden anses som en resurs och möjlighet. Det är viktigt att i skolorna främja växelverkan mellan kulturerna för att de olika kulturerna ska lära sig av varandra i en konstruktiv anda och med respekt för varandra.
Ett insatsområde för fostrings- och undervisningsarbetet i skolorna under läsåret 2012/2013 är att stärka de intrakulturella färdigheterna. Detta betyder en verksamhetskultur med många språk, religioner och kulturer som en naturlig del av skolans vardag. Detta omfattar gemensamma fester och evenemang, men allt större vikt läggs på de värden och attityder som man hyser till möten med olikhet.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Bilagor
1 | Päivi Lipposen valtuustoaloite Kvsto 25.4.2012 asia 21 |
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 12.11.2012 § 1254
HEL 2012-006674 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Päivi Lipposen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683
hannu.hyttinen(a)hel.fi
Opetuslautakunta 09.10.2012 § 173
HEL 2012-006674 T 00 00 03
Päätös
Opetuslautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Monet kulttuurit ja uskonnot ovat helsinkiläisten koulujen arkipäivää. Helsingin kaupungin peruskoulujen opetussuunnitelmissa arvostetaan suomalaista kulttuuria ja jokaisen omaa kulttuuritaustaa sekä edistetään kulttuurien välistä vuorovaikutusta. Lasten oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuuskysymykset sekä syrjinnän ja rasismin tunnistaminen ja ehkäisy ovat sisään kirjoitettuina helsinkiläisten koulujen arvopohjassa ja toimintasuunnitelmissa.
Kouluissa järjestetään vuosittaisten toimintasuunnitelmien mukaisesti erilaisten kulttuurien teemapäiviä ja juhlia, joilla lisätään tuntemusta eri kielten ja kulttuurien välillä ja edistetään kulttuurivähemmistöjen ja valtakulttuurin yhteyksiä. Tämän lisäksi Helsingissä edistetään kulttuurista tuntemusta ja hyviä etnisiä suhteita muun muassa erilaisten hankkeiden puitteissa.
Eri kulttuurien, kielten ja uskontojen määrän kasvaessa keskeistä on myös uudenlaisen sosiaalisen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen siten, että monimuotoisuus nähdään yhteiskunnan voimavarana ja mahdollisuutena. Kouluissa on tärkeää edistää kulttuurien välistä vuorovaikutusta, jossa eri kulttuurit oppivat toinen toisiltaan rakentavassa ja toinen toisiaan arvostavassa vuorovaikutuksessa.
Perusopetuslinjalla koulujen kasvatus- ja opetustyön yhtenä keskeisenä painoalueena lukuvuonna 2012 - 2013 on intrakulttuuristen valmiuksien vahvistaminen. Tämä tarkoittaa toimintakulttuuria, jossa monet kielet, uskonnot ja kulttuurit ovat luonteva osa koulun arkea. Yhteiset juhlat ja tapahtumat ovat osa tätä, mutta entistä keskeisemmäksi nousee arvot ja asenteet erilaisuuden kohtaamisessa.
Esittelijä
opetustoimen johtaja
Rauno Jarnila
Lisätiedot
Marjo Kyllönen, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86208
marjo.kyllonen(a)hel.fi
Niclas Rönnholm, opetuspäällikkö, puhelin: 310 86219
niclas.ronnholm(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 1 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|