Helsingfors stad

Protokoll

11/2012

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/15

 

06.06.2012

 

 

 

 

 

 

§ 204

Ändring av instruktionen för stadsstyrelsen och tillsättande av en social- och hälsovårdssektion inom stadsstyrelsen

HEL 2012-007005 T 00 01 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag ändra 12 § i instruktionen för stadsstyrelsen så att paragrafen får den nedanstående lydelsen, räknat från 1.1.2013.

12 §
Verksamhetsområde för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet

Till verksamhetsområdet för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet (Stj) hör ärenden rörande social- och hälsovårdsväsendet och barnomsorgsväsendet.

Till verksamhetsområdet för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet hör dessutom ärenden angående

-        social- och hälsovårdsnämnden

-        barnomsorgsnämnden

Stadsfullmäktige beslutar samtidigt inrätta en social- och hälsovårdssektion inom stadsstyrelsen och ge sektionen till uppgift att verkställa omorganiseringen av social- och hälsovårdsväsendet och barnomsorgsväsendet. Stadsfullmäktige beslutar också temporärt ändra instruktionen för stadsstyrelsen så att det införs en ny paragraf 2 b, ett nytt 4 mom. i 4 § och en ny paragraf 8 b. De nya bestämmelserna gäller från den dag detta beslut verkställs till den dag social- och hälsovårdsnämnden, som regleras genom instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet, och barnomsorgsnämnden, som regleras genom instruktionen för barnomsorgsväsendet, håller sitt första sammanträde.

2 b §
Social- och hälsovårdssektionen

Stadsfullmäktige tillsätter en social- och hälsovårdssektion. Sektionen har tretton ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare. Fullmäktige väljer en ordinarie ledamot i stadsstyrelsen till ordförande i sektionen och en ledamot i sektionen till vice ordförande.

4 §
Föredragning

– – –
Biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet föredrar ärendena vid social- och hälsovårdssektionens sammanträden, med beaktande av det som är föreskrivet i 2 mom.

8 b §
Social- och hälsovårdssektionens uppgifter

Social- och hälsovårdssektionen har innan instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft till uppgift

1.     att besluta om indelning av social- och hälsovårdsverkets avdelningar i enheter på byrånivå
 

2.     att besluta om tillsättande av byråchefstjänsterna vid social- och hälsovårdsverkets enheter på byrånivå
 

3.     att ge utlåtande då tjänsten som chef för social- och hälsovårdsverket ska tillsättas
 

4.     att ge utlåtande då avdelningschefstjänsterna vid social- och hälsovårdsverket ska tillsättas
  

5.     att besluta om indelning av barnomsorgsverket i enheter på byrånivå
 

6.     att besluta om tillsättande av byråchefstjänsterna vid barnomsorgsverkets enheter på byrånivå
 

7.     att i fråga om social- och hälsovårdsverket godkänna driftsplan inom ramen för budgeten för år 2013
 

8.     att i fråga om barnomsorgsverket godkänna driftsplan inom ramen för budgeten för år 2013
 

9.     att följa omorganiseringen av social- och hälsovårdsväsendet och barnomsorgsväsendet.

Social- och hälsovårdssektionen ska efter att instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft sköta de uppgifter som ankommer på social- och hälsovårdsnämnden och dess sektioner och på barnomsorgsnämnden men som inte tål dröjsmål.

Social- och hälsovårdssektionen kan i enskilda fall överföra ett ärende som omfattas av dess befogenheter till stadsstyrelsen.

Stadsfullmäktige beslutade vidare välja tretton ledamöter och tretton ersättare i stadsstyrelsens social- och hälsovårdssektion, en ordinarie ledamot i stadsstyrelsen till ordförande i sektionen och en ledamot i sektionen till vice ordförande för en mandattid som börjar med att detta beslut verkställs och slutar med att social- och hälsovårdsnämnden, som regleras genom instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet, och barnomsorgsnämnden, som regleras genom instruktionen för barnomsorgsväsendet, håller sitt första sammanträde:

ledamot

ersättare

 

 

ordförande Risto Rautava

Sirpa Asko-Seljavaara

vice ordförande Sirkku Ingervo

Jussi Tarkkanen

Seija Muurinen

Ari Huovinen

Olli Valtonen

Heidi Ruhala

Sami Heistaro

Tuomas Nurmela

Mari Puoskari

Sanna Vesikansa

Hannu Tuominen

Tuuli Kousa

Jouko Malinen

Reijo Vuorento

Terhi Mäki

Sara Paavolainen

Tarja Tenkula

Vertti Kiukas

Outi Ojala

Jouko Kajanoja

Nils Torvalds

Jan D. Oker-Blom

Nina Huru

Eeva Kuuskoski

 

Stadsfullmäktige beslutade dessutom justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048

olli.hari(a)hel.fi

Bilagor

1

Kaupunginhallituksen johtosääntö

2

Seurantaryhmä 12.12.2011

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar ändra 12 § i instruktionen för stadsstyrelsen så att paragrafen får den nedanstående lydelsen, räknat från 1.1.2013.

12 §
Verksamhetsområde för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet

Till verksamhetsområdet för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet (Stj) hör ärenden rörande social- och hälsovårdsväsendet och barnomsorgsväsendet.

Till verksamhetsområdet för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet hör dessutom ärenden angående

-        social- och hälsovårdsnämnden 

-        barnomsorgsnämnden

Stadsfullmäktige beslutar samtidigt inrätta en social- och hälsovårdssektion inom stadsstyrelsen och ge sektionen till uppgift att verkställa omorganiseringen av social- och hälsovårdsväsendet och barnomsorgsväsendet. Stadsfullmäktige beslutar också temporärt ändra instruktionen för stadsstyrelsen så att det införs en ny paragraf 2 b, ett nytt 4 mom. i 4 § och en ny paragraf 8 b. De nya bestämmelserna gäller från den dag detta beslut verkställs till den dag social- och hälsovårdsnämnden, som regleras genom instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet, och barnomsorgsnämnden, som regleras genom instruktionen för barnomsorgsväsendet, håller sitt första sammanträde.

2 b §
Social- och hälsovårdssektionen

Stadsfullmäktige tillsätter en social- och hälsovårdssektion. Sektionen har tretton ledamöter. Varje ledamot har en personlig ersättare. Fullmäktige väljer en ordinarie ledamot i stadsstyrelsen till ordförande i sektionen och en ledamot i sektionen till vice ordförande.

4 §
Föredragning

– – –
Biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet föredrar ärendena vid social- och hälsovårdssektionens sammanträden, med beaktande av det som är föreskrivet i 2 mom.

8 b §
Social- och hälsovårdssektionens uppgifter

Social- och hälsovårdssektionen har innan instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft till uppgift

1.     att besluta om indelning av social- och hälsovårdsverkets avdelningar i enheter på byrånivå
 

2.     att besluta om tillsättande av byråchefstjänsterna vid social- och hälsovårdsverkets enheter på byrånivå
 

3.     att ge utlåtande då tjänsten som chef för social- och hälsovårdsverket ska tillsättas
 

4.     att ge utlåtande då avdelningschefstjänsterna vid social- och hälsovårdsverket ska tillsättas
  

5.     att besluta om indelning av barnomsorgsverket i enheter på byrånivå
 

6.     att besluta om tillsättande av byråchefstjänsterna vid barnomsorgsverkets enheter på byrånivå
 

7.     att i fråga om social- och hälsovårdsverket godkänna driftsplan inom ramen för budgeten för år 2013
 

8.     att i fråga om barnomsorgsverket godkänna driftsplan inom ramen för budgeten för år 2013
 

9.     att följa omorganiseringen av social- och hälsovårdsväsendet och barnomsorgsväsendet.

Social- och hälsovårdssektionen ska efter att instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft sköta de uppgifter som ankommer på social- och hälsovårdsnämnden och dess sektioner och på barnomsorgsnämnden men som inte tål dröjsmål.

Social- och hälsovårdssektionen kan i enskilda fall överföra ett ärende som omfattas av dess befogenheter till stadsstyrelsen.

Stadsfullmäktige beslutar vidare välja tretton ledamöter och tretton ersättare i stadsstyrelsens social- och hälsovårdssektion, en ordinarie ledamot i stadsstyrelsen till ordförande i sektionen och en ledamot i sektionen till vice ordförande för en mandattid som börjar med att detta beslut verkställs och slutar med att social- och hälsovårdsnämnden, som regleras genom instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet, och barnomsorgsnämnden, som regleras genom instruktionen för barnomsorgsväsendet, håller sitt första sammanträde:

ledamot

ersättare

 

ordförande______________

 _______________________

vice ordförande___________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 Jouko Malinen

 Reijo Vuorento

 Terhi Mäki

 Sara Paavolainen

 Tarja Tenkula

 Vertti Kiukas

 Outi Ojala

 Jouko Kajanoja

 Nils Torvalds

 Jan D. Oker-Blom

 Nina Huru

 _______________________

 

Stadsfullmäktige beslutar dessutom justera protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Sammandrag

Verksamhetsområdet för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet måste ändras i instruktionen för stadsstyrelsen så att det är i överensstämmelse med det omorganiserade social- och hälsovårdsväsendet.

Innan instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft måste det fattas beslut som hänför sig till verkställandet av instruktionerna, och efter att instruktionerna trätt i kraft måste de uppgifter för social- och hälsovårdsnämnden och barnomsorgsnämnden som inte tål dröjsmål bli skötta inom förvaltningen. En tillfällig social- och hälsovårdssektion inrättas inom stadsstyrelsen för uppgifterna i fråga. 

Föredraganden

Socialnämnden, dess sektioner, hälsovårdsnämnden, socialverket och hälsovårdscentralen fortsätter till utgången av år 2012 med sin verksamhet i enlighet med den gällande instruktionen för socialväsendet respektive den gällande instruktionen för hälsovårdsväsendet. Redan år 2012, innan instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft, måste det fattas beslut som hänför sig till verkställandet av instruktionerna, och efter 1.1.2013, efter att instruktionerna trätt i kraft men innan social- och hälsovårdsnämndens och barnomsorgsnämndens mandattid börjat, måste de uppgifter för de nya nämnderna som inte tål dröjsmål bli skötta inom förvaltningen. En tillfällig social- och hälsovårdssektion måste inrättas inom stadsstyrelsen för uppgifterna i fråga.

Detaljmotivering för ändringarna i instruktionen för stadsstyrelsen

Instruktionsändringarna har beretts i samråd med stadgekommittén.

12 §
Verksamhetsområde för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet

Verksamhetsområdet för biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet ändras så att det är i överensstämmelse med verksamhetsområdena i instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet, räknat från den dag instruktionerna träder i kraft.

2 b §
Social- och hälsovårdssektionen

Bestämmelser om tillsättande av kommunala organ, bl.a. sektioner inom kommunstyrelsen, och om val av ledamöter och ordförande ingår i 17 och 18 § i kommunallagen. Enligt lagen tillsätter kommunfullmäktige ledamöter och ersättare i sektioner. Till ordförande i en sektion ska det på basis av 18 § 3 mom. väljas en ordinarie ledamot i kommunstyrelsen. Social- och hälsovårdssektionen föreslås få tretton ledamöter.

4 §
Föredragning

– – –
Biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet föredrar ärendena vid social- och hälsovårdssektionens sammanträden. Enligt 4 § 2 mom. i instruktionen för stadsstyrelsen har stadsdirektören rätt att föredra ett ärende som hör till en biträdande stadsdirektörs verksamhetsområde och att överföra föredragningen av ett ärende som hör till hans eget verksamhetsområde på en biträdande stadsdirektör.

8 b §
Social- och hälsovårdssektionens uppgifter

Redan år 2012, innan instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft, måste det fattas beslut som hänför sig till verkställandet av instruktionerna. Social- och hälsovårdssektionens uppgifter i punkterna 1–8 i 8 b § 1 mom. i instruktionen för stadsstyrelsen har att göra med verkställandet av de nya instruktionerna och omfattas av de nya nämndernas befogenheter. Besluten om det som är angivet i punkterna måste fattas före 31.12.2012 för att de nya nämnderna och verken ska kunna inleda sin verksamhet 1.1.2013. De ledande tjänsteinnehavarna måste väljas och beslut om hushållningen fattas redan år 2012. Uppgiften i punkt 9, att följa omorganiseringen av social- och hälsovårdsväsendet och barnomsorgsväsendet, är innehållsmässigt densamma som uppgiften för en uppföljningsgrupp som tillsattes av stadsstyrelsen 12.12.2011 (1120 §). Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen i samband med att beslutet verkställs att upplösa uppföljningsgruppen.  

Enligt 8 b § 2 mom. i instruktionen för stadsstyrelsen ska social- och hälsovårdssektionen efter att instruktionen för social- och hälsovårdsväsendet och instruktionen för barnomsorgsväsendet trätt i kraft 1.1.2013 sköta de uppgifter som ankommer på social- och hälsovårdsnämnden och dess sektioner och på barnomsorgsnämnden men som måste skötas i brådskande ordning. De nya nämnderna, som får sin sammansättning utifrån resultatet vid kommunalvalet hösten 2012, beräknas inleda sin verksamhet senast i början av februari 2013.

Enligt 8 b § 3 mom. kan social- och hälsovårdssektionen överföra ett ärende som omfattas av dess befogenheter till stadsstyrelsen.

Stadsstyrelsen påpekar att stadsfullmäktige bör välja ledamöter i social- och hälsovårdssektionen. "Valbar till kommunstyrelsen är den som är valbar till fullmäktige, dock inte

1.     den som är anställd hos kommunen inom kommunens centralförvaltning och som lyder under kommunstyrelsen, 

2.     den som är anställd hos kommunen och som är föredragande i en nämnd eller annars svarar för beredningen av ärenden som kommer att behandlas av kommunstyrelsen, eller

3.     den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i ett affärsdrivande samfund, om det är fråga om ett sådant samfund som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i kommunstyrelsen.

Ordföranden i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ för ett samfund som sköter bevakningen av personalens intressen i kommunen är inte valbar till kommunstyrelsen. Valbar är inte heller den som i egenskap av förhandlare för samfundet eller i annan motsvarande egenskap ansvarar för intressebevakningen." (35 § i kommunallagen)

"Angående kommunstyrelsens, nämnders och direktioners sektioner gäller i tillämpliga delar vad som stadgas om organet i fråga." (17 § 4 mom. i kommunallagen)

"I statliga kommittéer, delegationer och andra motsvarande statliga organ samt i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, skall kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat." (4 a § 1 mom. i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män) "Myndigheter och alla de parter som ombeds utse kandidater till de organ som nämns i denna paragraf skall i mån av möjlighet föreslå både en man och en kvinna för varje post." (4 a § 3 mom. i samma lag)

"Vid val blir den eller de som fått flest röster utsedda.

Valet av förtroendevalda skall förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som skall väljas ökat med ett. Om kvoten är ett brutet tal, skall den avrundas till närmaste högre hela tal.

Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Är ersättarna personliga, skall kandidaterna godkännas före valet och uppställas vid sidan av de föreslagna ordinarie ledamöterna. Är ersättarna inte personliga, blir de kandidater valda som näst efter de till ordinarie ledamöter utsedda personerna fått flest röster eller de största jämförelsetalen.

Vid proportionella val skall i tillämpliga delar iakttas vad som stadgas om kommunalval. Dessutom kan fullmäktige utfärda bestämmelser om val. Proportionella val och, då så yrkas, även majoritetsval skall förrättas med slutna sedlar. Vid lika röstetal avgör lotten." (60 § i kommunallagen)

Den gällande instruktionen för stadsstyrelsen och beslutet 12.12.2011 (1120 §) om tillsättande av en uppföljningsgrupp utgör bilagor till detta ärende på föredragningslistan.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048

olli.hari(a)hel.fi

Bilagor

1

Kaupunginhallituksen johtosääntö

2

Seurantaryhmä 12.12.2011

För kännedom

Sosiaalilautakunta

Terveyslautakunta

Opetuslautakunta

Sosiaalivirasto

Terveyskeskus

Opetusvirasto

Hallintokeskus

Talous- ja suunnittelukeskus

Henkilöstökeskus

Stj-rooteli

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 28.05.2012 § 655

HEL 2012-007005 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee 1.1.2013 lukien muuttaa kaupunginhallituksen johtosäännön 12 §:n kuulumaan seuraavasti:

12 §
Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimiala

Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan (Stj) toimialaan kuuluvat sosiaali- ja terveystointa sekä varhaiskasvatustointa koskevat asiat.

Sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan toimialaan kuuluvat lisäksi asiat, jotka koskevat 

-        sosiaali- ja terveyslautakuntaa ja

-        varhaiskasvatuslautakuntaa

Samalla kaupunginvaltuusto päättänee perustaa sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen organisaatiouudistuksen toimeenpanoa varten kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaoston.  Lisäksi kaupunginvaltuusto päättänee muuttaa kaupunginhallituksen johtosääntöä väliaikaisesti siten, että johtosääntöön lisätään uudet 2b §, 4 §:n 4 momentti ja 8 b §, jotka ovat voimassa tämän päätöksen täytäntöönpanosta alkaen siihen asti, kun sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosäännöissä tarkoitetut sosiaali- ja terveyslautakunta ja varhaiskasvatuslautakunta ensimmäisen kerran kokoontuvat:

2b §
Sosiaali- ja terveysjaosto

Kaupunginvaltuusto asettaa sosiaali- ja terveysjaoston. Jaostossa on 13 jäsentä. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto valitsee jaoston puheenjohtajaksi kaupunginhallituksen varsinaisen jäsenen ja varapuheenjohtajaksi jaoston jäsenen.  

4 §
Esittely

- - - - - -
Sosiaali- ja terveystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja esittelee asiat sosiaali- ja terveysjaostossa, ottaen huomioon mitä 2 momentissa on määrätty.

8b §
Sosiaali- ja terveysjaoston tehtävät

Sosiaali- ja terveysjaoston tehtävänä on ennen sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosääntöjen voimaantuloa

1.     päättää sosiaali- ja terveysviraston osastojen toimistotasoisesta yksikköjaosta
 

2.     päättää sosiaali- ja terveysviraston toimistotasoisten yksiköiden päälliköiden virkojen täyttämisestä
 

3.     antaa lausunto sosiaali- ja terveysviraston päällikön virkaa täytettäessä
 

4.     antaa lausunnot sosiaali- ja terveysviraston osastojen päälliköiden virkoja täytettäessä
  

5.     päättää varhaiskasvatusviraston toimistotasoisesta yksikköjaosta
 

6.     päättää varhaiskasvatusviraston toimistotasoisten yksiköiden päälliköiden virkojen täyttämisestä
 

7.     hyväksyä sosiaali- ja terveysviraston talousarvion käyttösuunnitelma vuodelle 2013
 

8.     hyväksyä varhaiskasvatusviraston talousarvion käyttösuunnitelma vuodelle 2013
 

9.     seurata sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen organisaation uudistamista

Sosiaali- ja terveysjaoston tehtävänä on sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosääntöjen tultua voimaan huolehtia niistä sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja sen jaostoille sekä varhaiskasvatuslautakunnalle kuuluvista tehtävistä, jotka eivät siedä viivytystä.    

Sosiaali- ja terveysjaosto voi yksittäistapauksessa saattaa toimivaltaansa kuuluvan asian kaupunginhallituksen päätettäväksi.

Edelleen kaupunginvaltuusto päättänee valita tämän päätöksen täytäntöönpanosta alkavaksi toimikaudeksi siihen asti, kun sosiaali- ja terveystoimen ja varhaiskasvatustoimen johtosäännöissä tarkoitetut sosiaali- ja terveyslautakunta ja varhaiskasvatuslautakunta ensimmäisen kerran kokoontuvat, kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveysjaostoon 13 jäsentä ja 13 varajäsentä sekä puheenjohtajan kaupunginhallituksen varsinaisista jäsenistä ja varapuheenjohtajan jaoston jäsenistä:

jäsen

varajäsen

 

puheenjohtaja______________

 _______________________

varapuheenjohtaja___________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 _________________________

 _______________________

 Jouko Malinen

 Reijo Vuorento

 Terhi Mäki

 Sara Paavolainen

 Tarja Tenkula

 Vertti Kiukas

 Outi Ojala

 Jouko Kajanoja

 Nils Torvalds

 Jan D. Oker-Blom

 Nina Huru

 _______________________

 

Vielä kaupunginvaltuusto päättänee tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

21.05.2012 Pöydälle

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen(a)hel.fi

Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

olli.hari(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566