Helsingfors stad

Protokoll

20/2012

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/24

 

28.11.2012

 

 

 

 

 

 

§ 403

Ryj / Den av ledamoten Seppo Kanerva väckta motionen om lösning av parkeringsproblemen inom fjärrtrafiken

HEL 2012-009034 T 00 00 03

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Seppo Kanerva väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Vt Seppo Kanervan aloite

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Seppo Kanerva väckta motionen vara slutligt behandlad.

Föredraganden

Ledamoten Seppo Kanerva och sex andra ledamöter föreslår i sin motion att parkeringsproblemen på hållplatsen för turisttrafik på Mikaelsgatan, vid Järnvägstorget, ska lösas genom en tavla med information om flyttning eller genom hjullås.

Stadsstyrelsen hänvisar till utlåtanden och meddelar att de metoder som nämns i motionen inte kommer i fråga i första hand när det gäller att lösa parkeringsproblemet på Mikaelsgatan. Stadsplaneringskontoret och byggnadskontoret utreder tillsammans hur problemet skulle kunna lösas. En möjlighet är att parkeringsövervakningen ökar i området.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Kristiina Matikainen, stadssekreterare, telefon: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

Bilagor

1

Vt Seppo Kanervan aloite

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 12.11.2012 § 1237

HEL 2012-009034 T 00 00 03

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Seppo Kanervan aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.08.2012 § 284

HEL 2012-009034 T 00 00 03

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa valtuustoaloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Lausunto

Mikonkadulla Rautatientorin edustalla on merkitty matkailuliikenteen pysäkki, jolla pysäköinti on rajoitettu 30 minuuttiin. Kyseisellä kohdalla on myös pysäköinti kielletty liikennemerkillä. Pysäkillä toimii myös kimppataksiasema. Vilhonkadun liittymän ja matkailuliikenteen pysäkin välisellä osuudella on pysäyttäminen kielletty linja-autojen kääntymisen helpottamiseksi.

Matkailuliikenteen pysäkkiä saavat matkailuliikenteen lisäksi käyttää muut ajoneuvot siihen nousemista tai poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä.

Valtuustoaloitteessa esitetään lisättäväksi pysäköintikieltoon ajoneuvon siirtoa esittävä tekstitaulu. Tieliikennelaissa ei ole omaa ajoneuvon siirtoa esittävää liikennemerkkiä. Työmaiden ja tilapäisten järjestelyiden yhteydessä on käytetty siirtokehotustaulua, jossa on ajoneuvon siirron symboli. Taulun tarkoituksena on siirtää pysäköidyt autot pois työmaan tai tilapäisten rakenteiden kohdalta.

Laki pysäköinninvalvonnasta mahdollistaa rengaslukon käytön silloin kun pysäköintivirhe on jatkunut kaksi vuorokautta. Rengaslukon käyttö on mahdollista myös silloin, jos samalla ajoneuvolla on tehty viisi pysäköintivirhettä eikä niistä määrättyjä pysäköintivirhemaksuja ole maksettu. Samoilla edellytyksillä ajoneuvo voidaan myös siirtää. Rengaslukon käyttö ei näin ollen nykyisen lainsäädännön puitteissa Mikonkadun tapauksessa ole ratkaisu ongelmaan.

Mikonkadun matkailuliikenteen pysäkin käyttö henkilöautojen pysäköintiin ilta- ja yöaikana on lähinnä valvonnallinen ongelma. Siirtokehotuksilla tuskin saavutettaisiin parannusta tilanteeseen.

Mikonkadulla Rautatientorin edustalla on myös paikallisliikenteen linja-autopysäkki. Pysäkkiä yöaikana käyttää vain linja 18N. Matkailuliikenne voi niissä tapauksissa kun varsinainen matkailuliikenteen pysäkki ei ole pysäköinnin takia käytettävissä käyttää kyseistä linja-autopysäkkiä matkustajien jättämiseen.

Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto tulee selvittämään rakennusviraston pysäköinninvalvonnan kanssa yhteistyössä mahdollisuuksia valvonnan tehostamiseen.

Esittelijä

liikennesuunnittelupäällikkö

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Pekka Nikulainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37122

pekka.nikulainen(a)hel.fi

 

Yleisten töiden lautakunta 21.08.2012 § 376

HEL 2012-009034 T 00 00 03

Päätös


Yleisten töiden lautakunta päätti antaa asiasta seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Mikonkadulla RAY:n kasinon edustalla on liikennemerkein pysäköinti kielletty. Kasinon edustalla on ollut pysäköintiongelmia lähinnä iltaisin ja öisin. Pysäköinninvalvonnan kävelevien partioiden työvuoro päättyy kello 19 ja autopartioiden työvuoro päättyy kello 21. Autopartiot ovat tehneet silloin tällöin erityisiä ”valvontaiskuja” Mikonkadulle juuri ennen työvuoronsa päättymistä. Pysäköinnin maksullisuusaikaa tultaneen syksyn aikana pidentämään kello 21:een, jolloin myös käveleviä partioitakin voisi olla kohdennettavissa pidempään kyseiselle kadulle. Poliisi valvoo pysäköintiä ympäri vuorokauden.

Yleensä ajoneuvon siirto on mahdollinen vasta kahden vuorokauden odotusajan jälkeen. Ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain 5 § 4 momentin mukaan poliisi on velvollinen siirtämään ajoneuvon välittömästi, jos pysäköinnistä aiheutuu vaaraa liikenneturvallisuudelle. Saman lainkohdan mukaan pysäköinninvalvontakin voi välittömästi siirtää ajoneuvon, joka aiheuttaa huomattavaa haittaa tienkäytölle. Lisäksi pysäköinninvalvonta voi siirtää välittömästi varastoon väärin pysäköidyn ajoneuvon, jolle on kertynyt vähintään viisi eri teoista johtuvaa maksamatonta lainvoimasta pysäköintivirhemaksua. Edellä luetelluista välittömän siirron perusteista lähinnä viimeinen kohta eli virhemaksuista piittaamattomia koskeva peruste tulee käytännössä kyseeseen. Pysäköinnintarkastajien uusi kämmenmikro tulee edesauttamaan oleellisesti pysäköintimaksuista piittaamattomien valvontaa. Siirtokehotustaulun käyttö ei edellä olevan pohjalta liene siis tarpeen.

Ajoneuvon lukitseminen pyörälukolla on mahdollista samoilla perusteilla kuin ajoneuvon siirtäminenkin. Ajoneuvon lukitseminen kadulle hankaloittaisi tilannetta Mikonkadulla entisestään. Parempi vaihtoehto olisi siirtää ajoneuvo kokonaan pois kyseiseltä kadulta joko varastoon tai lähikadulle.

Pysäköinninvalvonta ja liikennesuunnitteluosasto jatkavat asian selvittelyä yhdessä.

Esittelijä

osastopäällikkö

Pekka Henttonen

Lisätiedot

Matti Laihonen, asiamies, puhelin: 310 38813

matti.laihonen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566