Helsingfors stad

Protokoll

8/2012

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Ryj/10

 

25.04.2012

 

 

 

 

 

 

§ 96

Ändring av instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen

HEL 2011-006924 T 00 01 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag ändra 1 §, 7 § 1 mom. 1 punkten, 8 §, 9 §, 10 § 1 mom. och 11 § 1 mom. i instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen så att lydelsen blir följande:

INSTRUKTION FÖR HELSINGFORS STADS RÄDDNINGSVÄSEN

1 §

Verksamhetsområde

Helsingfors stads räddningsnämnd ansvarar tillsammans med Helsingfors stads räddningsverk, som lyder under nämnden, för räddningsväsendet och särskilt föreskrivna uppgifter i enlighet med de av stadsfullmäktige och stadsstyrelsen godkända målen.

Verket producerar prehospital akutsjukvård i den omfattning som överenskommits med den som organiserar vården.

Nämnden, verkschefen och tjänsteinnehavare som förordnas av verkschefen är räddningsmyndigheter för Helsingfors räddningsområde.

7 § 1 mom. 1 punkten

Avdelningarnas verksamhetsområden

Operativa avdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift

1

att sköta det som hör till räddningsverksamheten och den prehospitala akutsjukvård som ålagts verket

 

– – –

8 §

Verkschefens uppgifter

Verkschefen har, om han inte ålagt någon annan tjänsteinnehavare detta, till uppgift

1

att godkänna verksamhetsstadgor, likaså jourorganisation för räddningsverksamheten och den prehospitala akutsjukvården

2

att överföra en anställd vid verket och motsvarande tjänst eller befattning från en avdelning till en annan, efter att ha hört cheferna i fråga, den anställde själv och, på begäran av denne, förtroendemannen

3

att verkställa kollektivavtal och motsvarande avtal som gäller personalen, med beaktande av det som är föreskrivet i instruktionen för stadsstyrelsen

4

att på stadens vägnar ansöka om statsandelar och -understöd och därmed jämförliga förmåner som hänför sig till verkets verksamhetsområde, dock inte om medel från Europeiska unionen, och att föra stadens talan i fråga om detta

5

att söka myndighetstillstånd som hänför sig till verkets verksamhetsområde

6

att leda räddningsväsendet

6 a

att leda räddningsverksamheten om han har den behörighet för detta som räddningslagen kräver

7

att förordna de tjänsteinnehavare som ska vara i lagstiftningen avsedda räddningsmyndigheter, för hela stadsförvaltningen i situationer som avses i beredskapslagen

8

att besluta om uniformer och andra tjänstedräkter för verket

9

att besluta om vite, hot om tvångsutförande och hot om avbrytande i fall som avses i 82 § i räddningslagen och att godkänna grunder enligt vilka en annan räddningsmyndighet kan göra detta.

 

Verkschefen ska dessutom utföra övriga uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga och nämnden.

9 §

Avdelningschefernas uppgifter

Räddningsdirektören har till uppgift att leda räddningsverksamheten om verkschefen inte har den behörighet för detta som räddningslagen kräver.

Riskhanteringschefen ska övervaka då personal utses för stadens befolkningsskyddsformationer och ha tillsyn över aktionsberedskapen på ledningsplatserna, om han inte har ålagt någon annan tjänsteinnehavare detta.

Avdelningscheferna ska dessutom utföra övriga uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga, nämnden och verkschefen.

10 § 1 mom.

Förhinder

Då verkschefen är förhindrad sköts hans uppgifter av en avdelningschef förordnad av nämnden.

– – –

11 § 1 mom.

Behörighetsvillkor

Behörighetsvillkor för verkschefen är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.

– – –

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att ändringarna i instruktionen för räddningsväsendet ska träda i kraft 2.5.2012.

Behandling

Efter att diskussion hade förts i ärendet, konstaterade ordföranden att det under diskussionen hade framställts ett understött förslag, vars godkännande hade inneburit att behandlingen av ärendet avbryts. Ordföranden uppmanade därför de följande talarna att inskränka sina yttranden till frågan om återremiss av ärendet till stadsstyrelsen. Eventuella förslag till återremiss på andra grunder skulle framställas under denna diskussion.

Efter att ha förklarat diskussionen om återremiss avslutad anförde ordföranden såsom redogörelse att ledamoten Outi Ojala understödd av ledamoten Pekka Saarnio under diskussionen hade föreslagit att ärendet skulle återremitteras till stadsstyrelsen för ny beredning utgående från att examen för befälstjänster inom räddningsbranschen bibehålls som ett behörighetsvillkor för räddningsdirektören. 

Redogörelsen befanns vara riktig.

Ordföranden framställde och fullmäktige godkände följande omröstningsproposition: Den som vill fortsätta behandlingen av ärendet röstar ja; vinner nej, har ledamoten Outi Ojalas förslag om återremiss godkänts.

3 omröstningen

JA-förslag: Fortsättning
NEJ-förslag: Ärendet återremitteras för ny beredning utgående från att examen för befälstjänster inom räddningsbranschen bibehålls som ett behörighetsvillkor för räddningsdirektören.

Ja-röster: 43
Outi Alanko-Kahiluoto, Sirpa Asko-Seljavaara, Harry Bogomoloff, Heidi Ekholm-Talas, Matti Enroth, Kimmo Helistö, Sanna Hellström, Mari Holopainen, Jessica Karhu, Emma Kari, Heikki Karu, Kristiina Kokko, Kauko Koskinen, Terhi Koulumies, Tuuli Kousa, Minerva Krohn, Essi Kuikka, Pauli Leppä-aho, Hannele Luukkainen, Lasse Männistö, Jarmo Nieminen, Tuomas Nurmela, Jan D Oker-Blom, Pia Pakarinen, Mari Puoskari, Tuomas Rantanen, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Reetta Ristimäki, Juho Romakkaniemi, Riitta Snäll, Osmo Soininvaara, Johanna Sumuvuori, Nina Suomalainen, Johanna Sydänmaa, Astrid Thors, Ulla-Marja Urho, Olli Valtonen, Jan Vapaavuori, Sanna Vesikansa, Julia Virkkunen, Ville Ylikahri

Nej-röster: 35
Elina Aaltio, Maija Anttila, Paavo Arhinmäki, Lilli Autti, Jorma Bergholm, Maria Björnberg-Enckell, Mika Ebeling, Sture Gadd, Yrjö Hakanen, Riikka Henttonen, Nina Huru, Jukka Järvinen, Mari Kiviniemi, Laura Kolbe, Päivi Lipponen, Jyrki Lohi, Silvia Modig, Sari Näre, Outi Ojala, Sara Paavolainen, Osku Pajamäki, Kati Peltola, Harri Pirhonen, Sirpa Puhakka, Heli Puura, Pekka Saarnio, Harri Saksala, Kaarin Taipale, Tarja Tenkula, Nils Torvalds, Heta Välimäki, Tuomo Valokainen, Antti Valpas, Tea Vikstedt, Markku Vuorinen

Blanka: 2
Arja Karhuvaara, Riitta Skoglund

Frånvarande: 5
Jussi Halla-aho, Seppo Kanerva, Terhi Peltokorpi, Sanna Perkiö, Anni Sinnemäki

Stadsfullmäktige hade beslutat fortsätta behandlingen av ärendet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Erja Saarinen, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Pelastustoimen voimassaoleva johtosääntö

2

Pelastuslaitoksen johtosääntöluonnos 5.12.2012

3

Sääntötoimikunnan lausunto 2.3.2012

4

Ehdotus Helsingin kaupungin pelastustoimen uudeksi johtosäännöksi

5

Henkilöstötoimikunta johtosääntöjaoston lausunto 30.3.2012

6

Äänestyslista

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Pelastuslautakunta

Förslagstext
Kunnallisvalitus, valtuusto

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar ändra 1 §, 7 § 1 mom. 1 punkten, 8 §, 9 §, 10 § 1 mom. och 11 § 1 mom. i instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen så att lydelsen blir följande:

INSTRUKTION FÖR HELSINGFORS STADS RÄDDNINGSVÄSEN

1 §

Verksamhetsområde

Helsingfors stads räddningsnämnd ansvarar tillsammans med Helsingfors stads räddningsverk, som lyder under nämnden, för räddningsväsendet och särskilt föreskrivna uppgifter i enlighet med de av stadsfullmäktige och stadsstyrelsen godkända målen.

Verket producerar prehospital akutsjukvård i den omfattning som överenskommits med den som organiserar vården.

Nämnden, verkschefen och tjänsteinnehavare som förordnas av verkschefen är räddningsmyndigheter för Helsingfors räddningsområde.

7 § 1 mom. 1 punkten

Avdelningarnas verksamhetsområden

Operativa avdelningen har i enlighet med de godkända målen till uppgift

att sköta

1

att sköta det som hör till räddningsverksamheten och den prehospitala akutsjukvård som ålagts verket

 

– – –

8 §

Verkschefens uppgifter

Verkschefen har, om han inte ålagt någon annan tjänsteinnehavare detta, till uppgift

1

att godkänna verksamhetsstadgor, likaså jourorganisation för räddningsverksamheten och den prehospitala akutsjukvården

2

att överföra en anställd vid verket och motsvarande tjänst eller befattning från en avdelning till en annan, efter att ha hört cheferna i fråga, den anställde själv och, på begäran av denne, förtroendemannen

3

att verkställa kollektivavtal och motsvarande avtal som gäller personalen, med beaktande av det som är föreskrivet i instruktionen för stadsstyrelsen

4

att på stadens vägnar ansöka om statsandelar och -understöd och därmed jämförliga förmåner som hänför sig till verkets verksamhetsområde, dock inte om medel från Europeiska unionen, och att föra stadens talan i fråga om detta

5

att söka myndighetstillstånd som hänför sig till verkets verksamhetsområde

6

att leda räddningsväsendet

6 a

att leda räddningsverksamheten om han har den behörighet för detta som räddningslagen kräver

7

att förordna de tjänsteinnehavare som ska vara i lagstiftningen avsedda räddningsmyndigheter, för hela stadsförvaltningen i situationer som avses i beredskapslagen

8

att besluta om uniformer och andra tjänstedräkter för verket

9

att besluta om vite, hot om tvångsutförande och hot om avbrytande i fall som avses i 82 § i räddningslagen och att godkänna grunder enligt vilka en annan räddningsmyndighet kan göra detta.

 

Verkschefen ska dessutom utföra övriga uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga och nämnden.

9 §

Avdelningschefernas uppgifter

Räddningsdirektören har till uppgift att leda räddningsverksamheten om verkschefen inte har den behörighet för detta som räddningslagen kräver.

Riskhanteringschefen ska övervaka då personal utses för stadens befolkningsskyddsformationer och ha tillsyn över aktionsberedskapen på ledningsplatserna, om han inte har ålagt någon annan tjänsteinnehavare detta.

Avdelningscheferna ska dessutom utföra övriga uppgifter föreskrivna av stadsdirektören, biträdande stadsdirektören i fråga, nämnden och verkschefen.

10 § 1 mom.

Förhinder

Då verkschefen är förhindrad sköts hans uppgifter av en avdelningschef förordnad av nämnden.

– – –

11 § 1 mom.

Behörighetsvillkor

Behörighetsvillkor för verkschefen är högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap.

– – –

Stadsfullmäktige beslutar samtidigt att ändringarna i instruktionen för räddningsväsendet ska träda i kraft 2.5.2012.

Sammandrag

Instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen är godkänd av stadsfullmäktige 13.5.2009. Den föreslås bli ändrad och justerad i fråga om verksamhetsområdet, avdelningarnas verksamhetsområden, verkschefens uppgifter, avdelningschefernas uppgifter, förhinder och behörighetsvillkor (1 och 7–11 §).

Föredraganden

Bakgrund

Biträdande stadsdirektören för byggnads- och miljöväsendet (Ryj) beslutade 29.11.2011 uppmana räddningskommendören, som är verkschef, att först granska de nuvarande uppgifterna och uppgiftsbeskrivningarna för verkschefen vid Helsingfors stads räddningsverk och bedöma dem i förhållande till behörighetsvillkoren i instruktionen för Helsingfors stads räddningsväsen (stadsfullmäktige 13.5.2009), räddningslagen (379/2011) och statsrådets förordning om räddningsväsendet (407/2011) och att sedan utifrån granskningen vid behov bereda förslag till instruktionsändringar i fråga om behörighetsvillkoren för verkschefen och förelägga räddningsnämnden förslagen. Om det är motiverat att behörighetsvillkoren ändras ska också andra behövliga instruktionsändringar göras.

Räddningsnämnden påpekade 13.12.2011 att de nuvarande behörighetsvillkoren för tjänsten som räddningskommendör på ett väsentligt sätt har att göra med hur räddningsväsendet och räddningsverket är organiserade i Helsingfors. Behörighetsvillkoren för räddningskommendören kan därför inte lindras utan att frågan om ändringar i räddningsverkets organisations- och ledarskapsmodell granskas. Enligt vad räddningsnämnden beslutade 13.12.2011 (146 §) bör behörighetsvillkoren för tjänsten inte lindras och instruktionen följaktligen inte ändras i fråga om dem.

Om räddningsnämnden hade ansett det motiverat att behörighetsvillkoren för räddningskommendören lindras genom att examen för befälstjänster inom räddningsbranschen stryks skulle den ha velat få instruktionen ändrad i enlighet med en bilaga (instruktion för räddningsväsendet, utkast 5.12.2011).

Räddningsnämndens beslut 13.12.2011 (146 §) inklusive beslutsförslag ingår i sin helhet i beslutshistorien till detta ärende.

Utlåtanden

Utlåtanden har kommit från stadgekommittén (2.3.2012, bilaga), hälsovårdscentralen (5.3.2012, beslutshistorien), personalcentralen (21.3.2012) och personalkommitténs instruktionssektion (30.3.2012, bilaga).

Stadgekommittén tar inte ställning till om ändringarna i instruktionen för räddningsväsendet är ändamålsenliga. Om instruktionen föreslås bli ändrad vill stadgekommittén att 1, 8 och 9 § ändras i enlighet med bilagan till utlåtandet. Stadgekommittén har ingenting att invända mot ändringarna i 7, 10 och 11 § i räddningsverkets utkast 5.12.2011. 

Hälsovårdscentralen påpekar att passusarna om brådskande sjukvård och hälsovårdscentralens andel i 1 § (Verksamhetsområde) och 7 § (Avdelningarnas verksamhetsområden) har ändrats så att räddningsverket i framtiden står för den prehospitala akutsjukvården i den omfattning som överenskommits med Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt. "Brådskande sjuktransport" har ersatts med "prehospital akutsjukvård".

De ovannämnda ändringarna är motiverade eftersom ansvaret för att organisera den prehospitala akutsjukvården överförs på Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt 1.1.2013. Överföringen sker med stöd av 39 § i hälso- och sjukvårdslagen. Till 31.12.2012 är det stadens hälsovårdscentral som bär ansvaret. Det avtal om brådskande sjuktransport som träffats mellan hälsovårdscentralen, räddningsverket och HNS går då ut, och samtidigt upphör hälsovårdscentralens ansvar för brådskande sjuktransport och prehospital akutsjukvård. Hälsovårdscentralen är dock i fortsättningen en viktig samarbetspartner både till HNS i fråga om den prehospitala akutsjukvården och till räddningsverket. Dess ställning förändras inte när det gäller stadens allmänna förberedelser och beredskapsplanering, som samordnas av räddningsverket.

Personalcentralen framhåller att praxis i fråga om vilka behörighetsvillkor som i instruktionerna anges för cheferna vid förvaltningarna och affärsverken redan länge varit att där krävs högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap. Ett undantag är de tjänster för vilka det finns bindande bestämmelser om behörighetsvillkor någon annanstans.

Personalkommitténs instruktionssektion har ingenting att påpeka om förslaget till instruktionsändring. Enligt företrädaren för FOSU rf bör det dock i behörighetsvillkoren för räddningskommendören/verkschefen utom högre högskoleexamen också ingå examen i räddningsbranschen.

Förslag till ny instruktion

Ett förslag till ny instruktion för Helsingfors stads räddningsväsen utgör bilaga 4. Förslaget är i överensstämmelse med utlåtandet från stadgekommittén och i övrigt i överensstämmelse med räddningsverkets utkast 5.12.2011.

Motivering

1 § Verksamhetsområde, 7 § Avdelningarnas verksamhetsområden

"Brådskande sjuktransport" har ersatts med "prehospital akutsjukvård" i 1 och 7 § för att termen ska vara densamma som i räddningslagen (379/2011), hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) och den övriga lagstiftningen i fråga.

Lydelsen i 1 § 1 mom. har gjorts tydligare. Där är nu angivet att räddningsnämnden och räddningsverket ansvarar för räddningsväsendet och särskilt föreskrivna uppgifter.

Räddningsverket producerar prehospital akutsjukvård för Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt, som köper denna tjänst, och "ansvarar för" i 1 § 2 mom. har därför bytts ut mot "producerar". "HNS" har ersatts med "den som organiserar vården".

Ansvaret för att organisera den prehospitala akutsjukvården överförs på Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt 1.1.2013. Överföringen sker med stöd av 39 § i hälso- och sjukvårdslagen. Det avtal om brådskande sjuktransport som träffats mellan hälsovårdscentralen, räddningsverket och HNS går ut 31.12.2012.

8 § Verkschefens uppgifter

Det är i 8 § 1 mom. 1 punkten i räddningsverkets utkast angivet att verkschefen har till uppgift att leda räddningsväsendet. Detta har nu blivit 6 punkten. I den nämnda 1 punkten i utkastet är det också angivet att verkschefen inte kan leda räddningsverksamheten inom räddningsväsendet om han inte har den behörighet för detta som räddningslagen kräver.

Enligt stadens gällande instruktionspraxis ska de av verkschefens uppgifter som är gemensamma för alla verkschefer nämnas först och specialuppgifterna sedan. Det föreslås därför att punkten 6 ska innehålla endast uppgiften att leda räddningsväsendet och att villkoret i fråga om uppgiften att leda räddningsverksamheten ska hänföras till en separat punkt 6 a. 

Ordet "vahvistaa" (fastställa) har strukits i 1 punkten (2 punkten i räddningsverkets utkast).

9 § Avdelningschefernas uppgifter, 10 § Förhinder

För tydlighetens skull föreslås 9 § få ett nytt 1 mom. enligt vilket räddningsdirektören har till uppgift att leda räddningsverksamheten om verkschefen inte har den behörighet för detta som räddningslagen kräver.

Enligt den nya punkten 6 a i 8 § 1 mom. kan verkschefen leda räddningsverksamheten endast om han har den behörighet för detta som räddningslagen kräver. Det måste anges i instruktionen att chefen för operativa avdelningen (räddningsdirektören) har till uppgift att leda räddningsverksamheten om verkschefen saknar behörighet.

11 § Behörighetsvillkor

Praxis i fråga om vilka behörighetsvillkor som i instruktionerna anges för cheferna vid förvaltningarna och affärsverken har redan länge varit att där krävs högre högskoleexamen och erfarenhet av administration och ledarskap. Ett undantag är de tjänster för vilka det finns bindande bestämmelser om behörighetsvillkor någon annanstans.

Räddningslagen (29.4.2011/379) och förordningen om räddningsväsendet (5.5.2011/407) har ingen bestämmelse om behörighetsvillkor för räddningsmyndigheter. Behörighetsvillkoren är begränsade till den personal som sköter räddningsverksamheten.

Följande är angivet i 26 § 2 mom. i räddningslagen: "Företrädare för det lokala räddningsväsendets räddningsmyndigheter är räddningsverkets högsta tjänsteinnehavare och de tjänsteinnehavare vid räddningsverket som denne förordnat samt det lokala räddningsväsendets behöriga kollegiala organ." I Helsingfors är det lokala räddningsväsendet stadens räddningsväsen och organet stadens räddningsnämnd.

Följande är angivet i 57 § 1 mom. i räddningslagen (rubrik på paragrafen Behörighetsvillkor för räddningsväsendets personal): "Av räddningsverkets manskap, underbefäl och befäl i huvudsyssla som deltar i räddningsverksamheten krävs sådan examen inom räddningsbranschen som motsvarar kraven i tjänsten eller uppgiften." Dessutom är följande angivet i 57 § 3 mom.: "Närmare bestämmelser om de examina och den utbildning som avses i 1 och 2 mom. får utfärdas genom förordning av statsrådet."

Regeringen framhåller följande i detaljmotiveringen till 57 § i sin proposition 257/2010: "Det är motiverat med särskilda behörighetsvillkor för räddningsväsendets personal, eftersom personalen arbetar med uppgifter där arbetstagarnas egen, de hjälpbehövandes och samhällets säkerhet förutsätter yrkesskicklighet på en viss nivå."

Följande är angivet i 6 § i förordningen om räddningsväsendet: "Av den personal i huvudsyssla vid räddningsverket som avses i 57 § 1 mom. i räddningslagen och som deltar i räddningsverksamheten krävs det att […] den som hör till befälet har genomgått det utbildningsprogram för brandbefäl som Räddningsinstitutet och yrkeshögskolan Savonia-ammattikorkeakoulu ordnar i samarbete och har avlagt den ingenjörsexamen (YH) som ingår i programmet eller har avlagt en sådan tidigare examen vid en läroanstalt för räddningsbranschen som medfört behörighet för befäl."

Chef för räddningsverket är enligt 6 § i instruktionen för räddningsväsendet räddningskommendören, som leder verket och ansvarar för att de godkända målen nås. Verkschefen har enligt 8 § 6 punkten till uppgift att leda räddningsväsendet, om han inte ålagt någon annan tjänsteinnehavare detta.

Räddningsverkets operativa avdelning har enligt 7 § 1 mom. 1 punkten i instruktionen till uppgift att sköta det som hör till räddningsverksamheten. Chef för avdelningen är räddningsdirektören.

Behörighetsvillkor för verkschefen är enligt 11 § i instruktionen högre högskoleexamen, examen för befälstjänster inom räddningsbranschen och erfarenhet av administration och ledarskap.

En bedömning av räddningslagstiftningen och instruktionen som en helhet ger vid handen att uppgiftsbeskrivningen för verkschefen inte kräver att den som väljs till innehavare av tjänsten har en sådan examen som nämns i 6 § i förordningen om räddningsväsendet.

Då tjänsten ska tillsättas kan en examen nämnd i förordningen hur som helst beaktas som en särskild merit för den sökande.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Erja Saarinen, biträdande stadssekreterare, telefon: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Pelastustoimen voimassaoleva johtosääntö

2

Pelastuslaitoksen johtosääntöluonnos 5.12.2012

3

Sääntötoimikunnan lausunto 2.3.2012

4

Ehdotus Helsingin kaupungin pelastustoimen uudeksi johtosäännöksi

5

Henkilöstötoimikunta johtosääntöjaoston lausunto 30.3.2012

Utdrag

Utdrag

Bilagor till utdrag

Pelastuslautakunta

Förslagstext
Kunnallisvalitus, valtuusto

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 10.04.2012 § 349

HEL 2011-006924 T 00 01 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee muuttaa Helsingin kaupungin pelastustoimen johtosäännön 1 §:n, 7 § 1 momentin 1 kohdan, 8 §:n, 9 §:n, 10 § 1 momentin ja 11 § 1 momentin kuulumaan seuraavasti:

HELSINGIN KAUPUNGIN PELASTUSTOIMEN JOHTOSÄÄNTÖ

1 §

Toimiala

Helsingin kaupungin pelastuslautakunta ja sen alainen Helsingin kaupungin pelastuslaitos huolehtivat pelastustoimesta sekä niille erikseen määrätyistä tehtävistä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen hyväksymien tavoitteiden mukaisesti.

Virasto tuottaa ensihoitopalveluja siinä laajuudessa kuin palvelun järjestäjän kanssa on sovittu.

Helsingin pelastustoimen alueen pelastusviranomaisia ovat lautakunta, viraston päällikkö sekä hänen määräämänsä muut viranhaltijat.

7 § 1 momentin 1 kohta

Osastojen toimialat

Operatiivisen osaston tehtävänä on hyväksyttyjen tavoitteiden mukaisesti,

1

 huolehtia pelastustoimintaan kuuluvista tehtävistä ja virastolle määrättyjen ensihoitotehtävien suorittamisesta

 

----

8 §

Viraston päällikön tehtävät

Viraston päällikön tehtävänä on, ellei hän ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle,

1

hyväksyä toimintasäännöt ja pelastustoiminnan ja ensihoidon päivystysorganisaatio

2

siirtää viraston palveluksessa oleva henkilö ja vastaava virka tai tehtävä osastosta toiseen asianomaisia esimiehiä, asianomaista henkilöä sekä tämän sitä pyytäessä luottamusmiestä kuultuaan

3

panna täytäntöön henkilökuntaa koskevat virka- ja työehtosopimukset sekä vastaavat sopimukset huomioon ottaen, mitä kaupunginhallituksen johtosäännössä on määrätty

4

hakea kaupungin puolesta, lukuun ottamatta Euroopan Unionin rahoitusta, viraston toimialaan kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset sekä niihin verrattavat etuudet ja käyttää näissä asioissa kaupungin puhevaltaa

5

hakea viraston alaan kuuluvat viranomaisluvat

6

johtaa pelastustointa

6 a

johtaa pelastustoimintaa, jos hänellä on siihen pelastuslaissa edellytetty kelpoisuus

7

määrätä ne viranhaltijat, jotka ovat laissa tarkoitettuja pelastusviranomaisia, valmiuslaissa tarkoitetuissa tilanteissa myös koko kaupunginhallinnon osalta

8

päättää viraston virka- ja muista palvelupuvuista

9

päättää uhkasakosta, teettämisuhasta ja keskeyttämisuhasta pelastuslain 82 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa sekä hyväksyä perusteet, joiden mukaan muu pelastusviranomainen voi niistä päättää.

 

Lisäksi viraston päällikkö suorittaa kaupunginjohtajan, asianomaisen apulaiskaupunginjohtajan ja lautakunnan määräämät muut tehtävät.

9 §

Osaston päällikön tehtävät

Pelastusjohtajan tehtävänä on johtaa pelastustoimintaa, jos viraston päälliköllä ei ole siihen pelastuslaissa edellytettyä kelpoisuutta.

Riskienhallintapäällikkö valvoo kaupungin väestönsuojelumuodostelmien henkilöstön nimeämistä ja johtopaikkojen toimintavalmiutta, ellei hän ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle.

Lisäksi osaston päällikön tehtävänä on suorittaa kaupunginjohtajan, asianomaisen apulaiskaupunginjohtajan, lautakunnan ja viraston päällikön määräämät muut tehtävät.

10 § 1 momentti

Estyneenä oleminen

Viraston päällikön ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa lautakunnan määräämä osastopäällikkö.

----

11 § 1 momentti

Kelpoisuusvaatimukset

Viraston päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä.

----

Samalla kaupunginvaltuusto päättänee, että pelastustoimen johtosääntö tulee voimaan 2.5.2012 lukien.

Käsittely

10.04.2012 Ehdotuksen mukaan äänestyksin

Palautusehdotus:
Outi Ojala: Asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että pelastuskomentajan kelpoisuusehdoissa säilyy pelastusalan päällystövirkaan vaadittava tutkinto.

Kannattajat: Osku Pajamäki

 

1. Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että pelastuskomentajan kelpoisuusehdoissa säilyy pelastusalan päällystövirkaan vaadittava tutkinto.

Jaa-äänet: 9
Sirpa Asko-Seljavaara, Juha Hakola, Elina Moisio, Jan D Oker-Blom, Tatu Rauhamäki, Risto Rautava, Laura Rissanen, Johanna Sumuvuori, Ville Ylikahri

Ei-äänet: 6
Arto Bryggare, Jussi Halla-aho, Tarja Kantola, Outi Ojala, Osku Pajamäki, Vesa Peipinen

Tyhjä-äänet: 0

Poissa-äänet: 0

02.04.2012 Pöydälle

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja

Pekka Sauri

Lisätiedot

Erja Saarinen, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

 

Toimitusjohtaja 5.3.2012

HEL 2011-006924 T 00 01 00

Kaupunginhallitus pyytää terveyskeskuksen lausuntoa ehdotuksesta uudeksi pelastustoimen johtosäännöksi 9.3.2012 mennessä.

Lausunto annetaan 5.12.2011 päivätyn johtosääntöluonnoksen pohjalta.

Viraston tehtävät

Pykälissä 1 (toimiala) ja 7 (osastojen toimiala) muutetaan kiireellistä sairaanhoitoa ja terveyskeskuksen osuutta koskevat kohdat siten, että jatkossa virasto hoitaa ensihoitoa siinä laajuudessa kuin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa on sovittu. Lisäksi termi "kiireellinen sairaankuljetus" on korvattu termillä "ensihoito".

Edellä mainitut muutokset ovat perusteltuja, sillä terveydenhuoltolain 39 §:n mukaan ensihoitopalvelun  järjestämisvastuu  siirtyy Helsingin-  ja Uudenmaan sairaanhoitopiirille 1.1.2013 alkaen.  31.12.2012 saakka Helsingin terveyskeskus on järjestämisvastuussa. Kiireellisen sairaankuljetuksen tuottamisesta tehty terveyskeskuksen, pelastuslaitoksen ja HUS:n välinen sopimus päättyy tuolloin ja samalla päättyy  terveyskeskuksen vastuu ensihoidon ja sairaankuljetuksen järjestämisestä. Terveyskeskus säilyy kuitenkin edelleen sekä ensihoidon että pelastuslaitoksen tärkeänä yhteistyökumppanina. Pelastuslaitoksen koordinoimassa kaupungin yleisessä varautumisessa ja valmiussuunnittelussa terveyskeskuksen asema ei muutu.

Viraston päällikön tehtävät ja kelpoisuusvaatimukset

Pykälissä 8, 10 ja 11 määritellään viraston päällikön tehtävät ja kelpoisuusehdot. Voimassa olevassa johtosäännössä viraston päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja pelastusalan päällystövirkaan vaadittava tutkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä. Kelpoisuusvaatimuksista esitetään poistettavaksi vaatimus pelastusalan päällystövirkaan vaadittavasta tutkinnosta (11 §). Tehtävistä poistuisi varsinaisen pelastustoiminnan johtaminen, mikäli ao. henkilöllä ei olisi pelastuslaissa edellytettyä kelpoisuutta (8§).

Terveyskeskuksen näkemyksen mukaan pätevyysvaatimuksen muutosta (ylempi korkeakoulututkinto ja johtamiskokemus) voi perustella sillä, että Helsingin kaupungin virastopäälliköiden pätevyysvaatimuksissa ei pääsääntöisesti edellytetä ko. alan tutkintoa. Kyseessä on tällöin ns. yleisjohtajuus. Toisaalta, mikäli viraston päälliköllä ei olisi pelastuslain edellyttämää kelpoisuutta, hän ei voisi johtaa operatiivista pelastustoimintaa. Tämä saattaisi vaikeuttaa toimintaa erityisesti suuronnettomuustilanteissa ja poikkeusoloissa sekä näihin tilanteisiin liittyvässä varautumisessa. Kelpoisuusvaatimuksen alentaminen aiheuttaisi muutostarpeen lukuisiin toimintasääntöihin ja suunnitelmiin.

Mikäli johtosääntöä muutetaan esitetyllä tavalla, tulisi mainittu tutkinto ottaa huomioon hakijan erityisenä ansiona. Ylemmän korkeakoulututkinnon sekä hallinto- ja johtamiskokemuksen edellyttäminen viraston päälliköltä on välttämätöntä.

Lisätiedot

Pellinen Jukka, hallintoylilääkäri, puhelin: 310 42305

jukka.pellinen(a)hel.fi

 

Pelastuslautakunta 13.12.2011 § 146

HEL 2011-006924 T 00 01 00

Päätös

Pelastuskomentajan nykyiset viran kelpoisuusvaatimukset ovat olennaisella tavalla sidoksissa pelastustoimen järjestämiseen ja pelastuslaitoksen organisoitumiseen Helsingissä. Sen johdosta pelastuskomentajan kelpoisuusvaatimuksia ei ole mahdollista alentaa tarkastelematta samalla pelastuslaitoksen organisaatio- ja johtamismallin muuttamista.

Pelastuslautakunta päätti, että pelastuskomentajan viran kelpoisuusvaatimuksia ei ole syytä alentaa nykyisestään eikä johtosääntöä näiltä osin muuteta.

Lisäksi pelastuslautakunta päätti, että pelastuslautakunta käsittelee 3.1.2012 kokouksessaan johtosääntöä operatiivisen osaston päällikön eli pelastusjohtajan kelpoisuusvaatimusten osalta.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska asia koskee valmistelua (KL 91 §).

Käsittely

13.12.2011 Ehdotuksen mukaan

Jäsen Värtö esitti, että johtosääntöä tulisi muuttaa nyt esitetyn lisäksi myös siltä osin, että operatiivisen osaston päällikkönä toimivan pelastusjohtajan kelpoisuusvaatimukseksi määrätään ylempi korkeakoulututkinto. Todettiin, että johtosäännön muutosasia tulee tältä osin erikseen valmistella pelastuslautakunnalle.

Vastaehdotus:
Pauli Leppä-aho: Jäsen Leppä-aho ehdotti, että esitystä muutetaan siten pelastuskomentajan kelpoisuusvaatimuksista poistetaan ylempi korkeakoulututkinto.

Kannattajat: Nina Huru

Suoritetussa äänestyksessä, jossa vastakkain olivat esittelijän ehdotus ja Leppä-ahon vastaehdotus, hyväksyttiin esittelijän ehdotus äänin 7-2.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Kari Lehtokangas

Lisätiedot

Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 310 30010

henri.nordenswan(a)hel.fi

 

Kaupunginlakimies 12.12.2011

HEL 2011-006924 T 00 01 00

Oikeuspalvelut toteaa lausuntonaan seuraavaa:

Pelastuslain (29.4.2011/379) pelastustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksia koskevan 57 §:n 1 momentin mukaan pelastustoimintaan osallistuvalta pelastuslaitoksen päätoimiselta miehistöltä, alipäällystöltä ja päällystöltä vaaditaan virkaa tai tehtävää vastaava pelastusalan tutkinto. Valtioneuvoston asetuksella voidaan 57 §:n 3 momentin mukaan antaa tarkempia säännöksiä 57 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetuista tutkinnoista ja koulutuksesta.

Hallituksen esityksen (HE 257/2010) 57 §:ää koskevissa yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että erityisten kelpoisuusehtojen asettaminen pelastustoimen henkilöstölle on perusteltua, koska henkilöstö työskentelee tehtävissä, joissa työntekijöiden oma, autettavien ja yhteiskunnan turvallisuus edellyttää määrätyn tasoista ammattitaitoa.

Pelastustoimesta annetun asetuksen (5.5.2011/407) 6 §:n mukaan pelastuslain 57 §:n 1 momentissa tarkoitetulta pelastuslaitoksen päätoimiselta pelastustoimintaan osallistuvalta henkilöstöltä vaaditaan, että päällystöön kuuluva on suorittanut Pelastusopiston ja Savonia-ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteuttaman palopäällystön koulutusohjelman ja siihen sisältyvän insinööri (AMK) -tutkinnon tai päällystön kelpoisuuden tuottaneen aikaisemman tutkinnon pelastusalan oppilaitoksessa.

Helsingin kaupungin pelastustoimen johtosäännön 6 §:n mukaan pelastuslaitoksen päällikkönä on pelastuskomentaja, joka johtaa viraston toimintaa ja vastaa siitä, että hyväksytyt tavoitteet saavutetaan. Johtosäännön 8 §:n viraston päällikön tehtävänä on, ellei hän ole määrännyt tehtävää muulle viranhaltijalle, johtaa pelastustointa (8 §:n 6 kohta).

Johtosäännön 7 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan pelastustoimeen kuuluvista tehtävistä huolehtii pelastuslaitoksen operatiivinen osasto. Tämän osaston päällikkönä on pelastusjohtaja.

Johtosäännön 11 §:n mukaan viraston päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja pelastusalan päällystövirkaan vaadittava tutkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä.

Pelastuslain 26 §:n 2 momentin mukaan alueen (tässä tapauksessa Helsingin kaupungin) pelastusviranomaisia ovat pelastuslaitoksen ylin viranhaltija ja hänen määräämänsä pelastuslaitoksen viranhaltijat sekä alueen pelastustoimen asianomainen monijäseninen toimielin (Helsingissä pelastuslautakunta).

Pelastuslainsäädäntöä ja Helsingin pelastustoimen johtosääntöä kokonaisuutena arvioiden on katsottava, että virastopäällikön tehtäväkuvaus ei edellytä sitä, että virkaan valittavalla henkilöllä on em. asetuksen 6 §:ssä tarkoitettu tutkinto.

Pelastuslaitoksen lausuntopyynnössä viitataan joukkoon Helsingin kaupungin pelastustointa koskevia päätöksiä ja suunnitelmia sen perusteena, ettei pelastuskomentajan kelpoisuusvaatimuksia tule muuttaa. Oikeuspalvelut ei ota kantaa tämän linjauksen tarkoituksenmukaisuuteen. Ottaen kuitenkin huomioon, että johtosääntö hyväksytään kaupunginvaltuuston päätöksellä, edellä mainittuja alemmantasoisia päätöksiä ja suunnitelmia ei voida pitää oikeudellisena esteenä sille, että johtosääntöä muutetaan. Mikäli kelpoisuusvaatimukset muutetaan, on toimintasäännöt ym. vastaavasti muutettava.

Virkaa täytettäessä voidaan asetuksessa mainittu tutkinto joka tapauksessa ottaa huomioon hakijan erityisenä ansiona.

Lisätiedot

Leppäniemi-Myllynen Ritva, kaupunginasiamies, puhelin: 310 36182

ritva.leppaniemi-myllynen(a)hel.fi

 

Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja 29.11.2011

HEL 2011-006924 T 00 01 00

HEL 2011-006932

Päätös

Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja (Ryj) päätti kehottaa pelastuskomentajaa tarkastelemaan Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen viraston päällikön nykyisiä tehtäviä ja tehtäväkuvauksia sekä arvioimaan niitä suhteessa Helsingin kaupungin pelastustoimen johtosäännössä (Kvsto 13.5.2009), pelastuslaissa (379/2011) ja valtioneuvoston asetuksessa pelastustoimesta (407/2011) esitettyihin kelpoisuusvaatimuksiin sekä valmistelemaan tämän tarkastelun perusteella pelastuslautakunnalle mahdolliset ehdotukset Helsingin kaupungin pelastustoimen johtosäännön muuttamiseksi viraston päällikön kelpoisuusvaatimusten osalta. Mikäli kelpoisuusvaatimuksia on aiheellista muuttaa, johtosääntöön tulee lisäksi tehdä muut tarvittavat muutokset.

Samalla Ryj päätti kehottaa pelastuslaitosta valmistelemaan pelastuslautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle ehdotuksen pelastuskomentajan 1.2.2012 avoimeksi tulevan viran määräaikaisesta hoitajasta.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin pelastustoimen johtosääntö

Helsingin kaupungin pelastustoimen voimassaolevan johtosäännön 11 §:n mukaan viraston päällikkönä toimivan pelastuskomentajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja pelastusalan päällystövirkaan vaadittava tutkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävistä.

Pelastustoimen johtosäännön 8 §:n mukaan viraston päällikön tehtävänä on mm. hyväksyä toimintasäännöt sekä johtaa pelastustointa. Lisäksi viraston päällikkö suorittaa kaupunginjohtajan, asianomaisen apulaiskaupunginjohtajan ja lautakunnan määräämät muut tehtävät.

Ryj toteaa, että pelastuskomentaja ei osallistu pelastustoimintaan eikä hän ole mukana ns. päällikköpäivystyskierrossa. Viraston päällikön tehtäviin ei kuulu operatiivisia tehtäviä; pelastuslaitoksen operatiivisia toimintoja johtaa pelastusjohtaja. Ryj katsoo, että viraston päällikön tehtävät ovat luonteeltaan hallinnollisia.

Ryj toteaa, että pääsääntöisesti Helsingin kaupungin viraston päällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto sekä kokemusta hallinto- ja johtamistehtävissä. Joidenkin toimialojen viraston päällikön kelpoisuus- tai pätevyysvaatimuksena on lisäksi kokemus toimialalta.

Pelastuskomentajan avoimeksi tulevan viran määräaikainen hoitaminen

Ryj toteaa, että kaupunginhallitus on 14.11.2011 esittänyt kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi 30.11.2011 myöntää pelastuskomentaja Kari Lehtokankaalle eron pelastuskomentajan virasta 1.2.2012 lukien.

Hallintosäännön 15 §:n mukaan avoimen viran määräaikaisen hoitajan ja hänen palkkauksensa määrää virkasuhteeseen ottava viranomainen. Jos viranomainen on kaupunginvaltuusto, kaupunginhallitus voi antaa määräyksen enintään 180 päivän ajaksi.

Ryj katsoo, että pelastuslautakunnan tulisi tehdä ehdotus kaupunginhallitukselle pelastuskomentajan avoimen viran määräaikaisesta hoitajasta. Ryj toteaa, että avoimen viran määräaikaisen hoitajan tulee täyttää pelastustoimen johtosäännön mukaiset pelastuskomentajan viran kelpoisuusvaatimukset.

Lisätiedot

Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin: 310 36102

erja.saarinen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

0201256-6

FI0680001200062637

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Telefax

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

+358 9 655 783

 

FI02012566