Helsingfors stad | Protokoll | 20/2012 | 1 (1) |
Stadsfullmäktige |
|
| |
|
| Kj/36 | |
| 28.11.2012 |
| |
|
|
|
§ 415
Stj / Den av ledamoten Sanna Vesikansa väckta motionen om utredning av kundtillfredsställelsen med dagvårdsklubbar
HEL 2012-008633 T 00 00 03
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anse den av ledamoten Sanna Vesikansa väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Sanna Vesikansan aloite |
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige beslutar anse den av ledamoten Sanna Vesikansa väckta motionen vara slutligt behandlad.
Föredraganden
Ledamoten Sanna Vesikansa föreslår i sin motion att kundtillfredsställelsen och personalens åsikter ska utredas i syfte att höja kvaliteten på dagvårdsklubbverksamheten och att förbättra planeringen av verksamheten.
Stadsstyrelsen hänvisar till socialnämndens utlåtande och konstaterar att den respons som samlas in bland barnen och föräldrarna anses som viktig inom barndagvården. Verksamheten utvecklas på verksamhetsställena som en del av det grundläggande arbetet, vid personalens veckomöten och på utvecklingsdagar. Utvecklingsarbetet bygger på kundresponsen och resultaten av kundenkäter.
Enkäten som görs när ett barn börjar i dagvården och en enkät om kundtillfredsställelse hösten 2012 riktas också till föräldrarna till barnen inom klubbverksamheten.
Föredragande
Stadsstyrelsen
Upplysningar
Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Bilagor
1 | Valtuutettu Sanna Vesikansan aloite |
Beslutshistoria
Kaupunginhallitus 19.11.2012 § 1291
HEL 2012-008633 T 00 00 03
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuustoto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Sanna Vesikansan aloitteen loppuun käsitellyksi.
12.11.2012 Pöydälle
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048
olli.hari(a)hel.fi
Sosiaalilautakunta 04.09.2012 § 301
HEL 2012-008633 T 00 00 03
Päätös
Sosiaalilautakunta päätti antaa aloitteesta kaupunginhallitukselle seuraavan sisältöisen lausunnon.
Päivähoidossa pidetään tärkeänä lapsilta ja lasten vanhemmilta kerättyä palautetta. Asiakastyytyväisyyskyselyt ja muut palautteen muodot ovat toiminnan kehittämisen ja suunnittelun pohjana myös leikkitoiminnan kerhoissa.
Syksyllä 2011 leikkipuistojen asiakkailta koottiin palautetta sähköisesti toteutetulla asiakastyytyväisyyskyselyllä. Leikkipuistojen käyttäjiltä saatiin yhteensä 1155 vastausta. Vastaajista 574 osallistui pikkulapsiperheiden avoimeen toimintaan, 436 koululaisten avoimeen iltapäivätoimintaan ja 145 leikkitoiminnan kerhoon.
Vastaajien leikkipuistoille antama yleinen kouluarvosana oli 8,7 ja leikkitoiminnankerhojen saama arvosana oli 8,9.
Seuraavassa on suora lainaus yhdestä kyselyn avovastauksesta. Vastaukseen sisältyy juuri ne seikat, joita vanhemmat avovastauksissaan useasti mainitsivat: "Osaavat ammattilaiset tarjoavat monipuolisia virikkeitä tukemaan lapsen kehitystä ja opastavat lasta niin eri toimissa kuin ryhmässä toimimiseen. Lapset tutustuvat vertaisiinsa pienessä ryhmässä ja oppivat näin vuorovaikutustaitoja muiden kanssa toimimiseen. Lapsi myös kehittyy itsenäisemmäksi toimiessaan välillä myös ilman vanhempaansa, muiden ikäistensä ja aikuisten kanssa. Vanhempi saa pienen hengähdystauon lapsen hoitamisesta ja täten voimaantuessaan saa uusia voimia ja tukea lapsen kasvatukseen".
Leikkitoiminnan kerhojen lisääntyessä toimintaa kehitetään vastaamaan perheiden tarpeita. Syksyllä 2011 järjestettiin seminaari, jossa kartoitettiin henkilökunnan kokemuksia kerhojen perustamisesta ja toiminnan käynnistymisestä.
Leikkitoiminnan kerhojen käsikirja on valmistunut ja se otetaan käyttöön syksyllä. Käsikirjassa kuvataan kerhotoiminnan järjestämisen periaatteet ja laadukkaan toiminnan suunnittelun perusteet. Sillä taataan riittävän yhtenäinen rakenne ja toiminta päiväkodissa tai leikkipuistossa järjestettäville kerhoille. Jokaisessa kerhossa tehdään käsikirjan liitteeksi toimintasuunnitelma. Se on henkilökunnan työväline. Asiakkailla on mahdollisuus tutustua käsikirjaan ja osallistua toiminnan sisällön suunnitteluun.
Leikkipuistojen ja päiväkotien toiminnan arviointi ja laadun kehittäminen tapahtuu toimipisteissä osana perustyötä, henkilökunnan viikkopalavereissa ja kehittämispäivissä. Kehittämistyön pohjana käytetään asiakaspalautetta sekä asiakaskyselyjen tuloksia.
Kerhotoiminnan kehittämistä jatketaan päivähoidon vastuualueella syksyn 2012 aikana. Päivähoidon aloitukseen liittyvä kysely ja syksyllä toteutettava asiakastyytyväisyyskysely kohdennetaan myös kerhotoiminnassa olevien lasten vanhemmille.
Esittelijä
sosiaalijohtaja
Paavo Voutilainen
Lisätiedot
Nina Onufriew, kehittämiskonsultti, puhelin: 310 42550
nina.onufriew(a)hel.fi
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 1 | Norra esplanaden 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGINFORS STAD | Helsingfors 17 | Telefax |
| Moms nr |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|