Helsingfors stad

Protokoll

8/2012

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/9

 

25.04.2012

 

 

 

 

 

 

§ 95

Kommuninvånarnas initiativ 2011

HEL 2012-001786 T 00 00 03

HEL 2011-000060, 2011-000295, 2011-001979, 2011-003481, 2011-006810, 2011-007146, 2011-003078, 2012-001787

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anteckna förteckningen över kommuninvånarnas initiativ 2011.

Behandling

Ordföranden konstaterade att enligt 25 § i arbetsordningen för stads-fullmäktige tillåts diskussion vid behandlingen av kommuninvånarnas initiativ.

Beslut om enskilda initiativ tillåts inte utom i fråga om hemställningsklämmar.

Initiativ 1

Efter att ha förklarat diskussionen avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Kati Peltola understödd av ledamoten Tea Vikstedt under diskussionen hade föreslagit följande hemställningskläm:

Stadsfullmäktige förutsätter att det utreds om Osmonkallio före detta äldreboende kan vara lämpligt som grupphem för äldre.

Redogörelsen befanns vara riktig.

På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige först stadsstyrelsens förslag enhälligt.

Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som godkänner ledamoten Kati Peltolas förslag till hemställningskläm röstar ja; den som motsätter sig klämmen röstar nej.

2 omröstningen

JA-förslag: Peltola Kati
NEJ-förslag: Nej

Ja-röster: 34
Elina Aaltio, Outi Alanko-Kahiluoto, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Lilli Autti, Mika Ebeling, Yrjö Hakanen, Riikka Henttonen, Jessica Karhu, Mari Kiviniemi, Laura Kolbe, Tuuli Kousa, Päivi Lipponen, Jyrki Lohi, Silvia Modig, Elina Moisio, Sari Näre, Outi Ojala, Sara Paavolainen, Terhi Peltokorpi, Kati Peltola, Harri Pirhonen, Sirpa Puhakka, Pekka Saarnio, Harri Saksala, Riitta Skoglund, Kaarin Taipale, Tarja Tenkula, Nils Torvalds, Heta Välimäki, Tuomo Valokainen, Sanna Vesikansa, Tea Vikstedt, Julia Virkkunen

Nej-röster: 15
Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Arja Karhuvaara, Minerva Krohn, Lasse Männistö, Tuomas Nurmela, Jan D Oker-Blom, Osku Pajamäki, Heli Puura, Tatu Rauhamäki, Laura Rissanen, Juho Romakkaniemi, Riitta Snäll, Olli Valtonen, Jan Vapaavuori

Blanka: 28
Jorma Bergholm, Maria Björnberg-Enckell, Heidi Ekholm-Talas, Matti Enroth, Sture Gadd, Kimmo Helistö, Sanna Hellström, Nina Huru, Jukka Järvinen, Heikki Karu, Kristiina Kokko, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Essi Kuikka, Pauli Leppä-aho, Hannele Luukkainen, Jarmo Nieminen, Pia Pakarinen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Johanna Sumuvuori, Nina Suomalainen, Johanna Sydänmaa, Astrid Thors, Ulla-Marja Urho, Antti Valpas, Markku Vuorinen, Ville Ylikahri

Frånvarande: 8
Jussi Halla-aho, Mari Holopainen, Seppo Kanerva, Emma Kari, Sanna Perkiö, Mari Puoskari, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara

Stadsfullmäktige hade inte godkänt Kati Peltolas förslag till hemställningskläm.

Initiativen 2–8

På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige stadsstyrelsens förslag enhälligt.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Mari Tammisto, förvaltningssekreterare, telefon: 310 76004

mari.tammisto(a)hel.fi

Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048

olli.hari(a)hel.fi

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Leena Mällänen, chef för informationstjänstenheten, telefon: 310 36059

leena.mallanen(a)hel.fi

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Miliza Ryöti, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 25407

miliza.ryoti(a)hel.fi

Anja Vallittu, stadssekreterare, telefon: 310 36046

anja.vallittu(a)hel.fi

Bilagor

1

Aloite 1

2

Aloite 2

3

Aloite 3

4

Aloite 4

5

Aloite 5

6

Aloite 6

7

Aloite 7

8

Aloite 8

9

Aloitteeseen 1 liittyvät lausunnot

10

Aloitteeseen 2 liittyvät lausunnot

11

Aloitteeseen 4 liittyvät lausunnot

12

Aloitteeseen 5 liittyvät lausunnot

13

Aloitteeseen 6 liittyvät lausunnot

14

Aloitteeseen 7 liittyvät lausunnot

15

Aloitteeseen 8 liittyvät lausunnot

16

Äänestyslista

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna förteckningen över kommuninvånarnas initiativ 2011.

Föredraganden

Stadsstyrelsen konstaterar att enligt 28 § i kommunallagen har kommuninvånarna rätt att komma med initiativ till kommunen i frågor som gäller kommunens verksamhet. Initiativtagarna ska informeras om de åtgärder som vidtagits med anledning av ett initiativ. Fullmäktige ska minst en gång om året underrättas om de initiativ som har tagits i frågor som hör till fullmäktiges befogenhet och om de åtgärder som har vidtagits med anledning av initiativen. Om antalet initiativtagare i en fråga som hör till fullmäktiges befogenhet motsvarar minst två procent av kommunens röstberättigade invånare, ska frågan tas upp till behandling i fullmäktige inom sex månader efter att den väcktes.

Enligt 25 § i arbetsordningen för stadsfullmäktige ska stadsstyrelsen årligen senast vid ett sammanträde i april underrätta fullmäktige om de initiativ som kommuninvånare har tagit i frågor som hör till fullmäktiges befogenhet och om de åtgärder som har vidtagits med anledning av initiativen. Vid behandlingen av kommuninvånarnas initiativ tillåts diskussion. Protokollet över diskussionen ska tillhandahållas av stadsstyrelsen för beaktande vid beredningen av ärendena i fråga.

Beslut om enskilda initiativ tillåts inte utom i fråga om hemställningsklämmar. Nedan följer ett sammandrag över initiativ, utlåtanden och andra åtgärder 2011. Initiativen i sin helhet utgör bilagor till ärendet.

INITIATIV 1

Ändring av äldreboendet Osmonkallio till ett grupphem för äldre

HEL 2011-001979

******************** föreslår i sitt initiativ (10.1.2011) följande:

Vi föreslår att Osmonkallio ändras till grupphem för äldre som behöver mycket vård. De nuvarande kollektivbostäderna med två rum blir bra fristående bostäder för en person i grupphem. Den gemensamma toaletten som delas mellan två rum kan enkelt byggas ut till ett rymligt badrum. De nuvarande korridorerna och gemensamma lokalerna lämpar sig också väl för grupphemmets behov. Husets gård kunde täckas delvis till en ljus vinterträdgård.

*********************** föreslår i sitt initiativ (19.3.2011) följande:

Vi föreslår att Helsingfors stad ändrar äldreboendet Osmonkallio efter dess ombyggnad till grupphem för äldre som behöver mycket vård. Vi föreslår att staden avbryter nedmonteringen av äldreboenden och börjar förbereda sig för de framtida behoven inom äldreomsorgen. I Helsingfors finns det många äldre som bor ensamma och under de följande decennierna mångfaldigas antalet personer i den senare ålderdomen. Hemlika små vårdenheter, grupphem, är det bästa alternativet både för klienterna och för personalen. Det behövs fler små vårdhem redan på grund av att antalet dementa äldre ökar kraftigt. Trivseln garanteras genom en korrekt dimensionering av personalnumerären.

Socialnämnden samt ekonomi- och planeringscentralen har gett utlåtanden om initiativet.

Biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet beslutade 11.4.2011 respektive 21.12.2011 sända ********************************************** kopior av utlåtandena. I sitt svar hänvisar biträdande stadsdirektören till utlåtandena och konstaterar följande:

Öppen- och institutionsvården för äldre har utvecklats kraftigt i Helsingfors under de senaste åren och utvecklingen pågår fortsättningsvis i enlighet med de nationella riktlinjerna och stadsfullmäktiges beslut. Målet med ändringarna är att organisera dygnet runt-vården för äldre huvudsakligen som serviceboende. Detta förutsätter att den tunga institutionskapaciteten monteras ned och att resurserna flyttas till mera hemlika lösningar, som inom dygnet runt-vården huvudsakligen är serviceboende.

Direktionen för Helsingin seniorisäätiö beslutade 7.4.2010 lägga ned äldreboendet Osmonkallio före utgången av år 2010. Enligt planerna lades verksamheten ned en avdelning åt gången så att invånarna och personalen stegvis flyttades till stiftelsens övriga äldreboenden.

Äldreboendet Osmonkallio är i behov av en grundlig ombyggnad och det har visat sig vara omöjligt att bygga om äldreboendet så att det motsvarar de krav som ställs på lokaler inom äldreomsorgen i dag och i framtiden. Enligt en serviceområdesutredning fanns det heller inga grunder för att bevara Osmonkallio inom äldreomsorgen, eftersom det finns tillräckligt med servicelokaler i området även med tanke på de framtida behoven.

Stadsstyrelsen anser att det ovanstående är en tillräcklig utredning i saken.

(Stj / Olli Hari)

INITIATIV 2

Inrättande av en nationalstadspark i Helsingfors

HEL 2012-001787

**************** och de 15 föreningar som har anslutit sig till initiativet, Kivinokkalaiset r.y. samt de som har undertecknat adressen om ärendet föreslår att det i Helsingfors inrättas en nationalstadspark, som omfattar förutom vida grönområden, parker och skärgård även flera av stadens kulturhistoriskt värdefulla områden, såsom koloniträdgårdar och sommarhyddeområden samt trästadsdelar.

Biträdande stadsdirektören för stadsplanerings- och fastighetsväsendet beslutade 2.4.2012 ge följande svar på initiativen om en nationalstadspark:

Flera parter har under de senaste åren föreslagit staden att det inrättas en nationalstadspark i Helsingfors i enlighet med 9 kap. i markanvändnings- och bygglagen. År 2011 togs två kommuninvånarinitiativ i ärendet, varav det ena, som kom från *************** undertecknades av 15 helsingforsföreningar. Det andra initiativet togs av Kivinokkalaiset r.y. Dessutom anslöt sig närmare hundra personer till initiativen genom en adress. Initiativen motsvarade till innehållet varandra och i dem föreslogs att vissa områden ansluts till parkområdet och att parken planeras i bredbasig samverkan och tas upp som en del av temaåret World Design Capital 2012 i Helsingfors.

En nationalstadspark kan inrättas på ansökan av kommunen och beslutet om att inrätta en nationalstadspark fattas av miljöministeriet. Nationalstadsparker har inrättats i flera finska städer, såsom Tavastehus, Björneborg, Hangö, Heinola och Borgå. Åbo är den senaste staden som har gjort en framställning om saken. Hittills har det inte ansetts vara ändamålsenligt att inrätta en nationalstadspark i Helsingfors, eftersom samma mål har bedömts vara möjliga att uppfylla genom inrättandet av den s.k. Helsingforsparken.

Under år 2011 har utlåtande om initiativen begärts av fyra nämnder: stadsplaneringsnämnden, nämnden för allmänna arbeten, miljönämnden och direktionen för stadsmuseet.

Stadsplaneringsnämnden anser att det inte är nödvändigt att inrätta en nationalstadspark, eftersom en motsvarande planeringshelhet, som går under namnet Helsingforsparken, för närvarande bereds vid förvaltningen.

Direktionen för stadsmuseet konstaterar i sitt utlåtande bl.a. att det utan noggrannare utredningar inte är möjligt att bedöma huruvida de områden som nämns i initiativen uppfyller kriterierna för en nationalstadspark.

Nämnden för allmänna arbeten konstaterar bl.a. att vård- och användningsplanerna för stadens grönområden nuförtiden godkänns av nämnden för allmänna arbeten och att det i fallet av en nationalstadspark godkänns vid miljöministeriet, varvid planeringen får fler steg. Nämnden ser dock inget hinder för att nämnda status ansöks för Helsingforsparken i ett senare skede.

Även miljönämnden anser att Helsingforsparken som är under beredning är ett tillräckligt projekt ur stadens synvinkel, men att det ur ett nationellt perspektiv med tanke på den regionala täckningen kunde finnas grunder för inrättande av en nationalstadspark.

Utlåtandena som inhämtats om initiativen finns i sin helhet som bilaga.

Stadsplaneringsnämnden har 7.2.2012 godkänt översiktsplanen för Helsingforsparken, som följs i framtida planläggning, och de delområdesvisa utvecklingsprinciperna. Helsingforsparken har beretts grundligt i samverkan med stadens olika myndigheter alltsedan den preliminära gränsdragningen och tanken om en dylik park godkändes i Generalplan för Helsingfors 2002. För att få respons om ärendet arrangerades under hösten 2011 ett evenemang för allmänheten. Samtidigt öppnades ett webbforum för respons, där ärendet genererade över 80 åsikter. I flera av åsikterna förespråkades grundandet av en nationalstadspark i Helsingfors. Nämndens beslut finns som bilaga.

Biträdande stadsdirektören för stadsplanerings- och fastighetsväsendet konstaterar att en Helsingforspark som är i enlighet med översiktsplanen till sina naturvärden och värden i den byggda miljön högst antagligen uppfyller kriterierna för en nationalstadspark. Det har dock inte ansetts nödvändigt att hos ministeriet ansöka om nationalstadsparkstatus för Helsingforsparken, eftersom bevarandet av dess värden kan säkras genom stadens egna åtgärder, t.ex. med planläggningens medel. Markområdet i parken är huvudsakligen detaljplanelagt och frågan om planläggning har väckts i fråga om flera av öarna, bl.a. Sveaborg. En uppföljningsgrupp som består av stadens olika förvaltningar har grundats till stöd för förverkligandet av översiktsplanen. Översiktsplanen för Helsingforsparken och bl.a. det material som behandlats i nämnden finns att tillgå på stadens webbsidor på adressen www.hel.fi/ksv.

Trots att alla de i initiativet föreslagna områdena inte hör till det nu definierade området för Helsingforsparken, kan även gränserna för parken vid behov granskas i kommande generalplaner, såsom i delgeneralplanen för Stenudden eller i generalplanen för hela staden. I varje fall har de kulturhistoriska värdena av flera av dessa, såsom koloniträdgården i Vallgård, de olika delområdena i Kottby och sommarhyddeområdet, redan säkrats eller kommer att beaktas i framtida detaljplaneläggning.

Stadsstyrelsen anser att det ovanstående är en tillräcklig utredning i saken.

(Kaj / Tanja Sippola Alho)

INITIATIV 3

Synligheten av förvaltningarnas verksamhetsberättelser på Internet

HEL 2011-006810

I invånarinitiativet föreslås att verksamhetsberättelserna för Helsingfors stads förvaltningar läggs ut för kommuninvånarna på Helsingfors stads förvaltningars egna internetsidor. Initiativtagaren konstaterar att det för kommuninvånaren är svårt eller ibland omöjligt att hitta verksamhetsberättelserna på förvaltningarnas internetsidor.

Stadsdirektören beslutade 20.12.2011 sända ett skriftligt svar till initiativtagaren. I svaret konstateras följande:

För närvarande publicerar endast en del av Helsingfors stads förvaltningar och affärsverk sina verksamhetsberättelser på sina egna internetsidor. Det är svårt att hitta verksamhetsberättelserna som publicerats på internetsidorna, eftersom deras publiceringsställe varierar mellan de olika förvaltningarna och affärsverken.

Helsingfors stads internetsidor utvecklas så att förvaltningarnas och affärsverkens verksamhetsberättelser samlas på en egen webbplats. Den här webbplatsen tas i bruk i början av år 2012, varvid alla verksamhetsberättelser för år 2011 publiceras där. I fortsättningen publiceras alla verksamhetsberättelser centraliserat på webbplatsen ”verksamhetsberättelser”. Förvaltningarna och affärsverken kan vid behov utnyttja den här centraliserade webbplatsen då de publicerar sina verksamhetsberättelser även på sina egna internetsidor. Målet med förnyelsen är att göra det lättare för kommuninvånarna att hitta verksamhetsberättelserna och få information om stadens verksamhet.

Stadsstyrelsen anser att det ovanstående är en tillräcklig utredning i saken.

(Kj / Leena Mällänen)

INITIATIV 4

Anskaffande av ett medborgartält till Helsingfors

HEL 2011-007146

I invånarinitiativet föreslås att Helsingfors stad vidtar åtgärder för att anskaffa ett modifierbart friluftstält för kultur- och medborgarevenemang och stora publikmängder till Helsingfors.

Med anledning av initiativet har utlåtanden begärts av kultur- och biblioteksnämnden, byggnadskontoret, stiftelsen för Helsingforsveckan samt ekonomi- och planeringscentralen. Festspelen konstaterar i sitt utlåtande att Huvila-tältet och dess utveckling är en prioritet. Evenemangsenheten konstaterar att de olikartade evenemangen förutsätter ändamålsenliga lokaler, medan tältlösningen är för massiv. Byggnadskontoret anser att Auroraplanen, som i initiativet tas upp som en möjlig plats för tältet, är trafikmässigt besvärlig.

Initiativtagaren har fått ett svar av biträdande stadsdirektören för bildnings- och personalväsendet, i vilket det konstateras att initiativet med anledning av utlåtandena inte ger upphov till ytterligare åtgärder från stadens sida.

(Sj / Hannu Hyttinen)

INITIATIV 5

Flyttande av brödköer till skyddsrum och servicelokaler

HEL 2011-000295

******************** föreslår i sitt initiativ (6.5.2011) följande:

Vi som undertecknat initiativet föreslår att Helsingfors stad anvisar lokaler för ”brödköer” och utdelningsställen för frivilligt bistånd i något eller några av skyddsrummen eller servicelokalerna som är belägna i stadens berggrund.

Med hjälp av arrangemanget kunde man undvika sociala kollisioner, konflikter och störningar, som med nuvarande arrangemang har inträffat mitt inne i bostadsområden. Å andra sidan kunde staden genom att handla på det här viset även undvika en situation där människor som behöver hjälp tvingas gå och åka orimliga sträckor för att få social hjälp.

Den mest betydande fördelen med arrangemanget är att de som behöver hjälp inte behöver köa ute, vilket särskilt på hösten och vintern är mycket besvärligt och lätt orsakar hälsomässiga olägenheter. Dessutom erbjuder biståndsverksamhet som arrangeras inomhus åtminstone i viss mån intimare förhållanden än en offentlig plats i gatuomgivningen, där det till exempel är möjligt att fotografera.

Räddningsnämnden, socialnämnden samt ekonomi- och planeringscentralen har gett utlåtande om initiativet.

Biträdande stadsdirektören för social- och hälsovårdsväsendet beslutade 22.12.2011 sända kopior av de ovannämnda utlåtandena till initiativtagarna.

I sitt skriftliga svar hänvisar biträdande stadsdirektören till utlåtandena och konstaterar följande:

Helsingfors socialverk har gjort en utredning om utdelningen av mat och om hur den här typen av verksamhet i praktiken bör organiseras, arrangeras och finansieras med beaktande av de etiska aspekter som anknyter sig till ärendet (utredning av arbetsgruppen för mathjälp 31.12.2008).

Ett respektfullt bemötande av människan bör vara en central etisk princip för matutdelningsverksamheten. Matutdelningen ska arrangeras så att alla slag av stämpling undviks och så att det arrangeras goda förhållanden för utdelning av mat.

Att faktorerna i anslutning till respektfullt bemötande, ändamålsenliga lokalfrågor och gemenskap ska iakttas är därför ett centralt kriterium vid beviljandet av organisationsbidrag för organisationer som delar ut mat.

Enligt de uppgifter som socialverket har haft tillgång till är största delen av skyddsrummen uthyrda till olika aktörer. Dessutom är gångförbindelserna till de befintliga skyddsrummen inte tillgängliga för rörelsehindrade. Skyddsrummen som nämns i initiativet uppfyller inte de goda förhållanden som förutsätts för utdelning av mat.

Stadsstyrelsen anser att det ovanstående är en tillräcklig utredning i saken.

(Stj / Olli Hari)

INITIATIV 6

Byggande av stadssmåhus på en bostadsmässa

HEL 2011-003481

**************************** föreslår i sitt initiativ (27.5.2011) att Helsingfors stad arrangerar en bostadsmässa eller föreslår temat byggande av stadssmåhus av typen townhouse för en bostadsmässa och att en dylik helhet förverkligas i samband med bostadsmässan i Vanda 2015.

Initiativtagarna konstaterar att mässan arrangeras i Marja-Vanda, men att det i Östersundom kan anvisas ett område för stadssmåhus. Samtidigt är det möjligt att få ytterligare erfarenheter av de mål för stadssmåhus som föreslagits i generalplanen för Östersundom.

Med anledning av initiativet har det än så länge kommit in ett utlåtande från ekonomi- och planeringscentralen. Stadsplaneringsnämnden ger troligen sitt utlåtande under vårperioden 2012. Då alla utlåtanden som begärts finns tillgängliga uppskattas behovet av en eventuellt fortsatt beredning.

(Ryj / Miliza Ryöti)

INITIATIV 7

Trafiken på Indiagatan och de skador som den förorsakar på byggnadsbeståndet

HEL 2011-000060

Kumpula-seura r.y. föreslår i sitt initiativ olika alternativ för att dämpa trafiken på Indiagatan och föreslår bl.a. att gatan kapas eller att staden utreder och ansvarar för vibrationsskadorna på byggnaderna vid gatan.

Ställföreträdande biträdande stadsdirektören för stadsplanerings- och fastighetsväsendet beslutade 29.3.2012 ge följande svar på Kumpula-seura r.y:s invånarinitiativ:

Kumpula-seura har i sitt utförliga brev granskat de varierande alternativ som finns till förfogande för att dämpa trafiken på Indiagatan och förebygga vibrationerna som trafiken på gatan orsakar. Vägkuddar, blinkljus som varnar fotgängare och sänkta hastighetsbegränsningar har bidragit till att gatan har blivit lugnare.

En olägenhet som kvarstår är vibrationerna, som delvis beror på just farthindren. Dessa sänker boendebekvämligheten i byggnaderna, som är byggda på lermark, varför vibrationerna kan orsaka skador på dem. Som föreningen själv konstaterar vore hindrandet av genomfartstrafik genom att kapa gatan det effektivaste sättet att förebygga även vibrationer.

Med anledning av initiativet har två utlåtanden begärts, ett av stadsplaneringsnämnden och ett av Helsingforsregionens trafik. Dessa utgör bilaga till detta skriftliga svar.

Av utlåtandena framgår att eftersom Indiagatan är en matargata för området och en viktig led för kollektivtrafiken, kan en detaljplaneändring för att kapa gatan inte ens komma på tal åtminstone innan den eventuella kollektivtrafikgatan i Vallgårdsdalen förverkligas. Om vägkuddarna avlägsnas ökar hastigheterna, vilket inte är önskvärt. Ett annat sätt att förebygga vibrationer är att bygga om gatan helt och hållet, vilket inte heller det är en ändamålsenlig eller förnuftig lösning.

Enligt en utredning från byggnadskontorets gatu- och parkavdelning ligger ansvaret för utredningen och bevisningen av eventuella skador som orsakas av vibrationerna hos fastigheterna i området. Byggnadskontoret strävar efter att hålla gatubeläggningarna i tillbörligt skick inom ramen för sina anslag, varvid även vibrationerna minskar. Den med tanke på cykel- och gångtrafiken i området länge eftertraktade underfarten vid Gustav Vasas väg föreslås i förvaltningens budgetförslag bli förverkligad under åren 2013–2014.

Stadsstyrelsen anser att det ovanstående är en tillräcklig utredning i saken.

(Kaj / Tanja Sippola-Alho)

INITIATIV 8

Nödinkvartering för hemlösa som insjuknat gravt på grund av mögel- och fuktskador

HEL 2011-003078

I Homepakolaiset ry:s initiativ (24.8.2011) föreslås att det som ett försöksprojekt byggs 5–10 små (3 × 3 m) stockstugor i staden, som nödinkvartering för människor som insjuknat gravt på grund av mögel- och fuktskador. Stugorna kan byggas med trossbotten eller t.ex. på hjul och vara enkelt flyttbara. I stugorna behövs inga våtrum, utan toalettlokaler och lokaler för byktvätt kan förläggs till en särskild byggnad eller t.ex. till en av staden uthyrd hyresbostad i närheten, som de insjuknade kan använda gemensamt. Initiativtagaren ser förslaget som en snabb, relativt billig och antagligen fungerande nödlösning på problemet. Ärendet är brådskande, eftersom de insjuknade inte har tillgång till inomhuslokaler som möter deras behov och vintern är på kommande.

Socialverket, hälsovårdscentralen, miljöcentralen, fastighetskontoret, lokalcentralen och ekonomi- och planeringscentralen har gett utlåtande om initiativet.

Stadsdirektören beslutade i april 2012 sända initiativtagaren kopior av de ovannämnda utlåtandena och i sitt skriftliga svar konstatera följande:

 

Av utlåtandena framgår bl.a. att hälsosamma, säkra och för alla stadsbor lämpliga bostadsrum bör vara ett mål vid nybyggnad, underhåll och reparation av byggnader. Personer som har insjuknat på grund av mögelskador kan ansöka om stadens hyresbostäder då villkoren för valet av boende uppfylls. En hälsomässig motivering och bostadslöshet som kan anses bero på den är en prioriterande faktor i bostadsförmedlingen. Vid behov arrangerar socialverket kortvarig tillfällig inkvartering. Det har i praktiken visat sig vara problematiskt att ordna en bostad i de fall där hälsoriskerna är allra störst. Det bör säkerställas att byggandet av de i initiativet föreslagna stockstugorna är hälsosamt och att stugorna lämpar sig som tillfällig lösning vid de allra största inneluftsproblemen. Vem som ansvarar för projektets genomförande och för underhållet och servicen av stugorna, kriterierna för val av boende och platsen för stugorna ska likaså redas ut. Det ansågs inte motiverat att i enlighet med initiativet bygga stockstugorna i ett parkområde.

Att finna lämpliga boendelösningar och kartlägga problemets omfattning för personer som insjuknat gravt på grund av mögel- och fuktskador samt andra orenheter i bostädernas inneluft förutsätter en mångvetenskaplig och tväradministrativ expertutredning och samarbete med statsförvaltningen. Staden har i detta syfte inlett ett projekt och i den första projektfasen sammankallas en mångvetenskaplig utredningsarbetsgrupp och en styrgrupp bestående av myndigheter, med uppgiften att sammanfatta experternas synpunkter om hur man bör gå till väga. Arbetet i projektets första fas har beställts hos VTT och blir färdigt innan 15.6.2012. Beslutet om fortsättningen på projektet fattas efter det, utifrån utredningsarbetsgruppens förslag.

Stadsstyrelsen anser att det ovanstående är en tillräcklig utredning i saken.

(Kj / Anja Vallittu)

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Mari Tammisto, förvaltningssekreterare, telefon: 310 76004

mari.tammisto(a)hel.fi

Olli Hari, stadssekreterare, telefon: 310 36048

olli.hari(a)hel.fi

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Leena Mällänen, chef för informationstjänstenheten, telefon: 310 36059

leena.mallanen(a)hel.fi

Hannu Hyttinen, stadssekreterare, telefon: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Miliza Ryöti, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 25407

miliza.ryoti(a)hel.fi

Anja Vallittu, stadssekreterare, telefon: 310 36046

anja.vallittu(a)hel.fi

Bilagor

1

Aloite 1

2

Aloite 2

3

Aloite 3

4

Aloite 4

5

Aloite 5

6

Aloite 6

7

Aloite 7

8

Aloite 8

9

Aloitteeseen 1 liittyvät lausunnot

10

Aloitteeseen 2 liittyvät lausunnot

11

Aloitteeseen 4 liittyvät lausunnot

12

Aloitteeseen 5 liittyvät lausunnot

13

Aloitteeseen 6 liittyvät lausunnot

14

Aloitteeseen 7 liittyvät lausunnot

15

Aloitteeseen 8 liittyvät lausunnot

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 10.04.2012 § 347

HEL 2012-001786 T 00 00 03

HEL 2011-000060, 2011-000295, 2011-001979, 2011-003481, 2011-006810, 2011-007146, 2011-003078, 2012-001787

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee merkitä luettelon kunnan asukkaan tekemistä aloitteista vuodelta 2011 tiedoksi.

Käsittely

10.04.2012 Ehdotuksen mukaan äänestyksin

Palautusehdotus:
Elina Moisio: Aloite 2 palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että Helsinkiin perustetaan kansallinen kaupunkipuisto.

Kannattajat: Ville Ylikahri

 

Palautusehdotus:
Outi Ojala: Aloite 1 palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että selvitetään Osmonkallion jatkokäytön soveltuvuus vanhusten palvelutaloksi.

Vastaehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

 

1. Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Aloite 2 palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että Helsinkiin perustetaan kansallinen kaupunkipuisto.

Jaa-äänet: 10
Sirpa Asko-Seljavaara, Arto Bryggare, Juha Hakola, Jussi Halla-aho, Tarja Kantola, Jan D Oker-Blom, Osku Pajamäki, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen

Ei-äänet: 5
Elina Moisio, Outi Ojala, Vesa Peipinen, Johanna Sumuvuori, Ville Ylikahri

Tyhjä-äänet: 0

Poissa-äänet: 0

 

Outi Ojala jätti asiaan vastaehdotuksensa mukaisen eriävän mielipiteen.

 

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Mari Tammisto, hallintosihteeri, puhelin: 310 76004

mari.tammisto(a)hel.fi

Olli Hari, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36048

olli.hari(a)hel.fi

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36024

tanja.sippola-alho(a)hel.fi

Leena Mällänen, tietopalveluyksikön päällikkö, puhelin: 310 36059

leena.mallanen(a)hel.fi

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36683

hannu.hyttinen(a)hel.fi

Miliza Ryöti, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 25407

miliza.ryoti(a)hel.fi

Anja Vallittu, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36046

anja.vallittu(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566