Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2012 | 1 (1) |
Kaupunginvaltuusto |
|
| |
|
| Kj/17 | |
| 26.09.2012 |
| |
|
|
|
§ 273
Kj / Valtuutettu Yrjö Hakasen aloite Ahjon kokoussovelluksen kehittämisestä
HEL 2011-004400 T 07 00 00
Päätös
Kaupunginvaltuusto päätti kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti katsoa valtuutettu Yrjö Hakasen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Susanna Mäkelä, erityissuunnittelija, puhelin: 310 70307
susanna.makela(a)hel.fi
Katja Räisänen, johtava asiantuntija, puhelin: 0931078720
katja.raisanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vt Yrjö Hakasen aloite Ahjon kokoussovelluksen kehittämiseksi |
2 | Ahjon kokoussovelluksen käytettävyysraportti 2012.pdf |
Päätösehdotus
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Yrjö Hakasen aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Valtuutettu Yrjö Hakanen ja 46 muuta valtuutettua esittää aloitteessaan luottamushenkilöille suunnatun käyttäjäkyselyn tekemistä Ahjon kokoussovelluksesta ja raportin laatimista toimista, joilla kokoussovelluksen käytettävyyttä on parannettu.
Kaupunginhallitus toteaa, että Ahjo-tietojärjestelmä on ollut toiminnassa keskeytyksettä tuotantokäytön aloittamisesta 6.7.2011 lähtien. Kokoussovellus on ollut toimielinten ja luottamushenkilöiden käytettävissä elokuusta 2011. Ahjo-kokonaisuuteen sisältyvä kaupunginvaltuuston salijärjestelmä otettiin käyttöön syysistuntokauden alussa 14.9.2011. Ahjo koostuu useasta eri osasovelluksesta, joilla tuetaan päätösasioiden valmistelua ja käsittelyä sähköisenä joko viranhaltija- tai toimielinpäätöksinä kirjaamisesta päätösten täytäntöönpanoon ja arkistointiin asti. Ahjon käyttäjäkuntaan kuuluu 600 luottamushenkilöä sekä noin 5000 kaupungin viranhaltijaa ja työntekijää.
Kaupunginhallitus toteaa, että Ahjon kokoussovelluksesta teetettiin huhtikuussa 2012 käytettävyysarviointi riippumattomalla toimittajalla (Logica). Arvioinnissa analysoidut käyttäjäroolit olivat kokouksen päätösvaltaiset osallistujat (jäsenet) ja puheenjohtajat sekä varapuheenjohtajat. Käytettävyysarviointi sisälsi käyttäjäobservoinnit kokoussovelluksen käytöstä aidoissa kokoustilanteissa kaupunginvaltuustossa, kaupunkisuunnittelulautakunnassa ja yleisten töiden lautakunnassa sekä luottamushenkilöille suunnatun käyttäjäkyselyn ajalla 5 - 24.4.2012. Käyttäjäkysely lähetettiin kaupungin luottamushenkilöille. Kyselyyn vastasi 155 luottamushenkilöä.
Käyttäjäkysely koostui yleisistä käytettävyyden arvioimiseen käytetyistä väittämistä (USE-kysely) sekä tarkennetuista avoimista ja monivalintakysymyksistä riippuen käyttäjän roolista kokoussovelluksen käytössä ja jäsenyydestä erilaisissa toimielimissä. USE-kysely mittaa käytettävyyttä neljällä akselilla: hyödyllisyys, käyttäjätyytyväisyys, käytön helppous ja käytön oppiminen.
Kaupunginhallitus toteaa, että käytettävyysarvioinnin yhteenvedossa todetaan positiivisina asioina kokoussovelluksen käytöstä seuraavaa:
- kokousasiakirjoja ei tarvitse enää tulostaa, ja ne löytävät aina luottamushenkilöille perille riippumatta osoitetiedoista
- kokouksen seuraaminen on mahdollista esityslistapuun merkintöjen kautta
- toisten tekemät ehdotukset ovat selkeästi kaikkien luettavissa kokoussovelluksen kautta
- sähköinen kokousjärjestely mahdollistaa oikein käytettynä ja toimiessaan moitteettomasti aidosti paperittoman hallintotyöskentelyn
Kaupunginhallitus toteaa, että käytettävyysarvioinnin yhteenvedossa todetaan negatiivisina asioina kokoussovelluksen käytöstä seuraavaa:
- tekniset ongelmat ja järjestelmän hitaus
- liitteiden lataaminen hidasta tai mahdotonta etäyhteyksillä
- aikakatkaisut ja muut esim. verkon vaihtumisesta aiheutuvat ongelmat mahdottomia ymmärtää
- paperityöskentelyn hyviä ja totuttuja tapoja ei ole siirretty kokoussovellukseen
- kokoussovellus ei tue kokoukseen liittyviä prosesseja kaikilta osin, esim. yhteisöllisyys, kokoukseen ennalta valmistautuminen ja siitä jälkikäteen raportointi
Ahjon kokoussovelluksen käytettävyysarvioinnin raportti on esityksen liitteenä.
Kaupunginhallitus toteaa, että kokoussovelluksesta ollaan ensi valtuustokaudelle toteuttamassa selainpohjaista ratkaisua, jolla on tarkoitus parantaa kokoussovelluksen ja etäkirjautumisen nykyisten ratkaisujen merkittävimpiä ongelmakohtia sekä sovelluksen yleistä käytettävyyttä. Ratkaisussa pyritään samalla huomioimaan esteettömyyteen liittyvät yleiset käyttövaatimukset.
Selainpohjaisen käyttöliittymän käyttöönotto parantaa sovelluksen käytettävyyttä monella tavalla. Ratkaisu mahdollistaa:
- teknologiariippumattoman kokoussovelluksen käytön (mahdollistaa oman koneen käytön ja toimii yleisimmillä selaimilla)
- etäkäyttäjän kertakirjautumisen (käyttäjätunnus ja pin-koodi kirjoitetaan vain kertaalleen)
- ongelmallisten isojen liitteiden nopeamman avautumisen ja käsittelyn sekä asiakirjojen monipuolisemmat selaustoiminnot (työasemassa käytettävän lukijakomponentin mukaisesti)
- monipuolisemmat vapaamuotoisen tekstinkäsittelyn toiminnot kuten tekstin suurennus/pienennys ja oikoluku (käytettävän selaimen tarjoaman mukaisesti)
- dokumenttien samanaikaiseen käsittelyyn liittyvien muutostarpeiden toteutuksen (esim. eri asioihin liittyvien dokumenttien katselu samanaikaisesti)
- omien merkintöjen käsittelyn kehittämisen haluttuun suuntaan esim. puheenvuorojen valmistelun tueksi (korostukset, muotoilu, linkkien ja kuvien liittäminen)
- tekstin kopioinnin esitysasiakirjoista ja dokumenteista omaa merkintää/ehdotusta tehtäessä (suorat funktiotoiminnot ctrl+c/ctrl+v ja hiiren oikean näppäimen kopioi-liitä -toiminnot)
- visuaalisesti selkeämmän kokouksen kirjautumisnäytön
Kaupunginhallitus toteaa, että lisäksi käyttöliittymän toteutuksen yhteydessä kiinnitetään huomiota sovelluksen antamien virheilmoitusten sisältöön ja sanamuotoon sekä käyttäjän tilannekohtaiseen opastamiseen. Toteutuksessa kiinnitetään huomiota myös kokoussovelluksen näppäinten selkeyteen, näyttöjen asetteluun sekä graafiseen ilmeeseen.
Kaupunginhallitus lisää, että kokoussovelluksen tehtävänä on ensisijaisesti tukea kokousten läpivientiin ja Ahjon päätösprosessiin liittyviä toimintoja. Ryhmätyöskentelyä tukevia toiminnallisuuksia tullaan huomioimaan uudessa, vuodenvaihteessa 2012-2013, käyttöön otettavassa luottamushenkilöportaalissa. Luottamushenkilöportaaliin on muun muassa tarkoitus toteuttaa toimielinkohtainen työtila tukemaan toimielinten jäsenten välistä kommunikaatiota. Työtilaa voidaan käyttää toimielimen sisäisenä keskustelupalstana, jossa on mahdollista jakaa asiakirjoja jäsenten kesken.
Uudesta, selainpohjaisesta kokoussovelluksesta järjestetään syksyn 2012 aikana esittelytilaisuuksia, joissa luottamushenkilöillä on mahdollista antaa palautetta kokoussovelluksen uusista toiminnallisuuksista ja käytettävyydestä.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että Ahjon kokoussovelluksesta tullaan myös jatkossa, kahden vuoden välein, toteuttamaan luottamushenkilöillle suunnattu käyttäjäkysely. Seuraava käyttäjäkysely on tarkoitus toteuttaa vuoden 2014 alussa.
Kaupunginhallitus katsoo edellä olevan riittäväksi selvitykseksi asiassa.
Esittelijä
Kaupunginhallitus
Lisätiedot
Susanna Mäkelä, erityissuunnittelija, puhelin: 310 70307
susanna.makela(a)hel.fi
Katja Räisänen, johtava asiantuntija, puhelin: 0931078720
katja.raisanen(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vt Yrjö Hakasen aloite Ahjon kokoussovelluksen kehittämiseksi |
2 | Ahjon kokoussovelluksen käytettävyysraportti 2012.pdf |
Päätöshistoria
Kaupunginhallitus 17.09.2012 § 987
HEL 2011-004400 T 07 00 00
Päätös
Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättänee katsoa valtuutettu Yrjö Hakasen aloitteen loppuun käsitellyksi.
10.09.2012 Pöydälle
06.02.2012 Palautettiin
30.01.2012 Pöydälle
Esittelijä
kaupunginjohtaja
Jussi Pajunen
Lisätiedot
Susanna Mäkelä, erityissuunnittelija, puhelin: 310 70307
susanna.makela(a)hel.fi
Katja Räisänen, johtava asiantuntija, puhelin: 310 78720
katja.raisanen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1 | Pohjoisesplanadi 11-13 | +358 9 310 1641 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 17 | Faksi |
| Alv.nro |
hallintokeskus@hel.fi | http://www.hel.fi/hallintokeskus | +358 9 655 783 |
| FI02012566 |
|
|