Helsingfors stad

Protokoll

19/2011

1 (1)

Stadsfullmäktige

 

 

 

 

Kj/5

 

14.12.2011

 

 

 

 

 

 

§ 252

Utnyttjande av utredningen Helsingfors-Vanda i utvecklingen av stadens verksamhet

HEL 2011-007990 T 00 00 00

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade i enlighet med stadsstyrelsens förslag anteckna rapporten som baserar på utredningen Helsingfors-Vanda för utveckling av stadens verksamhet.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marko Karvinen, strategichef, telefon: 310 36257

marko.karvinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Lausunnot Helsinki-Vantaa-selvityksen hyödyntämisestä

2

Raportti Helsinki-Vantaa-selvityksen hyödyntämiseksi

Beslutsförslag

Stadsfullmäktige beslutar anteckna rapporten som baserar på utredningen Helsingfors-Vanda för utveckling av stadens verksamhet.

Sammandrag

Stadsfullmäktige beslutade 31.1.2011 (§ 16) anteckna utredningen om fördelar och nackdelar med en eventuell sammanslagning av Helsingfors och Vanda. Stadsfullmäktige beslutade samtidigt i enlighet med kommunindelningslagen inleda beredningen av en sammanslagning av Helsingfors och Vanda och av ett sammanslagningsavtal. För att beredningen skulle kunna inledas förutsattes att Vanda stadsfullmäktige fattar ett likadant beslut i saken. Eftersom Vanda stadsfullmäktige inte fattade nämnda beslut, inleddes sammanslagningsberedningarna inte.

Stadsstyrelsen beslutade 7.2.2011 (§ 131) sända bilagorna till föredragningslistan (slutrapporten för utredningen Helsingfors-Vanda, temagruppernas slutrapporter samt beskrivningen av nuläget och utvecklingen i förhållandena) och en sammanställning av diskussionen kring ämnet i stadsfullmäktige för kännedom och för eventuella åtgärder till alla nämnder och direktioner. Stadsstyrelsen beslutade samtidigt uppmana nämnderna och direktionerna att före 31.5.2011 komma med åtgärdsförslag och ge utlåtanden om utredningen Helsingfors-Vanda för att utveckla den egna verksamheten och stadens verksamhet. Dessutom beslutade stadsstyrelsen uppmana ekonomi- och planeringscentralen att utifrån nämndernas och direktionernas åtgärdsförslag och utlåtanden sammanställa en rapport för behandling i stadsfullmäktige före utgången av år 2011.

Nämndernas och direktionernas utlåtanden utgör bilaga 1 till föredragningslistan.

Rapporten om utlåtandena som sammanställts vid ekonomi- och planeringscentralen utgör bilaga 2 till föredragningslistan.

Föredraganden

Utlåtanden

Följande utlåtanden har avgivits om ärendet: direktionen för affärsverket Palmia (14.4.2011), direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten (19.4.2011), personalcentralen (28.4.2011), direktionen för stadsmuseet (28.4.2011), miljönämnden (3.5.2011), revisionsnämnden (4.5.2011), direktionen för konstmuseet (10.5.2011), fastighetsnämnden (17.5.2011), kultur- och biblioteksnämnden (17.5.2011), bostadsproduktionskommittén (18.5.2011), socialnämnden (17.5.2011), hälsovårdsnämnden (17.5.2011), nämnden för allmänna arbeten (17.5.2011), bostadsnämnden (24.5.2011), byggnadsnämnden (24.5.2011), direktionen för finska arbetarinstitutet (24.5.2011), direktionen för djurgården (26.5.2011), stadsplaneringsnämnden (26.5.2011), ungdomsnämnden (26.5.2011), utbildningsnämnden (31.5.2011), direktionen för affärsverket Helsingfors hamn (7.6.2011), företagshälsovårdscentralen (14.6.2011), faktacentralen (15.6.2011), förvaltningscentralen (17.6.2011) och idrottsnämnden (21.6.2011).

Slutsatser

De centrala punkterna och förslagen för att utveckla stadens verksamhet i de utlåtanden som nämnderna och direktionerna har avgett om utredningen Helsingfors-Vanda har vid ekonomi- och planeringscentralen sammanställts i rapporten som utgör en bilaga till föredragningslistan.

I flera utlåtanden konstateras att utredningen om en sammanslagning av städerna präglats av ett nytt slag av fördjupat samarbete med representanterna för Helsingfors och Vanda. Den eventuella nyttan med jämförelse och inlärning av det här slaget är i framtiden ett bättre samarbete och utveckling av serviceverksamheten.

I merparten av utlåtandena betraktas den framtida utvecklingen av verksamheten närmast som en förlängning och intensifiering av det regionala samarbetet med Vanda och den övriga regionen inom var sitt eget verksamhetsområde. I praktiken betyder en intensifiering av samarbetet att den gemensamma serviceproduktionen utvecklas eller att funktionerna jämförs. Förslag för att utveckla stadens egen verksamhet läggs fram endast i en del av utlåtandena.

Nämndernas och direktionernas väsentligaste förslag för att utveckla stadens verksamhet är

- Att diversifiera sätten att producera social- och hälsovårdstjänster.

- Att fortsätta göra servicestrukturerna för social- och hälsovårdstjänster lättare genom att minska institutionsvården och utveckla öppenvården.

- Att utvärdera omfattningen av och servicenivån på icke lagstadgade och icke subjektiva social- och hälsovårdstjänster.

- Att inom undervisningsväsendet utveckla regionorganisationen inom grundundervisningen, utnyttja kapaciteten i grundskolorna bättre, anordna gymnasieutbildningen i stora gymnasier och anordna den yrkesinriktade utbildningen i en och samma läroanstalt.

- Att göra remissförfarandena inom detaljplaneläggningen lättare åtminstone i mindre projekt.

- Att göra tomtöverlåtelseprocessen lättare.

- Att främja smidigheten i helhetsprocessen för planering och förverkligande av markanvändning genom att granska verksamhetsprocesserna för expertförvaltningar inom den tekniska sektorn och vid behov sammanställa funktionerna till en så logisk helhet som möjligt.

- Att beräkna den ändamålsenliga och optimala andelen av byggande och underhåll av allmänna områden som bör läggas ut.

- Att utreda alternativen för organisering av personaladministrationen.

Det kan som en central sammanfattning av utlåtandena konstateras att den viktigaste förklarande faktorn till att Helsingfors servicekostnader per invånare inom många servicesektorer är högre än de motsvarande kostnaderna i Vanda är att Helsingfors har en högre servicenivå, ett tätare servicenätverk, ett bredare serviceutbud eller en kombination av dessa. I en dylik situation går det inte att genom en jämförelse av verksamhetssätt på ett betydande sätt påverka syftet att minska kostnaderna för stadens serviceverksamhet. Det största sättet att påverka detta är att justera servicenivån, servicenätverket eller serviceutbudet.

Fortsatt beredning

Det finns olika utvecklingsstigar för förverkligande av nämndernas och direktionernas utvecklingsförslag.

De förberedelser inför en totalreform av social- och hälsovårdsväsendet som ingår i 2012 års budget skapar förutsättningar för att granska en diversifiering av sätten att producera tjänster och att fortsätta göra servicestrukturerna lättare. Då reformprocessen kommer i gång kan erfarenheterna från utredningen Helsingfors-Vanda utnyttjas.

De förslag som gäller utbildningsväsendet är redan under beredning eller utredning.

Utvecklingsbehoven för att göra remissförfarandena inom detaljplaneläggningen lättare, att göra tomtöverlåtelseprocessen lättare samt att främja smidigheten i helhetsprocessen för planering och förverkligande av markanvändning kan bedömas i samband med anvisningarna för utarbetande av budgeten för år 2013 eller vid beredningen av strategiprogrammet 2013–2016.

Utläggningen av byggande och underhåll av allmänna områden kan granskas i samband med byggnadskontorets strategiska riktlinjer för tjänster.

Organiseringen av personaladministrationens uppgifter anknyter till det pågående datasystemprojektet inom personaladministrationen.

De högre servicekostnaderna i Helsingfors kan åtgärdas endast delvis genom utveckling av verksamheten. Lösningar i anslutning till utvärderingen av Helsingfors högre servicenivå, tätare servicenätverk och bredare serviceutbud jämfört med Vanda samt särskilt bredden och servicenivån på icke lagstadgade och icke subjektiva social- och hälsovårdstjänster kan granskas i samband med framtida budgetberedningar.

I budgetförslaget 2012 konstateras det att för att stadens finansiella obalans ska justeras och produktiviteten höjas, måste omkostnadsökningen vara avsevärt mindre än stegringen i kostnadsnivån också 2013–2014. Utgiftsökningen i verksamhetsanslagen är +1,1 % år 2013 och +1,5 % år 2014. Den låga nivån på omkostnadsökningen 2013–2014 verkar inte fullständigt räcka till för att justera den uppkomna finansiella obalansen. Om staden inte lyckas hålla sig inom utgiftsramarna under 2013–2014, måste staden omvärdera sina intäktskällor eller sitt behov att ta lån.

Om den offentliga ekonomins situation försvagas på grund av osäkerhet i internationella ekonomin och om serviceutbudet, servicenivån och servicenätverket utsätts för omvärdering vittnar erfarenheterna från Vanda om att det inom många servicebranscher är möjligt att producera ett serviceutbud som är mera begränsat än det nuvarande utbudet i Helsingfors utan att kommuninvånarnas välfärd blir lidande.

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marko Karvinen, strategichef, telefon: 310 36257

marko.karvinen(a)hel.fi

Bilagor

1

Lausunnot Helsinki-Vantaa-selvityksen hyödyntämisestä

2

Raportti Helsinki-Vantaa-selvityksen hyödyntämiseksi

Beslutshistoria

Kaupunginhallitus 28.11.2011 § 1069

HEL 2011-007990 T 00 00 00

Päätös

Kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättäisi seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättänee merkitä tiedoksi Helsinki-Vantaa-selvityksen pohjalta tehdyn raportin kaupungin toiminnan kehittämiseksi.

Esittelijä

kaupunginjohtaja

Jussi Pajunen

Lisätiedot

Marko Karvinen, strategiapäällikkö, puhelin: 310 36257

marko.karvinen(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

Telefax

 

FO-nummer

PB 1

Norra esplanaden 11-13

+358 9 310 1641

+358 9 655 783

 

0201256-6

00099 HELSINGINFORS STAD

Helsingfors 17

Kontonr

 

Moms nr

hallintokeskus@hel.fi

http://www.hel.fi/hallintokeskus

FI0680001200062637

 

FI02012566